Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on se helvetin ongelma että ihmistä kuka haluis opiskella ei päästetä opiskelemaan vaikka olisi kuinka paljon haluja. Valmistuin merkonomiksi 2.4.2020 ja olen hakenut 7 työvoimakoulutukseen valmistumisen jälkeen mutta olen saanut kielteisen päätöksen joka hakemukseen. Nyt olen sitten jumissa merkonomin papereilla millä ei tee YHTÄÄN MITÄÄN. Kuinka kauan täällä helvetin sikalandiassa pitää olla työtön että saa vaihtaa alaa? Pitääkö mun olla seuraavatkin 12v työtön että alkavat uskomaan että merkonomin papereilla ei tee yhtään mitään.
Kyllä sinä voit opintorahan turvin opiskella ja vaikka itse kustantaen avoimessa yliopistossa vaikka ja mitä. Työttömyyskorvauksella ei ole tarkoitus opiskella heti perään kun on yhdestä koulusta valmistunut, muutenhan kaikki opiskelijat nostaisivat työttömyysetuutta eikä opintorahaa.
Älkää kehuko cv:ssä liikaa kirjoitti:
Rehellinen CV jossa kerrot kokemuksestasi ilman että ylistät itseäsi. Monestihan sitä sanotaan että itsensä pitää "myydä" firmalle ja kehua itseään. Nojoo, tiedä sitten. Luultavasti tolla menetelmällä chänssit kariutuu ja työt jää saamatta. Itse olin 9kk työttömänä kun korona vei työpaikan. En hakenut aktiivisesti töitä kun ajattelin pitää hiukan lomaa liitonrahoilla. Viime viikolla hain 2 työpaikkaa (Robottien ohjelmointia) ja kävin perjantaina haastattelussa. Tänään tuli soitto että voinko keskiviikkona aloittaa. Ei se niin vaikeaa töitä oo saada
Voi kuule rakas ystävä kun me kaikki muut työttömät ei olla robottien ohjelmoijia eikä mitään muitakaan devaajia vai miksi niidä koodareita sanotaan, edes kaikki koodarit ei saa töitä, miten sitten me joilla on ihan eri koulutus ja työkokemus? Sinä olet poikkeus sääntöön, onnekas paskiainen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen epätoivon partaalla oleva jolla on myös merkonomin tutkinto, sillä ei todellakaan tee yhtikäs mitään. Silpputyötä 0-25h ("parhaimmillaan" jopa 4h/vko), koskaan ei tarjolla täysillä vko tunneilla yhtään mitään tai jos on niin sinne hakee sitten koko suomi (ei nyt kirjaimellisesti mutta tajuatte pointin).
Jos olisin tän tienny ni en helkutissa olis opiskellut tätä ammattia.Kouluun oon hakenut monesti, mutta kun se jää kiinni siitä että monet muutkin hakee ja ne pääsykokeet pitäis mennä sitten niin hemmetin hyvin että saisi paikan.
Töitä ei ole, kouluun en pääse.. vähemmästäkin itkettää.
Jep, en olettanut ennen merkonomin tutkintoon hakemista että työllistyminen tulee olemaan näin vaikeaa. Tykkäsin itseasiassa itse tutkinnon opiskelusta, se oli todella mukavaa (erittäin mukavat opettajat ja kurssit olivat mielenkiintoisia). Nyt melkein vuoden työttömänä olleena merkonomin papereilla olen katunut joka aamu herätessäni sitä että miksi ylipäätään menin opiskelemaan merkonomiksi, merkonomin papereita voi hyvin verrata peruskoulun päättötodistukseen. Ajattelin silti maaliskuun 13pvä hakeutua ammattikorkeaan, katotaan pääsenkö pääsykokeista läpi, jos en pääse niin työttömyys tulee jatkumaan vielä pitkään merkonomin papereilla. Kaduttaa toden teolla etten hakeutunut sähköasentaja koulutukseen merkonomin tutkinnon sijasta niin kuin ensin meinasin, no katotaan jos työkkäri alkaa lämpenemään mun koulutus haluille sen jälkeen kun ollaan oltu 20v putkeen työtön. Tosin jos on ollu 20v putkeen työtön niin voi heittää hyvästit työllistymis haaveille, sen jälkeen on ihan sama mitkä paperit sulla on taskussa.
Älä turhaan lue tradenomiksi, niitä on kuulemma liikaa, paljon järkevämpi olis se sähkäri... niillä on töitä ja hyvät palkat.
No, nyt sen tulee kokemaan todella moni.
Olisi kansalaispalkan aika jo.
Vierailija kirjoitti:
Älkää kehuko cv:ssä liikaa kirjoitti:
Rehellinen CV jossa kerrot kokemuksestasi ilman että ylistät itseäsi. Monestihan sitä sanotaan että itsensä pitää "myydä" firmalle ja kehua itseään. Nojoo, tiedä sitten. Luultavasti tolla menetelmällä chänssit kariutuu ja työt jää saamatta. Itse olin 9kk työttömänä kun korona vei työpaikan. En hakenut aktiivisesti töitä kun ajattelin pitää hiukan lomaa liitonrahoilla. Viime viikolla hain 2 työpaikkaa (Robottien ohjelmointia) ja kävin perjantaina haastattelussa. Tänään tuli soitto että voinko keskiviikkona aloittaa. Ei se niin vaikeaa töitä oo saada
Voi kuule rakas ystävä kun me kaikki muut työttömät ei olla robottien ohjelmoijia eikä mitään muitakaan devaajia vai miksi niidä koodareita sanotaan, edes kaikki koodarit ei saa töitä, miten sitten me joilla on ihan eri koulutus ja työkokemus? Sinä olet poikkeus sääntöön, onnekas paskiainen.
Tässä toinen poikkeus. Soitettiin haastatteluun jo ennen hakuajan loppua ja muodon vuoksi haastateltiin muitakin, vaikka olin varma valinta jo paperilla. Viikko haastattelun jälkeen olin jo töissä.
Tosi piristävä vaihtelu edelliseen 4 kierrosta ja yli 2 kk kestäneeseen prosessiin.
Kattosin Turun Yliopiston koulutuksia ja siel ei oo yhtään semmosta mihin mä haluaisin, eikä todellakaan kiinnosta opiskella jotain 5 vuotta. Tradenomin opinnot vielä menee koska se on noin 3,5v pituinen. Ei kiinnosta maisterin opinnot paskan vertaa.
Niin ja sähköasentajilla on kyllä melkien pakko olla ajokortti jos aikoo työllistyä valmistumisen jälkeen, mulla ajokorttia ei ole olemassa eikä ole varaa sitä hommata.
Vierailija kirjoitti:
Sähköasentaja työvoimakoulutukseen oon hakenu jo 3 kertaa valmistumisen jälkeen, en ole edes päässyt haastatteluun, vaan kielteinen päätös on tipahtanut postiluukusta (perusteluna se että valmistuin juuri merkonomiksi). Juttelin työkkärin akan kanssa ja se sanos et tuskin mun tradenomin tutkintoa tullaan tukemaan työttömyysturvalla koska valmistuin juuri merkonomiksi. Eli jos pääsen pääsykokeista läpi mitä luultavimmin joudun ottamaan ittelle velkaa, tai en tiedä jos työkkäri muuttaakin mieltään tulevaisuudessa. Heti kun Turkuun tai Raision tulee uus sähköasentaja koulutus tulen hakemaan siihen, katotaan sitten kuinka kauan työkkäri jaksaa kieltää mun opiskelut. Työkkärin mukaan mulla ei kuulemma ole koulutustarvetta.
HAHAHA, räkähuutonaurua!
Toi velan ottaminen mua pelottaa niissä amk opinnoissa että entäs jos palaa takas tähän samaan kuoppaan ettei pääse töihin mut onki iso velka niskassa, et mitäs sitten :S
Tosta Tradenomista oon kuullut että siitä valmistuu tosi paljon työttömäksi, töitä ei ole niin ne on alkaneet hakea merkonomienkin hommia.... tosin en tiedä vaikuttaako siinä että minkä ns suuntauksen trade on.
Kannattaa hakea kyllä tonne sähköpuolelle heti kun voit! Aikuispuolen amiksissa sitä ei ole tarjolla? tai mitään siihen liittyvääkään?
Se tuntuu pahalta kun tulee sähköpostiin viesti että valitettavasti valinta ei kohdistunut sinuun, mutta se se vasta matalaksi vetää kun tulee PUHELU.. "meille tuli niin paljon hakijoita että sun kohdalla ei nyt voida hakua jatkaa". Ei kiitos tätä, mieluummin se viesti niin pettymystä voi itkeä ihan rauhassa, puhelimessa itkun pidätys on aika vaikeaa...
Turun Ammatti-instituutissa ja Turun AKK:ssa on sähköasentajien koulutuksia, heti kun TAI:n sivuille tulee sähköasentaja koulutus hakuun laitan sinne hakemuksen, otan sitten vaikka lainaa jotta saisin itselle sähköasentajan tutkinnon. Merkonomin papereilla en tule ainakaan Suomessa koskaan työllistymään, ja tuskin tulisin edes tradenomin papereilla. Kyllä siinä asiatta olette oikeassa että sähköasentajilla on paljon paremmat mahdollisuudet työllistyä ja on siksi kannattavampi koulutus kuin tradenomi.
Se tuntuu pahalta kun tulee sähköpostiin viesti että valitettavasti valinta ei kohdistunut sinuun, mutta se se vasta matalaksi vetää kun tulee PUHELU.. "meille tuli niin paljon hakijoita että sun kohdalla ei nyt voida hakua jatkaa". Ei kiitos tätä, mieluummin se viesti niin pettymystä voi itkeä ihan rauhassa, puhelimessa itkun pidätys on aika vaikeaa...
Ymmärrän sua hyvin, ite hain Clas Ohlsonille töihin, pääsin alkukarsinnasta läpi, jonka jälkeen mun piti tehdä 5 videota itsestä, pääsin siitäkin läpi ja pääsin haastatteluun kasvotusten, sitten muutaman päivän päästä tuli puhelinsoitto etten saanut paikkaa. Olisin ennemmin ottanut tuon sähköpostin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sua hyvin, ite hain Clas Ohlsonille töihin, pääsin alkukarsinnasta läpi, jonka jälkeen mun piti tehdä 5 videota itsestä, pääsin siitäkin läpi ja pääsin haastatteluun kasvotusten, sitten muutaman päivän päästä tuli puhelinsoitto etten saanut paikkaa. Olisin ennemmin ottanut tuon sähköpostin.
Joo samat fiilikset mulla. Mielummin ottasin sen tiedon sähköpostilla. Joka kerta kiusallista ja mitä tuohon edes sanoo ettei vaikuta ihan idiootilta. Ainahan sitä elättelee, että jee nyt tärppäsi, kun puhelin soi. Tosin yleensä sen kuulee heti äänestä, että "valitettavasti ei valittu nyt sinua."
Joo samat fiilikset mulla. Mielummin ottasin sen tiedon sähköpostilla. Joka kerta kiusallista ja mitä tuohon edes sanoo ettei vaikuta ihan idiootilta. Ainahan sitä elättelee, että jee nyt tärppäsi, kun puhelin soi. Tosin yleensä sen kuulee heti äänestä, että "valitettavasti ei valittu nyt sinua."
Mä yritin puhelimessa kuulostaa positiiviselta, esim "Tää anto mulle ison boostin jatkaa" tai muuta positiivista, koska uskon että jos antaa itestä silti positiivisen kuvan vaikka ei saanutkaan paikkaa sä voit jäädä positiivisessa mielessä työnantajan mieleen. Siitä voi olla apua jatkossa kun haet samaan paikkaan töihin. Tosin oon hakenu jatkossakin tähän samaan Clas Ohlson myymälään mutta en ole päässyt edes alkukarsinnasta läpi.
Kylmälaiteasentajista on hirveä pula, tekniikka uudistuu ja kaikkien kauppojen hankittava uudet. En tiedä missä koulutetaan
Kokemusta työttömyydestä on lamanaikana ja sen jälkeen en ole koskaan sanonut fraasia, että "kyllä työtä tekevälle löytyy"...kun ei löytynyt niin ei löytynyt! Jätti arvet tuo työttömyys ja pahinta oli se, että ei koskaan tiennyt milloin se loppui! Jos sen olisi tiennyt niin asia olisi ollut toisin. Söi itsetuntoa ja joka paikkaan oli satoja hakijoita. Aluksi olin tosi toiveikas ja innostunut, mutta lopulta pettynyt ja ahdistunut...onneksi oli usko ja hyvät ystävät jotka pitivät pinnalla. Nyt olen ollut vakituisessa työssä lähes kaksikymmentä vuotta. Enää en arvostele työttömiä luusereiksi, laiskoiksi ja syrjäytyneiksi työn vieroksujiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja noi "#¤%%¤ puhelut ovat aiheuttaneet sen, että nykyään ei pysty ilahtumaan siitä toisestakaan soitosta. Katsoo soittajaa, vetää syvään henkeä ja vastaa neutraalisti kuunnellakseen taas sen pettymyksen.
Ja sitten sieltä kuuluu "Liisalehtinen täältä Firmasta hei, anteeksi kun soitan nyt näin myöhään perjantai-iltapäivänä, mutta tärkeällä asialla. Me päätettiin tarjota tätä palstatrollin paikkaa sinulle." Ja sitten on silleen "ai... tota... joo kiva!"
Noista ei-kiitossoitoista on hyötyä vain silloin, kun annetaan reilua palautetta. "Minä tässä vähän taustoitan tätä asiaa, tähän haki ihan ylivoimainen sisäinen hakija, joka jo tekee tätä samaa hommaa toisessa tiimissä, joten valitsimme hänet suoraan ilman toista kierrosta."
Huonoimmassa puhelussa sanottiin vain: "Siitä palstatrollin paikasta... Valitsimme toisen." Ja sitten kiitos hei.
Mitäpä luulette kumpaan noista firmoista hain toisenkin kerran ja kumpaan en?
Itsekin laman aikaan valmistuin ensimmäiseen ammattiini 18-vuotiaana. Töitä ei oikein löytynyt mutta kursseja ja muuta.
Toiseen ammattiin valmistuin 26-vuotiaana ja oli siihenkin aikaan epätoivoista saada lähihoitajan töitä Oulun seudulta. Pakko oli laittaa hakemuksia sinne missä oli töitä eli Helsinkiin josta onnistuin saamaan työpaikan heti ensimmäisen haastattelun perusteella.
Hakemuksia hakemuksien perään ja aika epätoivoistahan se oli, kukaan halunnut minua, muistan hyvin tunteen ja epätoivon.
Vaihdoin sitten myöhemmin alaa ja nyt olen lomautettuna töistä koronan vuoksi. Minulle tämä on vain helpotus koska olen jo viimeiset 5 vuotta inhonnut työpaikkaani (yht 14 takana samassa työssä).
En vain saa aikaiseksi tehtyä mitään asialle.
Mielummin olen persaukinen kun töissä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja noi "#¤%%¤ puhelut ovat aiheuttaneet sen, että nykyään ei pysty ilahtumaan siitä toisestakaan soitosta. Katsoo soittajaa, vetää syvään henkeä ja vastaa neutraalisti kuunnellakseen taas sen pettymyksen.
Ja sitten sieltä kuuluu "Liisalehtinen täältä Firmasta hei, anteeksi kun soitan nyt näin myöhään perjantai-iltapäivänä, mutta tärkeällä asialla. Me päätettiin tarjota tätä palstatrollin paikkaa sinulle." Ja sitten on silleen "ai... tota... joo kiva!"
Noista ei-kiitossoitoista on hyötyä vain silloin, kun annetaan reilua palautetta. "Minä tässä vähän taustoitan tätä asiaa, tähän haki ihan ylivoimainen sisäinen hakija, joka jo tekee tätä samaa hommaa toisessa tiimissä, joten valitsimme hänet suoraan ilman toista kierrosta."
Huonoimmassa puhelussa sanottiin vain: "Siitä palstatrollin paikasta... Valitsimme toisen." Ja sitten kiitos hei.
Mitäpä luulette kumpaan noista firmoista hain toisenkin kerran ja kumpaan en?
Joo nää on rasittavimpia joilta joudut itse lypsämään tietoa edes siitä miksi joku muu valittiin. Joku rekryava henkilö soitti kerran vaan, että valinta ei kohdistunut sinuun eikä mitään muuta. Vielä haastatteluun soitellessa oli niin ystävällistä ja pirteää, mutta yht äkkiä minulle ei tarvinnut edes perustella miksi en tullut valituksi ennen kuin itse sain jotain edes lypsettyä tältä rekry tyypiltä.
Vierailija kirjoitti:
Jos hakija on kolmen viimeisen ehdokkaan joukossa on puhelu paikallaan.
Muuten otan pelkkänä veetuiluna. Mitäs siinä voi sanoa? Kiitos tiedosta ja iskeä luuri kiinni. Mä en itkeskele tollasista puheluista (olen työtön työnhakija) mutta ärsyttää kun sen kuulee, että soittaja on saanut tehtäväkseen ilmottaa tuloksesta ja se yrittää vaan saada puhelun mahdollisimman nopeasti päätettyä. Koska se pelkää että hakija kysyy/vaatii perusteluja ja niitä ei ole mitään järkeviä antaa.
Sähköasentaja työvoimakoulutukseen oon hakenu jo 3 kertaa valmistumisen jälkeen, en ole edes päässyt haastatteluun, vaan kielteinen päätös on tipahtanut postiluukusta (perusteluna se että valmistuin juuri merkonomiksi). Juttelin työkkärin akan kanssa ja se sanos et tuskin mun tradenomin tutkintoa tullaan tukemaan työttömyysturvalla koska valmistuin juuri merkonomiksi. Eli jos pääsen pääsykokeista läpi mitä luultavimmin joudun ottamaan ittelle velkaa, tai en tiedä jos työkkäri muuttaakin mieltään tulevaisuudessa. Heti kun Turkuun tai Raision tulee uus sähköasentaja koulutus tulen hakemaan siihen, katotaan sitten kuinka kauan työkkäri jaksaa kieltää mun opiskelut. Työkkärin mukaan mulla ei kuulemma ole koulutustarvetta.
HAHAHA, räkähuutonaurua!