Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
en jaksa itsekään enää tietyiltä ihmisiltä kysellä kuulumisia kun vastaus on aina ruinausta työstä.. työ sitä työ tätä on niin paljon työtä että työ työ työ. Tekis niin mieli sanoa että kuule vaihdetaanko, mieluummin se ressi että sulla on täydet viikkotunnit, VAKITUINEN TYÖ, ja palkka jolla pärjää ja jonka varjolla on perheenkin voinut perustaa kuin perus työttömyysturva jota on nää rikkaat *askiaiset viemässä oikeen mieluusti kokonaan.
Veikkaan että jossain vaiheessa nää vähätkin kaupan alan työt loppuu ja tilalle tulee robotit ja/tai itsepalvelukassat yleistyy.
Tykkäisin tehdä asiakaspalvelu hommia ja olen siinä jopa aika hyvä, mutta mihinkään ei palkata kun naama ei riitä. Ilmaiseksi kelpaan kyllä hetkeksi hommiin, mutta paikan saa nuoremmat ja nätimmät.
Vierailija kirjoitti:
Että kyllä se on ihan oikeasti liiketoiminnan tarve ja kulujen hallinta se syy.
Eli toisin sanoen liiketoimintariskin ulkoistaminen jo valmiiksi matalapalkkaisten työntekijöiden niskaan. Sitä vastoin kauppiaan omaan tulotasoon "kulujen hallinta" tuppaa jostain syystä vaikuttamaan lähinnä plusmerkkisesti. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheen kivaa kun aina huudellaan että työttömät elää niin hyvin tuen varassa ja sylkee vaa kattoo.
Joo on tosi kivaa saada vaan perus työttömyysturva ja olla aina vaan naimisissa kelan kanssa, saati sitten te-toimiston..No, työssäkäyvät ovat naimisissa työpaikkansa kanssa ja se vaatii aika paljon enemmän kuin kela ja te-toimisto yhteensä.
No niin on. Minäkin tahtoisin tuohon avioliittoon työpaikan kanssa, älä valita. Monet on kateellisia sulle! Vihaan olla kelan almuilla!
Minulla olisi yli 30 vuotta työikää jäljellä. No toivottavasti saan nyt yhden sijaisuuden alalta jossa työvoimapulaa niin ei tarvitse kokea olevansa täysin hyödytön. Tosin yhä itkettää, että olen lukenut maisteriksi ja epäonnistunut työuralla näin vaikka kokemustakin olen hieman päässyt hankkimaan alaltani. Ei se silti riitä, jos käy huono tuuri. Ehkä tää työttömyys vaikuttaa niin paljon, että kokee epäonnistuneensa täysin. Varmaan tekee hyvää päästä edes johonkin työelämään kiinni ettei koe itseään ihan epäonnistuneeksi elämässään. Ap täällä taas kirjoittelee... Tällä viikolla taas 2 hylkyä työpaikoista, joihin pääsin haastatteluun..
työttömyyttä ei todella ymmärrä ennen kuin se osuu omalle kohdalle. myöskin nuorille voi olla todella lannistavaa, kun sitä kokemusta ei ole vielä ehtinyt kertyä ja töitä on vaikea saada ilman työkokemusta.
Me Vantaan etsivässä nuorisotyössä pyrimme auttamaan työn ja koulutuksen ulkopuolella olevia nuoria pääsemään eteenpäin ja löytämään oman paikkansa. Mikäli olet työn ja koulutuksen ulkopuolella oleva Vantaalainen nuori / nuori aikuinen tai tunnet jonkun, joka hyötyisi avusta olethan meihin yhteydessä
https://www.vantaa.fi/vapaa-aika/nuoret/tukea_neuvoa_ja_apua/etsiva_nuo…
Voipihan se olla niin. En ole koskaan nähnyt omia vanhempiani työttömänä. Koulukavereiden vanhemmat olivat myös työssäkäyviä ja perheet asuivat omistusasunnoissa aivan kuten minunkin lapsuudenperheeni.
Eveliina Vantaan Etsivä kirjoitti:
työttömyyttä ei todella ymmärrä ennen kuin se osuu omalle kohdalle. myöskin nuorille voi olla todella lannistavaa, kun sitä kokemusta ei ole vielä ehtinyt kertyä ja töitä on vaikea saada ilman työkokemusta.
Me Vantaan etsivässä nuorisotyössä pyrimme auttamaan työn ja koulutuksen ulkopuolella olevia nuoria pääsemään eteenpäin ja löytämään oman paikkansa. Mikäli olet työn ja koulutuksen ulkopuolella oleva Vantaalainen nuori / nuori aikuinen tai tunnet jonkun, joka hyötyisi avusta olethan meihin yhteydessä
https://www.vantaa.fi/vapaa-aika/nuoret/tukea_neuvoa_ja_apua/etsiva_nuo…
Kyllä sellainen nuori, joka oikein etsii töitä on pikkuisen päästään vajaa. Jos et ole niin laadukas, että saat heti töitä, niin ole iloisesti kotosalla! Tulee paljon parempi mieli, kuin kerjuulla, kuin köyhä talon porsas.
Vierailija kirjoitti:
Sait mitä ansaitsitkin. Olen vahingoniloinen :)
Ok. Vain todella ilkeä ihminen ajattelee noin. Ap
Yritetään pitää keskustelut asiallallisena, nyt on muutamalla edellisellä sivulla ollut paljon asiattomuuksia, ja asiattomuudet tullaan poistamaan ketjusta. Me halutaan pitää keskustelut avoimena mutta jos sama käytös jatkuu niin keskustelu joudutaan sulkemaan.
Keskustelun tarkoitus ei ole halventaa eikä syyllistää ketään, vaan hakea tukea.
Terveisin,
Yhteisön moderaattori
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi yli 30 vuotta työikää jäljellä. No toivottavasti saan nyt yhden sijaisuuden alalta jossa työvoimapulaa niin ei tarvitse kokea olevansa täysin hyödytön. Tosin yhä itkettää, että olen lukenut maisteriksi ja epäonnistunut työuralla näin vaikka kokemustakin olen hieman päässyt hankkimaan alaltani. Ei se silti riitä, jos käy huono tuuri. Ehkä tää työttömyys vaikuttaa niin paljon, että kokee epäonnistuneensa täysin. Varmaan tekee hyvää päästä edes johonkin työelämään kiinni ettei koe itseään ihan epäonnistuneeksi elämässään. Ap täällä taas kirjoittelee... Tällä viikolla taas 2 hylkyä työpaikoista, joihin pääsin haastatteluun..
Minulla kans on työikää yli 30 vuotta jäljellä. Työkokemusta on kertynyt vasta vähän ja pelottaa että saanko sitä sen enempää, on todella pelottava ajatus että tulevat vuosikymmenet joutuisi tuilla kituuttamaan, ei silloin pysty rakentamaan kunnolla elämää. Kaikki asiat mistä olen haaveillut jäisi toteuttamatta.
Mutta sinä et ole epäonnistunut, en minäkään ole. Kilpailu paikoista on aivan älytöntä, vaikka olisi kuinka hyvä hakija niin silti voi jäädä ilman paikkaa kun kilpailua on vaan liian paljon. Ihmisen arvo ei määrity työn kautta, vaikka täällä jotkut niin väittävätkin, taitavat vain purkaa omaa pahaa oloaan. Tsemppiä sinulle työn hakuun, toivottavasti vielä tärppää. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraiflija kirjoitti:
Ja viisastelijoille tiedoksi, ei ole tosiaan mitään risusavottaa enää. Kyllä kaikkeen vaaditaan tutkinto. Puhelinmyyjäksikin halutaan nuoria. Kuka muka muutenkaan nykyään ostaa mitään puhelinmyynnistä? Täysin vanhanaikainen työ ylipäätään ja siinä on mahdotonta edetä.
Kuka tulee vaatimaan tutkintoa, jos lähdet poimimaan marjoja tai keräämään käpyjä? Myös vesuria saa käyttää ilman tutkintoa.
Missä sinä sitä vesuria ajattelit käyttää? Raivaustyöt tehdään nykyään raivaussahalla, sellainen jolla voi oikeasti tehdä töitä maksaa noin tonnin ja painaa kymmenisen kiloa. Metsänomistaja maksaa pitkin hampain 35e/h työstä. Työ vaatii erittäin kovaa fyysistä kuntoa. Käytännössä kukaan ei tee raivuutyötä yli kuuden tunnin päiviä.
Käpyjen keruuseen vaaditaan maanomistajan lupa. Että sen verran sopisi sitä tutkintoa olla, että edes ymmärtäisi mitä tässä maassa saa tehdä ja mitä ei.
Tällaiset hyväätarkoittavien hölmöjen neuvot ovat työttömyydessä yksi raskaimpia asioita sietää. Idiootit kuvittelevat, että koska se on työtön, se on myös tyhmä ja tietämätön. Vaikka itse eivät tiedä hevon vittua siitä, miten töitä nykyään tehdään muualla kuin heidän alallaan. Eivätkä tajua, että jos nyt on vaikka vuoden ollut työttömänä, on varmaan moneen kertaan kartoittanut kaikki mahdollisuudet.
Työttömät vaikuttavat olevan kovia solvaamaan. Sillä voi olla yhteys siihen, miksi he ovat jääneet alun perin työttömiksi. Mutta kerropa nyt, moneltako maanomistajalta olet pyytänyt lupaa käpyjen keräämiseen? Ja kuinka usein olet tarjonnut työvoimaasi sillä ehdollq, että saat raivaussahan lainaan asiakkaaltasi?
Minun taloudestani löytyy kaksikin ammattilaiskäyttöön tarkoitettua raivaussahaa, joten ei ole tarpeen lainailla. Minä myös olen se maanomistaja, joten ei tarvitse kysyä kuin itseltäni jos tahdon käpyjä kerätä. Mutta ymmärtänet, että mitään maahan pudonneita käpyjä ei kannata kerätä. Käpyjä kerätään vain siemeniä varten, ja ne ovat jo siemensä pudottaneet. Ne täytyy kerätä joko puusta -mikä on hivenen haastavaa yli 20m kuusten ja mäntyjen kohdalla ja taimikossa niitä taas ei ole, tai hakkuun jälkeen, joita meillä ei ole tällä hetkellä suunnitteilla. Muutenkin se käpyjen keruun aikaikkuna (kuten kaikkien muidenkin luonnontuotteiden) on hyvin lyhyt aika vuodessa KOSKA NIITÄ KERÄTÄÄN SIEMENTEN TAKIA. Luulisi tämän olevan selvää jokaiselle peruskoulun käyneelle.
Sellainen pikku pointti, että jos renki tekee töitä isännän mailla ja vehkeillä, verottaja katsoo hyvin äkkiä että kyse on palkkatyöstä, ei yrittäjyydestä. Verokortilla taas kukaan täysjärkinen ei raivuutyötä teetä, vaan olettaa että metsurilla on y-tunnus.
Kukaan ei myöskään ota noihin hommiin jotain random tyyppiä. Katsos kun se metsä on sijoitus. Taimikon raivuu on erittäin tärkeää varallisuuden hoitoa ja siitä hyvin pitkälti riippuu jälkipolvien aikanaan saama tuotto. KUKAAN, ei yhtään kukaan, palkkaa metsäänsä jotain työtöntä joka ei ole koskaan työtä tehnyt tai koulutusta saanut eikä omista edes omaa raivaussahaa=ei osaa käyttää sitä. Homma ei nimittäin ole likikään niin helppoa kun voisi kuvitella, siinä menee äkkiä raivattavien lisäksi istutetut taimet ja väärin sahaamalla saa sahasta akselin kieroksi. Raivuusaha katsos potkaisee jos sahaa terän väärällä kohdalla.
Ai niin, en missään kohtaa sanonut olevani tällä hetkellä työtön. Olen kyllä ollut, joten tiedän teidät tietämättömät. Nytkin ehdottelit vaan lisää asioita, jotka minä tiedän toimimattomiksi. Sinä et tiedä koko toimialasta mitään mutta niin vaan yrität neuvoa.
Eikö niitä kerätäkään käpylehmien raaka-aineeksi?!
Jopas vitsin murjaisit, keksitkö ihan itse?
Oikeasti metsätalouden harjoittamisen eli käpyjenkeruun kautta voisi laajentaa sillä, että puidensiementen hankinnan lisäksi käpyjä koottaisiin joulukoristetuotannon raaka-aineeksi. Jäkälääkin myydään ulkomaille, miksei siis myös männyn- ja kuusenkäpyjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla myös on työttömyys aiheuttanut unettomuutta. saatan valvoa pari vuorokautta putkeen.
Sosiaaliset suhteet on kutistuneet. He, joiden luulin olevan mun ystäviä, kohtelevat mua kuin spitaalista.
Luulevat, että työttömyys tarttuu.
Olen takertunut harrastuksiini kuten kuntoilu, hiihto ja kielten opiskelu.Mulla taas vuorotyö aiheutti unettomuutta ja elimistö oli aivan piipussa. Hyvä että pääsit eroon k-päistä jotka arvottavat ihmistä työn perusteella.
Ihmisarvoa ei työpaikkojen mukaan mitata. Mutta miksi etuuksien kustantajien pitäisi palvoen kiitellä etuuksista nauttijoita? Loppuu etuusrahat lyhyeen, jos kaikki jättäytyvät tukiaisten varaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla myös on työttömyys aiheuttanut unettomuutta. saatan valvoa pari vuorokautta putkeen.
Sosiaaliset suhteet on kutistuneet. He, joiden luulin olevan mun ystäviä, kohtelevat mua kuin spitaalista.
Luulevat, että työttömyys tarttuu.
Olen takertunut harrastuksiini kuten kuntoilu, hiihto ja kielten opiskelu.Mulla taas vuorotyö aiheutti unettomuutta ja elimistö oli aivan piipussa. Hyvä että pääsit eroon k-päistä jotka arvottavat ihmistä työn perusteella.
Ihmisarvoa ei työpaikkojen mukaan mitata. Mutta miksi etuuksien kustantajien pitäisi palvoen kiitellä etuuksista nauttijoita? Loppuu etuusrahat lyhyeen, jos kaikki jättäytyvät tukiaisten varaan!
Oletko huomannut että ihmisiä on erilaisia? Vaikka jotkut olisivatkin tyytyväisiä kotona tukien varassa eloon, niin vastaavasti on paljon ihmisiä jotka haluavat tehdä töitä. Ei sellaista tilannetta koskaan tule että kaikki vaan jäisivät kotiin. Työpaikkoja ei riitä kaikille ja tulevaisuudessa niitä on vain entistä vähemmän, hyvä siis että toiset ovat vapaaehtoisesti kotona.
Totta, monet ei tajua ennen kuin sattuu omalle kohdalle. Ja nyt kun sattui, niin pitäisi yrittää tajuta Kelan pelkkien nettisivujen avulla milloin olisi ensimmäinen tuen maksupäivä. En tiedä olenkö ymmärtänyt oikein, että ensin on viiden arkipäivän omavastuuaika ja vasta sen loppumispäivästä alkaen kahden viikon päästä voi lähettää ensimmäisen työttömyyspäiväilmoituksen. Ilmoituksen lähettämisestä ilmeisesti menee vielä hakemuksen käsittelyyn oma aikansa ennen kuin ensimmäinen tuki tulee, en löytänyt mistään käsittelyaikojen kestoja. Meniköhän tämä nyt muutenkaan oikein... Työttömyystukea ei ilmeisestikään kannata olettaa saavansa tilille kuin vasta neljän viikon kuluttua työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Totta, monet ei tajua ennen kuin sattuu omalle kohdalle. Ja nyt kun sattui, niin pitäisi yrittää tajuta Kelan pelkkien nettisivujen avulla milloin olisi ensimmäinen tuen maksupäivä. En tiedä olenkö ymmärtänyt oikein, että ensin on viiden arkipäivän omavastuuaika ja vasta sen loppumispäivästä alkaen kahden viikon päästä voi lähettää ensimmäisen työttömyyspäiväilmoituksen. Ilmoituksen lähettämisestä ilmeisesti menee vielä hakemuksen käsittelyyn oma aikansa ennen kuin ensimmäinen tuki tulee, en löytänyt mistään käsittelyaikojen kestoja. Meniköhän tämä nyt muutenkaan oikein... Työttömyystukea ei ilmeisestikään kannata olettaa saavansa tilille kuin vasta neljän viikon kuluttua työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisesta.
Noin se menee jos et kuulu liittoon tai kassaan. Jos kuulut, se maksaa tuen, ei Kela suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin se menee jos et kuulu liittoon tai kassaan. Jos kuulut, se maksaa tuen, ei Kela suoraan.
Korjaus: siis jos saat ansiosidonnaista niin sen maksaa liiton kassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheen kivaa kun aina huudellaan että työttömät elää niin hyvin tuen varassa ja sylkee vaa kattoo.
Joo on tosi kivaa saada vaan perus työttömyysturva ja olla aina vaan naimisissa kelan kanssa, saati sitten te-toimiston..No, työssäkäyvät ovat naimisissa työpaikkansa kanssa ja se vaatii aika paljon enemmän kuin kela ja te-toimisto yhteensä.
Ei vaadi. Terveisin entinen työtön, nykyään vakituisessa työpaikassa. Työssäkäyvän on aina helpompi vaihtaa työpaikkaa kuin työttömän saada töitä, jos on entiseen tyytymätön. Jos työ vaatii liikaa, sitten on valinnut työn, johon ei rahkeet riitä. Pitää vaihtaa helpompaan. Alan vaihtokaan ei nykyään ole homma eikä mikään. Itse vaihdoin 10 vuotta sitten, nyt olisi vielä helpompaa, kun voisi opiskella kotona melkein mitä tahansa. On kokemusta myös siitä, että käyn töissä, opiskelen ja että on pienet lapset. Eli mulle ei auta mitään tekosyitä tulla keksimään. Työttömyys on jo pelkästään henkisesti raskasta. Kaikista pahinta on jäädä vajaasta sadasta hakijasta ensimmäiselle varasijalle ja sitten saa kuulla, että katso peiliin, sinussa on jotain vikaa, olet laiska juoppo jne. Tuskin nyt ihan tollo olen, jos olen parempi kuin yli 90 muuta samaa työtä hakenutta.
Näin työttömillä tienataan
https://areena.yle.fi/1-4530598