Introvertti puoliso ja lapsiperhearki - pää hajoaa
Rakastuin mieheeni, koska hän on herkkä ja empaattinen, rauhallinen ja pohdiskeleva - siis aika introvertti tyyppi.
Esikoinen on nyt yksivuotias ja suhde on täydessä kriisissä. Mies ainakin teoriassa on feministinen ja haluaa osallistua tasavertaisesti lapsenhoitoon. Todellisuudessa hän ylikuormittuu niin pahasti töistään ja lapsenhoidosta samassa paketissa, että tarvitsee joka päivä vähintään tunnin tai kaksi työajan jälkeen "hengähtämiseen".
Minä olen ekstrovertti, enkä kuormitu kovin helposti jatkuvasta melusta ja hullunmyllystä ja moneen asiaan samaan aikaan keskittymisestä. Ei silti ole reilua, että luonne-erojen takia minä hoidan kaikki yöheräilyt (mies tarvitsee runsaasti lepoa yöllä ennen töitä...), jokaisena aamuna kaikki aamutoimet klo 6 alkaen, leikin ja hoidan koko päivän lasta, ja illalla kun mies tulee töistä klo 18, minä annan lapselle iltaruoan, teen iltapesut ja leikitän vikat riehumiset.
Mies hoitaa arjessa oikeastaan ainoastaan lapsen iltatoimet (yökkärin pukeminen ja rauhoittavien laulujen laulaminen). Hän hoitaa sen perfektionistisen tarkasti ja lapsi meneekin tämän jälkeen kiltisti nukkumaan. Itse nukuttaminen on toki minun vastuullani.
Lisäksi hän hoitaa kaupassa käynnit, mutta lähikaupassa käynnissä kestää tunti pari, koska hän hoitaa senkin perfektionistisen tarkasti, vertailee tuotteita ja liikkuu kaupassa kaikessa rauhassa.
Tällainen perfektionismi ja oman tilan tarve ei vaan sovi tähän lapsiarkeen. Minä, parjattu ekstrovertti, uuvun totaalisesti, kun teen kaiken sellaisen mikä on toiselle liian kuormittavaa ja rankkaa...
Kommentit (376)
Kommentoin vain aloitusviestin perusteella.
Jännä että sulla on miehen mielestä helppoa kotona mutta hän ei kuitenkaan jaksa niitä samoja helppoja juttuja toteuttaa?
Mun mies ei koskaan valittanut kotitöiden tekemättömyydestä tms, mutta oli joskus muutaman tunnin putkeen yksin vauvan kanssa. Sanoi tämän jälkeen että kunnioittaa nyt entistä enemmän sitä mitä teen vauvan kanssa, ei olisi ikinä ajatellut sen olevan niin rankkaa :D (toki mies siis viettää päivittäin aikaa lapsen kanssa, mutta tuo oli eka kerta kun oli pidempään yksin).
Vierailija kirjoitti:
No minä, nainen sekä 3 lapsen äiti, olen umpi-introvertti, mutta en kyllä kuorimitu lapsistani ja perhearjesta vaan hoidan 95% meidän lapset. Mieheni on ekstrovertti.
Kyllä se meillä ainakin on miehen patalaiska luonne sekä pohjaton itsekkyys mikä selittää hänen "kuormittumisen". Mies tarvitsee "omaa aikaa" kun on niin rankkaa lasten kassa ja lähtee viikoksi yksin mökille. Minä sitten hoidan yksin 3 lasta, mutta mielelläni sen teen.
Mun introverttiys näkyy siinä, että en jaksa vapaa-ajalla olla juurikaan perheen ulkopuolisten ihmisten kanssa, harrastukseni ovat yksilöharrastuksia (joku teatterinäytteleminen aiheuttaisi mulle varmaan sydärin) ja tykkään myös olla ilman miehen seuraa (en tykkää että lähmii mua koko ajan). Työtä teen IT alalla, joten saan onneksi tehdä 100% työajasta etänä, introvertin unelma :)
Mutta kyllä mä sanoisin, että sun miehen käytös ei selity pelkällä introverttiydellä. Hän on myös vastuuntunnoton, laiska, itsekäs ja mukavuudenhaluinen. Sorry. Pistä se koko kovaa vasten. Laitatte seinälle viikkokalenterin ja siihen sinun ja miehen kotityöt jokaiselle päivälle.
Tyyliin miehelle:
MA: mies ruokakauppaan viikko-ostoksille lapsen kanssa (silloin ap saa kauppareissun kanssa edes pienen huilihetken)
TI: miehen vastuu lapsen iltatoimista (iltapuuron valmistus ja syöttäminen, hammaspesut, vaipanvaihdot, iltasatu, ja nukuttaminen
Tämän linkin takaa voi tulostaa kotityökalenterin teille molemmille ja sitten kiinnitätte ne seinälle.
http://allfreeprintable.com/minions-chore-chart
jne
Näin juuri, ihmettelinkin että pistetäänkö saamaton luonne tai joku muu luonteenpiirre nykyisin introverttiuden piikkiin? Introvertti ei ole sama kuin pilkuntarkka, hidas, vähän saamaton luonne.
Huhhuh, mikä aikuisvauva! :D
En katselisi tollasta menoa. On kätevää syyllistää sua kaikesta ja liueta itse helppoon elämään. Ei oikein.
Oltiin sitten extrovertteja tai introvertteja niin ei ole reilua kuormittaa toista pikkulapsi arjella epätasapuolisesti. Paska kuuluu molemmille ja that's it. Se lapsi on AINA teidän elämässä, joten introvertinkin pitää tajuta se.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on tultu.. Ihmiset kuormittuvat niin pitää olla kotona peltorit päässä :D
Näin on, koska te ekstrovertit ette vaan tajua sitä, että vaikka olette kovin rakkaita, niin teidän juttujen kuunteleminen ja kaiken vaatimanne huomion suuntaaminen teihin 24/7 vie kaikki voimat. Oma puolisoni on ihana, mutta puhuu jopa unissaan. Ei hetken hiljaisuutta.
Lakkaa nyt heti paikalla nimittämästä puolisosi laiskuutta introverttiydeksi (onko tuo sana?).
Hän on aikuinen ja hänen pitää ottaa aikuisen vastuu omasta perheestään. Totta kai siinä väsyy. Väsyköön. Sinä luultavasti väsyt enemmän raskaan kauppakassin kantamisesta. Mitä sitten? Ei introvertti siihen väsymykseen kuole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on tultu.. Ihmiset kuormittuvat niin pitää olla kotona peltorit päässä :D
Näin on, koska te ekstrovertit ette vaan tajua sitä, että vaikka olette kovin rakkaita, niin teidän juttujen kuunteleminen ja kaiken vaatimanne huomion suuntaaminen teihin 24/7 vie kaikki voimat. Oma puolisoni on ihana, mutta puhuu jopa unissaan. Ei hetken hiljaisuutta.
Etkä sinä tunnu tajuavan, että kontaktien puuttuminen vie ekstrovertin voimat.
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo aloituksesta käy selkeästi ilmi, olen yrittänyt puhua ja olenkin puhunut. Keskustelut etenevät monesti siten, että mies kyllä ymmärtää minua ja on rakastava, mutta sitten alkaa osittain masentunutkin puhe, että hän ei kerta kaikkiaan ehdi tai jaksa enempää. Se on mielestäni aika paha umpikuja. Enhän voi lytätä toisen uupumusta ja vähätellä sitä. Hän tekee paljon töitä (liikaa) ja on sitä mieltä, ettei voi tehdä vähempää. Olen eri mieltä, mutta asiasta riiteleminen ei auta.
Tarvitsen hienovaraisia keinoja, miten hivutan hänelle hommia...
Joku kirjoitti älykkäästi, että tällaiset ihmiset ovat mahtavia puolisoita, mutta surkeita perhearjessa. Allekirjoitan täysin.
Ap
Miksi et voi vähätellä toisen uupumusta? Kun hän vähättelee sinun?
Ja nyt joudut miettimään hienovaraisia keinoja, millä saat aikuisen ihmisen suostuteltua ottamaan vastuuta oman perheensä hyvinvoinnista. Ei sinun pitäisi joutua tekemään sitä.
Aptä on nyt vedetty kunnolla nenästä. Mikä yhteensattuma että miehen on nyt vain PAKKO tehdä paljon töitä, hän IHMEELLISESTI alkoi hidastella kaupassa, ja terapeuttikin IHAN VARMASTI kehotti ottamaan vielä enemmän aikaa. Ja heti menee miesraukalla suu mutruun kun ilkeä vaimo kertoo kuinka häntäkin väsyttää. Eihän sellaista vaan voi vaatia hoitamaan isän osuutta, ei, tulee vielä pikkuiselle paha mieli!
Kuule se sun laiska äijä valehtelee, manipuloi, ja syyllistää sinua, ja vierittää sen "oon intro, voi harmi 🤷♀️" sun harteille. Avaa nyt silmät hyvä nainen.
Vierailija kirjoitti:
Jännä että sulla on miehen mielestä helppoa kotona mutta hän ei kuitenkaan jaksa niitä samoja helppoja juttuja toteuttaa?
Mun mies ei koskaan valittanut kotitöiden tekemättömyydestä tms, mutta oli joskus muutaman tunnin putkeen yksin vauvan kanssa. Sanoi tämän jälkeen että kunnioittaa nyt entistä enemmän sitä mitä teen vauvan kanssa, ei olisi ikinä ajatellut sen olevan niin rankkaa :D (toki mies siis viettää päivittäin aikaa lapsen kanssa, mutta tuo oli eka kerta kun oli pidempään yksin).
Jännä, että naisella on oikeus tästä valittaa. Ikäänkuin mies olisi ollut lomalla, jossa saa tehdä mitä haluaa. Mies on tienaamassa elantoa tekemässä asioita mitä muut haluavat, jotta teidän perhe voisi pärjätä. Jos tämän jälkeen ei saa eikä voi olla väsynyt, rouva on hyvä ja lähtee itse suorittamaan vastaavan työpäivän siinä vaiheessa, kun mies tulee kotiin lasta hoitamaan.
Mä oon introvertti totaaliyksinhuoltaja. Tarvin ja kaipaan tosi paljon ihan omaa aikaa yksinäni, mutta kyllä saan pyöritettyä kodin, lapset, lemmikit ja töissäkäynnit ihan itsekseni, koska eipä niitä kukaan mun puolestakaan pyöritä. En nyt sano, että se helppoa olisi ollut tai on vieläkään. Uupunut olen ollut. Nykyään on jo helpompaa kun ei lapset tarvitse mua ihan kaikkeen enää. Tuntuu suurilta erävoitoilta, kun pääsee vaikka saunaan ihan yksin. Olen onnellinen, että ei ole parisuhdetta, koska pitäisi se vähäinen oma aika jakaa sitten parisuhdeaikaan.
nuseli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että naisella on oikeus tästä valittaa. Ikäänkuin mies olisi ollut lomalla, jossa saa tehdä mitä haluaa. Mies on tienaamassa elantoa tekemässä asioita mitä muut haluavat, jotta teidän perhe voisi pärjätä. Jos tämän jälkeen ei saa eikä voi olla väsynyt, rouva on hyvä ja lähtee itse suorittamaan vastaavan työpäivän siinä vaiheessa, kun mies tulee kotiin lasta hoitamaan.
Niin on se lapsen äitikin huolehtimassa että perhe voi pärjätä. Ei se riitä että käy tienaamassa rahaa.
Jätän täysin huomiotta kommentit siitä, että "mies on ollut tienaamassa elantoa".
A) minä en voi mitään sille ettei vauvanhoidosta makseta yhtä paljon kuin töistä
B) minä olen luopunut vuoden täysmääräisestä palkasta ja omien säästöjen kertymisestä
C) minun eläkekertymäni on pienempi
D) minun ura- ja palkkakehitykseni hidastuu
E) minun kehoni on pysyvästi huonommassa kunnossa
... lapsen takia. Että ei, en tunne sääliä siitä, että mies "joutuu tienaamaan elannon" eikä YHDENKÄÄN naisen tässä maailmassa tulisi IKINÄ ajatella niin.
Ap
Introvertteja on kahdenlaisia.
On oma-aloitteisia, pystyviä introvertteja jotka hoitavat hommat uupumisesta huolimatta ja menevät rohkeasti epämukavuusalueelleen.
Ja sitten on laiskoja introvertteja, jotka roikkuvat vahvempien helmoissa ja ruikuttavat, että normaali arki on liian kuormittavaa ja että he eivät selviä.
siis ap ei käy edes töissä, mutta valittaa koti"töistä"! miksi se mies suostuu elättämään tuollaista ruikuttavaa loista? onko se mies vähän tyhmä?
horse kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, mikä aikuisvauva! :D
En katselisi tollasta menoa. On kätevää syyllistää sua kaikesta ja liueta itse helppoon elämään. Ei oikein.
Huh huh, samaa mieltä! On helppoa olla kotona lapsen kanssa ja olettaa, että töissä ollaan kuin lomalla. En katsoisi akkaa, joka kehtaa marmattaa töiden jälkeen niiden helppoudesta ja oman arkensa haasteista. Saisi emäntä lähteä tuossa vaiheessa itse lomailemaan, eli tekemään työvuoron, kun mies tulee kotiin lasta hoitamaan.
Kyllä on "naiset" nykyään voimaantuneita!
Tähän tiedoksi herralle, että myös mulla on ura ja hyvä palkka. Jos mies olisi voinut synnyttää vauvan ja imettää sitä, niin olisi se mulle kelvannut tosi hyvin. :) silloin se toinenkin lapsi saisi tulla koska vaan!
Ap
Millaista työtä miehesi tekee? Olen vahvasti introvertti ja jos minulla olisi puoliso ja lapsi(a), työni pitäisi ehdottomasti olla mahdollisimman itsenäistä. Tämän tajusin, kun tein yhdessä vaiheessa todella sosiaalista työtä, ja työpäivien jälkeen en halunnut nähdä ketään enkä kuulla sanaakaan toiselta ihmiseltä.
Tuo työ opettikin minulle sen, että niin paljon kuin haluaisinkin työskennellä "auttaja-ammatissa", kuitenkin minulle on tärkeämpää, että energiaani säästyy omille rakkaille läheisille. Omat voimavaransa pitää vain tiedostaa ja laittaa elämässä asiat tärkeysjärjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Oliko lapsi molempien toive ja keskustelitteko etukäteen siitä, mitä vanhemmuus ja lapsiperhearki tulee suurilta osin olemaan? Kysyn siksi, että etenkin monet miehet sekä elättelevät epärealistisen ruusuisia kuvitelmia lapsiperhe-elämästä että yliarvioivat oman kuormituksensietokykynsä. Pohdiskeleva, herkkä ja introvertti ihminen voi olla loistava puoliso mutta aivan hukassa oleva vanhempi.
Silti miehenkin pitäisi ymmärtää ottaa vastuuta lapsestanne ja arjen sujumisesta, koska lapsi on myös hänen. En halua puolustella hänen käytöstään.
Niin, tuolla ei siis ole yhtään mitään merkitystä enää. Turha itkeä kun maito on jo maassa.
Älä ap vain nyt ota vastuuta vielä siitäkin, että et tarpeeksi valmentanut miestäsi. Ei ole sinun vastuullasi. Tämäkään.
Ei se johdu siitä onko intro vai extro. Minä introna hoidin lähes yksin 14v kodin, lapset(3kpl) ja työn. Uuvuin, erosin ja eron jälkeen mieheni on hoitanut hyvin lapsiamme. Jossain perheissä Mies hoitaa enemmän...
Mikä helvetti on kolmannen aallon anti-feministi? Sovinistiko?