Kun porukka kerran näkee Mökin Miinan kulkevan kirkolle, miksi ottavat reen kyytiin kuitenkin Taavetin ja Tiinan? (oletettavasti lapsia)
"Tuossa Mökin Miina kulkee kirkolle, Taavetti ja Tiina, nouskaa kannoille"
Asia on vaivannut minua lapsesta saakka.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Mua vaivasi lapsena eniten se, kun tontut syö paistia ja juovat lientä. Vasta aikuisena aattelin, että ehkä se olikin ilolientä eikä mitään paistin nestettä.
Mitä hemmettiä, mä olen 41 ja tähän saakka luullut niiden juoneen paistinlientä. Kännitonttuja, ilmankos ne ovat ihan tip-tap, mokomat >:/
Kuinkas se Torpan Maisa sitten kulkee? Vai meneekö kirkkoon ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvarin kakarat Juhani ja Liisi on karhuntaljojen välissä
Eikös ne ole talonpojan lapsia? Jos olisi porvarisperhe, asuisivat kaupungissa. Minusta laulu sijoittuu maaseudulle.
Ainakin varakkaampi perhe min tulkinnan mukaan. Porvareilla saattoi hyvin olla maaseutuasuntoja.
Taavetin ja Tiinan ajattelen renkinä ja piikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua vaivasi lapsena eniten se, kun tontut syö paistia ja juovat lientä. Vasta aikuisena aattelin, että ehkä se olikin ilolientä eikä mitään paistin nestettä.
Mitä hemmettiä, mä olen 41 ja tähän saakka luullut niiden juoneen paistinlientä. Kännitonttuja, ilmankos ne ovat ihan tip-tap, mokomat >:/
Niin, meille ei kerrota kaikkea tontuista. Läntiset tonttu-gubbet ihan avoimesti kumoavat kuppia, täällä ne vaan hyppivät, muka. Ihan sama kuin Ukko-Nooan tapauksessa.
Entä jos Miina suihkii potkukelkalla, eikä tarvitse rekikyytiä?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos Miina suihkii potkukelkalla, eikä tarvitse rekikyytiä?
Mun mielestä Miina on jalan...kulkee kirkolle, ei suihki eikä edes potkuttele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hei haloo, nehän asuu sillan alla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, totta. EI-jouluihmisenä tämä fakta oli päässyt unohtumaan sanojen kanssa. Veitikkaiset tosiaan.
Pyh. Ei sitä Miinaa oteta kyytiin. Kävelee omin jaloin kirkolle. Ylpistyisi vaan liikaa jos saisi ajaa reessä. Kirkossa pappikin opettaa tottelemaan ja nöyrästi kiittämään parempiaan.
Taavetti ja Tiina ovat lapsien kavereita, joten saavat tulla kyytiin.
Reki on täynnä, mutta Miinan lapsia Taavettia ja Tiinaa kehotetaan hyppäämään reen kannoille viimeisten muutaman sadan metrin matkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vitsi, mutta sillalla tarkoitetaan tässä lattiaa. Tontut asuvat siis talon kivijalassa olevassa tilassa. Vanhaa suomen kieltä.
Lapsia hauskuutetaan kyyditsemällä heitä reen kannoilla ja Miinakin on tyytyväinen kun ehtii vetää vielä piipullisen, ennen neljän tunnin jumalanpalvelusta täpötäydessä kirkossa.
Mutta miksi se mummo on yksin siellä pohjoisessa? MIKSEI SUVI TERÄSNISKA MENE SINNE VIETTÄMÄÄN JOULUA VAAN TEKOPYHÄSTI NYYHKII, KUINKA KAMALAA MUMMOLLA ON?!??!?
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi se mummo on yksin siellä pohjoisessa? MIKSEI SUVI TERÄSNISKA MENE SINNE VIETTÄMÄÄN JOULUA VAAN TEKOPYHÄSTI NYYHKII, KUINKA KAMALAA MUMMOLLA ON?!??!?
Koska korona?
Minusta Miina menee potkukelkalla koska asuu ihan kirkon vieressä. On lisäksi ihmisarka eikä haluaisi edes rekeen vieraampien ihmisen joukkoon.
Taavetti on renki ja Tiina on piika, joten voivat hyvin keikkua reen kannoilla. Reessä istuu sitten isäntä ja emäntä, sekä niiden pienet lapset.
Minulle taas Taavetti ja Tiina on aina ollut vanha pariskunta.
Olen pian kuusikymppinen.
Sillan alle tarkoittaa vinttisiltaa, navetan ylisille vievää puista vinoa " siltaa" jota pitkin ajeiin hevosilla (myöhemmin traktorillakin) heinäkuormia sinne säilöön.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Miina menee potkukelkalla koska asuu ihan kirkon vieressä. On lisäksi ihmisarka eikä haluaisi edes rekeen vieraampien ihmisen joukkoon.
Taavetti on renki ja Tiina on piika, joten voivat hyvin keikkua reen kannoilla. Reessä istuu sitten isäntä ja emäntä, sekä niiden pienet lapset.
Lapset? Siis Juhani ja Liisi laulun alussa vai? Tuo kyllä kävisi järkeen, hmmm
Olen varmaan lapsena nähnyt jonkun kuvituskuvan/kortin tms jossain, koska minulla on selvä mielikuva, jossa vanhempi Miina suihkii potkurilla ja Taavetti ja Tiina (lapset) kävelevät tien varressa. Kirkko näkyy jo pellon toisella puolella. Joten ihan loogista, että Miina vauhtiin päästyään kelkkailee loppuun asti ja lapsia viihdytetään ottamalla heidät kyytiin reen jalaksille/kannoille.
Sama! Myös tää vaivaa: "sitten leikitellään kuusen alla". Miten kuusen alla mahtuu leikkimään?
Ja toinen hämmentävä asia on Joulupukin maa-laulussa: "Niissä lukee Iron Maiden joulupukin maa". Miten Iron Maiden liittyy jouluun?