Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Olen itse nyt työttömänä KTM-papereilla. Aikomus onkin nyt jos tämä yhtään pitkittyy opetella metsänhoitoa ja siirtyä sukumetsiä sitten hoitamaan. Itsellä se onni että tuollainen on vaihtoehto, metsää ei siis ole niin paljoa, että voisin heittäytyä leveälle leivälle. Mutta ehkä tarpeeksi, että jos hoidan itse istutuksen ja harvennuksen jne niin saan asuttua pienessä talossa siellä muuttotappio kunnassa vähän kauempana kylältä. Talot maksavat alueella melko vähän, siihen investointi maalämpöön ja sisälämmöt alemmas ja villapaita päälle niin kyllä siellä elossa pysyy.
On se hyvä, että työttömän elämässäkin riittää jännitystä tuovia deadlineja!
Eilen lähti yksi hakemus kello 23.58, kaksi minuuttia ennen h-hetkeä. Ihan varma en ole, mikä versio CV:stä tuli lopulta liitettyä, koska oli tulipalokiire.
Ehkä pitäisi popsia jotain pillereitä tähän neuroottiseen perfektionismiin, mikä pistää viilaamaan kuponkeja mahdollisimman täydelliseen tikkiin. No, kaipa se on ainakin merkki siitä, että työnhaku kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siivoojan töitä aina saa.
Ei saa. Muistatko mille teillä töissä siivooja näytti? Vähän oli päivettyneemmät geenit tai jos oli kalpeanaama, oli joku inkeriläinen.
Siivousfirmojen HR:ssä todellakin tiedetään, että ulkomaalaiset siivoavat paremmin, eivät välitä oikeuksiensa polkemisesta eivätkä vaihda työtä heti kun saavat jotain muuta - koska eivät saa mitään.
Muulle alalle koulutettu suomalainen ei pääse siivoojaksi. Sielläkin työnantaja saa valita kenet ottaa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siivoojan töitä aina saa.
Niinkö? Minua ei astmani takia otettu edes kirjaston kirjavarastoon, vaikka oma-aloitteisesti sinne palkkatukitöihin hain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää niiden työllistyneiden ja hallituksenkin asenne siinä että heidän mielestään työtöntä ruoskimalla ja kiusaamalla ne kaikki saadaan töihin.. Mihin unohtuu se asia ettei työpaikkoja ole? Entä jos työnantajat ei palkkaa? Kaikista ei edelleenkään ole yrittäjiksi.
Kaikista on yrittäjiksi, jos tuet viedään pois.
Yrittäjä tarvitsee asiakkaita, joten ovatko nämä pakkoyrittäjät sitten toistensa asiakkaina?
Ennen oli helppoa
_ vakituinen työpaikka 18 vuotiaana tehtaassa
_ työura kesti 43 vuotta
Tämä vuonna 1963
Päivääkään en ole ollut työtön.
Nyt eläkkeellä jo 14 vuotta
sekoomuksen puudelipuolue perskarvat valehtelee ja
haluaa maksaa kreikka-italiatukia!
eikö ay toverit autakkaan?? sinä toverina olet varmaan tukenut heitä lakkolemalla
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä ei pitäisi makuuttaa kotiin. Käynti työkkäriin vähintään kerran viikossa, ja aina mukaan tiukka raportointi siitä, mitä työllistymisen eteen on tehty.
Pieni höykkyytys saa kummasti miettimään, miten luoda itselleen työpaikka.
Olen työtön, mutta teen keikkatöitä. Välillä makaan yövuoroissa ja katselen netflixiä.
Olen ollut 7 vuotta työttömänä. Siitä n. 4-5 vuotta hain työtä 1-5 krt viikossa ja sitten harveni kunnes luovutin. Opiskelin tällä välillä myös uuden ammatin, mutta sekään ei auttanut. Kokeilin Sipilän ohjetta eli "katselin metsään", mutta sieltäkään ei löytynyt töitä. Ajattelin myös, että olen tosimies joka tasan löytää töitä, mutta itsensä tsempaaninenkaan ei auttanut. Heitin myös h-voltteja ja kokeilin kuperkeikkaakin. Eipä auta sekään. Nyt olen vain ollut reilun vuoden ja kuluttanut päivän kerrallaan harrastusten parissa. Olen velvollisuuteni tehnyt. Nyt on hallituksen vuoro tehdä asioille jotain. Voi aloittaa vaikka populistisen p-puheen lopettamisella.
"On lottovoitto löytää Suomesta töitä" Kiitos kokoomus ja demarit, sekä EU-jäsenyyden puolesta äänestäneet.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 7 vuotta työttömänä. Siitä n. 4-5 vuotta hain työtä 1-5 krt viikossa ja sitten harveni kunnes luovutin. Opiskelin tällä välillä myös uuden ammatin, mutta sekään ei auttanut. Kokeilin Sipilän ohjetta eli "katselin metsään", mutta sieltäkään ei löytynyt töitä. Ajattelin myös, että olen tosimies joka tasan löytää töitä, mutta itsensä tsempaaninenkaan ei auttanut. Heitin myös h-voltteja ja kokeilin kuperkeikkaakin. Eipä auta sekään. Nyt olen vain ollut reilun vuoden ja kuluttanut päivän kerrallaan harrastusten parissa. Olen velvollisuuteni tehnyt. Nyt on hallituksen vuoro tehdä asioille jotain. Voi aloittaa vaikka populistisen p-puheen lopettamisella.
"On lottovoitto löytää Suomesta töitä" Kiitos kokoomus ja demarit, sekä EU-jäsenyyden puolesta äänestäneet.
Unohdin mainita kepun. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää niiden työllistyneiden ja hallituksenkin asenne siinä että heidän mielestään työtöntä ruoskimalla ja kiusaamalla ne kaikki saadaan töihin.. Mihin unohtuu se asia ettei työpaikkoja ole? Entä jos työnantajat ei palkkaa? Kaikista ei edelleenkään ole yrittäjiksi.
Kaikista on yrittäjiksi, jos tuet viedään pois.
Ei ole. Oli aika, jolloin joutui puolison elätiksi, jos puoliso tienasi liikaa. Minä olin siinä tilanteessa. En saanut silti mitään tuottavaa yritysideaa. Suurin osa "kaikista on yrittäjiksi" -jauhajista ei tiedä yrittäjyydestä mitään. Suomessa kun ei saa noin vain ruveta myymään mehuja kadunvarressa tms.
Mä sain töitä mutta nollatuloilla ei ollut sen kanssa mitään tekemistä. Sain töitä koska halusin töitä. Oman alan töitä oli helpoin saada.
Työtön ex-ministeri Juha Rehula s
Vierailija kirjoitti:
Kepu pettää aina. Omansakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdin mainita kepun. Sori siitä.
Kaikki puolueet, eduskunta ja demokratia pitäisi lopettaa ja mennä töihin. Ennen Kymi yhtiö oli puolueista paras..
Media-alalle ja taidealalle en työllistynyt vaikka taitoa ja koulutusta. Lähihoitajaopiskelijana työtilanne parani, on ns. turvakoulutus työllistymiselle
Vierailija kirjoitti:
Aivan kauhea musiikki tässä klipissä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä ei pitäisi makuuttaa kotiin. Käynti työkkäriin vähintään kerran viikossa, ja aina mukaan tiukka raportointi siitä, mitä työllistymisen eteen on tehty.
Pieni höykkyytys saa kummasti miettimään, miten luoda itselleen työpaikka.
Tule sitten kertomaan kuinka tämä sun kohdallasi toimii kun jäät työttömäksi.
Eikö nimeä voisi muuttaa tai käyttää "Työnhakija"? "Työtön" on niin masentava sana.
Suorastaan lamaannuttava.
Kannattanee myös pyyhkiä pylly kun käy vessassa ja olen myös ymmärtänyt, että metsässä on runsaasti tekemätöntä työtä.
Eikun oikeasti, ei päde monella asiantuntija-alalla jossa ei ole mikään meriitti jos olet ollut vuoden mäkkärissä.
Kannattanee, kannattanee. Kuulepa kun järkevät oman alan kurssit ovat hintaa 1900 euroa/ 3 päivää eli räätälöity työpaikkojen ostettavaksi. Keski-käisen korkeakoulutetun ei kannata suorittaa aina vain uusia approja joiden tekemistä kytätään työkkärin tahoilta, ja työvoimatoimiston kurssitarjonta on pääosin onnetonta.