Hyvät kumisaappaat metsässä kävelyyn?
Olisiko suosituksia kumppareista jotka sopisivat metsässä tallusteluun haisaappaiden sijaan (liian liukkaat ja muutenkin huonot kävellä luonnossa). Kestävyys, pohjan pito ja keveys tietysti plussaa. Nokialta katselin finntrimmejä mutta saatavuus näyttää olevan kovin heikko tällä hetkellä. Goretexit eivät mielestäni sovellu metsiin etelän talveen.
Kommentit (115)
Maiharit, pitkävartiset ja hyvin rasvatut.
Vierailija kirjoitti:
Toimivat varmasti kuivalla maalla mutta eivät silloin kun koipi on nilkkaa myöten suossa tai muussa rapakossa.
Hyvä ketju!
Kuljen paljon metsässä koirien kanssa. Matkan varrella on myös hiekkatietä ja asvalttitietä. Lisäksi tulee tehtyä paljon pihahommia kumppareissa. Saappaita kuluu siis. Nykysaappaat (mm. Vikingit ja Nokiat) hajoaa aika helposti, vaikka ovat suht kalliita kengiksi, mutta ehkä olen ostanut niitä vääristä paikoista: marketeista, kenkäkaupoista ja muotiliikkeistä.
Kaiholla muistelen venäläisiä kumisaappaita, joita hamstarasin aikoinaan eräästä kenkäkauppaketjusta. Olivat erittäin halpoja ja hyviä. Yllättävän sirojakin. Sitten niitä valmistava tehdas lopetti!
Liukkaalla siirryn icebugeihin, eli nastoja en kumisaappaisiini laita. Mutta icebugit ei kestä kastumatta vesilätäköitä.
Täytyykin vastedes suunnata ostoksille rautakauppaan ja eräkauppoihin. Sovittaminen on kyllä must.
Nuo Nokian FinnTrimmi suunnistussaappaat ovat ylivoimaiset, jos pitoa, keveyttä ja ketteryyttä kaipaa. Veden- ja pakkasenpitävä ja nastoitettavissa, jos tarvis.
Minulla on nämä Nokian Finntrimit:
https://www.bergfreunde.fi/nokian-finntrim-kumisaappaat/
Olen tykännyt todella paljon. Mutta varsi on lyhyt, eli jos aiot kahlata jossain, niin sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Olen tykännyt todella paljon. Mutta varsi on lyhyt, eli jos aiot kahlata jossain, niin sitten ei.
Näitä olen etsinyt mutta kaikkialla myydään eioota. Kuulemma joskus helmikuussa voisi taas olla saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ehkä kuitenkaan parhaat mahdolliset märkään syksyiseen metsään.
Ihan perinteisillä kontioillakin mielestäni pärjää (jos ei päivätolkulla vaeltele) kun vaan pitää mielessä että alusta voi olla liukas. Pitkät varret pelkkää plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju!
Kuljen paljon metsässä koirien kanssa. Matkan varrella on myös hiekkatietä ja asvalttitietä. Lisäksi tulee tehtyä paljon pihahommia kumppareissa. Saappaita kuluu siis. Nykysaappaat (mm. Vikingit ja Nokiat) hajoaa aika helposti, vaikka ovat suht kalliita kengiksi, mutta ehkä olen ostanut niitä vääristä paikoista: marketeista, kenkäkaupoista ja muotiliikkeistä.
Kaiholla muistelen venäläisiä kumisaappaita, joita hamstarasin aikoinaan eräästä kenkäkauppaketjusta. Olivat erittäin halpoja ja hyviä. Yllättävän sirojakin. Sitten niitä valmistava tehdas lopetti!
Liukkaalla siirryn icebugeihin, eli nastoja en kumisaappaisiini laita. Mutta icebugit ei kestä kastumatta vesilätäköitä.
Täytyykin vastedes suunnata ostoksille rautakauppaan ja eräkauppoihin. Sovittaminen on kyllä must.
Idästä on siis tullut joskus jotain hyvääkin... Tiedä sitten ovatko esim. fintrimmit kuinkakin paljon laadukkaammat kuin marketin nokialaiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän hyvin noilla pärjää, etenkin jos on kalvollinen kenkä. Jopa kahlaus onnistuu. Varsikengän etuna on hyvä tuki jalalle, parempi hengittävyys ja kumpparia parempi pito märällä kalliolla ja kivikkoisella tai juurakkoisella polulla.
Kalvottoman täysnahkaisen maiharin saa myös rasvattua yllättävän vesitiiviiksi.
Varsikengän suojaksi voi halutessaan hankkia vielä goretex-säärystimet, joita saa eri pituisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän hyvin noilla pärjää, etenkin jos on kalvollinen kenkä. Jopa kahlaus onnistuu. Varsikengän etuna on hyvä tuki jalalle, parempi hengittävyys ja kumpparia parempi pito märällä kalliolla ja kivikkoisella tai juurakkoisella polulla.
Kalvottoman täysnahkaisen maiharin saa myös rasvattua yllättävän vesitiiviiksi.
Varsikengän suojaksi voi halutessaan hankkia vielä goretex-säärystimet, joita saa eri pituisina.
Kuulostaa aika vaivalloiselta. Kumpparit ajavat saman asian ja ovat helpommat putsata käytön jälkeen.
Lundhagsin Vandra on mun valinta. Kengän alaosa on kumisaapas ja nilkasta ylöspäin kalvoton nahkakenkä. Sisään hyvä villasukka ja toimii joka kelillä ( ihan täysin pääkallokelille on nastakengät)
Vierailija kirjoitti:
Lundhagsin Vandra on mun valinta. Kengän alaosa on kumisaapas ja nilkasta ylöspäin kalvoton nahkakenkä. Sisään hyvä villasukka ja toimii joka kelillä ( ihan täysin pääkallokelille on nastakengät)
Varmasti hyvät mutta aika hinnakkaat harrastelijavaeltajalle.
Juu kumisaappaat on hyvät metsässä kävelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Harmi ettei kunnon saappaita tunnu oikein olevan hyllyssä missään, ei pääse kokeilemaan. Kenkien tilaaminen netistä vähän arveluttaa.
No voi herranjestas, tilaa paikasta, jossa palautusoikeus. Nettikaupasta kun tilaa tuotetta saa kokeilla vähintään sen 14 pvää, minulta on hutiostot jääneet kun tuotetta voi sovittaa monta kertaa,siinä huomasinkin se hyvä ja onko kyse oikeasta tarpeesta vai mielihaluistamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä olen etsinyt mutta kaikkialla myydään eioota. Kuulemma joskus helmikuussa voisi taas olla saatavilla.
Heti löytyi monesta paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi ettei kunnon saappaita tunnu oikein olevan hyllyssä missään, ei pääse kokeilemaan. Kenkien tilaaminen netistä vähän arveluttaa.
No voi herranjestas, tilaa paikasta, jossa palautusoikeus. Nettikaupasta kun tilaa tuotetta saa kokeilla vähintään sen 14 pvää, minulta on hutiostot jääneet kun tuotetta voi sovittaa monta kertaa,siinä huomasinkin se hyvä ja onko kyse oikeasta tarpeesta vai mielihaluistamme.
Kukin taaplaa tyylillään. Itse en jaksa noita noutamisia milloin mistäkin ja mahdollisia palautuksia vaan ostan tavarat "oikeasta" kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti löytyi monesta paikasta.
Onhan noita vaikka missä, pieniä ja isoja kokoja vain.
Sievin omassa liikkeessä voi sovittaa kenkiä (Helsingissä Simonkatu). Sievin saappaat on tosi mukavat jalassa, jaksaa kävellä pitkään metsässä. Ei ole myöskään kuumat kesällä.
Muotisaappaat ja metsäsaappaat ovat kyllä kaksi ihan eri asiaa...