Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
1361/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on just se ettei jaksa enää edes innostua työilmoituksista ja tuntuu vaan ajanhukalta laittaa niitä hakemuksia, kun mitään ei kuulu. Sitten jos onnistuu (ainakin työttömyyden alussa) pääsemään haastatteluun niin vaikea niistäkään on enää innostua kymmenennen ei kiitos haastattelun jälkeen. Yritä siinä sitten antaa parasta, kun olet sata kertaa jo tullut torjutuksi joko pelkän hakemuksen tai viimeistään haastattelun jälkeen.

Vierailija
1362/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nää on rasittavimpia joilta joudut itse lypsämään tietoa edes siitä miksi joku muu valittiin. Joku rekryava henkilö soitti kerran vaan, että valinta ei kohdistunut sinuun eikä mitään muuta. Vielä haastatteluun soitellessa oli niin ystävällistä ja pirteää, mutta yht äkkiä minulle ei tarvinnut edes perustella miksi en tullut valituksi ennen kuin itse sain jotain edes lypsettyä tältä rekry tyypiltä.

Henkilöstövuokraus firmat vie loputkin sun ihmisarvosta mitä sulla oli ennen rekryä, luulin että työkkäri on ihmisyyden ryöstäjä mutta se onkin henkilöstövuokraus firmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1363/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo nää on rasittavimpia joilta joudut itse lypsämään tietoa edes siitä miksi joku muu valittiin. Joku rekryava henkilö soitti kerran vaan, että valinta ei kohdistunut sinuun eikä mitään muuta. Vielä haastatteluun soitellessa oli niin ystävällistä ja pirteää, mutta yht äkkiä minulle ei tarvinnut edes perustella miksi en tullut valituksi ennen kuin itse sain jotain edes lypsettyä tältä rekry tyypiltä.

Henkilöstövuokraus firmat vie loputkin sun ihmisarvosta mitä sulla oli ennen rekryä, luulin että työkkäri on ihmisyyden ryöstäjä mutta se onkin henkilöstövuokraus firmat.

Mitäs? Kerroppa lisää?

Vierailija
1364/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti merkonomin tutkinnosta vielä mainita se että kandee miettii missä näytöt suorittaa, ite suoritin kaikki näytöt SPR Kontti kierrätystavara myymälässä joka on tarkoitettu ainoastaan tukityöllistetyille, vakituisena siellä on ainoastaan työnjohto. Tuonne ei ole mahdollista päästä muuksi kuin 9e orjaksi tai palkkatuella. En saanut edes suosittelijaa tuolta. Tajusin mun virheen vasta valmistumisen jälkeen, ois kannattanu suorittaa näytöt jossain muualla.

Vierailija
1365/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoleva ihminen pedissään ei mieti, paljonko teki töitä elämässä.

Vierailija
1366/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tuntuu pahalta kun tulee sähköpostiin viesti että valitettavasti valinta ei kohdistunut sinuun, mutta se se vasta matalaksi vetää kun tulee PUHELU.. "meille tuli niin paljon hakijoita että sun kohdalla ei nyt voida hakua jatkaa". Ei kiitos tätä, mieluummin se viesti niin pettymystä voi itkeä ihan rauhassa, puhelimessa itkun pidätys on aika vaikeaa...

Ymmärrän sua hyvin, ite hain Clas Ohlsonille töihin, pääsin alkukarsinnasta läpi, jonka jälkeen mun piti tehdä 5 videota itsestä, pääsin siitäkin läpi ja pääsin haastatteluun kasvotusten, sitten muutaman päivän päästä tuli puhelinsoitto etten saanut paikkaa. Olisin ennemmin ottanut tuon sähköpostin.

5 videota?!

Vierailija
1367/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin työttömillä tienataan

https://areena.yle.fi/1-4530598

Vierailija
1368/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, nyt sen tulee kokemaan todella moni.

Olisi kansalaispalkan aika jo.

Olishan se kivaa, että voisi työtä hakematta nostaa yhteiskunnan taikaseinästä mielin määrin rahaa. Mutta siinä on vain se pikkuongelma, että mistä sinne taikaseinään sitä rahaa syötettäisiin?

Vierailija
1369/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-11742982

Tällaista se nykyään on.

T. Toinen akateeminen työtön

Vierailija
1370/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olishan se kivaa, että voisi työtä hakematta nostaa yhteiskunnan taikaseinästä mielin määrin rahaa. Mutta siinä on vain se pikkuongelma, että mistä sinne taikaseinään sitä rahaa syötettäisiin?

Entä jos niitä töitä ei vaan saa ahkerasta hakemisesta ja yrittämisestä huolimatta? Mitäs sillon pitäisi tehdä? Varmaan kuolla pois mielestäsi rahoja tuhlaamasta?

Vierailija
1371/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

opin ja kouluttauduin töissä ja etenin ja oli hyvä työ ja hyvä palkka, sitten firma muutti, yt ja pihalle

noista opeista ei ole papereita eikä muutoinkaan apua kun työt olivat niin räätälöityjä

eli nyt pitää keski-ikäisenä taas ravata/hakea/kilpailla niistä samoista paikoista/töistä joita teki 17 vuotiaana kesätöinä, aika nöyryyttävää

tai ei ole pakko mutta vaihtoehtona istua kotona yhteiskunnan elätettävänä

Vierailija
1372/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

opin ja kouluttauduin töissä ja etenin ja oli hyvä työ ja hyvä palkka, sitten firma muutti, yt ja pihalle

noista opeista ei ole papereita eikä muutoinkaan apua kun työt olivat niin räätälöityjä

eli nyt pitää keski-ikäisenä taas ravata/hakea/kilpailla niistä samoista paikoista/töistä joita teki 17 vuotiaana kesätöinä, aika nöyryyttävää

Vaikka onkin nöyryyttävää, nostan Hattua!

Moni vetoaa koulutukseen ja entiseen asemaansa, että kun olin ennenkin johtaja niin en voi mennä töihin mäkkiin ja johtajahommiin en pääse.

Nämä entisen aseman turvin "muka hyvällä omalla tunnolla" kotona istujat pitäisi saada kuriin ja sellaisin töihin jota on tarjolla, siinä monella asenne muuttuisi.

Vierailija
1373/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni vetoaa koulutukseen ja entiseen asemaansa, että kun olin ennenkin johtaja niin en voi mennä töihin mäkkiin ja johtajahommiin en pääse.

Nämä entisen aseman turvin "muka hyvällä omalla tunnolla" kotona istujat pitäisi saada kuriin ja sellaisin töihin jota on tarjolla, siinä monella asenne muuttuisi.

No ei niihin hanttihommiinkaan noin vain pääse.

Vierailija
1374/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa työpaikoista menee puskaradion kautta. Kannattaa myös lähettää firmoihin avoimia hakemuksia. Itse olen saanut 2 työpaikkaa ns kaverisuhteilla, yhden avoimen hakemuksen kautta ja yhden lehdessä olleen hakuilmoituksen kautta.

Vierailija
1375/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tärkeintä on kuri eikä esimerkiksi se, miten noiden ihmisten osaaminen ja kokemus saataisiin yhteiskuntaa paremmin hyödyttävään käyttöön tai se, että nuo matalapalkkatyöt jäisivät nuorille ja vähemmän koulutetummille ja kokeneille jotta he saisivat työkokemusta? Kun nyt tilanne on se, että töitä on vähemmän kuin tekijöitä. Johtajanhommista pitää olla tietenkin valmis suuntaamaan muualle jos töitä ei ole mutta sinullehan on tärkeintä rankaiseminen:).

Vierailija
1376/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä te ootte mieltä määräaikaisten työ soppareiden ketjuttamisesta? 

esim. sellaisista joissa ei kerry lomapäivät koska ne maksetaan palkan ns mukana pois. 

Vierailija
1377/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkonomeista puheen ollen, kerron teille yhden v-mäisen tarinan työkkäristä. 

En tosiaan ole töitä löytänyt ja sitten työkkäristä soiteltiin.. se eukko siellä oli keksinyt että hei, tuolla vaatekaupassa x ois tarjolla 4h/vko työ, oletko hakenut? ennen kuin ehdin vastaamaan niin jatkoi että toisaalta voisit hakea sinne myös työkokeiluun ilmaiseksi koska jos työnantaja ei USKALLA palkata sinua koska olet ollut työttömänä. 

Sanoin ihan suoraan että en mieluusti lähde ilmaiseksi koska se ei paranna taloudellista tilannettani yhtään. Työkkärin eukko kommentoi oikein närkästyneesti "et kuulosta oikein innostuneelta". 

Vierailija
1378/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää miten melkein jokaisessa työpaikka ilmoituksessa on odotus siitä että hakija tulee kaikkien kanssa toimeen, loistava tiimipelaaja ja blaa blaa. 

Ei muuten kuulosta yhtään perus suomalaisen luonne kuvaukselta toi tommonen! Tulee mieleen joku amerikka jossa väännetään small talkia tuntemattomien kanssa how are you - tyyliin vaikka ei oikeasti edes kiinnosta se vastaus. 

Mietitään vaikka suomalaisia bussi pysäkillä.. lähinnä katsotaan että mitä v*ttua sä teet jos joku tulee liian lähelle :-D ja aina luonnehditaan että täällä porukka on semmosta vähä varautunutta ja vetäytyvää, ni mistä ihmeestä työnantajat on keksineet että ei ku sun pitää olla tämmöi tyrkky että puhua koko ajan ja KAIKILLE!

..perus kohteliaisuus, vastataan kun kysytään, pitäisi riittää. 

Vierailija
1379/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansalaispalkka on Suomen lain ja kansainvälisten sosiaaliturvasopimusten ja -normien vastainen käsite: sosiaaliturva ei perustu kansalaisuuteen vaan asumiseen ja/tai työntekoon. Sen vuoksi on alettu puhua perustulosta. 

Perustuloa ei tule koskaan ottaa käyttöön. Se velvoittaisi Suomen EU-jäsenyyden ja Suomen tekemien sopimusten takia Suomea maksamaan vastikkeetta ja ilman kontollia jokaisen maahan tulevan ja hänen perheensä elatuksen. Nyt kun paperittomillekin on alettu myöntää terveydenhuoltoa, niin tämä koskisi todellakin kaikkia maahan tulevia. Täysin järjetön ajatus.

Vierailija
1380/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina toitotetaan että työttömät saa niin hyvät tuet että kyllä niillä kelpaa maata sohvalla!

Moni meistä ei kuitenkaan saa esim. asumistukea, tai sossulta euroakaan jos asuu kumppanin kanssa. 

Perus työttömyysturva on pieni, vähän päälle 583€, oletteko huutelijat tosissanne että tolla summalla eletään herroiksi ja että siinä on jotain kadehtimisen aihetta?! 

Mitä sitten jos työttömät nukkuukin vaikka puoli kymmeneen eikä herää ennen kuutta/seitsemää, meillä kun ei muuta ole kuin se etu että voi nukkua enemmän jos nukuttaa. Te saatte aikaisin heräämisestä ja töissä olemisesta sellaista kuin PALKKA, ja se on moninkertainen siihen mitä me saadaan. 

Tietty joku tulee nyt ulisemaan että joo nukutte sitten pitkään ja pitäisi niitä töitä hakea ja nönnön. Kyllä niitä töitä ehtii silti hakemaan vaikkei heräiskään heti kukonlaulun aikaan, sellaista kun ei ole että työnantaja ottaisi sen plussana jos oot hakenu töihin ja hakemuksen lähettäny vaikka ennen kasia aamulla..