Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
1661/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä opiskelinkin itteni merkonomiksi että pääsen mäkkäriin töihin. 🤣

Kiitos päivän nauruista.

Pikaruoka ketjuun pääsee ihan lukiostakin jopa suoraan töihin.. kuka vaan ja tosi paska palkka.

Vierailija
1662/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosmetologeille ei ole töitä kunnolla tarjolla muuta kuin yrittäjänä. Joskus jonnekkin Sokokselle tai huonolla palkalla kicksiin. Jos ei alan yritystä aio perustaan niin sekin huono ammatti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1663/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää kun vuokrafirmat ei kerro mihin yritykseen ne hakee työntekijää.. Saahan sitä kehua että on hyvä yritys ja blaa blaa kun ei anneta ihmisille tilaisuutta hakea tietoa kyseisestä paikasta, harva kertoo sitäkään missä työpaikka sijaitsee.

Autottomana työttömänä arvostaisin kyllä jos saisin heti tietää olisko mulla edes mahdollisuuksia kulkea sinne jos töihin sattuisin pääsemään.

TÄMÄ.

Vierailija
1664/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa en tiennytkään että mäkkäriin pitää vähintään lukio käydä.

Hiton trolli. 😂🤣

Vierailija
1665/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään mahdollisuutta edes 35v pitkäaikaistyöttömän työllistyä, siitä pitää vuokratyö firmat huolen.

Jep ei kukaan ota tuollaisessa tilanteessa tai Ani HARVA palkkaa muiden kanssakilpailijoiden joukosta. Työttömiä on niin paljon että

Pitäisi niitä työpaikkoja ensinnäkin hommata ihmisille, ei mitään osa-aika paskaa vaan kunnon töitä missä palkkaakaan ei ole 8e/tunnissa että sillä myös eläisi.. tai elättäisi jopa perheensä :)

Vierailija
1666/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat palkat osa aina soppareilla ja elämisen kallistuminen niin tuhoon tuomittu suomi

Vierailija
1667/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töistä jäädään pois yhä useammin mielenterveyden pettäessä – ”Erityisen huolestuttavaa”

oka toisella työkyvyttömyyseläkkeelle joutuvalla syy on mielenterveysongelmissa.

Mielenterveysongelmien takia työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien osuus on kasvanut.

Vuonna 1995 noin joka kolmas työkyvyttömyyseläkkeelle jäävä jätti työt mielenterveyden pettäessä. 2015 osuus oli jo noin puolet. Määrä on kasvanut tasaisesti vuosi vuodelta.

– Erityisen huolestuttavaa sekä inhimillisestä että taloudellisesta näkökulmasta on nuorten osuuden kasvu näissä tilastoissa, Mielenterveyspoliittinen neuvottelukunta varoittaa tiedotteessaan.

Mielenterveysongelmat vievät ihmisen työkyvyttömäksi usein aikaisemmin kuin esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinsairaudet. 2015 mielenterveysongelmien takia työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien keski-ikä oli 45,2 vuotta. Se on yli kuusi vuotta aiemmin kuin työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien keski-ikä.

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005107227.html

Työttöymyyteen vievät tekijät ovat ymmärrettäviä esim mielenterveyden kanssa, silloin taistellaan että elämä olisi edes elämisen arvoista jos tippuu maailman kartalta eikä ole enää tässä maailmassa pään kanssa koossa. Työttömäksi joudutaan tahtomatta tai valitettavasti jotkut tahtoen. Joskus voi olla niin uupunut että mielellään haluaa jättäytyä henkisen jaksamisen takia pois työelämästä eli mielen terveydellisistä syistä. Kaikki ei ole yhtä työkykyisiä kuin toiset.

Vierailija
1668/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä idea noissa kaupan-alan vähissä tunneissa on? Miksi ei voisi palkata vähemmän ihmisiä täysillä tunneilla, eikä paljon vajailla tunneilla? Työpaikkoja olisi vähemmän, mutta ainakin työtä tekevät pystyisivät elättämään itsensä. Ei ole mitään järkeä käydä töissä jos sen lisäksi joutuu silti hakemaan tukia.

Vierailija
1669/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä idea noissa kaupan-alan vähissä tunneissa on? Miksi ei voisi palkata vähemmän ihmisiä täysillä tunneilla, eikä paljon vajailla tunneilla? Työpaikkoja olisi vähemmän, mutta ainakin työtä tekevät pystyisivät elättämään itsensä. Ei ole mitään järkeä käydä töissä jos sen lisäksi joutuu silti hakemaan tukia.

Tarjoamalla paljon osa-aikasuuksia saadaan yritys näyttämään paremmalta ja vastuullisemmalta, mutta et sä ittees tuu elättämään niillä töillä. Tää on kaikki pr:ää.

Vierailija
1670/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tekstari, että ensi viikolla soitellaan työkkäristä. 7 kk tässä vasta on mennytkin. Samalla tuputettiin jotain yksilövalmennusta, jonka sisältöön toki tutustutuin ja totesin, ettei minulla ei ole kyseiselle palvelulle minkäänlaista tarvetta.

Vierailija
1671/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut pian 12kk työttömänä merkonomin papereilla, merkonomin papereilla ei tee yhtään mitään. En pääse edes haastatteluun, enkä kesätöihin. Mun mielestä merkonomin tutkinto voitaisiin hyvin lopettaa kokonaan, koska tuut aika varmuudella valmistumaan kortistoon. Ainut mihin kelpaat on 9e/pvä orjatyöt. Ei oo mitään järkee kouluttaa lisää merkonomeja jos kortistossa on jo tuhansia. Toivon todella et pääsisin opiskelemaan sähköasentajaksi, heittäisin heti merkonomin tutkinto paperit roskiin.

Sori tyhmä kysymys mutta onko niin että myyjän töitä on merkonomeille vain vähän tarjolla? Vai toimistohommiako olet hakenut? Ala on itselle vieras, siksi kyselen.

Merkonomeilla on se ongelma, että heidän työnsä voi tehdä lähes kuka vaan. Myynnit ja asiakaspalvelut ja yleiset toimistotyöt. Jos niihin otetaan taloushallinnon koulutuksen saanut, se on sitten tradenomi.

Samaan aikaan kaikkien ihan muulla tavoin koulutettujen ongelma on, että oman asiantuntijatyön lisäksi täytyy hoitaa asiakaspalvelua, tarjouslaskentaa yms. merkonomin työtä. Merkonomi (ainakin osa niistä) tekisi mielellään koulutuksensa mukaista työtä ja se asiantuntija olisi tyytyväisempi tehdessään omia töitään ilman jatkuvaa puhelimeen vastaamista ja muuta häiriötä.

Moni ajattelee, että kun irtisanoo sihteerin, sihteerintyöt katoavat samalla. Eihän se niin mene. Ja uutta ei oteta tilalle, koska täytyy olla vain houkuttelevia työpaikkailmoituksia ulos auki.

Kukaan ei voita tässä kuviossa.

Vierailija
1672/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut pian 12kk työttömänä merkonomin papereilla, merkonomin papereilla ei tee yhtään mitään. En pääse edes haastatteluun, enkä kesätöihin. Mun mielestä merkonomin tutkinto voitaisiin hyvin lopettaa kokonaan, koska tuut aika varmuudella valmistumaan kortistoon. Ainut mihin kelpaat on 9e/pvä orjatyöt. Ei oo mitään järkee kouluttaa lisää merkonomeja jos kortistossa on jo tuhansia. Toivon todella et pääsisin opiskelemaan sähköasentajaksi, heittäisin heti merkonomin tutkinto paperit roskiin.

Sori tyhmä kysymys mutta onko niin että myyjän töitä on merkonomeille vain vähän tarjolla? Vai toimistohommiako olet hakenut? Ala on itselle vieras, siksi kyselen.

Merkonomeilla on se ongelma, että heidän työnsä voi tehdä lähes kuka vaan. Myynnit ja asiakaspalvelut ja yleiset toimistotyöt. Jos niihin otetaan taloushallinnon koulutuksen saanut, se on sitten tradenomi.

Samaan aikaan kaikkien ihan muulla tavoin koulutettujen ongelma on, että oman asiantuntijatyön lisäksi täytyy hoitaa asiakaspalvelua, tarjouslaskentaa yms. merkonomin työtä. Merkonomi (ainakin osa niistä) tekisi mielellään koulutuksensa mukaista työtä ja se asiantuntija olisi tyytyväisempi tehdessään omia töitään ilman jatkuvaa puhelimeen vastaamista ja muuta häiriötä.

Moni ajattelee, että kun irtisanoo sihteerin, sihteerintyöt katoavat samalla. Eihän se niin mene. Ja uutta ei oteta tilalle, koska täytyy olla vain houkuttelevia työpaikkailmoituksia ulos auki.

Kukaan ei voita tässä kuviossa.

Tämä. Yliopistojen professorit ja valtionhallinnon korkeastikoulutetut asiantuntijat kuluttavat valtavasti työpäiviä tehdessään matkalaskuja, kustannusarvioita, suunnitellessaan kokouksia, viedessään oppilaiden arvosanoja järjestelmään jne. hommia joita ennen tekivät oppiaineiden sihteerit.

Vierailija
1673/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niihin otetaan taloushallinnon koulutuksen saanut, se on sitten tradenomi.

Ei tarvitse edes olla tradenomi, vaan ihan taloushallinnon merkonomi riittää.

Vierailija
1674/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos niihin otetaan taloushallinnon koulutuksen saanut, se on sitten tradenomi.

Ei tarvitse edes olla tradenomi, vaan ihan taloushallinnon merkonomi riittää.

Jos hakijoissa on tradenomi ja merkonomi, tradenomi yleensä palkataan.

Vierailija
1675/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on kannattavampaakin palkata ei-merkonomi kauppaan töihin koska ei-merkonomille voi maksaa vuoden ajan pienempää palkkaa, kun taas merkonomin koulutuksen saanut saa automaattisesti 1-vuoden palkan.

Vierailija
1676/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olekkin sitten ihania tällaiset työpaikka ilmoitukset?

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10618948?locations=Varsinais-Suomi&an…

On niin paska ilmotus että sen jättäjääkin hävettää. Hävettää myös "työ" koska se haisee  telemarkkinoinnilta pitkälle. 

Tuo on puutarha-alan yritys. Joillakin yrittäjillä ei ole juuri mitään kirjoitustaitoa ja ihan samalla tavalla kuin työnhakijan pitäisi panostaa ansioluetteloonsa, pitäisi joidenkin hakea apua ilmoitustensa tekoon. Juuri nämä sitten itkevät, kun hakijiota ei ole - vaikka syynä on huomaamaton ja epämääräinen ilmoitus, josta ei edes tiedä mitä myydään. Voi ollakin, että hakevat ulkomaalaisia ja tuolla ilmoituksella toivotaan, ettei suomalaiset, joita sitten voi haukkua haluttomuudesta hakea heille, huomaa ilmoitusta. 

Jännästi aina palkkatiedot puuttuvat noista ilmoituksista.

Vierailija
1677/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole tärpännyt mullakaan. Viime keväänä jäin työttömäksi, kun viimeisin määräaikainen pätkäni päättyi. Sen jälkeen edes niitä pätkiä ei ole herunut, ja ikääkin alkaa olla lähemmäs 50. Joten vuoden vaihteessa aloitin aivan uuden alan opinnot, ja toivon että nämä työllistäisivät tulevaisuudessa paremmin. Mutta koska teen noita opintoja sivutoimisena, työkkäri on lähetellyt työtarjouksiaan, joissa ei ole mitään järkeä tai ideaa. Mun piti karenssin uhalla hakea mm. opiskelijoille suunnattua työpaikkaa yrityksessä, jossa olen ollut asiantuntija-tason töissä. Tietysti se paikka meni korkeakouluopiskelijalle, ja mulle se haku oli vain tyhjänpäiväinen nöyryytys, joka pilasi mun mainetta tuossa lafkassa. Monesti olen miettinyt, että onko te-toimiston virkailijoilla kaikki kotona, vai onko tämä typeryys vain sitä pakkoa tehtailla työtarjouksia, vaikkei niissä ole mitään mieltä.

Joo tässä oli kyllä hyvä esimerkki "työtarjousten" naurettavuudesta. Asetelma on jo se, että ihan kuin työtön ei itse tajuaisi hakea jotain tai luoteta hänen arvostelukykyyn. Ei itsellä tuota ongelmia kartoittaa paikkoja mihin voisi olla realistiset mahdollisuudet ja hakea niitä. Joskus jopa haen vaikka melkein tiedän lopputuloksen. En voi mitään jos työkkärin työntekijät eivät osaa tätä arviointia tehdä, joten miksi minua rangaistaan siitä karenssin uhalla, että työkkärin työntekijät eivät ole kartalla?

Mietin saamiani työtarjouksia ja niiden osuvuutta. En ole koskaan saanut työtarjousta paikasta, johon olen itsenäisesti hakenut ja johon minulla on realistiset mahdollisuudet päästä. Siis sellaista, joka vastaa hyvin kokemustani ja koulutustani. Sen sijaan olen saanut näitä pakkohakuja epämääräisistä paikoista, joihin mulla ei ole oikeaa koulutusta tai kokemusta, saati sitten kykyäkään hoitaa sitä työtä, kuten jotain lyhyttä pätkähommaa satojen kilometrien päässä. Näiden paikkojen hakeminen on sekä mun että työnantajan näkökulmasta täysin turhaa ja hedelmätöntä hommaa, mutta kun on pakko hakea.

Joten tämän kokemukseni perusteella mun mielestäni näiden työtarjousten päämääränä ei ole mikään muu kuin tehtailla työnhakijoille karensseja.

Tämä tiedetään nykyisin onneksi myös monissa lafkoissa, joten olen joissain törmännyt mahdollisuuten ruksia rasti kohtaan "hain paikkaa koska TE-toimisto" :D Siitä he tietävät, ettei hakija ole aivokuollut, vaikka hakee täysin väärän alan paikkaa.

Vierailija
1678/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä työpaikkailmoitukset osaavat olla erikoisia. Katselin tänään opettajan toimet koko maan alueelta, ja kaksi erityisen erikoista jäi mieleen.

Toinen on kansalaisopiston tms. open työ, johon on sullottu opettamista (pääasiassa iltaisin), muiden opettajien esimiehenä olemista, hallinnollisia tehtäviä, vastuuta ja kehittämistä. Tekisi mieli kysyä, miksi tuo ilmoitus on ollut voimassa ainakin viime kesästä lähtien.

Toisessa ilmoituksessa ammattiopisto kertoo, että pitää olla digiä ja vahvaa näkemystä, mutta unohdetaan kertoa, mitä on tarkoitus opettaa. Haiskahtaa siltä, että virkaan jo on valittu joku. Eipä olisi ensimmäinen kerta.

Vierailija
1679/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmesti pudonnut tuille ja niiden avulla taas kuntoutunut työmarkkinoille.

Nyt jo 11-v töitä tehty, ja kiitollinen tuesto jota sain silloin kun tarvitsin. Itse maksan ilolla veroja , vaikka jotkut tukirahoilla loisiikin, sillä monia rehtejä ne tuet pelastaa myös!

Ehkä ne tuilla eläjätkin saa asiansa kuntoon ja raitistuu ja työllistyy, kun on katto päänpäällä ja ruokaa.

Voimia ja siunausta kaikille, ei oltaisi niin ilkeitä toisillemme :)

Vierailija
1680/4199 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin työttömyys on rikos ihmiskuntaa vastaan.