Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (1964)

Vierailija

Hitto et mua ottaa aivoon tää paska, tänään tuli jo lyhyen ajan sisään kuudes paikka mihin olen laittanut hakemuksen, kaikissa noissa työpaikka ilmoituksissa oli jo haku loppunut. Mitään ei ole ilmoitettu mulle haastattelun tai minkään muunkaan merkeissä. Ja kaikki nuo kuusi paikkaa on laitettu uudestaan hakuun. Ja noissa kuudessa paikassa ei missään vaadittu yhtään koulutusta tai työkokemusta, vaan työ opetettiin ja julkisilla pääsi myös kulkemaan työpaikoille.

Pitäskö tämän sitten vielä saa**na inspiroida laittaa lisää turhia hakemuksia, laittaisivat sitten suoraan noihin työpaikka ilmoituksiin että "pitkäaikaistyöttömät älkää vaivautuko" tai "jos on CV:ssä aukkoja älkää vaivautuko" tai "jos ei ole kyseisestä työstä kokemusta älkää vaivautuko".

Ei taida ollaa yrityksillä työntekijöille tarvetta jos on niin paljon varaa valkata ja heittää työhakemukset roskakoriin, taitaa monella yrityksellä mennä liiankin hyvin taloudellisesti. Ei vaan mahdu mun päähän minkä takia sitten ylipäätään ilmoittelevat nettiin avoimista työpaikoista jos ei kerran ole aikomustakaan palkata ketään. Tiedän että se on hyvää pr:ää yrityksille, mutta kyllä hakijoiden kannalta tämä on todella perseestä.

• ylös 32
  • alas 1
Vierailija

sekin on väärin että yritys julkaisee haettavaksi työpaikan johon on jo valittu joku, mikä järki siinä on? tuhlaa turhaan ihmisten aikaa ja antaa turhaa toivoa työllistymisestä.

• ylös 23
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Toikin on varmaan aikalailla kaikissa työpaikoissa pelkkää *usetusta kun sanotaan että kouluttavat tehtävään. Monissa paikoissa perehdytys on muutenkin huonoa eikä kellään ole halua tai aikaa opettaa mitään kunnolla.. kokenutta ne hakee, valmista tavaraa joka on heille itselleen helpompi.

• ylös 18
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
sekin on väärin että yritys julkaisee haettavaksi työpaikan johon on jo valittu joku, mikä järki siinä on? tuhlaa turhaan ihmisten aikaa ja antaa turhaa toivoa työllistymisestä.

Joo tätä en oo ikinä ymmärtäny. Tähän pitäs kehittää uus systeemi ja purkaa tuo pakko ilmoitus, jos kerta henkilö vaan vakinaistetaan sisältä. Kaikkien ajan tuhlausta tuo vaan on-sekä rekryjen työajan että työnhakijan ajan tuhlausta eli rahan tuhlausta.

• ylös 18
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Yrityksiltä tämä onkin ajanhukkaa. Elleivät sitten halua katsoa olisko parempia hakijoita tai pitää muuten löysässä hirressa sitä jolle tuo paikka on jo menossa. Julkisella puolella tuo taitaa olla lain sanelema juttu, olen ymmärtänyt että ainakin virat pitää mennä virallisen haun kautta ja silloin se paikka on ilmoitettava haettavaksi vaikka siihen on tekijäkin jo valmiina.

• ylös 13
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hitto et mua ottaa aivoon tää paska, tänään tuli jo lyhyen ajan sisään kuudes paikka mihin olen laittanut hakemuksen, kaikissa noissa työpaikka ilmoituksissa oli jo haku loppunut. Mitään ei ole ilmoitettu mulle haastattelun tai minkään muunkaan merkeissä. Ja kaikki nuo kuusi paikkaa on laitettu uudestaan hakuun. Ja noissa kuudessa paikassa ei missään vaadittu yhtään koulutusta tai työkokemusta, vaan työ opetettiin ja julkisilla pääsi myös kulkemaan työpaikoille.

Pitäskö tämän sitten vielä saa**na inspiroida laittaa lisää turhia hakemuksia, laittaisivat sitten suoraan noihin työpaikka ilmoituksiin että "pitkäaikaistyöttömät älkää vaivautuko" tai "jos on CV:ssä aukkoja älkää vaivautuko" tai "jos ei ole kyseisestä työstä kokemusta älkää vaivautuko".

Ei taida ollaa yrityksillä työntekijöille tarvetta jos on niin paljon varaa valkata ja heittää työhakemukset roskakoriin, taitaa monella yrityksellä mennä liiankin hyvin taloudellisesti. Ei vaan mahdu mun päähän minkä takia sitten ylipäätään ilmoittelevat nettiin avoimista työpaikoista jos ei kerran ole aikomustakaan palkata ketään. Tiedän että se on hyvää pr:ää yrityksille, mutta kyllä hakijoiden kannalta tämä on todella perseestä.

Näistä työpaikoista voi pitää listaa niin tietäisi että eivät ole palkkaamassa ketään ja välttyisi turhalta hakemiselta. Saattaisi osua omaan nilkkaan sinä päivänä kun oikeasti on työntekijälle tarvetta ja hakijoita ei olekkaan yhtään.

Saattapa se tosin olla tarkoituskin. Pääsevät valittamaan että ei taaskaan löydy ketään vaikka mitään ei vaadita ja työhön perehdytetään. Ihmeelliseksi teatteriksi on mennyt työnhakeminen ja työntarjoaminen.

• ylös 17
  • alas 0
Vierailija

Viiden lapsen iskä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä ei saa kuin suhteilla. Jokainen lyhyt sijaisuus ja määräaikaisuudet ovat suhteiden kautta. Jos ei ole suhteita, ei tule työllistymään.

Oma vinkki on että pitäkää itsenne kiireisenä, panostakaa vapaa-aikaanne. Käykää lenkillä, nostakaa kahvakuulaa, joogaa, opetelkaa neulomaan, maalatkaa, lainatkaa kirjoja, opetelkaa uusi kieli, leipokaa, opetelkaa uusia ruokia, opiskelkaa, ihan mitä vaan keksitte. Tarvikkeet voivat maksaa, mutta jos vaan rahallisesti mahdollista niin hommatkaa harrastusvälinettä.

Sain kesällä pienen osa-aikaisen pätkän, pistin kaikki ylimääräiset rahat harrastusvälineisiin. Nyt olen ollut (taas) puoli vuotta työttömänä ja kyllä ahdistaa, mutta ainakin on muutakin tekemistä kuin netflixin tuijottaminen.

Muutenkin kannattaa asennoitua siihen että työttöminä tässä ollaan ja kaikki muu on voittoa.

Ja lisään vielä, että kannattaa etsiä muita työttömiä ympärilleen. Itseäni harmittaa kun pieni lähipiiri valmiiksi ja kaikki ovat töissä. Olisi todella mukavaa löytää samassa tilanteessa olevia ihmisiä, mikä olisi mukavampaa kun jakaa työttömän arkea muiden kanssa. Käydä maanantaina aamupäivällä lenkillä ja kirpputorilla, tiistaina kirjastossa ajankuluksi, keskiviikkona käydä yhdessä kaupassa ja tehdä ruokaa, perjantaina istua iltaa itsetehdyn pizzan ja karjalan voimin.

Sosiaalinen puoli tässä työttömyydessä on se pahin.

Tästä olen eri mieltä. Jos tuttavapiirissä on lähinnä työttömiä, niin työllistymismahdollisuus on tasan 0. Viimeisimmän työpaikan sain opiskeltuani työvoimakoulutuksena It-alalle kun kaveri vinkkasi, että heidän firmaansa voi päästä harjoitteluun. Jos ympärillä olisi ollut vain työttömiä, niin mistä minä olisin mitään harjoittelupaikkaa edes saanut? Ei tullut vastauksia kun kävin rekrytointitilaisuuksissa CV:tä esittelemässä ja laitoin joka perhanan paikkaan hakemuksen kuten kehotettiin tekemään.

Amen. Se, mitä pitää välttää viimeiseen asti, on itsensä ympäröiminen toisilla "loosereilla". Itse olen ollut pitkään mt-ongelmien takia pois työelämästä ja nyt ihan vaan työtön. On ihan kauhistuttavaa, miten helposti ihminen ajautuu tilanteeseen, jossa ei edes näe normaaleja ihmisiä. Koirapuistossa käy samaan aikaan vain vastaavia "haasteellisia" -ne työsskäyvät käyvät siellä illalla. Jne.

Itse tein lopulta sen peliliikkeen että lakkasin pitämästä yhteyttä tuohon viiteryhmääni, eli mt-ongelmaiset työttömät. Totesin että nuo "ystävät" vain aiheuttavat minulle pahaa oloa ja ryvemme yhdessä siinä suossa. Että on parempi olla yksin kuin seurassa joka yrittää koko ajan vetää sinua alaspäin.

Kun pääsin eroon ankeuttajista, sainkin hyvin pian luvan opiskella tm-tuella. Koulutus sattuu olemaan sellainen että suurin osa opiskelee tätä tutkintoa työn ohessa. Ette tiedä, miten hienoa on pitkästä aikaa vuorovaikuttaa ihmisten kanssa joilla on elämänhallinta kunnossa ja voimavarat kohdillaan. Itse asiassa työn ohessa opiskelevat ovat yleensä niitä joilla on asiat tosi hyvin, kun voimavarat riittävät tuollaiseen harrastamiseen.

Ihmisen kannattaa hakea sellaista seuraa, joka on tavallaan "yläpuolellasi", koska sellainen seura kohottaa ja auttaa sinuakin pääsemään eteenpäin.

Hiukan tämä tietysti itsetuntoa kysyy, kun opiskelutovereillani on "hieman" täydempi cv, enemmän voimavaroja jne. Mutta on tämä nyt silti parempi vaitoehto kuin jaettu kärsimys.

• ylös 13
  • alas 15
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joskus ihmettelen työttömiä, jotka kieltäytyy tekemästä jotakin työtä, koska "ei jaksa". Toisaalta enpä voi tietää, koska en ole vielä itse kokenut sellaista jaksamattomuutta. Toki olen nuorena tehnyt paljon ns. paskahommia/likaisia töitä (ei siistiä sisätyötä tyyliin kalatehdas, likakaivot)/raskasta fyysistä työtä (paljon raskaita nosteluja) yms.

Joten olen onnellinen missä tahansa muussa työpaikassa olkoonkin vaikka tarjoilija (siisti sisätyö minusta), tiskaaja (siisti sisätyö minusta), tai lähihoitaja (siisti sisätyö minusta)

Aika moni meistä työttömistä on katsos oikeasti työkyvyttömiä. Minullakin on kolme perussairautta, joissa uupumus (eli se "ei jaksa") on yksi keskeisimmistä oireista. Valitettavasti millään noista sairauksista ei pääse yksinään työkyvyttömyyseläkkeelle, eikä oikein sairauslomalle edes, eikä vakuutuslääkärien älli riitä käsittämään että kolminkertainen uupumus on oikeasti aika invalidisoivaa.

Terveenä minä itse asiassa nautin kaikesta fyysisesti kuormittavasta työstä. Olen tehnyt kesätöinä mm. maatalouslomittajan hommia jne. Nykyään en jaksa edes toimistossa istua, itse asiassa en jaksaisi edes päivittäisiä siirtymiä työpaikalle ja takaisin.

• ylös 18
  • alas 0
Vierailija

Sain yhden muutaman kuukauden sijaisuuden!! Se on sillä alalla mihin meinaan vielä hakea opiskelemaan. Laitoin kuntarekryyn ilmoituksen viime perjantaina, että olen käytettävissä sijaisuuksiin ja saman tien soi puhelin ja esimies olisi palkannut jo melkein puhelimessa. Maanantaina oli haastattelu ja olipa virkistävää, kun ei tentattu vaan juteltiin ja tehtiin rekry. Toki vain muutama kuukausi kyseessä alkuun, mutta nyt loppui sentään työttömyys, jota olisi tullut täyteen maaliskuussa jo puoli vuotta. Ap

• ylös 21
  • alas 1
Vierailija

Lainaus:
Ihmisen kannattaa hakea sellaista seuraa, joka on tavallaan "yläpuolellasi", koska sellainen seura kohottaa ja auttaa sinuakin pääsemään eteenpäin.

Mua ei introverttinä vois vähempää kiinnostaa muut ihmiset, olen ujo ja en viihdy ihmisten seurassa ollenkaan. Tykkään olla täysin yksin pois ihmisten ulottuvilta. En tykkää mennä niin kuin muut menee, luon omat polkuni, synkistelen jos synkistelen, se ei kuulu muille tipan vertaa. Mua ei vois vähempää kiinnostaa muitten ihmisten jutut. Jos en yksin saa töitä niin olkoon niin sitten. En halua jutella yhdellekkään ihmiselle, toivon ettei kukaan tuu mulle juttelemaan.

Kaikki kun ei ole sosiaalisia extroverttejä, mä oon melankolinen synkistelijä, pystyn olemaan päiviä sanomatta sanaakaan suustani. Kuuntelen synkkää death metallia ja funeral doomia, ja olen onnellinen mun synkästä mielentilasta.

• ylös 12
  • alas 3
Vierailija

äänelläsi torjutaan köyhyyttä ja pidetään jokaisesta huolta

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Viiden lapsen iskä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä ei saa kuin suhteilla. Jokainen lyhyt sijaisuus ja määräaikaisuudet ovat suhteiden kautta. Jos ei ole suhteita, ei tule työllistymään.

Oma vinkki on että pitäkää itsenne kiireisenä, panostakaa vapaa-aikaanne. Käykää lenkillä, nostakaa kahvakuulaa, joogaa, opetelkaa neulomaan, maalatkaa, lainatkaa kirjoja, opetelkaa uusi kieli, leipokaa, opetelkaa uusia ruokia, opiskelkaa, ihan mitä vaan keksitte. Tarvikkeet voivat maksaa, mutta jos vaan rahallisesti mahdollista niin hommatkaa harrastusvälinettä.

Sain kesällä pienen osa-aikaisen pätkän, pistin kaikki ylimääräiset rahat harrastusvälineisiin. Nyt olen ollut (taas) puoli vuotta työttömänä ja kyllä ahdistaa, mutta ainakin on muutakin tekemistä kuin netflixin tuijottaminen.

Muutenkin kannattaa asennoitua siihen että työttöminä tässä ollaan ja kaikki muu on voittoa.

Ja lisään vielä, että kannattaa etsiä muita työttömiä ympärilleen. Itseäni harmittaa kun pieni lähipiiri valmiiksi ja kaikki ovat töissä. Olisi todella mukavaa löytää samassa tilanteessa olevia ihmisiä, mikä olisi mukavampaa kun jakaa työttömän arkea muiden kanssa. Käydä maanantaina aamupäivällä lenkillä ja kirpputorilla, tiistaina kirjastossa ajankuluksi, keskiviikkona käydä yhdessä kaupassa ja tehdä ruokaa, perjantaina istua iltaa itsetehdyn pizzan ja karjalan voimin.

Sosiaalinen puoli tässä työttömyydessä on se pahin.

Tästä olen eri mieltä. Jos tuttavapiirissä on lähinnä työttömiä, niin työllistymismahdollisuus on tasan 0. Viimeisimmän työpaikan sain opiskeltuani työvoimakoulutuksena It-alalle kun kaveri vinkkasi, että heidän firmaansa voi päästä harjoitteluun. Jos ympärillä olisi ollut vain työttömiä, niin mistä minä olisin mitään harjoittelupaikkaa edes saanut? Ei tullut vastauksia kun kävin rekrytointitilaisuuksissa CV:tä esittelemässä ja laitoin joka perhanan paikkaan hakemuksen kuten kehotettiin tekemään.

Amen. Se, mitä pitää välttää viimeiseen asti, on itsensä ympäröiminen toisilla "loosereilla". Itse olen ollut pitkään mt-ongelmien takia pois työelämästä ja nyt ihan vaan työtön. On ihan kauhistuttavaa, miten helposti ihminen ajautuu tilanteeseen, jossa ei edes näe normaaleja ihmisiä. Koirapuistossa käy samaan aikaan vain vastaavia "haasteellisia" -ne työsskäyvät käyvät siellä illalla. Jne.

Itse tein lopulta sen peliliikkeen että lakkasin pitämästä yhteyttä tuohon viiteryhmääni, eli mt-ongelmaiset työttömät. Totesin että nuo "ystävät" vain aiheuttavat minulle pahaa oloa ja ryvemme yhdessä siinä suossa. Että on parempi olla yksin kuin seurassa joka yrittää koko ajan vetää sinua alaspäin.

Kun pääsin eroon ankeuttajista, sainkin hyvin pian luvan opiskella tm-tuella. Koulutus sattuu olemaan sellainen että suurin osa opiskelee tätä tutkintoa työn ohessa. Ette tiedä, miten hienoa on pitkästä aikaa vuorovaikuttaa ihmisten kanssa joilla on elämänhallinta kunnossa ja voimavarat kohdillaan. Itse asiassa työn ohessa opiskelevat ovat yleensä niitä joilla on asiat tosi hyvin, kun voimavarat riittävät tuollaiseen harrastamiseen.

Hiukan tämä tietysti itsetuntoa kysyy, kun opiskelutovereillani on "hieman" täydempi cv, enemmän voimavaroja jne. Mutta on tämä nyt silti parempi vaitoehto kuin jaettu kärsimys.

Anteeksi mutta mitä v...ua? Käytätkö todellakin muista työttömistä sanaa looseri? Ihan tosissasi? Tai ankeuttaja? Ikävää, jos tuttavapiirissäsi kaikilla on mt-ongelmia joita nyt muuten on monilla muillakin kuin työttömillä.

Enkä katso että ihminen joka nyt sattuu olemaan jossain työssä on millään lailla minun yläpuolellani vain sen takia. terv. nimimerkki ei mitään ongelmaa elämänhallinnan kanssa.

• ylös 15
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Toikin on varmaan aikalailla kaikissa työpaikoissa pelkkää *usetusta kun sanotaan että kouluttavat tehtävään. Monissa paikoissa perehdytys on muutenkin huonoa eikä kellään ole halua tai aikaa opettaa mitään kunnolla.. kokenutta ne hakee, valmista tavaraa joka on heille itselleen helpompi.

Vielä ikävämpää on, jos otetaan palkaton "harjoittelija" - jota ei perehdytetä yhtään sen enempää kuin muitakaan. Tehtävänkuva käytännössä ihan sama kuin kenellä tahansa palkkatöihin tulevalla, sillä erotuksella että "palkkaa" harjoittelija saa ehkä sen 9 euroa verotonta kulukorvausta (joka menee matkakuluihin ja ruokaan - jos edes riittää).

• ylös 15
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat aika yksinkertaiselta. Kai jääkaapin oveesi on jo teipattu Mersun kuva, jota joka aamu tuijottamalla tsemppaat itseäsi kohti tulevia rikkauksia?

Ihmisen ei kannata liikaa verrata itseään muihin, koska se tekee hänestä turhan riippuvaisen ympäristöstään. 

• ylös 12
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ihmettelen työttömiä, jotka kieltäytyy tekemästä jotakin työtä, koska "ei jaksa". Toisaalta enpä voi tietää, koska en ole vielä itse kokenut sellaista jaksamattomuutta. Toki olen nuorena tehnyt paljon ns. paskahommia/likaisia töitä (ei siistiä sisätyötä tyyliin kalatehdas, likakaivot)/raskasta fyysistä työtä (paljon raskaita nosteluja) yms.

Joten olen onnellinen missä tahansa muussa työpaikassa olkoonkin vaikka tarjoilija (siisti sisätyö minusta), tiskaaja (siisti sisätyö minusta), tai lähihoitaja (siisti sisätyö minusta)

Yksi tuttu on monena vuonna ollut kausityöttömänä talvet. Reilut 10 vuotta meni niin, että keväällä aina pääsi töihin ja sopimusta oli myöhäiseen syksyyn. Tavallaan ymmärrän, mutta toisaalta taas en, että ei halunnut aktiivisesti hakea mitään muuta työpaikkaa, vaan luotti kausityön olevan loputtomiin jatkuva ratkaisu. Nyt sitä kausityötä tarjoavaa puljua ei enää ole, ja ansiosidonnaisen päivät ovat häneltä kuluneet loppuun. Harmittaa hänen puolestaan, mutta minkä minä asioille mahdan?

Samoissa kausitöissä aloittelin minäkin silloin aikanaan. Eteeni tuli kuitenkin mahdollisuus kokeilla toisen alan töitä ja sieltä määräaikaisuuden jälkeen tuli ensin vakituinen pesti. Joka työn ohessa kouluttautumisen myötä johti toiseen vakituiseen, vähän paremmin palkattuun työpaikkaan. Tuuriakin ollut minulla matkassa, mutta myös halua vaihtaa pois ehdoiltaan huonommasta perustyöstä.

Tunnen asfalttityöntekijän, joka on aina talvikuukaudet ansiosidonnaisella Thaimaassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla tuntuu olevan tuttuja, jotka eivät halua/jaksa/viitsi tehdä töitä ja näitä aina kerrotaan esimerkkinä. En suostu hetkeäkään uskomaan, etteikö useimmilla olisi kuitenkin työttömiä tuttuja, jotka hakevat aktiivisesti töitä? Ei voi olla niin, että vain minä tunnen sellaisia. Tunnen itseni lisäksi myös vaikka millä mitalla ihmisiä, jotka ovat joskus olleet työttömänä. Joku voi sanoa, ettei tunne ketään, joka olisi joskus ollut työtön. Viimeksi tänään oli tilanne, jossa puhuin omasta työttömyysajastani uusille harrastustutuille. "Ai säkin olet ollut joskus työtön, no ei kyllä uskoisi, mistä se johtui?" Juu ja koronasta huolimatta harrastetaan, turvavälein/etänä. 

Tunnen useitakin työttömiä jotka eivät hae töitä. Eivät ole kelvanneet enään vuosiin/vuosikymmeniin muihin kuin palkkatukitöihin joten vaikka hakisivat niin asia tuskin siitä muuttuisi. Tai siis hakevat noita palkkatukitöitä sitten kun oikeus niihin on taas muodostunut. Ikä heillä alkaa usein vitosella tai kutosella.

Juu, yhteen palkkatukityöhön hakee kanssa monta ihmistä, työnantaja valitsee, itse olen Tradenomin tutkinnolla saanut toimistotöitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja moni ei ymmärrä sitä että melkein kuka tahansa voi joutua työttömäksi milloin tahansa. Pilkka saattaa osua omaan nilkkaan työttömiä mollaavilla :)

Juu, ja jos omistaa mökin niin ei saa toimeentulotukea, anssia saa vain puolitoista vuotta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja moni ei ymmärrä sitä että melkein kuka tahansa voi joutua työttömäksi milloin tahansa. Pilkka saattaa osua omaan nilkkaan työttömiä mollaavilla :)

Juu, ja jos omistaa mökin niin ei saa toimeentulotukea, anssia saa vain puolitoista vuotta.

Jos mökkiä ei voi myydä (omistaa esimerkiksi 1/3:n), toimeentulotukea voi saada.

Vierailija

Joku sanoi, että saa tuloja airbnb toiminnasta. Minä pelkäisin luteita, en uskaltaisi antaa asuntoani tuohon touhuun.

• ylös 16
  • alas 0

Sivut