Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4297)

Vierailija
4281/4296 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo meidänkin firmaan hakenut tänä vuonna kesätöihin ennätykselliset ja valehtelematta reilut 1000 hakijaa, ollaan pieni yksityinen firma jossa 50 työntekijää, tää on muuten ns avoin yritys johon pääsee sisälle soittamalla ovikelloa ja hyvin usein ihmiset kysyy oisko töitä tarjolla, sit ohjataan vaan täyttämään paperinen lomake.  En muuten muista tässä 13 vuotisen työrupeaman aikana että kukaan ois päässyt paperinen haun kautta töihin, erikseen työharjoittelijat tai koulun kautta opintoja suorittavat. 

Vierailija
4282/4296 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upataav tärkeää aihetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4283/4296 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

töitä on!

terv. kok ja ps

Vierailija
4284/4296 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin te työnhakijat ymmärrätte että teidän täytyy myydä itsenne sinne työpaikkaan. Se on kilpailu jossa se paras hakija saa duunin.  Kouluttautumalla ja perehtymällä, tekemällä paskahommia ja kokemusta keräämällä tulee se tuottavin ja paras osaaminen sieltä esiin. Mitään työtä ei pidä ylenkatsoa vaan ottaa kaikki vastaan kokemuksena.  Kouluista ja tutkinnoista ei tule osaajia, pitää tajuta että osaaminen on se mistä saa työn ja palkkaa.  Työnantaja katsoo mitä hyötyä hakijasta on firmalle ja mitä hakijan työstä jää viivan alle. Pystyykö oppimaan firman tavoille ja onko luotettava. Kaikki aikaisemmat työt, varsinkin ne paskahommat jos on vienyt loppuun kunnialla voi vakuuttaa enemmän kuin tutkinnot ja niiden arvosanat.

 

Osa jää ilman, mutta ei sitä duunia mammapalstalla uhriutumalla löydy yhtään paremmin. Voit syyttää valtiota jumalaa tai ihan mitä haluat mutta se on aina itsestä kiinni miten elämä menee. 

Vierailija
4285/4296 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun valmistuin 90-luvun laman keskellä yliopistosta. Työttömyys iski päin näköä. Olin toki kuullut, että koko edellinen vuosikurssi valmistui käytännössä tyhjän päälle, mutta en olisi ikinä uskonut tilanteen olevan niin toivoton. 

 

Mut piti hengissä ja järjissäni se, että silloinen tyttöystäväni oli hyvin ymmärtäväinen. Tein paljon opettajan sijaisuuksia (niitä sai helposti silloin pk-seudulla) ja niistä tienasi hyvin. 

 

Nyt olen kohta poistumassa työelämästä, mutta muistan loppuikäni sen toivottomuuden ja tyhjyyden tunteen kun koko ajan lyötiin ovi nenän edestä kiinni tietoisena siitä, että koko ajan työllistyminen on vaikeampaa kuin työttömyysjakso pitenee. En saanut unta, heräsin keskellä yötä läpimärkänä hiestä ja tuskasta. Olin sietämätön läheisilleni kun pinna oli koko ajan kireällä. Välillä yli 30 vuotta myöhemmin muistot palaavat öisin uniin. 

 

Sitten pääsin erääseen vakuutusyhtiöön duuniin, en mihinkään kovinkaan vaativaan työhön, mutta töihin kuitenkin. Muistan kun katsoin työpaikan ikkunasta lehtien puhkeamista ja en ole koskaan iloinnut niin paljon keväästä kuin silloin. 

 

Myöhemmin olen päässyt oman alani töihin ja nykyisin työllistän muutaman henkilön itseni lisäksi. Joku mainitsi tuolla oikeassa paikassa oikeaan aikaan oikean henkilön suosittelemana. Näin itselleni kävi ja olen siitä opiskelukaverilleni ikuisesti kiitollinen. Joskus vain käy niin, että olet haastattelijan kanssa välittömästi samalla aaltopituudella ja siinä vaiheessa kun haastattelija sanoo, että kun aloitat meillä sydän jättää pari lyöntiä väliin. 

 

Jos en muuta ole oppinut niin pitämään suuni kiinni. En utele toisilta - no mihin olet päässyt töihin kun valmistuit, onko koulutusta vastaavaa duunia jne. En kysy enkä utele. Odotan, että toinen avaa siitä asiasta suunsa jos näkee sen tarpeelliseksi. Työttömyys ja tuilla eläminen ei ole vapaaehtoista. 

 

Vaikka olen arvoiltani oikeistolainen on pakko myöntää, että tehty politiikka on VÄÄRIN. On käsittämättömän typerää viedä suojaosa pois kun työmarkkinat sukeltavat. 1-2 päivää viikossa duunia on parempi kuin ei mitään ja se madaltaisi meidän pienyrittäjien kynnystä ottaa osa-aikaisia töihin. Joihinkin positioihin riittää 1 päivä viikossa. 

 

Tästä näkee sen, että politiikoilta puuttuu todellisen työelämän tuntemus. Isojen firmojen huolet eivät ole samat kuin PK-sektorin. 

Työttömyys ei ole helppoa.

Vierailija
4286/4296 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle kirjoittaa pakottavasta kontrollista: Poliisi löysi kajaanilaisen autotallin takahuoneesta patjan – pian ilmeni, että rikollisilla on uusi tapa alistaa uhrinsa | Kotimaa | Yle 

https://yle.fi/a/74-20231606

Eikö työllistämispalvelut toimi täsmälleen samalla tavoin. Uskotellaan, että työttömällä on mahdollisuus vaikuttaa, mutta käytännössä taloudellinen kiristys pakottaa allekirjoittamaan vapaaehtoinen suostumus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4287/4296 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Milloin te työnhakijat ymmärrätte että teidän täytyy myydä itsenne sinne työpaikkaan. Se on kilpailu jossa se paras hakija saa duunin.  Kouluttautumalla ja perehtymällä, tekemällä paskahommia ja kokemusta keräämällä tulee se tuottavin ja paras osaaminen sieltä esiin."

 

Lässytystä. Suomessa on työttöminä ihmisiä, jotka ovat kouluttautuneet ja perehtyneet. Työttöminä on pitkän ja hyvän uran tehneitä ihmisiä, jotka hakevat vilpittömästi ihan mitä tahansa hommaa voidakseen elättää perheensä. Sinä luulet lapsellisesti, että vain niillä ei ole töitä, jotka eivät suostu ensin pashahommiin. 

Vierailija
4288/4296 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muistan kun valmistuin 90-luvun laman keskellä yliopistosta. Työttömyys iski päin näköä. Olin toki kuullut, että koko edellinen vuosikurssi valmistui käytännössä tyhjän päälle, mutta en olisi ikinä uskonut tilanteen olevan niin toivoton. 

Mut piti hengissä ja järjissäni se, että silloinen tyttöystäväni oli hyvin ymmärtäväinen. Tein paljon opettajan sijaisuuksia (niitä sai helposti silloin pk-seudulla) ja niistä tienasi hyvin."

 

Oletko jotenkin vajaa? Teet pilkkaa niistä, jotka ovat oikeasti työttömänä, eivätkä "tee PALJON työtä ja TIENAA HYVIN". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4289/4296 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho....

Olipa yllättävä oivallus...

 

Pitkätyötön

Vierailija
4290/4296 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat on kovat mutta ne oli paljon kovemmat 90-luvulla. Sieltäkin noustiin vaikka oltiin työttömiä, rahat vähissä ja ahdisti. Kuitenkin kun huolehti itsestään, liikkui ja etsi vaihtoehtoja, sellainen löytyikin, provisiomyynnistä. Ei palkkaa 4kk aikana mutta kun homma alkoi sujua niin siitä se lähti. Toinen työttömyysjakso iski 2008 mutta siitäkin noustiin parin vuoden sisään vaikka elämä muuten oli jopa rankempaa kuin ysärin lamassa. Edelleen ollaan töissä ja täyttä päivää saisi paiskoa eläkkeelle asti mutta päätin vuosi sitten että heti kun työnantaja suostuu osa-aikaiseen niin sille. Ja suostuihan se. Nyt naatitaan tästä. Joka kerta kun on tullut takkiin niin noustu on. Lykkyä ja pontta pyttyyn, ajat muuttuu kun ei jää paikoilleen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4291/4296 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys on ajanjakso, joka päättyy yleensä työllistymiseen. Jos hakee työtä ja pärjää, niin sitten ei pitäisi olla mitään erityistä hätää. 

Elämässä tilanteet vaihtelevat. Elämästä selviytymiseen tarvitaan kykyä sopeutua muuttuviin tilanteisiin. Kannattaa esim. istua alas ja miettiä, mitä on jo saavuttanut ja onko jotakin, millä pitää oman mielen virkeänä. Onko se liikunta? Vai jokin harrastus? Voiko kotona tehdä jonkun sitku-homman valmiiksi? 

Ja ne hyvät ystävät ja läheiset pysyvät rinnallasi. 

He, jotka suhtautuvat rasistisesti työttömiin, kannattaa jättää omaan arvoonsa. He eivät ymmärrä, että heidänkin tilanne voi joku päivä muuttua. 

Vierailija
4292/4296 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin ja lopeta eläminen toisten rahoilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4293/4296 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin työttömyys voi olla elämän parasta aikaa kun on aikaa tehdä rästityöt ja harrastaa kulttuuria, urheilua, kalastusta ja metsästystä. Suurimmalla osalla on aika mukavasti säästöjä joten vuoden tai kahden työttömyys ei tee kenestäkään vararikkoa.

Vierailija
4294/4296 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin ja lopeta eläminen toisten rahoilla. 

Jätän kommenttisi omaan arvoonsa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4295/4296 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Milloin te työnhakijat ymmärrätte että teidän täytyy myydä itsenne sinne työpaikkaan. Se on kilpailu jossa se paras hakija saa duunin.  Kouluttautumalla ja perehtymällä, tekemällä paskahommia ja kokemusta keräämällä tulee se tuottavin ja paras osaaminen sieltä esiin."

 

Lässytystä. Suomessa on työttöminä ihmisiä, jotka ovat kouluttautuneet ja perehtyneet. Työttöminä on pitkän ja hyvän uran tehneitä ihmisiä, jotka hakevat vilpittömästi ihan mitä tahansa hommaa voidakseen elättää perheensä. Sinä luulet lapsellisesti, että vain niillä ei ole töitä, jotka eivät suostu ensin pashahommiin. 

Kaikkitietävät räkänokat ja ilmaista työvoimaa haluavat yrittäjät tulevat tällekin palstalle huutelemaan "Menkää töihin!".

Puuttuu vielä se "kommunisti" ja "vihervassari" uikutus.

Vierailija
4296/4296 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin ja lopeta eläminen toisten rahoilla. 

Ääliö.

Vierailija
4297/4296 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 50 vuotta sitten kun valmistuin ammattikoulusta menin työkkäriin ja seinällä oli nastalla yksi ainoa

työpaikka armeijan pajalla.

Soitin numeroon, menin haastatteluun ja sitä myöten töihin puoleksitoista vuodeksi.

Sitten inttiin ja sieltä 4kk huoltomiehen hommia kunnes taas yksi homma nastan alla seinällä.

Soitin numeroon, sovin tapaamisen ja eikun töihin sijaiseksi.

Se homma kun loppui niin parin viikon päästä soi puhelin jossa tarjottiin töitä isommasta laitoksesta.

Olivat kysyneet armeijan pajasta jotta minkälainen tekijä ja sain vissiin hyvät suositukset.

Siinä hommassa olinkin yli 40 vuotta.

Hyvää tuuria oli mutta otin toki kaikesta kiinni mitä tarjottiin.

Nykyään ei taitaisi homma toimia kun hakijoita voi olla satoja.

On tuuria että edes pääsee haastatteluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi