Miten saa tohtoritutkinnon?
Miten yliopistossa saa tohtoritutkinnon? Voiko sen suorittaa heti maisteritutkinnon jälkeen? Kuinka pitkä työ täytyy kirjoittaa ja minkälaista se väittely on? Kuinka suuri osa häviää väittelyn ja ei saa tohtoritutkintoa?
Kommentit (65)
Opiskelen yliopistossa ja olen menestynyt hyvin. Opiskelukavereissani on toista maisterin tutkintoa suorittavia ja jotkut ovat jopa väitelleet jollain toisella alalla. Itse en voi käsittää kuka jaksaa vuodesta toiseen opiskella diipa-daapaata. Suurin osa opinnoista sellaista huttua mitä ei työelämässä tarvitse yhtään. Minulla on vuosikymmenien työkokemus, joten tiedän mitä oppia tarvittaisiin ja mitä ei. Kenties näistä paljon lukeneista tulee juuri niitä niitä pomoja, jotka tekevät päätöksiä käsittämättä työn todellisuutta ollenkaan.
En tiedä kuka hullu proffa enää hyväksyy monografioita. On todella kova homma arvioida onko työssä riittävästi tieteellistä uutta väitökseen kun taas nippuväikkärissä se puoli on varmasti kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 90-luvulla paljon helpommalla pääsi, kun meni tekemään tohtorintutkintoa ulkomaille. Esim. Briteissä 3 vuotta töitä tutkimusryhmän jäsenenä ja PhD oli valmis. Onkohan tilanne edelleen sama nykypäivänä?
Tämä kiinnostaisi kyllä. Lisäksi, onko jossain Suomen lähialueilla mahdollista valmistua ns. "ammatillista polkua" tohtoriksi, siis ilman varsinaista väitöstä - muilla opinnoilla ja meriiteillä? Tarkoitain kuitenkin ihan asiallista yliopistotasoista tutkintoa esim. kasvatustieteissä tai muilla "vähän kevyemmillä" akateemisilla aloilla. Ja nyt ei tarvitse ottaa tästä hernettä nenään. Itse olen työelämässä (jo pitkään) ja hyvät maisterintutkinnot pohjalla (siis tupla-maisteri ns. kovilla aloilla), mutta tietyn etenemisen takia (ei kuitenkaan siis yliopistossa) joku tohtorintutkinto olisi tarpeen, mielellään sellainen jonka suorittaminen ei kestä ikuisuuksia eikä välttämättä vaadi varsinaista väikkäriä. Olen kuullut, että jossain maissa olisi ns. ammatillisia tohtorintutkintoja. Ja selvyyden vuoksi olen myös jo Suomessa aikanaan suorittanut 60 ects tieteellisiä opintoja jotka vaaditaan väikkäriin, mutta varsinainen väitösprosessi on jäänyt kesken, mutta sinänsä tiedän Suomen systeemin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa englanniksi
Kyllä maametsiksessä voi suomeksikin väitellä. Tiedän tapauksia. Tosin eri oppiaineissa voi olla eroja, joista en tiedä.
Kyllä Suomessakin oli niitä luunruuvaajia. Tai siis täällä kehitettiin liukeneva luuruuvi ja yhdessä tiedekunnassa ruvettiin urakalla katkaisemaan koirilta ja kaneilta luita jotka ruuvattiin kiinni ja seurattiin paranemista. Lopulta tiedekunta kyllästyi kun ne väikkärit oli ihan samanlaisia paitsi että luu oli eri ja koko väitös oli tehty vuodessa.