** LoKAKUISET ** vk 32
Uusi aurinkoinen viikko käyntiin...
Ja tervetuloa mukaan karpalo :)
Viime viikon jutustelut:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (53)
Minä olen ollut ihan samojen kysymysten äärellä tässä jo ainakin viikon ajan! Kysyin äidiltäkin, että mitä minulla oli päällä, kun kotiuduin (olen syntynyt 3.10.). Kuulemma ihan tavalliset vaatteet ja lisäksi villavaatteet ja silloin oli kuulemma lämmin lokakuu! Minulla on olemassa villavaatteet ihan vastasyntyneen kokoa melkeinpä, eli ne sitten varmaan ja jos on kylmä, niin minulla on vielä sellainen fleece-haalari, minkä voi laittaa siihen päälle. Sitten lisäksi myssyt, tossut, tumput sun muut. :) Ehdottakaa muutkin viisaammat, mitä ajattelitte vauvalle päälle!
Olen tässä töissä nyt (kaksi viikkoa enää, jippii!!), eli en viitsi enempää kirjoitella. Pitää esittää tehokasta ja ahkeraa tässä! :D Mutta palaan myöhemmin..
Hei vaan ja tervetuloa uudet!
Lillian 31+5
Kun noustee istumasta -> tulee supistus, kun kääntää kylkeä sängyssä -> tulee supistus. Selällään ei pysty nukkumaan kun raajat puutuu. Ei esikoisesta ollut näin vaivainen olo. Onneksi saa olla kotosalla ja levätä. Liikkeitä kyllä tuntuu, jotenkin ihmeen vilkas kausi mahassa meneillään. Iltasin ja aamuisin mahdotonta jytäämistä. Superenerginen olen ollut raskauden aikana ehkä sen 4 päivää kun sain matot pestyä ja muutenkin siivottua :D Nyt on jotenkin taas niin väsyksissä ettei oikein jaksa edes ihmisten ilmoille lähteä.
G rv 33
Täälläkin ihmetellään liikkeiden muuttumista. Tilaa on selvästi vähemmän ja pyörähtelyt yms. ovat mielestäni loppuneet. Meidän vauva viihtyy sinnikkäästi perätilassa: hänen päänsä on todella ylhäällä ja oloni on yllättävän ahdas. Kohdunpohjankorkeus oli viime viikolla 30 cm. Mitta tuntuu todella suurelta, mutta (ylä)käyrillä sentään mennään. :-) Olen alle 160 cm pitkä ja tutuu, että näytän jo todella ISOLTA.
Fanny kyseli vauvanvatetuksesta. Toppapuku on varmastikin vielä lokakuussa liikaa - ainakin jos on suht normaalit lämpötilat. Itse ostin Polarn O. Pyretistä sellaisen tuulenpitävän fleecepuvun, joka ei ole kauhean nätti, mutta vaikuttaa kätevän malliselta. Jokin kevyttoppapuku voisi olla aika hyvä ulkovarustus loka- ja marraskuun ajaksi.
Kärsin ilmeisesti issiassärystä, joka heijastuu häntäluuhun. Häntäluu on todella kipeä ja tuntuu, kuin se yrittäisi töntyä ulos kehostani. Mitä ihmettä se voi olla? Muuten olo on aika hyvä! :-)
Hyviä vointeja kaikille!
Vauvan "kotiutumisvaatteista" ollut puhetta... Ja kyllä,mäkin oon jo pakannut ne. Laitoin pitkähihaisen bodyn, potkuhousut ja sitten vanupuvun. Plus tietty pipon,töppöset ja tumput. Tosin lokakuussa ilma voi olla ihan mitä vain,että tuo puku voi olla liian paksu tai sit juurikin sopiva. Toppapuku on ainakin aivan liikaa siinä vaiheessa. Onko muuten kukaan aiemmin miettinyt,miksi äitiyspakkauksen toppapuku on niin älyttömän iso? Esikoisellekin se oli sopiva vasta lähemmäs vuoden iässä! Eli siis oli ihan liian iso alkuun. Tietty jos vauva syntyy keväällä,niin voikin sopia talvella...
Keskiviikona on sit taas neuvola. Hirvittää etukäteen paljonko painoa on tullut taas... :( En oo kotona uskaltanut viime neuvolakäynnin jälkeen vaa´alle nousta.
Masu ei oo ONNEKS tässä välissä hirveämmin kasvanut. Mites muuten teillä,minkä mallinen masu itse kullakin on? Mulla on samanlainen kuin esikoisesta,eli tuossa edessä tuollainen pallo. Mun takana jos kävelis niin ei huomais raskautta. Onneksi,jälleen... Siskolla taas aikanaan kasvoi maha tosi paljon myös sivuillepäin.
Ihanaa kun on viileämpää!
Mukavaa alkanutta viikkoa jokaiselle.
Määitte & Mini08 30+3
Kävin lukasemassa samalla viimeviikon kuulumiset ja hämmästelin, kuinka nopeasti aika juoksee ja viikot vierii! Monilla on jo ties kuinka mahtavasti viikkoja kasassa, itselläni kun on LA vasta 29.10 niin tuntuu omat viikot vielä "poikasilta" viikkoihin 30+ nähden. :)
Fanny mietiskelit, ketkä meistä odottelee ensimmäistä. Täällä ainakin yksi sellainen. Puhetta oli myös vauvelin pukemisesta, me ostettiin sellanen lämpimänoloinen pehmopuku joka ajateltiin laittaa kotiin tullessa ellei alkutalven pakkaset yllätä aivan täysin!
Sitten vielä vähän kuulumisia: mulla vointi vaihtelee melkolailla, välillä on hyvä olla ja sitten heikottaa. Ilmeisesti alhainen hemppari ja verenpaine yhdessä tekee voinnin huteraksi. Toisaalla aloitinkin keskustelun pyörtymisestä, viime viikolla kun meni taju kesken työmatkan aivan yllättäen. Säikähdin ihan kamalasti. Onneksi vauvalla on kaikki kuitenkin hyvin! Nyt oon sitten ainakin tämän viikon kotosalla. Hieman meinaa stressata tämä vointi, tuntuu että muutoinkin on jotenkin levoton ja rauhaton olo. Tähän saakka mieli on pieniä hetkiä lukuunottamatta ollut oikein rento ja luottavainen. Tällä hetkellä huolestuttaa, murehdituttaa, itkettää. Itkupillikausi meneillään siis :) Varmaan johtuu siitäkin tämä, että vointi on ollut heikompi ja väsyneempi nyt.
Väsymyksen lomassa mulla on mieletön hinku päästä muuttamaan isompaan asuntoon. Asustellaan tilavassa kaksiossa, ja kyllähän tännekin aluksi mahtuu, mutta olisi niin ihana laittaa vauvalle oma huone :) Tällä hetkellä vauvelin tavarat on ripoteltuna ympäri kämppää ja vaatteet kaapissa muovipusseissa. Elätellään toivoa isomman asunnon löytymisestä, joten vielä ei olla viitsitty laittaa mitään paikoilleen. Ja onhan tässä vielä aikaakin! Olisi vain niin ihana saada kaikki siistiin järjestykseen valmiiksi, ei malttaisi odotella :)
Aurinkoista alkuviikkoa!
Määitte kyselit vatsan mallista, mulla maha on oikeastaan koko ajan ollut aika edessä ja ylhäällä, nyt kyllä näyttää siltä että on alkanut vallata tilaa myös sivulta pikkuhiljaa. Saa nähdä, miten jättiläinen siitä vielä tulee, oon nimittäin melko lyhyt (154cm) ja maha tuntuu itsestä jo nyt pikkasen kookkaalta. Viikonloppuna arvuuteltiin sisarusten kanssa, olisiko poika- vai tyttömaha, mutta muodon perusteella ei päästy yksimielisyyteen :) Jokaisella näytti olevan oma käsityksensä, miltä tyttö- tai poikamaha näyttää :)
Mutta nyt pyykin pesuun!
Terkuin: Helinä ja mönkiäinen rv 27+5
Viikonloppu meni taas nopeasti niinku aina! Onneks mies oli paljon kotona kun tontilla ei ollut mitään hommaa mitä olis voinut aloittaa ennen kuin tänään.
Jotkut on jo laittaneet sairaalakassin valmiiksi, mulla ei ole vielä käynyt mielessäkään:) vauvan vaatteet ajattelin pestä vasta mammaloman alussa, eli ensi kuussa. Ennen lokakuuta en kuitenkaan ajatellut synnyttää:) no eihän sitä tiedä koska lähtö tulee!
Sängyn mies kasasi perjantaina ja sitä ollaan ihasteltu, nyt on vaavin paikka valmiina!
Josefssonilta tilasin aikaa sitten sellaisen "aloitussetin" eli puvun jonka ajattelin laittaa vauvalle kun lähdetään sairaalasta. Ja sitten siihen päälle jokin vanu- tai fleecepuku.. ei tosiaan varmaan toppapukua tarvitse. Meillä ei varmastikkaan tule tuota äitiyspakkauksen toppapukua käytettyä, talvella varmasti vielä tosi iso ja ollaan saatu lainaksi sellainen valkoinen tosi kiva toppapuku.
Mahan mallista oli puhetta; meillä työpaikalla kaikki puhuu meidän "pojasta" ku mun maha on kuulemma niin selvästi poika-maha! Jotenki ärsyttää..:) Eli maha ei näy takaapäin ollenkaan, on sellainen iso pallo tossa edessä, ei kauhean ylhäällä kuitenkaan. Mutta mä en usko tippaakaan tuollaisiin mahan muoto- juttuihin. Luulen että enemmän vaikuttaa äidin ruumiinrakenne, vai mitä muut luulette?? Samanlainen maha mulla oli ainakin ekastakin.
Tosi syksyinen ilma ulkona ja huomasin just aamulla että aika vähän on noita sopivia pitkähihaisia- ja lahkeisia vaatteita.. saa mennä vaateostoksille taasen.. kauheesti ei enää viitsis vaan ostaa uutta. Näin muuten tuossa loppuviikosta Saimi Nousiaisen meidän pikkukaupungin H&M:n äippävaateosastolla! Aika harvoin täällä julkkuja bongaa! Kyllä varmaan kattoi että onpa huonot valikoimat täällä:)
katjaäippä ja masukki 30+6
Helinälle vastasinkin tuohon pyörtymistopiciin erikseen...
Sairaalakassista on ollut puhetta, kuten muustakin varustelusta. No, meillä ei ole sairaalakassia pakattuna, laitan varmaan (jos laitan etukäteen) niin sitten lokakuussa valmiiksi kassin odottamaan. Muutenkaan mitään muuta ei vauvalle ole valmiinka, kuin äp:n vaatteet/tarvikkeet laatikossa odottamassa. Meidän huoneeseen ostamme Seimi-ensisängyn, jotta esikoinen saa ainakin aluksi olla kuten ennenkin omassa huoneessaan ja pinniksessään. Luulen että tarpeeksi mustasukkaisuutta ja sopeutumista on tiedossa ilman ylimääräisiä muutoksia.
Vauvan kotiintulovaatteista on myös ollut puhetta: Mun mielestä hyvä ajatusmalli on miettiä mitä itsellä olisi päällä jos olisi lähes paikoillaan (kuten pieni vauva alkuun on), on se sitten sisällä tai ulkona. Jos menee esim. autolla matkat, ei kannat hirveästi vaustella vauvaakaan. Body ja puolipotkari, lakki ja joku päällivaate (esim. äippäpakkauksen kevyempi puku), sekä töppöset voisi ehkä olla hyvä. Usein näkee aivan liiam kuumasti puettuja vauvoja, vauvan lämmönsäätely kun ei toimi, niin ei kannata pientä pakahduttaakaan.
Oma vointi on todella hyvä ja vauva liikkuu ja potkii runsaasti. Neuvolassa viime perjantaina kaikki oli mallillaan, vauva on kääntynyt raivotarjontaan (minkä kyllä potkuista tiesinkin), sykkeet oli hyvät jne. Painoa mulla on tullut nyt 5kg ja sf-mitta tosin on komea (30cm), eli mahalla on kokoa.
En Katjaäipän tapaan usko kyllä mihinkään mahan muoto/kokoveikkauksiin ja vauvan sukupuoleen. Kyllä se äidin muodosta ja kohdusta on enemmän kiinni.
Vauvaa odotellessa ainoa asia mikä oikeastaan pyörii mielessä on miten kaikki tuon esikoisen kanssa sujuu. Herralla on uuden tulokkaan putkahtaessa ikää 1v3kk ja kovapäinen tapaus kun on luulen että jonkinmoista tahtojen taistelua käydään aluksi. Lisäksi hirvittää jo etukäteen kun tuo oma tuttu taapero on tietenkin niin rakas, että jos kiukuttelee hirveästi ja osoittaa mieltään äidille niin tippa voi olla linsissä jatkuvasti:(
Toivoisin niin että loppuaika menisi nopeasti ja pääsisi mahasta eroon;)
Rouvaii 31+0
Hyvää viikonalkua kaikille!
Täällä on puhuttu vauvojen kotiutumisvaatteista, mä ajattelin että varmaan ne siellä klinikalla sitten vähän neuvoo että mitä kannattaa laittaa. Mutta ajattelin esimerkiksi bodya+potkareita, siihen päälle villatakki, lakki ja käsineet ja hmm... sit joku ulkovaate ? Tai se ÄP:n makuupussi/kevythaalari ? Vaikka autollahan sitä mennään ja varmaan aika lailla ovelta ovelle. Huomasin muuten et siitä ÄP:n turkoosista vanuhaalarista voi kääntää hihat ja lahkeet umpinaisiksi, ehkä se vähän myös pienentää sen haalarin kokoa?
Vauvan vaatteet on nyt pesty ja silitetty (oli niin kiva hiplailla niitä että silitin, uskoisin että jää ekaksi ja vikaksi kerraksi !), ja raivasin vauvan tulevan huoneen kirjahyllyn koreista niille tilaa. Tarkoitus olisi jotenkin järjestää niitä vähän kokojen mukaan, tyyliin bodyt 3kk, villapaidat 6kk... Että olis sitten helpompi löytää oikean kokoista eikä tarttis kaikkea kerralla pitää esillä. Jotenkin noita onkin kertynyt, hankin äitiyspakkauksen netistä ja siihen päälle on tullut ostettua vähän lisuketta, ja ennen kaikkea mun äiti on ostanut vaikka mitä.
Mulla on jotenkin tukalat oltavat. Täällä on ensinnäkin tosi kuuma (yli 30°C joka päivä), josta johtuen jalat turpoaa ja kipeytyy, ja öisin kramppaa. Sitten mun ristiselkä on kipeytynyt tosi paljon, ja varsinkin makuuasennossa asennon vaihtaminen tai löytäminen on pirun kivuliasta kun selkään pistää oikein ilkeästi. Kävellessä supistaa, ja sitten tietty pissattaa ihan koko ajan, ja maha on tiellä (sf-mitta oli 28cm jo toissa viikolla), ja jotenkin oon saanut hartianikin jumiin... On sellainen "kipeä kaulasta alaspäin" -olo! Painoa mulle oli tullut 7kg raskausviikolla 28 kun viimeksi mittasin, se on kai ihan kohtuumäärä?
Taitaa jäädä melko vähiin nämä kesäsäät tältä vuodelta. Ei näytä meillä päin ainakaan elokuullakaan olevanhelteitä, joka toisaalta ihan hyvä. Huomenna olisi lääkärinneuvola ja varmaan kattoovat minkä kokoinen kaveri siellä on. Painoa on tullut varmaan jo se 10 kg (rv27+3) ja viimeksi jo itse kauhistelin näitä lukuja, mut tätsy sanoi et mun painoindeksi ollut niin alhainen (19.jotain) ettei haittaa mitään. Onhan mulla tullut kahdessa aiemmasakin raskaudessa 18 ja 16 kg mut olin niin toivonut et olis nyt pysynyt luvut pienempinä. On kyllä kilot karisseet tosi nopsaa imetyksessä et jospa nytkin kävis niin.
Täällä kanssa hieman laskenut tuo ärsyyntymiskynnys eli ei tarvi kummonen vastoinkäyminen olla ja tuntuu ettei mistään tule mitään. Itkettää myös ja alkanut hirvittämään talvi kun vanhin täyttää marraskuussa 4 ja toinen sit vauvan synnyttyä vajaan 1,5 v.. Nuorimmaisella löytyy omaa tahtoa kovasti. Mies joutuu pari yötä viikkoon olemaan töiden takia pois kotoa niin hirvittää kyllä miten pärjään ja miten väsyneeksi tulen. Tuo oma jaksaminen mietityttää kovasti. No jospa sitä jotenkin ja on mummut käytettävissä.
Mulla melkoiset liitoskivut vaivaa. meinaa joka askel käydä melko kipeää aivan alamahaan ja nuorinta kun pitää välillä raahata sylissä, on melkoista hommaa. Supistuksia on myös alkanut tulemaan. Ne onkin antaneet olla mun rauhassa näin pitkälle. Mutta yritän nyt jotenkin "nauttia" tästä tod.näk. viimeisestä raskaudesta. Ja vauvan liikkeet onkin ne ihanimmat :) Ja niitä tuntuu hyvin ja usein. Maha minulla aivan edessa niin kuin on ollut molemmista pojista ja kolmas poikahan siellä erittäin todennäköisesti onkin. Mut en usko tohon mahan malliin ollenkaan, kaveri teki pojan että tytön aivan selvistä leveistä "tyttömahoista". Kyllä se on vartalonmallista kiinni, uskosin näin. Tämän mallinen maha on sievän näköinen, vaikka tottakai kaikki vauvamahat ovat. Takaa ei kyllä huomaa et on iso maha, ihmisten ilmeet kyllä kertoo sen kun käännyn :)
Vointeja kaikille! Ai niin, mä en ole vielä laittanut mitään vauvan vaatteita tms. kolmas kun tulee niin osaa jo ottaa rennosti ja laitella sit lähempänä. Mut ei kannata jättää liian myöhään koska itse en ainakaan ihan lopussa enää sitä pesu rumbaa jaksa.
Tähti
No kyllä mullakin se pienoinen vaatepaniikki iskee, kun en tiedä, minkä kokoiset vaatteet sinne sairaalakassiin pienokaiselle pitäisi pakata.. Eli pakkaatteko minkä kokoisia, 50, 56 vai 60 senttisiä..? Äitiyspakkauksessahan ei paljoa edes ollut noita alle 60 senttisiä.. Ja koko ajan on joku sanomassa, että älä vaan liikaa osta niitä pieniä (eli kai 50-56 senttisiä) vaatteita, kun ei ne kuitenkaan päälle mahdu kuin hetken. Mutta mua ahdistaa, pitäähän sillä pienellä vaatteet olla sen vähänkin aikaa, kun ihan pikkuinen on..
Huuh, onneksi on töitä enää tämä viikko. Alkaa jotenkin olla niin raihnainen olo, kylkeen sattuu vietävästi ja närästää.. Nyt en ehdi tässä enempiä kirjoitella, pitää lähteä kauppaan.
Mukavaa alkanutta viikkoa!
t: Merrily 30+2
Kolotus ja kramppi ovat tutut seuralaiset täälläkin. Ja eilen sitten närästi ensimmäistä kertaa tässä raskaudessa. Mitään vaivaa ei taida enää puuttuman?? Lienen saanut jo kaikki tyköni.
Iski pienoinen "paniikki" kun monet kertoivat jo laittaneensa vaatteet vauvalle ja sairaalakassinkin! Apua, minä en ole tehnyt mitään. Kaikki vaatteet on ullakolla ja ainoa asia mikä on melkein (!) valmiina on sänky. Eli se on jo meidän makkarissa. Mutta ei tietenkään kasattuna, sehän olisi jo liikaa vaadittu. Minusta viikot ovat menneet niin hitaasti etten ole ajatellut koko listaa asioista mitkä ovat tekemättä. Mutta ehkä tässä pitäisi alkaa toimimaan.Töiden jälkeen ei tuota energiaakaan ole liikoja vaan ollut...Ja minullekin on uutta vauvan syntyminen huomattavasti kylmempään aikaan kuin kaksi edellistä. Jos lokakuu on kovin kylmä on ulkoilunkin aloittamista sitten lykättävä. Kesävauvoineni olen ollut ulkona hyvin pian sairaalasta palaamisen jälkeen. Mutta onneksi täällä onkin tullut ihan hyviä vinkkejä pukeutumisesta.
Vauvan liikkeistä. Täälläkin ovat selkeästi muuttuneet ja tuntuukin siltä ettei vauvalla ole niinkään enää tilaa potkia vaan hän kiemurtelee ja venyttelee. Kävin yksityisellä ultrassa viime viikolla ja painoarvio oli jo 1790g eli hieman käyrän yläpäässä. Ja perätilassa eli tukala on olla. Lienee jo vauvallakin eli kääntyisi nyt pian. Ja laskeutuisi...Mutta ainakin kaksi edellistä ovat puskeneet itsensä solisluiden tasolle ja kieltäytyneet laskeutumasta ennen kuin on viimeinen pakko! Lantioni lienee siis hyvinkin epämukava paikka olla...
Mutta tämä nyt ja vielä olisi 20 päivää töitä jäljellä...
susasana 30+5
Ihanaa, kuinka aktiivisia lokakuiset ovat!
Esikoisesta laitoin kaikki hyvissä ajoin valmiiksi, myös sairaalakassin. No kassi odotteli valmiina pitkään sillä esikoinen antoi odotuttaa itseään kaksi viikkoa yli lasketun ajan. Nyt en ole ajatellutkaan vielä kassia pakata,vaikka "paikat ovat jo auki" ja päivittäin supistelee kivuliaasti. Jotenkin olen jo asennoitunut, että lokakuun puolivälissä vasta tapahtuu...
Kotiutusvaatteiksi ajattelin ottaa bodyn ja potkarit, myssyn ja kevytvanupuvun, kooltansa 50 cm. Lopullisen varustuksen määrittelee sen hetkinen sää. Tästä Suomen ilmastosta kun ei enää tiedä...Esikoinen oli 52cm ja 3.580kg ja 50 cm vaatteetkin tuntuivat isoilta! Kesävauvalla liian isot vaatteet puntit käärittyinä lisäsi kuumuutta ja syntymän jälkeen tulikin hankittua lisää 50 cm vaatteita.
Vauva liikkuu vielä vilkkaasti ja tuntuu mahtuvan vielä kääntyilemäänkin. Potkut osuu välillä oikeaan kylkeen, välillä vasempaan ja välillä ikävästi virtsarakkoon. Olenkin ajattelut, että vaavi on pienenkokoinen, kun sf-mittakin oli rv 31 vain 25.
Muuten ei valittamista, olen vielä säästynyt vaivoilta (kop kop). Tuleva synnytys ja arki pärjäämisineen on alkanut mietityttää. Esikoinen oli todella huono nukkuja kaksivuotiaaksi asti. Heräiltiin monta kertaa yössä ja välillä miehen kanssa oltiin tosi väsyneitä. No tulevaa ei voi ennustaa.
Voimia kaikille=)
Soiliina 32+5
Joo,isäntä lähti klo 6.20 töihin ja nousin ylös samaan aikaan hänen kanssa (5.50.). Pakko taas alkaa "harjoittelemaan" tuota heräämistä kun esikoisella alkaa viikon päästä koulu. Nyt sit palloilen täällä näin jumalattomaan aikaan. :)
Mietin tuossa kun neuvolassa laitetaan varmaan laskemaan liikkeitä vähitellen. Että kun ei tämä meidän Mini jatkuvasti liiku. Silloin eniten kun ite menen makuulle, ja esim juurikin nyt taisi heräillä. Onpa hyvä syy olla maate et saa ne vaaditut liikkeet/tunti laskettua. ;)
Saa nähdä suostuuko tämä kaveri laskeutumaan enen synnytystä. Esikoinen kun laskeutui vasta kun oltiin kalvot puhkaistu ja tippa laitettu. No,mä elättelen toiveita et koskapa tää raskauskin on ollut täysin erilainen kuin eka,niin josko nuo muutkin asiat menis... Eli synnytys ois helppo,ei repeämiä yms eikä tulokas heräilis tunnin välein yöllä syömään ja kärsisi 4kk koliikista... Muuten tuo esikko onkin ollut todella harvinaisen terve! Ei ensimmäistäkään rokkoa tms, lukuunottamatta kahta nokkosrokkoa jotka olikin tosi hurjia.
Meille tuli edellispäivänä 13-viikkoinen poika. Kissa-sellainen. :) Ristittiin tuo Nörtiksi, kun liki ensitöikseen se tuli nukkumaan mun läppärin päälle. Nytkin saan koko ajan olla estelemässä kaveria, kun katsoo tuosta yläkautta kun kirjoitan (tulostin tuossa läppärin takana ja kisu siinä päällä) ja ois kovasti tulossa kirjoittamaan myös. :D
Tänään on pakko käydä esikoisen kanssa Turussa kaupoilla, jotta saan uudet äippähousut. Vanhat (siis alkukeväästä ostetut) repesi haaroista vaikka ei edes oikeasti vanhat olleet, ja ainakin täällä keli on kaikkea muuta kuin ihana hame-keli. Eikä mulla oo sopivaa kuin 2 hametta...
Eipä muuta, tulipa taas höpistyä...
Määitte & Mini08 30+4
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=a0deb04c-62a4-11dd-aeb2-…!
Eilen oli neuvola, siellä kaikki ok. Vauvan syke oli 148-156. Hb oli noussut 112->122. Painoa tullut reilut 300g /vko. Sf-mittaa 25cm (rv 30+1), maha muutenkin pieni ja alhaalla. Liikelaskenta kaavakkeen antoi jo valmiiksi. Muuten ei mitään uutta. Tänään olisi lääkäri, supistelujen vuoksi, samalla katsoo vauvan kokoa.
Vauvan kotiutumisvaatetuksesta oli puhetta.. Meillä kassia ei ole vielä pakattu. Valmiiksi ostin name it:n pehmytpintaisen nalle-haalarin jossa umpinaiset jalkaterät ja hihoissa käännettävät tumput. Sen alle body ja potkarit, myssy ja tumput. Vaatteet ostin kokoa 50m, meillä sen kokoiset on menneet vanhemmillakin lapsilla aluksi, eikä tästä ainakaan vielä näytä kovin suurta kaveria tulevan. Vaatteiden hankinnasta joku kyseli, meillä 56cm vaatteet ovat menneet useamman kuukauden, vasta 5-6kk on 62cm olleet sopivia. Se tietysti riippuu lapsen koosta ja kasvuvauhdista. Mutta itse tykkään että vaatteet on sopivia eikä roiku päällä.
Vauvan tavaroita en ole vielä valmiiksi muita laittanut kuin hoitopöydän laatikoihin pienimmät vaatteet pessyt. Lähes kaikki on jo hankittuna mutta odottavat vielä vaatehuoneessa.
Mites muilla yöt ovat menneet? Minulla tulee joka yö valvottua ja pyörittyä sängyssä pari tuntia aamuyöllä. Aamulla juniori on sitten hereillä heti 7 jälkeen, eikä nuku enää päikkäreitä. Onneksi koulut ja kerho alkavat ensi viikolla niin voi rauhassa vaikka nukkua päivällä.
Nyt pitää joutua lääkäriin..
Aivan ihana pikku kissaeläin teillä. Kissanpennut on kyllä ihan vastustamattomia...
Meidän "salonkitiikeritär" on jo aikuisiässä, mutta on sen omapäisyyksien ja kissamaisuuksien seuraamisesta edelleen huvia. Mikään sylikissa se ei todellakaan ole, ja näyttää pelkäävän lapsia ja vauvoja. Jes! No, ajateltiin että nukutetaan vauvaa ainoastaan suljetun oven takana (sellainen "vauvatalkie-walkie pitäiskin muuten hankkia tota varten), ettei vaan pääse mitään vaaratilannetta syntymään.
Heippa
Tutuistuin juuri näihin teidän keskusteluihin ja ajattelin ottaa osaa. Ensimmäistä odottelen lokakuussa syntyväksi :)
Mulla on nimittäin mennyt välillä jopa yöunet miettiessä vauvan vaatteita! Mielessä pyörii vaikka mitä... Mitä kaikkea pitää olla päällä, että pikkunen pärjää? Kattookohan ne siellä synnytyssairaalassa oudosti, jos puen vauvan jotenkin väärin kotimatkalle, jos vaatteet ei ole tarpeeksi lämpimiä tai sitten liian kuumia...? JAIKS! Ihan kun se matka sieltä sairaalasta kotiin ois jotenkin haastavaa tai merkittävää tässä koko projektissa, joka siis kestää vähintään sen parikymmentä vuotta??!! :)
Välillä ihan ahistaa, miten vähän tiedänkään vauvoista. Tällä hetkellä ei ole tuttavapiirissä vauvoja kellään. Lukiotyttönä hoidin muutamia aika pieniäkin lapsia, joten kyllä mä perus vaipanvaihdot ja syöttämisen osaan :) Mutta silti on välillä yksinäinen olo, kun ei ole samassa tilanteessa olevaa kaveria olemassa, mitenkään vähättelemättä äidin, anopin, sukulaisnaisten ja muiden kauan sitten vauvan saaneiden tukea. Vasta viimeaikoina on pystynyt ylipäänsä miettimään sitä vauvaa ja siihen liittyviä konkreettisia asioita, eikä pelkästään tätä raskautta. Vaunuostokset on jo tehty ja muutakin etsitään ahkerasti :)
Onpas mukava lukea teidän yövalvomisista, hysteerisistä potkuseuraamisista jne.. En ole ainoa siis :)
Terveisin
Riimama 29+5
määitte, iiiih miten ihana vauvakisuli :) voisin ottaa ihan itelle :)
riimama, musta tuntuu kans, että kaikki tulee pällistelemään sairaalassa miten oon vauvan pukenut ja joko rupeavat neuvomaan tyhmää tai sitten nauramaan.. Ei niinkään kauppareissut tai vaunuttelut jännitä, mutta juuri tuo kotiutuminen :)
Uskalsin käydä tänäaamuna puntarilla ja melkein pilasi koko päivän, mutta sitten menin hypistelemään pikkuvaatteita ja sain onneksi ajatukset muualle :) Nyt on tullut 14kg+risat painoa.. meneeköhän mulla 30kg nousu rikki.. Ensi viikolla neuvola ja saan taas kuulla motkotusta riittämiin.
Minäkin heräsin viiden jälkeen, kun ukko lähti töihin. Aamut on niin ihania, vaikka väsyttääkin hulluna. Saa rauhassa syödä aamupalaa ja jos jaksaa niin käydä koiran kanssa aamukävelyllä :) Luonto tuoksuu hyvälle ja on rauhallista :) Ja mikä parasta sen jälkeen voi mennä takaisin nukkumaan..
spp, tulehan kertomaan mitä lääkäri sanoi supisteluista!
Sain kaverilta pienet sievät puuvillaiset sukkahousut, tuleekohan ne bodyn alle vai päälle? Tarviiko sen lisäksi hamosen tai housut, onko vauvalla jotenkin alaston olo :)
fanny 29+3
Kyllä on ilma muuttunut, viimeviikon helteet on varmaan taaksejäänyttä elämää, nyt on tällainen tosi syksyinen ja kalsea keli.. villapaita päällä töissä ja kylmä on!
Mun on kyllä niin vaikea herätä aamulla, en ikinä pystyis herää viideltä jos ei olis pakko!! No pianhan siihen heräilyyn saa taas tottua:) toivottavasti vauvalla on hyvät unenlahjat niinkuin meillä muillakin perheessä. Kyllä sitä välillä ajattelee että mihin sitä itsensä on laittanut kun tuo poika on jo melkeen 10- vee, hänet on saanut isoksi ja "helpoksi" kasvatettua ja sitten taas alusta tämän uuden tulokkaan kanssa:) no ihanaa se on varmasti taas.
Keksittiin miehen kanssa hyvä pojan nimi, mutta sepä ei tulevalle isoveljelle kelpaa, ei kuulemma kutsu vauvaa sillä nimellä jos se annetaan.. Lassiksi meinaa kutsua kuitenkin (on itse Leevi:) No täytyy katsoa miten tehdään!
Fanny; kyllä mä laittaisin sukkahousut bodyn alle.. body pitää ne sitten hyvin ylhäälläkin. Vauvoja pidetään paljonkin ihan sukkahousuilla + bodylla, ei varmaan tule alaston olo:) itselle tuollaisessa pukautumisessa saattais tulla:)
Ei sitä kotiutumista kannata mitenkään jännittää, ei siellä kukaan tule viereen naureskelemaan kun lapsen pukee, jokainen laittaa vauvan päälle mitä haluaa!
Mun on varmaan pakko hankkia sellainen fleecepuku jossa on pienet karhunkorvat, näin tuolla Mukelomestassa sellaisen ja luulen että käyn sen tänään hakemassa! Kaikki korvat ja muut vaatteissa on mun mielestä ihan syötävän söpöjä noilla vaaveilla.
Joku kirjoitti ärsytyskynnyksestä täällä jossakin, mulla on tosi matalalla ainakin.. ei niinkään kotona mutta muuten, kaikki ihmiset jotenkin ärsyttää ja ottaa hermoille! Kamalaa, en tosiaan yleensä tällaista ole itsessäni huomannut. Töissä varsinkin... Ei oikeen edes jaksaisi kuunnella kenenkään juttuja. No jos vielä muutaman viikon kuuntelisi.
Katjaäippä ja masukki uudella viikolla 31+0
Mulla iski eilen melkein paniikki, että mitä laitan vauvalle päälle, kun tullaan sairaalasta :) Pikkuisia vaatteita mulla on jo vino pino, mutta miten niitä yhdistellään.. En ole koskaan pukenut vauvaa :) Mies ei oikein tiennyt miten suhtautua näihin mun tuskailuihin :D Mulla on sellainen plyysihaalari, tarviikohan sen alle mitään? Ulkovaatteet onkin jo toinen ongelma, talvihaalari on varmaan liian paksu lokakuussa? Voi voi..
Joko te muut olette pakkaileet sairaalakassia? Vai olenko ainoa hätäinen, jolla kassi on jo eteisessä odottamassa :) Nyt, kun ei töissä tarvitse käydä, niin ei mielessä pyöri mitään muuta kuin vauva ja synnytys. Tuntuu, että tämä loppuaika menee siivillä :)
Onkohan normaalia, että vauvan liikkeet muuttuu näillä viikoilla? Enää ei tunnu kunnon potkuja, mutta jonkinlaista liikehdintää kuitenkin. Vähemmän (paljon vähemmän) kuin aiemmin, mutta se "pakollinen" 10 liikettä tunnissa tulee täyteen.. Onkohan se oikeesti riittävästi?
Kenellähän meistä syntyy ensimmäinen vauva :)
fanny 29+2