Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
1641/4199 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraiflija kirjoitti:

Ja viisastelijoille tiedoksi, ei ole tosiaan mitään risusavottaa enää. Kyllä kaikkeen vaaditaan tutkinto. Puhelinmyyjäksikin halutaan nuoria. Kuka muka muutenkaan nykyään ostaa mitään puhelinmyynnistä? Täysin vanhanaikainen työ ylipäätään ja siinä on mahdotonta edetä.

Kuka tulee vaatimaan tutkintoa, jos lähdet poimimaan marjoja tai keräämään käpyjä? Myös vesuria saa käyttää ilman tutkintoa.

Missä sinä sitä vesuria ajattelit käyttää? Raivaustyöt tehdään nykyään raivaussahalla, sellainen jolla voi oikeasti tehdä töitä maksaa noin tonnin ja painaa kymmenisen kiloa. Metsänomistaja maksaa pitkin hampain 35e/h työstä. Työ vaatii erittäin kovaa fyysistä kuntoa. Käytännössä kukaan ei tee raivuutyötä yli kuuden tunnin päiviä.

Käpyjen keruuseen vaaditaan maanomistajan lupa. Että sen verran sopisi sitä tutkintoa olla, että edes ymmärtäisi mitä tässä maassa saa tehdä ja mitä ei.

Tällaiset hyväätarkoittavien hölmöjen neuvot ovat työttömyydessä yksi raskaimpia asioita sietää. Idiootit kuvittelevat, että koska se on työtön, se on myös tyhmä ja tietämätön. Vaikka itse eivät tiedä hevon vittua siitä, miten töitä nykyään tehdään muualla kuin heidän alallaan. Eivätkä tajua, että jos nyt on vaikka vuoden ollut työttömänä, on varmaan moneen kertaan kartoittanut kaikki mahdollisuudet.

Työttömät vaikuttavat olevan kovia solvaamaan. Sillä voi olla yhteys siihen, miksi he ovat jääneet alun perin työttömiksi. Mutta kerropa nyt, moneltako maanomistajalta olet pyytänyt lupaa käpyjen keräämiseen? Ja kuinka usein olet tarjonnut työvoimaasi sillä ehdollq, että saat raivaussahan lainaan asiakkaaltasi?

Minun taloudestani löytyy kaksikin ammattilaiskäyttöön tarkoitettua raivaussahaa, joten ei ole tarpeen lainailla. Minä myös olen se maanomistaja, joten ei tarvitse kysyä kuin itseltäni jos tahdon käpyjä kerätä. Mutta ymmärtänet, että mitään maahan pudonneita käpyjä ei kannata kerätä. Käpyjä kerätään vain siemeniä varten, ja ne ovat jo siemensä pudottaneet. Ne täytyy kerätä joko puusta -mikä on hivenen haastavaa yli 20m kuusten ja mäntyjen kohdalla ja taimikossa niitä taas ei ole, tai hakkuun jälkeen, joita meillä ei ole tällä hetkellä suunnitteilla. Muutenkin se käpyjen keruun aikaikkuna (kuten kaikkien muidenkin luonnontuotteiden) on hyvin lyhyt aika vuodessa KOSKA NIITÄ KERÄTÄÄN SIEMENTEN TAKIA. Luulisi tämän olevan selvää jokaiselle peruskoulun käyneelle.

Sellainen pikku pointti, että jos renki tekee töitä isännän mailla ja vehkeillä, verottaja katsoo hyvin äkkiä että kyse on palkkatyöstä, ei yrittäjyydestä. Verokortilla taas kukaan täysjärkinen ei raivuutyötä teetä, vaan olettaa että metsurilla on y-tunnus.

Kukaan ei myöskään ota noihin hommiin jotain random tyyppiä. Katsos kun se metsä on sijoitus. Taimikon raivuu on erittäin tärkeää varallisuuden hoitoa ja siitä hyvin pitkälti riippuu jälkipolvien aikanaan saama tuotto. KUKAAN, ei yhtään kukaan, palkkaa metsäänsä jotain työtöntä joka ei ole koskaan työtä tehnyt tai koulutusta saanut eikä omista edes omaa raivaussahaa=ei osaa käyttää sitä. Homma ei nimittäin ole likikään niin helppoa kun voisi kuvitella, siinä menee äkkiä raivattavien lisäksi istutetut taimet ja väärin sahaamalla saa sahasta akselin kieroksi. Raivuusaha katsos potkaisee jos sahaa terän väärällä kohdalla.

Ai niin, en missään kohtaa sanonut olevani tällä hetkellä työtön. Olen kyllä ollut, joten tiedän teidät tietämättömät. Nytkin ehdottelit vaan lisää asioita, jotka minä tiedän toimimattomiksi. Sinä et tiedä koko toimialasta mitään mutta niin vaan yrität neuvoa.

Eikö niitä kerätäkään käpylehmien raaka-aineeksi?!

Vierailija
1642/4199 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin 2012 työttömäksi. Hain kahteen työpaikkaan ja kun ei tärpännyt, aloin yrittäjäksi. Sillä tiellä edelleen, yhtään en ole katunut. Jos kukaan ei usko sinuun, vaikka on osaamista, yrittäjänä pärjää kyllä. Jos ei ole kykyä tuottaa arvoa, työttömänä pysyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1643/4199 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli merkonomin tutkinnon aikana yrittäjyys kurssit pakolliseksi, sain kaikista 4 kurssista tyydyttävän (1) arvosanaksi, kaikista kun ei ole yrittäjäksi.

Vierailija
1644/4199 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin työttömäksi 45v työuran jälkeen viime keväänä ja ensi kertaa jouduin te toimiston asiakkaaksi. Ikää 61v joten työpaikkaa ei enää löydy vaikka kuinka haen kun on pakko.

Vierailija
1645/4199 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään mahdollisuutta edes 35v pitkäaikaistyöttömän työllistyä, siitä pitää vuokratyö firmat huolen.

Vierailija
1646/4199 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

odellisuus on vain toista!

Työtä on haettu vaikka mistä mutta kun olet 58 v niin et kelpaa .

Positiivista on ollut sentään se , että osa on lähettänyt palautetta .

Kaksi kertaa olen saanut jopa suullisen vastauksen miksi en kelvannut .

Ensimmäinen totesi, etten sovi yhtiön profiiliin kun olen jo niin vanha eli 58 vuotta.

Toinen totesi ettei yrityksen imagoon sovi 58 vuotias vaan haemme 20-30 vuotiasta.

En ole kelvannut hyllyttämään, postia jakamaan, avustajaksi ym.

Hakemuksia on lähetelty ja "suhteita" käytetty kylläkin huonolla menestyksellä.

Valtiovalta on täysin hakoteillä tämän työllistämisen kanssa.

Yritys päättää kenet ottaa .

Vaikka kuinka väitetään , ettei ikä rasismia ole niin todellisuus on toinen.

Haluja olisi todella päästä töihin kun olen aloittanut työn teon jo nuorena opiskeluiden lomassa.

Olen tottunut tekemään ahkerasti töitä.

Ensimmäiset ansiot ansaitsin laskiämpäreitä ja puita kantamalla, joten en ole kranttu työn suhteen.

Suomessa on iso joukko nuoria jotka eivät ole työllistyneet ja siksipä ihmettelen miksi valtio ei panosta heidän työllistämiseen voimakkaammin vaan lähti purkamaan "eläkeputki" järjestelmän.

Ei tämän "uudistuksen" myötä ole tarkoitus saada lisää työntekijöitä vaan tällä tavalla eläkekustannukset puolittuvat kun "vanhat" lomautetaan/irtisanotaan juuri 58-60 vuoden iässä .

Näin viimeisinä työvuosina ansiot romahtavat ja maksettava eläke siinä samassa.

Valtio / kunnat tukevat yrityksiä ja ehdotankin ,että jos yritys saa tukea niin se sitoutuu myös työllistämään ja jos ei sitoudu niin kaikki tuet/vähennykset pois .

Tässä terveiset päättäjille täältä ikä rasistisesta Suomesta 2021.

Vierailija
1647/4199 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olekkin sitten ihania tällaiset työpaikka ilmoitukset?

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10618948?locations=Varsinais-Suomi&an…

On niin paska ilmotus että sen jättäjääkin hävettää. Hävettää myös "työ" koska se haisee  telemarkkinoinnilta pitkälle. 

Et taida tietää, minkä alan yritys Viherlassila on? Alalla ei harrasteta telemarkkinointia.

Mutta jos olisin tuon firman toimitusjohtaja, antaisin kenkää ilmoituksen tekijälle. Työpaikkailmoitus on AINA myös pr:ää. Isoissa firmoissa pannaan välillä joku paikka auki ihan vain siksi että näyttäisi menevän hyvin, vaikkei ketään ole tarkoituskaan palkata.

Ja sitten joku tekee tällaisen ilmoituksen.

Vierailija
1648/4199 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään mahdollisuutta edes 35v pitkäaikaistyöttömän työllistyä, siitä pitää vuokratyö firmat huolen.

Kehottaisin kuitenkin varmuuden vuoksi opettelemaan yhdyssanat, sekin voi auttaa eteenpäin.

Vierailija
1649/4199 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

työn tehkööt he/ne,jotka ovat moisen keksineet,itse käännän kylkeä aamuisin ja funtsin syvällisiä....ei kiinnosta joku helkutin työ

Vierailija
1650/4199 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku valaista mikä on työttömien todellinen määrä ja mistä sen voi saada selville? Laskentatavasta riippuen luvut tuntuvat liikkuvan 200 000 ja 500 000 välillä. Myös työpaikkojen todellinen määrä kiinnostaa, TE-keskuksen sivuilla avoimia työpaikkoja on n.26 000. Toisaalta sanotaan että siellä ei näy kaikki avoinna olevat paikat - missä ne sitten näkyvät?

Sori jos tuntuu että kyselen tyhmiä. Mietin vaan kun jotkut hokevat että kyllä tekevälle töitä löytyy yms. Kuitenkin työttömien määrä versus avoimet työpaikat kertoo jostain ihan muusta.

Suurin osa työnantajista ei laita ilmoituksia TE-sivuille, koska kokevat että sitä kautta ei saa kunnollisia hakijoita. Ilmoitukset ovat Oikotielle, Monsterissa, Duunitorilla jne sivustoilla. Osalla ainoastaan firman omilla kotisivuilla täysin tarkoituksella. 

Olen useampaan firman kotisivuilla olevaan ilmoitukseen erehtynyt vastaamaan.

Ne ovat vain avoimia hakemuksia varten, joihin vastataan jos jaksetaan.

Yhdestä pääsin haastatteluun! Jossa jo kahvikupin aikana kerrottiin, että ei heille ole mitään minulle sopivaa, mutta mielellään tapaavat kaikki.

Yksi firma sentään vastasi todella ystävällisesti, että he etsivät toisenlaista osaamista kuin minulla on, mutta osaamiseni voisi kiinnostaa heitä suurempia yrityksiä.

Muutamasta on vastattu jotain "katsotaan syksyllä uudestaan" eikä ole syksyllä palattu.

Lopuista ei ole vastattu MITÄÄN.

PS. En edes ole hakenut niihin työttömänä.

PPS. Haen aina töitä Oikotien jne. kautta. Siellä ne paikat on - paitsi jos ovat olleet vain promomielessä auki.

Vierailija
1651/4199 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olekkin sitten ihania tällaiset työpaikka ilmoitukset?

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10618948?locations=Varsinais-Suomi&an…

On niin paska ilmotus että sen jättäjääkin hävettää. Hävettää myös "työ" koska se haisee  telemarkkinoinnilta pitkälle. 

Tuo on puutarha-alan yritys. Joillakin yrittäjillä ei ole juuri mitään kirjoitustaitoa ja ihan samalla tavalla kuin työnhakijan pitäisi panostaa ansioluetteloonsa, pitäisi joidenkin hakea apua ilmoitustensa tekoon. Juuri nämä sitten itkevät, kun hakijiota ei ole - vaikka syynä on huomaamaton ja epämääräinen ilmoitus, josta ei edes tiedä mitä myydään. Voi ollakin, että hakevat ulkomaalaisia ja tuolla ilmoituksella toivotaan, ettei suomalaiset, joita sitten voi haukkua haluttomuudesta hakea heille, huomaa ilmoitusta. 

Vierailija
1652/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentavaa kun on niin paljon unelmia ja niille on vain yksi este, raha. 

Yrittäjäksi minusta ei ole, sen tiedän eikä mulla olisi rahaakaan semmoisen toiminnan aloittamiseksi. 

Töitä katselen päivittäin ja sitä varmemmaksi tulen että olen opiskellut itseni maailman turhimmalle alalle (merkonomi), tähän ammattiin ei oikeesti pitäisi enää kouluttaa ketään, aivan turhaa. Työpaikkoja ei ole, ellei lasketa silpputöitä surkeilla tunneilla eikä sitten se palkkakaan paljon naurata (saa hyvästellä kyllä omistus asunnot ja sensellaiset sellaisilla). 

Tahtoisin vaihtaa paikkakuntaa kovastikin mutta siinä ei ole mitään järkeä kun ei ole töitä tai opiskelupaikkaa minkä ns varjolla muuttaa. 

Haluan todella eri alalle, mutta sekin pelottaa että entä jos en pääsekään kouluun, vaikka sekin kyllä pelottaa että entä jos pääsen mutta vuosien päästä luisun takaisin samaan p*skaan pisteeseen, työttömäksi ja miettimään että miks mulle aina käy näin.

Vierailija
1653/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut pian 12kk työttömänä merkonomin papereilla, merkonomin papereilla ei tee yhtään mitään. En pääse edes haastatteluun, enkä kesätöihin. Mun mielestä merkonomin tutkinto voitaisiin hyvin lopettaa kokonaan, koska tuut aika varmuudella valmistumaan kortistoon. Ainut mihin kelpaat on 9e/pvä orjatyöt. Ei oo mitään järkee kouluttaa lisää merkonomeja jos kortistossa on jo tuhansia. Toivon todella et pääsisin opiskelemaan sähköasentajaksi, heittäisin heti merkonomin tutkinto paperit roskiin.

Vierailija
1654/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työttömät saavat korvauksen työn hakemisesta, työnantajien tulisi myös saada korvaus työntekijän hakemisesta. Tällä tavoin saataisiin näkyviin, miten paljon työpaikkoja yhtä työntekijää kohti on auki.

Työvoimapula on monilla aloilla totisinta totta.

Vierailija
1655/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut pian 12kk työttömänä merkonomin papereilla, merkonomin papereilla ei tee yhtään mitään. En pääse edes haastatteluun, enkä kesätöihin. Mun mielestä merkonomin tutkinto voitaisiin hyvin lopettaa kokonaan, koska tuut aika varmuudella valmistumaan kortistoon. Ainut mihin kelpaat on 9e/pvä orjatyöt. Ei oo mitään järkee kouluttaa lisää merkonomeja jos kortistossa on jo tuhansia. Toivon todella et pääsisin opiskelemaan sähköasentajaksi, heittäisin heti merkonomin tutkinto paperit roskiin.

Sori tyhmä kysymys mutta onko niin että myyjän töitä on merkonomeille vain vähän tarjolla? Vai toimistohommiako olet hakenut? Ala on itselle vieras, siksi kyselen.

Vierailija
1656/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

@1665

Erikoistuin asiakaspalveluun/myyntiin, en taloushallintoon. Myyjille ei ole töitä, ja on erittäin vaikeeta erottua joukosta kun kesätöihin s-ryhmään turkuun haki 4000 merkonomia. Taloushallinnossa voisikin olla enemmän hommia, mutta myyjille ei töitä ole.

Vierailija
1657/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

@1665

Erikoistuin asiakaspalveluun/myyntiin, en taloushallintoon. Myyjille ei ole töitä, ja on erittäin vaikeeta erottua joukosta kun kesätöihin s-ryhmään turkuun haki 4000 merkonomia. Taloushallinnossa voisikin olla enemmän hommia, mutta myyjille ei töitä ole.

Eikö edes Mäkkärissä?

Vierailija
1658/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään mun edelliseen kommenttiin vielä sen että kaupan ala on täynnä näitä osa-aika paskoja, esimerkiksi 5-25h/vko soppareita, vakinaisena ei ole muut kuin myymäläpäälliköt. Kiva tehdä vuosikymmeniä jotain osa-aika paskaa ja vaikka oot “töissä” joudut silti hakemaan kelasta tukea että elät vielä huomisen päivän.

Tervetuloa kaupan alalle.

Vierailija
1659/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelinkin itteni merkonomiksi että pääsen mäkkäriin töihin. 🤣

Kiitos päivän nauruista.

Vierailija
1660/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään mun edelliseen kommenttiin vielä sen että kaupan ala on täynnä näitä osa-aika paskoja, esimerkiksi 5-25h/vko soppareita, vakinaisena ei ole muut kuin myymäläpäälliköt. Kiva tehdä vuosikymmeniä jotain osa-aika paskaa ja vaikka oot “töissä” joudut silti hakemaan kelasta tukea että elät vielä huomisen päivän.

Tervetuloa kaupan alalle.

Tää on totta. Itse olen tehnyt myyjän töitä mm. vaateliikkeessä ja lisäravinne kaupassa. Kun työttömänä hain töitä niin tarjolla ei ole kuin joitain myyjän töitä ja itse etsin töitä missä vähintään 30h vk ssa mutta sellaisia ei oikein ole tarjolla. Yleensä tarjolla 15-25h osa aika niin ei kiitos.. ei sellaisella rahalla edes pysty elämään. Niin suoraan sanottuna ei ole mitä hakea ja puhelinmyyjäksi minusta ei ole. Enkä provisio palkkaukseen lähde. Olisi kiva löytää työ mutta noi täydet tunnut harvassa tai vain myymäläpäälliköllä. Osa aika työn tekijöitä suositaan mikä on mielestäni huono juttu. Nyt korona aikaan muutenkaan työmarkkinoilla myyjän töitä saati töitä kellään