Hyvät kumisaappaat metsässä kävelyyn?
Olisiko suosituksia kumppareista jotka sopisivat metsässä tallusteluun haisaappaiden sijaan (liian liukkaat ja muutenkin huonot kävellä luonnossa). Kestävyys, pohjan pito ja keveys tietysti plussaa. Nokialta katselin finntrimmejä mutta saatavuus näyttää olevan kovin heikko tällä hetkellä. Goretexit eivät mielestäni sovellu metsiin etelän talveen.
Kommentit (115)
Mä ostin syksyllä Nokian Winter Ultra kumppanit. Tosi hyvät kumiset, lämpimät, pitävät mudassa ja kallioilla, ei ehkä keveimmät, mutta muuten loistavat. Ja olen kulkenut metsässä monta kertaa viikossa useita tunteja kerrallaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse suosin kumisia kumisaappaita, mites te muut?
Onko enää täysin kumisia saappaita?
On toki ystäväiseni.
monet on jotain itsestään kaapissa murentuvaa uretaanimössöä. Näyttää kumilta, mutta hajoaa itsekseen.
Takana olevista naruista voi kiristää pohkeeseen. Kapea nilkan kohta ei muljauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On toki ystäväiseni.
monet on jotain itsestään kaapissa murentuvaa uretaanimössöä. Näyttää kumilta, mutta hajoaa itsekseen.
Suutarilta uudet pohjat.
Vierailija kirjoitti:
Harmi ettei kunnon saappaita tunnu oikein olevan hyllyssä missään, ei pääse kokeilemaan. Kenkien tilaaminen netistä vähän arveluttaa.
Kyllä niitä löytyy sovitettaviksi kun menet oikeaan kauppaan. Mene kauppaan jossa myydään muutakin työvaatetta, rauta-kaupat yms tai mene eräliikkeeseen.
nahkakengät ja ehdottomasti ilman goretexia on mukavimmat. goretex estää hien haihtumisen ja lyhyen käytön jälkeen vuotaa saumoista ja taitoksista joten päästää veden läpi, jos astuu lätäkköön.
Vierailija kirjoitti:
Takana olevista naruista voi kiristää pohkeeseen. Kapea nilkan kohta ei muljauta.
Ja sitten irtopohjallisilla voi säätää tuntumaa. Kesällä voi pitää yhtä sukkaa pohjallisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On toki ystäväiseni.
Suutarilta uudet pohjat.
juuri vaihdettiin yhden kenkäparin pohjat. 180e suutarilla. meindl pohjat murenivat kaapissa itsekseen
Osta Sievin kumpparit, ne on hyvät!
Rautakaupasta työmiehen teräskärkiset kumisaappaat.
Vierailija kirjoitti:
nahkakengät ja ehdottomasti ilman goretexia on mukavimmat. goretex estää hien haihtumisen ja lyhyen käytön jälkeen vuotaa saumoista ja taitoksista joten päästää veden läpi, jos astuu lätäkköön.
Onneksi säästin 80-luvulla U.S. Army shopista ostetut aidot maihinnousukengät, jotka istuvat hienosti ja metsänhoitoreissuilla eivät tehneet rakkoja.
Viking Trophy II parhaat ikinä! Mulla on ollut nuo nyt pari-kolme vuotta käytössä ja ovat vain hyvät! Koville pakkasille toki eivät sovellu, mutta tällaisilla pikku pakkasillakin pärjää liikkuessa ja tietenkin villasukkien kanssa. Siis talvikäyttöön näitä ei ole tarkoitettu, mutta pärjää vielä näillä keleillä. Todella pitävä pohja ja nämä on niin hyvät kävellä, että käyn näillä välillä ihan tietä pitkin reippaalla kävelyllä. 😄 Olen näillä kulkenut paljon metsässä, ojissa, suossa, lumessa, loskassa, poluilla, pitkoksilla ja nämä on mulla myös päivittäisessä käytössä puutarhassa keväällä ja syksyllä. Ensimmäinen kerran kokeillessa tuntuivat oudoilta jalassa, oikeastaan jopa huonoilta, mutta pohja muotoutui nopeasti omaan jalkaan. Vähän riskillä ostin, mutta kyllä kannatti! Mun mies sanoi samaa tuosta pohjasta, että tuntui oudolta, mutta mun hehkutuksesta osti ja on tykännyt myös. Ja meillä on aivan eri malliset jalat, mulla kapea ja siro ja miehellä mallia hobitti.
Käytän työssäni saappaita joka päivä 8-12 tuntia. Sen jälkeen kun löysin polyuretaanisaappaat, ei kumisaappaisiin ole ollut paluuta. Kumpparit ovat painavat, hiostavat, kömpelöt ja kestävät ihan maksimissaan vuoden: sitten ne murtuvat jostain taitoskohdasta (nilkasta tai sivulta) ja ovat roskiskamaa. Uretaanisaappaat ovat ainakin puolta kevyemmät ja vähemmän hikiset. Ovat kestäneet päivittäisessä käytössä hyvinkin 5-10 vuotta. Oma suosikkini on Dunlopin Purofort ilman turvakärkeä. Niitä myy ainakin Hankkija ja K-rauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On toki ystäväiseni.
Suutarilta uudet pohjat.
juuri vaihdettiin yhden kenkäparin pohjat. 180e suutarilla. meindl pohjat murenivat kaapissa itsekseen
Tuohon hintaan saa kaksi paria Nokian Kolia. Kannattaa korjata?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On toki ystäväiseni.
Suutarilta uudet pohjat.
Tuohon hintaan saa kaksi paria Nokian Kolia. Kannattaa korjata?!
Alle satasella sain turvakenkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi säästin 80-luvulla U.S. Army shopista ostetut aidot maihinnousukengät, jotka istuvat hienosti ja metsänhoitoreissuilla eivät tehneet rakkoja.
Noissa oli vaan pohjat niin kovaa kumia, että ne on täysin luistimet pienelläkin pakkasella.
Jos haluaa käyttää varsikenkiä vetisessä ja kuraisessa maastossa, sopii niiden kanssa hyvin yhteen goretex-säärystimet. Lisää vedenkestoa huomattavasti, niitä saa joko nilkkamalleina tai koko säären mittaisina ja pitävät kengät sekä lahkeet siisteinä mudasta ja liasta.
Nokian Kontiot parhaat kirjoitti:
Kyllä itse suosin Nokian kontiota omasta mielestäni parempaa saa etsiä hyvä laatu, kestävät ja pitkävartiset pelkkää plussaa.
Kontiot minullakin. Aika liukkaathan ne ovat mutta muuten hyvät.
Viking Trophy, XXL ainakin myy. Tosi hyvät pidemmilläkin kävelyretkillä, ostin reilu 1 vuosi sitten. Ainoa miinus mikä tulee mieleen, että nilkkaosa voisi olla vahvistettu erikseen, mutta eipä se muissakaan saappaissa ole
Leiniön Alin vaellusvideoita olen katsellut ja hän ainakin tallustelee viikonkin metsäreissuja Sievin Light Boot Blackeilla. Varmasti Nokiankin tuotteilla pärjää. esim. Koli.