Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelinkin itteni merkonomiksi että pääsen mäkkäriin töihin. 🤣
Kiitos päivän nauruista.
Eli mieluummin olet työttömänä kuin teet edes jotain palkkatyötä?
Koskas patistetaan yrityksiä ottamaan lisää työntekijöitä?
Yrityksille kyllä kaadetaan rahaa pyytämättäkin,
mutta niiltä ei vaadita sen rahan vastineeksi yhtään mitään,
toisin kuin työttömiltä joilta jokaisessa keskustelussa
vaaditaan tukea vastikkeelliseksi
Olikohan 10. haastattelu missä kävin. Olipa vielä vuorotteluvapaan sijaisuuksia auki, mutta en kelvannut niihinkään. Olen maisteri ja työkokemustakin on, jopa hieman omalta alalta. Puoli vuotta sitten jäin työttömäksi ja tässä yhä ollaan. Miten te muut jaksatte? Kertokaa samassa tilanteessa olevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos päivän nauruista.
Jep! Hyvin on menty jo 12v putkeen työttömänä, ootko kateellinen kun joudut aamuisin lähtemään töihin ja mä käännän kylkeä sängyssä, pieraisen ja jatkan nukkumista.
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin työttömyys on rikos ihmiskuntaa vastaan.
Voi kun niitä töitä kuule olisi. Se on rikos kun niitä ei ole tarjolla tai kunnon palkoilla
Ainut joka puhuu järkee asioihin koin yrittäjien nuorten ja työttömien puolesta on hjallis harkimo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos päivän nauruista.
Palkka työstä ei saa tai saa saman verran palkkaa nipin napin kuin työttömänä😅😀että. Osa aika työstä paljon mitään tule mäkkärin kassalla rahaa. Hyvä kun 600e jolla saa ehkä
Maksettua vuokran?
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin työttömyys on rikos ihmiskuntaa vastaan.
Palkkaa mut työhön jos sulta sellainen löytyy. Et myyjän töitä hakisin pirkanmaalta, työajat saisi olla päiväaikoja koska olen yksinhuoltaja. Olisiko tarjolla?
tää on tragedia, kun se kolahtaa omaan nilkkaan.
lapsen syntymän jälkeen opiskelin korkeakoulututkinnon ja töitä riitti mukavasti.
Sitten iski työttömyys.
Työttömyys pitkittyi, kuukaudet vaihtui vuoteen.
Eräänä aamuna luin sähköpostia. Olin hakenut työtä, mahdollista ja mahdotonta.
Sain vastauksen viiteen hakemukseen kolmestakymmenestä.
kaikissa sama "virsi" tyyliin: "valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun, mutta jatkossa voimme tarvita juuri sinua ja otamme ehkä yhteyttä päläpälä..."
purskahdin, tapojeni vastaisesti, itkuun ja sanoin itselleni ääneen: "olen luuseri".
En ollut huomannut, että kahdeksanvuotias tyttäreni oli jo hereillä ja kuuli sanani.
Hän tuli ja halasi minua ja sanoi:"Äiti, et sinä ole luuseri vaan sä olet mun äiti."
mulla myös on työttömyys aiheuttanut unettomuutta. saatan valvoa pari vuorokautta putkeen.
Sosiaaliset suhteet on kutistuneet. He, joiden luulin olevan mun ystäviä, kohtelevat mua kuin spitaalista.
Luulevat, että työttömyys tarttuu.
Olen takertunut harrastuksiini kuten kuntoilu, hiihto ja kielten opiskelu.
Pitäisi kieltää lailla noi säälittävät 5-25h/vko osa-aikasopparit, ja etenkin nää 4h/vko VAKITUISET!
Väkisin tulee mielee että yrittääks ne pilailla ihmisten kustannuksella noilla tunnein vai miks tommosia edes tarjotaan? Aikuisilla ihmisillä kun monella on vuokra maksettavana + monet muut laskut ja ylipäätään oma eläminen, ei tommosella sitä makseta. Vai koitetaanks tolla kikkailla ettei kerry täysiä lomia kellekään muulle kuin myymäläpäällikölle?
Sitäpaitsi nyt pandemian aikana kauppa on yksi ns vaarallisimmista työpaikoista kun kuka tahansa räkä-nokka voi sinne kävellä niiskuttamaan ja räkimään, niin todellakin sais tarjota pikkasen parempaa kun jonku 4-20h/vko..
Kauheen kivaa kun aina huudellaan että työttömät elää niin hyvin tuen varassa ja sylkee vaa kattoo.
Joo on tosi kivaa saada vaan perus työttömyysturva ja olla aina vaan naimisissa kelan kanssa, saati sitten te-toimiston..
Vierailija kirjoitti:
Kauheen kivaa kun aina huudellaan että työttömät elää niin hyvin tuen varassa ja sylkee vaa kattoo.
Joo on tosi kivaa saada vaan perus työttömyysturva ja olla aina vaan naimisissa kelan kanssa, saati sitten te-toimiston..
No, työssäkäyvät ovat naimisissa työpaikkansa kanssa ja se vaatii aika paljon enemmän kuin kela ja te-toimisto yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea noissa kaupan-alan vähissä tunneissa on? Miksi ei voisi palkata vähemmän ihmisiä täysillä tunneilla, eikä paljon vajailla tunneilla? Työpaikkoja olisi vähemmän, mutta ainakin työtä tekevät pystyisivät elättämään itsensä. Ei ole mitään järkeä käydä töissä jos sen lisäksi joutuu silti hakemaan tukia.
Tarjoamalla paljon osa-aikasuuksia saadaan yritys näyttämään paremmalta ja vastuullisemmalta, mutta et sä ittees tuu elättämään niillä töillä. Tää on kaikki pr:ää.
Ei, vaan kyse on ihan oikeasti siitä, että silloin se työvoiman hallinta on helpompaa. Esim kaupoissa työvoiman tarve on vaihtelevaa, joten sitä on helpompi säätää osa-aikaisilla. Jos sulle on luvattu 37,5 tuntia, niin silloin sulle on joka ikiseltä viikolta maksettava vähintään 37,5 tuntia, vaikka sulle ei olisi töitä niin paljon. Siksi on fiksumpaa palkata pienemmällä sopparilla, koska lisää tunteja voi aina pyytää tekemään. Jos yksi ei tee, on sulla aina muita osareita, kyllä joku tekee. Samoin saikkupaikkaukset ja muut helpottuu, kun on usempi jolta voi kysyä, eikä mene edes ylitöiksi. Että kyllä se on ihan oikeasti liiketoiminnan tarve ja kulujen hallinta se syy.
Vierailija kirjoitti:
mulla myös on työttömyys aiheuttanut unettomuutta. saatan valvoa pari vuorokautta putkeen.
Sosiaaliset suhteet on kutistuneet. He, joiden luulin olevan mun ystäviä, kohtelevat mua kuin spitaalista.
Luulevat, että työttömyys tarttuu.
Olen takertunut harrastuksiini kuten kuntoilu, hiihto ja kielten opiskelu.
Mulla taas vuorotyö aiheutti unettomuutta ja elimistö oli aivan piipussa. Hyvä että pääsit eroon k-päistä jotka arvottavat ihmistä työn perusteella.
Ei jaksa kuunnella kavereiden valitusta miten on paljon töitä ja kiire töissä... Ite tyyliin maksaisi, jos olisi niitä töitä edes.. Huoh
Olisin iloinen jos pääsisin edes noihin 25h/vko hommiin mutta kun ei, en pääse edes haastatteluun, siihen riittää mun risainen CV täynnä aukkoja.
23pvä aion hakea sähköasentaja koulutukseen, toivon että tuun valituksi. Otan vaikka lainaa että pääsen pois kaupan alalta.
Näitä juttuja työttömistä tulee taas kokoomusloisten puoluetoimistosta näin vaalien alla.
Laitetaan KAIKKI tuet framille ja katotaan sitten kuka niitä tukia saa! Yritystue,maataloustuet,puoluetuet,sopeutmiseläke tuet jne. Kaikki samaa sossutukea erinimellä ja tulevat tasan tarkkaan samasta verosäkistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo on tosi kivaa saada vaan perus työttömyysturva ja olla aina vaan naimisissa kelan kanssa, saati sitten te-toimiston..No, työssäkäyvät ovat naimisissa työpaikkansa kanssa ja se vaatii aika paljon enemmän kuin kela ja te-toimisto yhteensä.
Niinpä, harmi että siitä työpaikan kanssa naimisissa olemisesta ei saa mitään korvausta. 🙄
Ja silti itse haukut työttömiä työnhakijoita loisijoiksi ja alkoholisteiksi.