Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
1381/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aina toitotetaan että työttömät saa niin hyvät tuet että kyllä niillä kelpaa maata sohvalla!

Moni meistä ei kuitenkaan saa esim. asumistukea, tai sossulta euroakaan jos asuu kumppanin kanssa. 

Perus työttömyysturva on pieni, vähän päälle 583€, oletteko huutelijat tosissanne että tolla summalla eletään herroiksi ja että siinä on jotain kadehtimisen aihetta?! 

Mitä sitten jos työttömät nukkuukin vaikka puoli kymmeneen eikä herää ennen kuutta/seitsemää, meillä kun ei muuta ole kuin se etu että voi nukkua enemmän jos nukuttaa. Te saatte aikaisin heräämisestä ja töissä olemisesta sellaista kuin PALKKA, ja se on moninkertainen siihen mitä me saadaan. 

Tietty joku tulee nyt ulisemaan että joo nukutte sitten pitkään ja pitäisi niitä töitä hakea ja nönnön. Kyllä niitä töitä ehtii silti hakemaan vaikkei heräiskään heti kukonlaulun aikaan, sellaista kun ei ole että työnantaja ottaisi sen plussana jos oot hakenu töihin ja hakemuksen lähettäny vaikka ennen kasia aamulla.. 

Joo en ymmärrä miksi ei saisi nauttia niistä työttömyyden harvoista iloista, kuten pitkään nukkuminen tai just omaan rytmiin eläminen? Itse olen iltavirkku ja tykkään toki, kun saa noudattaa omaa rytmiä. Elämänhallinnassanikaan ei ole mitään vikaa. Urheilen, en juo, opiskelen, ulkoilen ja haen töitä silti. Sama kai se on selaanko ilmoituksia ja haen töihin keskellä päivää tai hui jopa illalla. Kuhan laittaa hakemuksen määräaikaan mennessä.

Vierailija
1382/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aina toitotetaan että työttömät saa niin hyvät tuet että kyllä niillä kelpaa maata sohvalla!

Moni meistä ei kuitenkaan saa esim. asumistukea, tai sossulta euroakaan jos asuu kumppanin kanssa. 

Perus työttömyysturva on pieni, vähän päälle 583€, oletteko huutelijat tosissanne että tolla summalla eletään herroiksi ja että siinä on jotain kadehtimisen aihetta?! 

Mitä sitten jos työttömät nukkuukin vaikka puoli kymmeneen eikä herää ennen kuutta/seitsemää, meillä kun ei muuta ole kuin se etu että voi nukkua enemmän jos nukuttaa. Te saatte aikaisin heräämisestä ja töissä olemisesta sellaista kuin PALKKA, ja se on moninkertainen siihen mitä me saadaan. 

Tietty joku tulee nyt ulisemaan että joo nukutte sitten pitkään ja pitäisi niitä töitä hakea ja nönnön. Kyllä niitä töitä ehtii silti hakemaan vaikkei heräiskään heti kukonlaulun aikaan, sellaista kun ei ole että työnantaja ottaisi sen plussana jos oot hakenu töihin ja hakemuksen lähettäny vaikka ennen kasia aamulla.. 

Joo en ymmärrä miksi ei saisi nauttia niistä työttömyyden harvoista iloista, kuten pitkään nukkuminen tai just omaan rytmiin eläminen? Itse olen iltavirkku ja tykkään toki, kun saa noudattaa omaa rytmiä. Elämänhallinnassanikaan ei ole mitään vikaa. Urheilen, en juo, opiskelen, ulkoilen ja haen töitä silti. Sama kai se on selaanko ilmoituksia ja haen töihin keskellä päivää tai hui jopa illalla. Kuhan laittaa hakemuksen määräaikaan mennessä.

Lisätäkseni myös sen, että pystyn kyllä elämään myös eri rytmissä ja töissä ollessanihan niin olen tehnytkin. Itseasiassa työssä käyvä puolisoni on yhtä iltavirkku kuin minäkin ja menemme samaan aikaan nukkumaan, niin ei kai tuo iltavirkkuus ole vain työttömien ominaisuus ja "huvi"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhustenhoidossa on töitä tarjolla. Ihan sieltä siivoojasta aina lähihoitajan ammattiin asti.

Moni työtön vain karsastaa tarttua ns. "sontalapioon".

Kyllä töitä tekevälle riittää. Työ ei vain tule sinne kotisohvalle, vaan sen perään on mentävä.

Ennen laitettiin esim. meillä VR:llä ukkoja satojen kilometrien päähän töihin komennukselle. Jos et mennyt niin otettiin toinen mies tilalle. Rähjäisissä parakeissa asuttiin vailla pesumahdollisuuksia viikot kusen, paskan, hien ja tupakankäryssä. Karua oli mutta ei valitettu, olihan meillä kuitenkin töitä.

Vierailija
1384/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan tuohon 5 videota kysymykseen.

Kyllä 5 videota luit oikein, mulle on myös tullut taisi olla Stadium Outletista RecRight pyyntö ja mun ois pitäny tehdä itestä 8 videota. En tehnyt videoita vaan jätin haun siihen ja jatkoin seuraavaan.

Että tervetuloa kaupan alalle, kohta kaikki on jotain hemmetin tubettajia videoineen.

Vierailija
1385/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 5 videota luit oikein, mulle on myös tullut taisi olla Stadium Outletista RecRight pyyntö ja mun ois pitäny tehdä itestä 8 videota. En tehnyt videoita vaan jätin haun siihen ja jatkoin seuraavaan.

Että tervetuloa kaupan alalle, kohta kaikki on jotain hemmetin tubettajia videoineen.

Joo samaa oon aatellu, K-Citymarkettiin piti kans tehdä videoita.. mietin siinä että onpa reilua niitä kohtaan jotka ei muutenkaan viihdy kuvattavana/osaa rentoutua siinä ni niillä sitten yrittää kehua itseänsä siinä ja esittää luontevaa. Haisee vähän sille että halutaan nähdä miltä näytät ja valikoida ns parhaat päältä 🙄

Vierailija
1386/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo oon hakenu citymarketteihin ja en oo kertaakaan päässy noista videoista jatkoon, se on kun pitäis kaikkien näyttää kiiltokuva pojilta tai fitness typyiltä.

Vierailija
1387/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta, mistä ne 5 tai 8 videota olisi pitänyt tehdä? Hakija syö, istuu, makaa sohvalla, istuu paskalla, kaivaa räkää nenästään vai mitä?

Ihan naurettavaa touhua. Valitettavasti melkein joka paikkaan, asiantuntijahommiinkin, pitää tehdä oma esittelyvideo. Kieltämättä siinä herää ajatus onko osaamisella enää mitään merkitystä. 

Vierailija
1388/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhustenhoidossa on töitä tarjolla. Ihan sieltä siivoojasta aina lähihoitajan ammattiin asti.

Kyllä töitä tekevälle riittää. Työ ei vain tule sinne kotisohvalle, vaan sen perään on mentävä.

Ennen laitettiin esim. meillä VR:llä ukkoja satojen kilometrien päähän töihin komennukselle. Jos et mennyt niin otettiin toinen mies tilalle. Rähjäisissä parakeissa asuttiin vailla pesumahdollisuuksia viikot kusen, paskan, hien ja tupakankäryssä. Karua oli mutta ei valitettu, olihan meillä kuitenkin töitä.

Aika väsynyttä taas väittää, ettei työttömiä vaan kiinnosta. Kaikki nyt vaan ei sovellu hoitoalalla ja ei sinne lapionvarteenkaan tai siivoamaan kaikkia oteta. Niihinkin hakee jo niihin tehtäviin kouluttautuneita ja työkokemuksen omaavia. Ja ennen kuin intät, että miksi työttömät ei mene sitten opiskelemaan. Sinnekään kun ei noin vaan mennä vaan täytyy päästä ja miettiä myös rahoitus, jos sattuu olemaan jo tutkinto plakkarissa. Huomaa ettei näillä kommentoijilla ole edes alkeellisia tietoja nykypäivän työnhausta.

Vierailija
1389/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tuntuu pahalta kun tulee sähköpostiin viesti että valitettavasti valinta ei kohdistunut sinuun, mutta se se vasta matalaksi vetää kun tulee PUHELU.. "meille tuli niin paljon hakijoita että sun kohdalla ei nyt voida hakua jatkaa". Ei kiitos tätä, mieluummin se viesti niin pettymystä voi itkeä ihan rauhassa, puhelimessa itkun pidätys on aika vaikeaa...

Kokemusta on tuosta tilanteesta. Jättäisivät rekrytoijat soittamatta, silloin kun ei ole mitään iloista kerrottavaa ja laittaisivat vain sähköpostia.

Vierailija
1390/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä yks akka kysys videolla kysymyksen ja sä vastaat siihen omalla videolla, kysymykset oli tyyliin:

Mitä eroa on myyjällä ja asiakaspalvelijalla, missä näet itsesi 5v päästä, kerro omakohtainen kokemus vaativasta asiakaspalvelusta ja miten hoidit sen, kerro omasta osaamisesta, kerro itsestäsi.

Oli noita muitakin, en nyt muista kaikkia.

Vierailija
1391/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoa on jäljellä. Minulla tärppäsi, en tosin saanut koulutusta vastaavaa työtä mutta työtä kuitenkin. Tsemppiä muillekin 👍

T. OTM ketjun alkupäästä

Vierailija
1392/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää miten melkein jokaisessa työpaikka ilmoituksessa on odotus siitä että hakija tulee kaikkien kanssa toimeen, loistava tiimipelaaja ja blaa blaa. 

Ei muuten kuulosta yhtään perus suomalaisen luonne kuvaukselta toi tommonen! Tulee mieleen joku amerikka jossa väännetään small talkia tuntemattomien kanssa how are you - tyyliin vaikka ei oikeasti edes kiinnosta se vastaus. 

Mietitään vaikka suomalaisia bussi pysäkillä.. lähinnä katsotaan että mitä v*ttua sä teet jos joku tulee liian lähelle :-D ja aina luonnehditaan että täällä porukka on semmosta vähä varautunutta ja vetäytyvää, ni mistä ihmeestä työnantajat on keksineet että ei ku sun pitää olla tämmöi tyrkky että puhua koko ajan ja KAIKILLE!

..perus kohteliaisuus, vastataan kun kysytään, pitäisi riittää. 

Niin ja sitten, jos pääset töihin, harjoitteluun johonkin työpaikkaan, niin voimettä siellä onkin näitä loistavia tiimipelaajia ja kaikkien kanssa toimeentulevia joka nurkalla, buahahahhaa, lähinnä kyräilyä, vinoilua, virheitten etsimistä, kateutta ja laiskottelua aina kun vain mahdollista toisten kustannuksella.

Vierailija
1393/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei enää muista kuinka hienoa on olla työtön.

Vierailija
1394/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehdi mennä palkalliseen lähihoitajan työhön, kun joutuu ulkopuolisena, palkattomana katsomaan niiden perään, tekemään niiden hommia, neuvomaankin, kun ei hommat suju noilta lähäreiltä, ei sh:ltakaan, puhumattakaan lääkäreiden toheloinnista.

Vierailija
1395/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

merkonomeista puheen ollen, kerron teille yhden v-mäisen tarinan työkkäristä. 

En tosiaan ole töitä löytänyt ja sitten työkkäristä soiteltiin.. se eukko siellä oli keksinyt että hei, tuolla vaatekaupassa x ois tarjolla 4h/vko työ, oletko hakenut? ennen kuin ehdin vastaamaan niin jatkoi että toisaalta voisit hakea sinne myös työkokeiluun ilmaiseksi koska jos työnantaja ei USKALLA palkata sinua koska olet ollut työttömänä. 

Sanoin ihan suoraan että en mieluusti lähde ilmaiseksi koska se ei paranna taloudellista tilannettani yhtään. Työkkärin eukko kommentoi oikein närkästyneesti "et kuulosta oikein innostuneelta". 

Omituista kyllä. Luulisi että elannon ansaitseminen on päämärä työllistymisessä eikä ilmaisen työn teko..

Ja jos työnanataja ei "uskalla" palkata työtöntä niin kenet sitten? Joku jolla on valmiiksi työ?? Ei voi käsittää.

Vierailija
1396/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohos  !

Vierailija
1397/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

–  Kuntakokeiluissa työllisyys-, koulutus-, sosiaali- ja terveyspalvelut sovitetaan entistä tiiviimmin yhteen. Moni työtön työnhakija tarvitsee monialaista palvelua ja kattavaa henkilökohtaista tukea. Työllisyyden kuntakokeilun avulla monialaista palvelua voidaan tarjota entistä laajemmin ja entistä useammalle, työministeri Tuula Haatainen toteaa.

https://tem.fi/-/tyollisyyden-kuntakokeiluissa-yhdistetaan-valtion-ja-k…

Onko kellään mitään konkreettista tietoa siitä mitä nämä työllisyyden kuntakokeilut ihan käytännössä tarkoittaa? Koskee muuten todella monia työttömiä. Luin tuon ylläolevan linkin mutta eipä siitä paljon selvinnyt miten tavallisen työnhakijan elämä muuttuu.

Kunnissa eivät varmaan ole tehneet yhtään mitään valmisteluja, jos jotain tekevät, niin ilmaishommiin kunnille, jotta palkansaajat saavat loikoilla enemmän, niitä loikoilijoita kunnan työntekijöissä riittää.

Vierailija
1398/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Payback time kirjoitti:

Täällä puhutaan tuilla elämisestä. Usein halveksivaan sävyyn. Luulenpa että pitkään työelämässä olleet kaikkim ovat maksaneet niin paljon veroja ja muita maksuja että on suorastaan velvollisuus käyttää kaikkia mahdollisia tukia mitä on olemassa. Ilman mitään häpeämistä tai syyllistymistä.

Näinhän se on, jos lähes 30 vuotta on tehnyt töitä, niin ei siinä tartte häpeillä ja nöyristellä, jos ei sopivia töitä tässä valtakunnassa ole tarjolla ja täysin oikeutetusti voi ottaa maksetut työttömyysvakuutusmaksut pois. Nuoremmille valittajille voi sanoa, että kunhan nyt olet sen 30 vuotta ollut töissä, niin sitten voit vasta arvostella sitä, että miksi 5-kympin ylittäneet ”loikoilee” kotona ja haistattaa pitkät TE-virkailijoiden lässytyksille. Nuoremmille voi myös täysin oikeutetusti sanoa, että mene itse sinne siivoushommiin, mansikkapellolle, raskaisiin varastohommiin tai mummoja pyörittelemään 3-vuorotyöhön.

Vierailija
1399/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin pitäisi olla täsmäiskevä headhunterpalvelu eikä mikään kyyläävä tarhantätipomottaja.

Vierailija
1400/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoa on jäljellä. Minulla tärppäsi, en tosin saanut koulutusta vastaavaa työtä mutta työtä kuitenkin. Tsemppiä muillekin 👍

T. OTM ketjun alkupäästä

Hyvä sinä, huippua kuulla ja onnea paikasta! Itsellä ei vielä ole tärpännyt, tosin taas yksi videohaastattelu olisi edessä.. Joten peukut pystyyn. Opintojakin olen nyt tehnyt tässä ansiosidonnaisella. Ihan hyvää vastapainoa "ei kiitos" - viesteille. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän