Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän sellaisia, jotka omistavat jonkun kanssa puoliksi kuivanmaan mökin, eivät saa toimeentulotukea, toinen omistajista pienituloinen eläkeläinen ja toinen lapsiperhe, missä molemmat vanhemmat työttömiä.
Jos omistat 50 % mökistä, voit yksin vaatia koko mökin myyntiä. 1/3 omistuksella et voi niin tehdä, joten omaisuus ei ole realisoitavissa rahaksi.
Yhä vaan enemmän huvittaa tämä tukisysteemi. Ilmeisesti molempien kannattaa myydä 1% omistusosuus vaikka sukulaisella ja näin mökki pysyy omistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Nokkela kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nokkela kirjoitti:
Suhteista ja ihmistyypistä kiinni. Töissä ollessanikin satelee työtarjouksia, joista kieltäydyn. No, jollekin toiselle se voi olla työllistymisen mahdollisuus.
Jaahas joku ylemmyydentuntoinenkin eksynyt tänne kommentoimaan. Kerrohan mikä se kuuluisa ihmistyyppi on mikä ei ikimaailmassa voisi jäädä työttömäksi?
Sellainen positiivinen ja rauhallinen, mikään ei nujerra.
Miltä elämä näyttäisi, jos kaikki menisi kehnosti, mutta et reagoisi negatiivisesti mihinkään?
Sehän olisi sama kuin negatiivisuutta ei olisikaan.
Ei vaan sopivan itsekeskeinen ja verkostautunut, hyvä tyyppi, jolla useampi suosittelija eri työpaikoista. Ei jää odottamaan yt:itä tai muutenkaan jämähdä vuosiksi samaan paikkaan, vaan kiitää sopivasti ennen konflikteja seuraavaan, ei pysähdy, ottaa kokemuksen ja hyödyt. Ei tee sitä virhettä, että hakisi aivan vääränlaiseen työpaikkaan tai jos niin kävisi, osaa näyttää sielläkin viihtyvänsä, koska monenlaista lahjakkuutta tai sopivan sosiaalisen ja sopivan varma itsestään, kunnes ovi taas käy, mutta ei liian tiheään. Näitä on.
Tuossa unohtui mainita, että henkilö vaikuttaa siltä kuin tekisi töitä kovasti, mutta oikeasti teettää hommansa muilla ja ottaa vaan krediitit työstä. Tulee parikin vuosien varrella vastaan tullutta vipeltäjää mieleen.
Jouduin työttömäksi lokakuussa 2017, 54-vuotiaana firman muutettua Ranskaan New Yorkista, jossa siis asun. Luulin olevani liian vanha, mutta sain kuin sainkin uuden, ja paremman paikan NYC ylikilpailluilta työmarkkinoilta, mitä edelleen kiitollisena ihmettelen.
Suomessa olisin ollut auttamattomasti liian vanha, ottakaa hyvät ihmiset yhteyttä kansanedustajiin, oikeuasasiamieheen, kenen tahansa jolla on vaikutusvaltaa siihen että ikä diskriminointia Suomessa loppuisi.
Kun vielä asuin siellä 1990-luvulla, piti CV:hen laittaa syntymäaika (!) , mikä jo sinänsä on täysin tarpeeton tieto työantajalle avoimen paikan hakuvaiheessa. Lisäksi suomalaisyrityksistä vaikuttaisi puuttuvan ”Diversity and Inclusion” -toiminta, mikä jo sinällään eliminoisi ikään tms. liittyvää diskriminointia.
Yhdessä paikassa on ollut kohta vuoden heillä avoimessa haussa joku superihminen. Ei kuulemma ehdi päättämään, kun (tulevalla esimiehellä) on liikaa töitä. Ehkä ihan hyväkin ettei "pääse" tuonne?
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä paikassa on ollut kohta vuoden heillä avoimessa haussa joku superihminen. Ei kuulemma ehdi päättämään, kun (tulevalla esimiehellä) on liikaa töitä. Ehkä ihan hyväkin ettei "pääse" tuonne?
Sinne on hyvä lähettää hakemus, jonka mukaan työpaikka kiinnostaa siksi, että työkkäri käski hakea.
Feikkajat kohtaavat ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin työttömäksi lokakuussa 2017, 54-vuotiaana firman muutettua Ranskaan New Yorkista, jossa siis asun. Luulin olevani liian vanha, mutta sain kuin sainkin uuden, ja paremman paikan NYC ylikilpailluilta työmarkkinoilta, mitä edelleen kiitollisena ihmettelen.
Suomessa olisin ollut auttamattomasti liian vanha, ottakaa hyvät ihmiset yhteyttä kansanedustajiin, oikeuasasiamieheen, kenen tahansa jolla on vaikutusvaltaa siihen että ikä diskriminointia Suomessa loppuisi.
Kun vielä asuin siellä 1990-luvulla, piti CV:hen laittaa syntymäaika (!) , mikä jo sinänsä on täysin tarpeeton tieto työantajalle avoimen paikan hakuvaiheessa. Lisäksi suomalaisyrityksistä vaikuttaisi puuttuvan ”Diversity and Inclusion” -toiminta, mikä jo sinällään eliminoisi ikään tms. liittyvää diskriminointia.
Vapaassa maailmassa työpaikkoja riittää. Kun mennään lähemmäksi sosialismia, rakenteellinen työttömyysaste on korkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ihmettelen työttömiä, jotka kieltäytyy tekemästä jotakin työtä, koska "ei jaksa". Toisaalta enpä voi tietää, koska en ole vielä itse kokenut sellaista jaksamattomuutta. Toki olen nuorena tehnyt paljon ns. paskahommia/likaisia töitä (ei siistiä sisätyötä tyyliin kalatehdas, likakaivot)/raskasta fyysistä työtä (paljon raskaita nosteluja) yms.
Joten olen onnellinen missä tahansa muussa työpaikassa olkoonkin vaikka tarjoilija (siisti sisätyö minusta), tiskaaja (siisti sisätyö minusta), tai lähihoitaja (siisti sisätyö minusta)
Yksi tuttu on monena vuonna ollut kausityöttömänä talvet. Reilut 10 vuotta meni niin, että keväällä aina pääsi töihin ja sopimusta oli myöhäiseen syksyyn. Tavallaan ymmärrän, mutta toisaalta taas en, että ei halunnut aktiivisesti hakea mitään muuta työpaikkaa, vaan luotti kausityön olevan loputtomiin jatkuva ratkaisu. Nyt sitä kausityötä tarjoavaa puljua ei enää ole, ja ansiosidonnaisen päivät ovat häneltä kuluneet loppuun. Harmittaa hänen puolestaan, mutta minkä minä asioille mahdan?
Samoissa kausitöissä aloittelin minäkin silloin aikanaan. Eteeni tuli kuitenkin mahdollisuus kokeilla toisen alan töitä ja sieltä määräaikaisuuden jälkeen tuli ensin vakituinen pesti. Joka työn ohessa kouluttautumisen myötä johti toiseen vakituiseen, vähän paremmin palkattuun työpaikkaan. Tuuriakin ollut minulla matkassa, mutta myös halua vaihtaa pois ehdoiltaan huonommasta perustyöstä.
Tunnen asfalttityöntekijän, joka on aina talvikuukaudet ansiosidonnaisella Thaimaassa.
Minä tunnen rakennusmiehen, joka psinuu Kainuun korpeen, kun ansiosidonnainen on tienattu
Yhden paikan hakuaika umpeutui 21.2 ja eilen 23.2 oli valinta jo tehty... Mitä veikkaatte oliko joku jo valittu tohon valmiiksi?
Vierailija kirjoitti:
Yhden paikan hakuaika umpeutui 21.2 ja eilen 23.2 oli valinta jo tehty... Mitä veikkaatte oliko joku jo valittu tohon valmiiksi?
Aika varmasti oli, tai sitten otettiin joku hyvän kalja kaverin siskon pojan serkku siihen heti haun alettua.. ei ollut tossa oikeasti saumaa kenelläkään ns ulkopuolisella tulla valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika varmasti oli, tai sitten otettiin joku hyvän kalja kaverin siskon pojan serkku siihen heti haun alettua.. ei ollut tossa oikeasti saumaa kenelläkään ns ulkopuolisella tulla valituksi.
Näin itsekin laskin yksi plus yksi.
Oon nyt viimepäivinä miettinyt näitä vuokra firmoja että onks nää vaan *askojen yritysten keino huijata ihmisiä hakemaan heille töihin? Kun kukaan ei saa tietää minne hakee niin aika vaikea on etsiä ihmisten mielipiteitä tai kokemuksia paikasta.. Tiedä millaiseen puljuun pääsi pistät.
Työpaikka kiusaamista on niin monessa paikassa että ihmisten kertomuksilla todellakin on väliä, tietää sitten välttää ne firmat joissa asioille ei tehdä mitään ja joissa uusia ajetaan nurkkaan ahdistellen ulos.
Inhottaa kun noissa ilmoituksissa aina kehuskellaan maasta taivaaseen se yritys että miten on hyvä työyhteisö ja on niin mukava työporukka ja blaa blaa.. jos kerta on niin mahtavaa niin miksi ei voida laittaa firman nimeä julki?
Ja toinen juttu on tää sijainti. En tajua miksi sitä ei voida merkitä siihen ilmoitukseen
Itse oon niin epäsosiaalinen luonne, ettei ole mitään mahiksii pärjätä tämän päivän työelämässä. Joka paikassa valitetaan, kun en osallistu kahvipöydässä keskusteluihin (ainakaan tarpeeksi niiden mielestä). Tulee vain tehtyä se suojarajan salliman 300 e:n edestä.
Vierailija kirjoitti:
Oon nyt viimepäivinä miettinyt näitä vuokra firmoja että onks nää vaan *askojen yritysten keino huijata ihmisiä hakemaan heille töihin? Kun kukaan ei saa tietää minne hakee niin aika vaikea on etsiä ihmisten mielipiteitä tai kokemuksia paikasta.. Tiedä millaiseen puljuun pääsi pistät.
Työpaikka kiusaamista on niin monessa paikassa että ihmisten kertomuksilla todellakin on väliä, tietää sitten välttää ne firmat joissa asioille ei tehdä mitään ja joissa uusia ajetaan nurkkaan ahdistellen ulos.
Inhottaa kun noissa ilmoituksissa aina kehuskellaan maasta taivaaseen se yritys että miten on hyvä työyhteisö ja on niin mukava työporukka ja blaa blaa.. jos kerta on niin mahtavaa niin miksi ei voida laittaa firman nimeä julki?
Ja toinen juttu on tää sijainti. En tajua miksi sitä ei voida merkitä siihen ilmoitukseen
En hae koskaan vuokratyöpaikkaa jos en tiedä mikä firma on kyseessä. Mielestäni kuuluu oikeuksiini tietää minne haen. Tästä oli joskus tulossa jopa joku lakiehdotus tms mutta ilmeisesti se on haudattu vähin äänin.
Ootteko kohdanneet koskaan tilannetta missä vuokran antaja sanoo suoraan että ei mieluusti vuokraa työttömälle.. Ymmärrän joo että on oikeus valita asukkaat, mutta ei se sitä häpeän tunnetta poista.
Muutenki saa tuntea huonommuuden tunnetta ni sitte vielä tommonen siihen päälle.. kiitti hei.
Tässä taas hyvä esimerkki oikein hyvästä työpaikka ilmoituksesta, ja taas Viherlassila asialla.
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10618846?locations=Varsinais-Suomi&an…
Ei osata edes kirjoittaa kassatyöntekijöitä sanaa oikein. :D
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas hyvä esimerkki oikein hyvästä työpaikka ilmoituksesta, ja taas Viherlassila asialla.
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10618846?locations=Varsinais-Suomi&an…
Ei osata edes kirjoittaa kassatyöntekijöitä sanaa oikein. :D
Oiskohan tässä jo kyse ihan jostain lukihäiriöstä? Sen verran paljon virheitä. Kannattaisi ehkä antaa jonkun muun kirjoittaa nuo työpaikkailmoitukset tai ainakin oikoluetuttaa ne ensin.
Toisaalta siinä voisi olla ymmärtäväinen työnantaja jos työntekijälläkään ei ole kaikki mennyt elämässä kuin stömsössä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pitkään työttömänä olleet pääsisivät alan töihin.
Sikäli, kuin olen ymmärtänyt, pitkään työttömänä olleen kannattaisi mennä mihin tahansa palkkatöihin ja hakea oman alansa töitä työssä käyvänä, eikä työttömänä. Työ kuin työ lienee parempi meriitti kuin pitkäaikaistyöttömyys nykyisen ammatin kohdalla. Ammattitaitoaan kannattanee myös päivittää opiskelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pitkään työttömänä olleet pääsisivät alan töihin.
Sikäli, kuin olen ymmärtänyt, pitkään työttömänä olleen kannattaisi mennä mihin tahansa palkkatöihin ja hakea oman alansa töitä työssä käyvänä, eikä työttömänä. Työ kuin työ lienee parempi meriitti kuin pitkäaikaistyöttömyys nykyisen ammatin kohdalla. Ammattitaitoaan kannattanee myös päivittää opiskelemalla.
Kannattaisi ja kannattaisi. Sikäli mikäli kun olen ymmärtänyt niin pitkäaikaistyöttömän on vaikea päästä mihinkään töihin. Ja koska hän on päätynyt pitkäaikaistyöttömäksi niin eipä ole kelvannut lyhytaikaistyöttömänäkään. Sitä en osaa sanoa miksi "ei ole mennyt mihin tahansa palkkatöihin", tähän asti se on ollut työnantaja joka päättää kuka paikan saa.
En koskaan lakkaa ihmettelemästä ihmisiä, jotka puhuvat asioista, joista eivät mitään tiedä.
Omistusosuudella ei ole mitään väliä. Kuka tahansa omistaja voi vaatia yhteisomistajuuden purkua. Hakemus sisään käräjäoikeuteen uskotun miehen määräämiseksi ja siten asia etenee.