Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alakoulun työajoista

14.08.2008 |

Onko jossain jotain määräyksiä, miten alakoululaisten lukujärjestykset tulee laatia tai miten työajan tulee sijoittua? Meillä esim. 4-luokkalaisella yhtenä päivänä koulu alkaa vasta klo 11! Ja päättyy klo 15, opettajat suunnittelevat vielä kuulemma muutosta tähän, että päivä päättyisikin vasta klo 16. (toiselta päivältä siirrettäisiin vielä yksi tunti tämän päivän jatkoksi)

Joka syksy suututtaa nämä lukujärjestykset, aamut ovat myöhäisiä (1-ja 2-luokalla tosi paljon 10-aamuja (yli puolet), jolloin aamuhoito on työssäkäyvänä tosi hankala järjestää ja yksin en ole halunnut pientä jättää aamuiksi kahdeksi tunniksi).

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pävittäiseen työaikaan liittyvää määräystä. Sen sijaan lukuvuosi tulee sijoittaa 1.8. -31.7. väliseen aikaan.

Tiedän monia kouluja, joissa opiskellaan kahdessa vuorossa jo ensimmäisellä luokalla. Esimerkiksi toisten koulupäivät ovat klo 8 - 12 ja toisten klo 12 - 16 tai sitten ne ovat kaikilla sekä että. Tämä monesti sen vuoksi, että oppilaita on niin paljon, ettei yhdessä vuorossa selviydytä, kun luokkakoot halutaan pitää kohtuullisina.

Ja onhan se yhteiskuntataloudellisestikin hyvä, että koulurakennusta käytetään 4 tunnin sijaan ainakin 8 tuntia päivässä ja että opettajat saavat täydet työtunnit.

Miten itse olet käynyt koulusi? Oliko sinulla hoitaja aamu- tai iltapäivällä? Miten pärjäsit?

Minun vanhempani lähti joka aamu klo 5:n jälkeen töihin ja palasivat illalla noin klo 18. Vallan mainiosti pärjäsin, vaikka aloitin koulun jo 6-vuotiaana ja yksinäisä tunteja oli sekä aamulla että illalla. Tosiasiallisesti nautin näistä omista hetkistäni, kun sain luukuttaa stereoita täysillä ja tehdä mitä halusin. Tosin tulihan sitä tehtyä joskus jotakin luvatontakin, mutta ainakin opin luottamaan itseeni ja olen pärjännyt elämässäni mielestäni hyvin.

Vierailija
2/4 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-12 ja 12-16 "vuorot" toivat helpotusta, että siis vieläkin huonommin voisi olla... tosin eihän sama opettaja voi tehdä noita molempia vuoroja, sillä 8h opetusta/päivä menee kyllä heillä täysien tuntien yli.

Mulla on tällä hetkellä lapset siis ykkösellä ja nelosella. Nelosluokkalainen tosiaan nauttii tuosta klo 11 "aamusta" ja yksinolosta, että ei siitä paniikkia. Mutta 6-vuotiasta (poikaa) en jätä aamuisin kahdeksi tunniksi yksin. Kyllä minäkin jouduin aikanaan pärjäämään ihan yksin aamut ja illat ja kaupasta itse hakemaan välipalat yms eli ei ollut hoitajaa, mutta ajat ovat nyt eri ja HALUAN hoitaa omat lapseni eri tavalla enkä jättää liian pienenä yksin oman onnensa nojaan ja liian varhain "itsenäistymään" (tai isosiskon "vastuulle"). Hyvin olen minäkin pärjännyt, aina ollut itsenäinen ja omatoiminen ja sitä olen edelleenkin. Mutta kyse ei nyt ollutkaan minusta ja minun pärjäämisestä vaan 6-vuotiaasta ekaluokkalaisesta pojastani, jolle haluan olla Vanhempi ja jatkaa hänen hyvinvoinnistaan huolehtimista siitä huolimatta että hän on nyt aloittanut koulun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esim. kolmasluokkalaisella on yksi koulupäivä 11-13, eli kaksi tuntia... Tästä lapsi sanoi opettajan soittaneen erikseen ja varmistaneen että voi pitää tuon pituisen päivän. No vastapainoksi onkin sitten 8-15 päivä, eli 7h. Eli päivien pituus voi vaihdella todella paljon ja koulun menokin 8-11 välillä.

Onneksi meidän ekaluokkalaisella ei ole kuin yksi 10 aamu, mutta kaikki muut ovatkin 9 aamuja. Sen aikaisemmin meidän koulussa ei eka- ja tokaluokkalaiset mene. Se tarkoittaa vain sitä että joka aamuksi pitää lapselle järjestää hoitaja, jos aikaa itse olla 9töissä. No onneksi naapurissa on kaverin äiti hoitovapaalla, joten sinne tuo meidän lapsi pääsee aamuisin.

Ja tosiaan joka syksy jännätään näitä lukujärjestyksiä ja mietitään kuka hoitaa lapsia aamuisin ja miten oma työaika sovitetaan. Onneksi työnantajat ovat kyllä aika hyvin joustaneet.

Vierailija
4/4 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä asiasta, valitettavasti.

Meilläkin on saatu harmaita hiuksia, kun ekaluokkalaisella on kolme 10:n aamua eikä aamupäivähoitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä