Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Meillä avointa työpaikkaan haki pari vuotta sitten suuri joukko hakijoita. Yksi toivomus oli, että jos valitaan ja opetetaan työhön, niin sitoutuu pidemmäksi aikaa yritykseen.
Päädyttiin nuoreen hakijaan, joka oli innokas saamaan ensimmäisen työpaikan. Tuli kesä ja eräälle viikonlopulle tällä nuorelle tulokkaalle oli merkitty työvuoro.
Samalle viikonlopulle osui kesän ensimmäiset isot festarit, ja tämä nuori halusi sinne bilettämään. Ei saanut vaihdettua työvuoroa kenenkään kanssa, niin päätti ottaa sitten lopputilin.
Festarit tuli ja meni, ja hän on edelleen työtön. On kysellyt useasti takaisin töihin, mutta turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pitkään työttömänä olleet pääsisivät alan töihin.
Sikäli, kuin olen ymmärtänyt, pitkään työttömänä olleen kannattaisi mennä mihin tahansa palkkatöihin ja hakea oman alansa töitä työssä käyvänä, eikä työttömänä. Työ kuin työ lienee parempi meriitti kuin pitkäaikaistyöttömyys nykyisen ammatin kohdalla. Ammattitaitoaan kannattanee myös päivittää opiskelemalla.
Onkohan tämä miljoonas vai 10 miljoonas kerta, kun työttömälle täällä ehdotetaan "toihin menemistä"? Ei tässä taas auta kun kysyä, että miten töihin vain mennään? Koskaan tähän yksinkertaiseen kysymykseen ei näiltä töihin menemistä ehdottelevilta saa vastausta.
Sama juttu opiskelun kanssa. Ei opiskelemaankaan vain "mennä." On oppilaskiintiöt, opiskelijavalinnat, pääsykokeet. Itsestään selviä asioita kaikille, paitsi näille älyn jättiläisille "hyvine" neuvoineen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä avointa työpaikkaan haki pari vuotta sitten suuri joukko hakijoita. Yksi toivomus oli, että jos valitaan ja opetetaan työhön, niin sitoutuu pidemmäksi aikaa yritykseen.
Päädyttiin nuoreen hakijaan, joka oli innokas saamaan ensimmäisen työpaikan. Tuli kesä ja eräälle viikonlopulle tällä nuorelle tulokkaalle oli merkitty työvuoro.
Samalle viikonlopulle osui kesän ensimmäiset isot festarit, ja tämä nuori halusi sinne bilettämään. Ei saanut vaihdettua työvuoroa kenenkään kanssa, niin päätti ottaa sitten lopputilin.
Festarit tuli ja meni, ja hän on edelleen työtön. On kysellyt useasti takaisin töihin, mutta turhaan.
Täyttä fiktiota koko stoori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pitkään työttömänä olleet pääsisivät alan töihin.
Sikäli, kuin olen ymmärtänyt, pitkään työttömänä olleen kannattaisi mennä mihin tahansa palkkatöihin ja hakea oman alansa töitä työssä käyvänä, eikä työttömänä. Työ kuin työ lienee parempi meriitti kuin pitkäaikaistyöttömyys nykyisen ammatin kohdalla. Ammattitaitoaan kannattanee myös päivittää opiskelemalla.
Kannattaisi ja kannattaisi. Sikäli mikäli kun olen ymmärtänyt niin pitkäaikaistyöttömän on vaikea päästä mihinkään töihin. Ja koska hän on päätynyt pitkäaikaistyöttömäksi niin eipä ole kelvannut lyhytaikaistyöttömänäkään. Sitä en osaa sanoa miksi "ei ole mennyt mihin tahansa palkkatöihin", tähän asti se on ollut työnantaja joka päättää kuka paikan saa.
Eli koska pitkäaikaistyöttömän on ylipäänsä vaikeaa päästä töihin, hänen pitää yhä skipata kaikki muut työtilaisuudet ja suostua ottamaan vastaan vain oman alan töitä?
Sulla on vissiin vaikeuksia ymmärtää lukemaasi? Missään en sanonut niin vaan että töihin ei mennä, ei pitkäaikaistyöttömänä eikä lyhytaikaistyöttömänä. Ihan sama mitä paikkoja on hakenut. Monesti se vaan on niin että myös työnantaja etsii pitkäaikaista ja sitoutunutta työntekijää ja silloin toisen alan työtön ei sovi kuvioon ellei onnistu vakuuttamaan (tai jopa valehtelemaan) että aikoo vaihtaa alaa.
Oikeampi neuvo olisi ollut että lyhytaikaistyöttömän kannattaa hakea ja ottaa vastaan mitä tahansa jos sattuu tulemaan valituksi niin työttömyys ei edes muodostu pitkäaikaiseksi. Tässäkin valta on tosin työnantajalla. Työtilaisuuksista en tiedä mitään, työn hakemisesta on kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas hyvä esimerkki oikein hyvästä työpaikka ilmoituksesta, ja taas Viherlassila asialla.
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10618846?locations=Varsinais-Suomi&an…
Ei osata edes kirjoittaa kassatyöntekijöitä sanaa oikein. :D
Toivottavasti numeroiden kanssa ollaan huolellisempia kun on palkanmaksun aika. (mitä ei ilmeisesti tietenkään reilusti ilmoitettu työpaikkailmoituksessa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas hyvä esimerkki oikein hyvästä työpaikka ilmoituksesta, ja taas Viherlassila asialla.
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10618846?locations=Varsinais-Suomi&an…
Ei osata edes kirjoittaa kassatyöntekijöitä sanaa oikein. :D
Toivottavasti numeroiden kanssa ollaan huolellisempia kun on palkanmaksun aika. (mitä ei ilmeisesti tietenkään reilusti ilmoitettu työpaikkailmoituksessa)
Joo onhan nuo ilmoitukset muutenkin aika outoja, "esittele itsesi sähköpostilla" ja ei mitään mainintaa mitä tesiä noudatetaan (voisi kuvitella että kaupan alan) ja hirveästi kirjoitusvirheitä. Firman sivuilla olevat tekstit taisivat olla ihan oikein kirjoitettuja joten kyllä siellä kirjoittaa osataan.
Ei se miltä tahansa alalta töiden hakukaan niin simppeliä ole, moni ala vaatii just sen oman alansa koulutuksen eikä ne ota sinne ketä tahansa.
Ai niin ja mieluiten ne haluaisi myös sellaisen jolta löytyy myöskin alan kokemusta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sekin on väärin että yritys julkaisee haettavaksi työpaikan johon on jo valittu joku, mikä järki siinä on? tuhlaa turhaan ihmisten aikaa ja antaa turhaa toivoa työllistymisestä.
Yrityksiltä tämä onkin ajanhukkaa. Elleivät sitten halua katsoa olisko parempia hakijoita tai pitää muuten löysässä hirressa sitä jolle tuo paikka on jo menossa. Julkisella puolella tuo taitaa olla lain sanelema juttu, olen ymmärtänyt että ainakin virat pitää mennä virallisen haun kautta ja silloin se paikka on ilmoitettava haettavaksi vaikka siihen on tekijäkin jo valmiina.
Miksi yrityksille pitäisi olla helpommat säännöt kuin julkisen sektorin toimijoille? Siksikö, että julkinen sektori oikein pitää pakottaa tuhlaamaan rahojaan turhiin rekrytointiprosesseihin ja haastattelukonsulttifirmojen palkkioihin? Vaiko vain siksi, että yrityksissä saisi nepotismi ja hyväsiskoverkostot jyllätä valiten vähän huonompaa ainesta työntekijöiksi, kunhan ovat jonkun erityisasiantuntijan sukulaisia tai muita tuttuja?
Työttömiä ei pitäisi makuuttaa kotiin. Käynti työkkäriin vähintään kerran viikossa, ja aina mukaan tiukka raportointi siitä, mitä työllistymisen eteen on tehty.
Pieni höykkyytys saa kummasti miettimään, miten luoda itselleen työpaikka.
Mitäs muuta sinne kokoomuksen propagandaosastolle näin sunnuntaina?
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä ei pitäisi makuuttaa kotiin. Käynti työkkäriin vähintään kerran viikossa, ja aina mukaan tiukka raportointi siitä, mitä työllistymisen eteen on tehty.
Pieni höykkyytys saa kummasti miettimään, miten luoda itselleen työpaikka.
Pitäisikö työttömien perustaa pieniä kittareita?
Vierailija kirjoitti:
Eihän se hyvä koulutus ole koskaan taannut kenellekään töitä tai hyvää palkkaa.
Yksi iso tekijä tässä taitaa olla se, että Suomessa on jo liikaa korkeasti koulutettuja ihmisiä joille ei vaan yksinkertaisesti ole töitä. Siinä tulee sellanen mukava asia vielä eteen ettet saa edes paskapalkkaisia hanttihommia kun olet opiskellut liikaa.
Itse vedän varastotöistä yli 3000€ kuussa käteen ihan peruskoulupohjalta eikä tarvi miettiä töiden jälkeen töitä, eikä mitään siihen liittyvää. Pitää vaan huolen, että on seuraavana päivänä ajoissa töissä ja hoitaa työajalla ne duunit mitä tarvii.
Jos kaikki olisivat maistereita, tohtoreita tai vastaavia, ei maailmassa enää tapahtuisi mitään koska kaikki työt jäisivät hoitamatta.
Totta! perustason duunareitakin pitää olla. Ei kaikki voi eikä kykene opiskelemaan. Tulee esteitä,vaikka minkämoisia eteen,oppimisvaikeuksia,sairauksia ties vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se hyvä koulutus ole koskaan taannut kenellekään töitä tai hyvää palkkaa.
Yksi iso tekijä tässä taitaa olla se, että Suomessa on jo liikaa korkeasti koulutettuja ihmisiä joille ei vaan yksinkertaisesti ole töitä. Siinä tulee sellanen mukava asia vielä eteen ettet saa edes paskapalkkaisia hanttihommia kun olet opiskellut liikaa.
Itse vedän varastotöistä yli 3000€ kuussa käteen ihan peruskoulupohjalta eikä tarvi miettiä töiden jälkeen töitä, eikä mitään siihen liittyvää. Pitää vaan huolen, että on seuraavana päivänä ajoissa töissä ja hoitaa työajalla ne duunit mitä tarvii.
Jos kaikki olisivat maistereita, tohtoreita tai vastaavia, ei maailmassa enää tapahtuisi mitään koska kaikki työt jäisivät hoitamatta.
No... niitä maistereita ja tohtoreita kyllä tarvitaan. Varastomiehenä ilmeisesti sinä voisit diagnosoida sairaat, kehittää rokotteita, laskea siltojen lujuuslaskelmia, johtaa vaikeaa isoa organisaatiota.. tässä vain muutama esimerkki.
On hirveää resurssintuhlausta kouluttaa kalliilla maisteri/tohtori ja jättää sitten se tietotaito hyödyntämättä.Tulevaisuudessa tekoäly tekee nuo kaikki hommat ..
Sincc
Sitä odotellessa Linnunrata ehtii törmätä Andromedaan.
Olen ollut hajonneen selän ja hajonneen mielen takia burnouttini jälkeen kohta 10 vuotta vuorotellen työtön ja kuntoutustuella (joka on oikeasti väliaikainen työkyvyttömyyseläke), eli löyhässä hirressä roikkunut ilman oikeita mahdollisuuksia työllistyä (olen keski-ikäinen). Nyt lopulta sain tiedon että pääsen (kyllä, tässä vaiheessa se on jo "pääsen" eikä "joudun") pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle keväältä alkaen. Iso, ISO kivi putosi harteilta.
Jaksamista kaikille muille puolikuntoisille joilla ei ole toiveita työllistymisestä mutta joita ei vielä jätetä rauhaan! *virtuaalinen etähalaus*
Ihmetyttää niiden työllistyneiden ja hallituksenkin asenne siinä että heidän mielestään työtöntä ruoskimalla ja kiusaamalla ne kaikki saadaan töihin.. Mihin unohtuu se asia ettei työpaikkoja ole? Entä jos työnantajat ei palkkaa? Kaikista ei edelleenkään ole yrittäjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää niiden työllistyneiden ja hallituksenkin asenne siinä että heidän mielestään työtöntä ruoskimalla ja kiusaamalla ne kaikki saadaan töihin.. Mihin unohtuu se asia ettei työpaikkoja ole? Entä jos työnantajat ei palkkaa? Kaikista ei edelleenkään ole yrittäjiksi.
Kaikista on yrittäjiksi, jos tuet viedään pois.
En nyt jaksa lukea mut kom. Entoin otsikon perusteella et pöivän tai kaksi olen aina välillä ollut työtön mut heti kun jään työttömäksi tai kuulenkaan siitä niin soitan eri yrityksiin ilman taukoa niin kauan et pääsen töihin. Toiminut aina. Toki ei auta olla kranttu mut töitä kyllä riittää ihan jokaiselle.
Eli koska pitkäaikaistyöttömän on ylipäänsä vaikeaa päästä töihin, hänen pitää yhä skipata kaikki muut työtilaisuudet ja suostua ottamaan vastaan vain oman alan töitä?