Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
1321/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa tietävät virkailijat itsekään mitä ovat nämä kuntakokeilut? Mol.fi -sivuilla on tällainen linkki 

Työllisyyden kuntakokeilut käynnistyvät 1.3.2021 

https://www.te-palvelut.fi/te/fi/nain_asioit_kanssamme/te_palvelut/ajan…

Siellä vaan kerrotaan ketkä kokeiluun kuuluu ja mitkä on tavoitteet.

Missään ei kerrota miten työnhaku nyt ihan OIKEASTI muuttuu.

Vierailija
1322/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et keksi ajallesi käyttöä, et olisi yhtään sen paremmin hyödyksi töissäkään, joten olet juuri siellä missä ansaitset olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1323/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Onko työttömät jo paskat housussa? Pelkäättekö, että tuet menee?

Ei ja en.

Vierailija
1324/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Autoin työni puolesta taannoin erästä nuorta miestä. Hän oli työtön ja valitti, että töitä ei ole.

Kysyin, miten moneen paikkaan on 1kk sisällä hakenut. No ei yhteenkään.

Kirjoitin hänelle hakemuksen ja haimme kolmeen paikkaan sillä yhdellä ja samalla hakemuksella. Hän sai niistä kaksi.

Valitsi sitten toisen ja oli siitä eteenpäin tyytyväisenä töissä. Homma hoidettu.

Monella se tyssää jo siihen alkuun. Kannattaa ottaa neuvoja ja apua vastaan, eikä kuvitella, että tietää kaiken itse paremmin. Kun tosiasiat eivät puhu sen tietämisen puolesta.

Mä oon hakenu tässä 4 kuukauden työttömyys aikana 35 paikkaa eikä silti ole tärpännyt. Että revi siitä ja tunge nuo neuvot just sinne.

Tuo ei ole  kovin suuri määrä hakemuksia. Minä kyllä kuuntelisin niitä, jotka töitä aina ovat löytäneet, eikä tuollaisia haistattelijoita.

Mutta mä en olekaan työtön.

Vierailija
1325/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä töitä tekevälle löytyy!"

Ei muuten löydy koska kuten monet muutkin ovat täällä todenneet aina on hakijoita kymmeniä ja taas kymmeniä, ihan tuuri peliä osuuko valinta suhun tai vaikka naapurin saaraan.

"MEE kouluun!"

tääki on semmonen aivopieru että itkettää. Kouluunkaan kun ei vain mennä, esim amk & yliopistoihin sun tulee osallistua pääsykokeisiin kuten sadat ja tuhannet muutkin ja tulla VALITUKSI.

Mitähän ne sanois kun työttömät vaan marssis jollekki kurssille että mää nyt tulin tänne 🙄

Aina halutaan tukia leikellä että sitten ne työttömät menee töihin, ei tajuta että se ongelma on aivan muualla.. vaikka miten hakataan köyhiä ja potkitaan että laiska p*@ka kun et oo missään, niin ei niitä työpaikkoja synny sen enempää..

Vierailija
1326/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti ehdotellaan myös että mene lähihoitajaksi opiskelemaan! Kaikki ei sovi sosiaali & terveys alalle ensinnäkään mutta sitähän ei tajuta, helpompi kiekua että no ole sitten työtön senkin p@ska!

Vierailija
1327/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Alaahan voi myös vaihtaa....

Näin olen tehnytkin, kun ensimmäisessä ammatissani (viherrakentaminen) työt olivat vain keväästä syksyyn -tyyppistä kausityötä. Nykyinen on vakituista työsuhdetta tarjoavalla alalla ja halutessani voisin vaihtaa toisellekin työnantajalle.

Vierailija
1328/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa tietävät virkailijat itsekään mitä ovat nämä kuntakokeilut? Mol.fi -sivuilla on tällainen linkki 

Jotain puhetta on ollut, että pitäisi hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa tms, mutta sekin on kuntakohtaista.

Mitä TEM kertoo:

"Kokeiluissa asiakaslähtöisyyttä tehostetaan integroimalla työllisyys-, koulutus- sekä sosiaali- ja terveyspalvelut entistä tiiviimmin yhteen. Palvelumallia ei rajata tiukasti, vaan kunnat voivat kehittää palveluja oman alueen työnhakijoiden ja työnantajien tarpeista käsin. Kokeilussa pilotoidaan kuntien erilaisia tapoja tarjota työllisyyspalveluja ja haetaan parhaita käytäntöjä palvelurakenteiden uudistamiseksi."

Hypermahdollistamismalli?

Vierailija
1329/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain puhetta on ollut, että pitäisi hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa tms, mutta sekin on kuntakohtaista.

Mitä TEM kertoo:

"Kokeiluissa asiakaslähtöisyyttä tehostetaan integroimalla työllisyys-, koulutus- sekä sosiaali- ja terveyspalvelut entistä tiiviimmin yhteen. Palvelumallia ei rajata tiukasti, vaan kunnat voivat kehittää palveluja oman alueen työnhakijoiden ja työnantajien tarpeista käsin. Kokeilussa pilotoidaan kuntien erilaisia tapoja tarjota työllisyyspalveluja ja haetaan parhaita käytäntöjä palvelurakenteiden uudistamiseksi."

Outoa että tällainen määrittämätön kokeilu tehdään 230 000 ihmisellä...

Vierailija
1330/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti ehdotellaan myös että mene lähihoitajaksi opiskelemaan! Kaikki ei sovi sosiaali & terveys alalle ensinnäkään mutta sitähän ei tajuta, helpompi kiekua että no ole sitten työtön senkin p@ska!

Olen työtön yksinhuoltaja ja isäni vain sanoo että opiskele lähihoitajaksi niin on töitä. En voi pikkukoululaisen äitinä tehdä vuorotyötä kun en voi jättää lasta illoiksi yksin. Lisäksi en soveltuisi hoitoalalle.

Vierailija
1331/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä TEM kertoo:

Olispa mielenkiintosta kuulla mitä näiden palveluiden yhdistäminen oikeasti tarkoittaa. Työllistyminen opiskelun kautta, sehän kuulostaa hyvältä. Toivon, että järkeistetään työttömyyskorvauksilla opiskelua eli oikeus opiskeluun myönnetään helpommin. Mitäköhän terveyspalvelut tarkoittaa tässä yhteydessä? Jos kyseessä on joku työterveyshuollon kaltainen viiden vuoden välein tapahtuva peruskartoitus eli verensokeri ja  -paine niin sehän kuulostaa hyvältä. Hammaslääkäriinkin voisi päästä vähän helpommin kuin muuten julkisilla. Sen sijaan sossu tässä yhteydessä kuulostaa epäilyttävältä. Selvä tietenkin, että on sellaisia työttömien ryhmiä, jotka ovat kipeästi puuttuvan sosiaalityön tarpeessa. Pelko on vain se, että ns. normaalit ihmiset joutuvat samaan höykytykseen. Sitten on vielä kysymys kuka näkee mitäkin tietoja ja miten laajalti niitä jaetaan. Jos olen työtön työnhakija tai opiskelija ja haen  etuuksia (ei tt-tukea) niin mun tietoihin tai tileihin ei sossulla ole mitään asiaa. Vaikka olisin tt-tuen hakijana niin sossulla ei åidä olla mitään pääsyä mun terveystietoihin. Tässä se raja ja pahoin pelkään, että ihmisen yksityisyydellä pyyhitään persettä tässä kohden.

Vierailija
1332/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut ja tajuan. Työttömyyteen ja köyhyyteen kyllästyneenä yhtenä päivänä potkaisin itseäni perseelle ja patistin käymään lukion aikuisiällä ja sen jälkeen hankin insinööritutkinnon. Valmistumisen jälkeen oli yhdet vaatteet päällä, alusvaatteita sentään oli vähän enemmän mutta valehtelematta koko maallinen omaisuus mahtui yhteen jätesäkkiin. Perse oli totaalisen auki ja opintolaina tapissa. Nyt on töitä enemmän kuin ehtii tekemään ja rahaa enemmän kuin tarvitsen. Opintolaina maksettu pois aikoja sitten. Oliko helppoa? Ei, oli aivan helvetin vaikeaa, mutta vaikeitakin asioita pitää pystyä tekemään jos jotain haluaa saada.

Vierailija
1333/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokenut ja tajuan. Työttömyyteen ja köyhyyteen kyllästyneenä yhtenä päivänä potkaisin itseäni perseelle ja patistin käymään lukion aikuisiällä ja sen jälkeen hankin insinööritutkinnon. Valmistumisen jälkeen oli yhdet vaatteet päällä, alusvaatteita sentään oli vähän enemmän mutta valehtelematta koko maallinen omaisuus mahtui yhteen jätesäkkiin. Perse oli totaalisen auki ja opintolaina tapissa. Nyt on töitä enemmän kuin ehtii tekemään ja rahaa enemmän kuin tarvitsen. Opintolaina maksettu pois aikoja sitten. Oliko helppoa? Ei, oli aivan helvetin vaikeaa, mutta vaikeitakin asioita pitää pystyä tekemään jos jotain haluaa saada.

Respect.

Vierailija
1334/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä TEM kertoo:

Olispa mielenkiintosta kuulla mitä näiden palveluiden yhdistäminen oikeasti tarkoittaa. Työllistyminen opiskelun kautta, sehän kuulostaa hyvältä. Toivon, että järkeistetään työttömyyskorvauksilla opiskelua eli oikeus opiskeluun myönnetään helpommin. Mitäköhän terveyspalvelut tarkoittaa tässä yhteydessä? Jos kyseessä on joku työterveyshuollon kaltainen viiden vuoden välein tapahtuva peruskartoitus eli verensokeri ja  -paine niin sehän kuulostaa hyvältä. Hammaslääkäriinkin voisi päästä vähän helpommin kuin muuten julkisilla. Sen sijaan sossu tässä yhteydessä kuulostaa epäilyttävältä. Selvä tietenkin, että on sellaisia työttömien ryhmiä, jotka ovat kipeästi puuttuvan sosiaalityön tarpeessa. Pelko on vain se, että ns. normaalit ihmiset joutuvat samaan höykytykseen. Sitten on vielä kysymys kuka näkee mitäkin tietoja ja miten laajalti niitä jaetaan. Jos olen työtön työnhakija tai opiskelija ja haen  etuuksia (ei tt-tukea) niin mun tietoihin tai tileihin ei sossulla ole mitään asiaa. Vaikka olisin tt-tuen hakijana niin sossulla ei åidä olla mitään pääsyä mun terveystietoihin. Tässä se raja ja pahoin pelkään, että ihmisen yksityisyydellä pyyhitään persettä tässä kohden.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden yhdistäminen tiiviimmin tarkoittaa luultavasti ja toivottavasti sitä, että otetaan huomioon paremmin se että kortistossa on kymmeniä tuhansia sairaita ihmisiä jotka eivät sinne kuuluisi, he kun tarvitsevat ihan muita palveluita ennenkuin ovat siinä kunnossa, jos koskaan, että voisivat hakea töitä tai koulutusta.

Hammashoitoon pääsyyn ei ole vaikutusta, meidän kaupungissa kyllä pääsee aika hyvin muutenkin kun nykyään hammaslääkärit tekee iltoja ja lauantaitakin, ja akuutissa tilanteessa pääsee päivystykseen joko päivällä tai illalla tai lauantaina.

Työttömillä on jo vuosia ollut lakisääteisenä että pääsee terveystarkastukseen. Se vastaa tai pitäisi vastata sitä mikä tehdään työssäoleville työterveydessä.

Sosiaalipuolella ei ole resursseja ketään "normaalia" ihmistä "höykkyyttää" kunhan peremmin sinne pääsisi ne joilla tarvetta sille on.

Ihmisten tietoihin ei ylimääräiset pääse, korkeintaan silloin kun asiakas antaa luvan, jos silloinkaan. Terveystietoihin pääsee vain ne alan ihmiset joilla on hyvä syy siihen eli kyseinen henkilö on heidän potilaansa, ja taas heillä ei ole mitään syytä päästä sossun tietoihin ja työkkärillä ei ole pääsyä kumpaankaan, eikä mitään syytäkään. Kun haluavat jotain tietoa jostain syystä, asiakas toimittaa esim. lääkärintodistuksen ihan itse. Nykyään nämä yksityisyydensuojaasiat on entistä tarkempia kaikilla virkamiehillä, kenenkään tietoja ei saa turhaan katsoa vaikka olisikin pääsy.

Vierailija
1335/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on se helvetin ongelma että ihmistä kuka haluis opiskella ei päästetä opiskelemaan vaikka olisi kuinka paljon haluja. Valmistuin merkonomiksi 2.4.2020 ja olen hakenut 7 työvoimakoulutukseen valmistumisen jälkeen mutta olen saanut kielteisen päätöksen joka hakemukseen. Nyt olen sitten jumissa merkonomin papereilla millä ei tee YHTÄÄN MITÄÄN. Kuinka kauan täällä helvetin sikalandiassa pitää olla työtön että saa vaihtaa alaa? Pitääkö mun olla seuraavatkin 12v työtön että alkavat uskomaan että merkonomin papereilla ei tee yhtään mitään.

Vierailija
1336/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellinen CV jossa kerrot kokemuksestasi ilman että ylistät itseäsi. Monestihan sitä sanotaan että itsensä pitää "myydä" firmalle ja kehua itseään. Nojoo, tiedä sitten. Luultavasti tolla menetelmällä chänssit kariutuu ja työt jää saamatta. Itse olin 9kk työttömänä kun korona vei työpaikan. En hakenut aktiivisesti töitä kun ajattelin pitää hiukan lomaa liitonrahoilla. Viime viikolla hain 2 työpaikkaa (Robottien ohjelmointia) ja kävin perjantaina haastattelussa. Tänään tuli soitto että voinko keskiviikkona aloittaa. Ei se niin vaikeaa töitä oo saada

Vierailija
1337/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen epätoivon partaalla oleva jolla on myös merkonomin tutkinto, sillä ei todellakaan tee yhtikäs mitään. Silpputyötä 0-25h ("parhaimmillaan" jopa 4h/vko), koskaan ei tarjolla täysillä vko tunneilla yhtään mitään tai jos on niin sinne hakee sitten koko suomi (ei nyt kirjaimellisesti mutta tajuatte pointin). 

Jos olisin tän tienny ni en helkutissa olis opiskellut tätä ammattia. 

Kouluun oon hakenut monesti, mutta kun se jää kiinni siitä että monet muutkin hakee ja ne pääsykokeet pitäis mennä sitten niin hemmetin hyvin että saisi paikan. 

Töitä ei ole, kouluun en pääse.. vähemmästäkin itkettää. 

Vierailija
1338/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen epätoivon partaalla oleva jolla on myös merkonomin tutkinto, sillä ei todellakaan tee yhtikäs mitään. Silpputyötä 0-25h ("parhaimmillaan" jopa 4h/vko), koskaan ei tarjolla täysillä vko tunneilla yhtään mitään tai jos on niin sinne hakee sitten koko suomi (ei nyt kirjaimellisesti mutta tajuatte pointin). 

Jos olisin tän tienny ni en helkutissa olis opiskellut tätä ammattia. 

Kouluun oon hakenut monesti, mutta kun se jää kiinni siitä että monet muutkin hakee ja ne pääsykokeet pitäis mennä sitten niin hemmetin hyvin että saisi paikan. 

Töitä ei ole, kouluun en pääse.. vähemmästäkin itkettää.

Jep, en olettanut ennen merkonomin tutkintoon hakemista että työllistyminen tulee olemaan näin vaikeaa. Tykkäsin itseasiassa itse tutkinnon opiskelusta, se oli todella mukavaa (erittäin mukavat opettajat ja kurssit olivat mielenkiintoisia). Nyt melkein vuoden työttömänä olleena merkonomin papereilla olen katunut joka aamu herätessäni sitä että miksi ylipäätään menin opiskelemaan merkonomiksi, merkonomin papereita voi hyvin verrata peruskoulun päättötodistukseen. Ajattelin silti maaliskuun 13pvä hakeutua ammattikorkeaan, katotaan pääsenkö pääsykokeista läpi, jos en pääse niin työttömyys tulee jatkumaan vielä pitkään merkonomin papereilla. Kaduttaa toden teolla etten hakeutunut sähköasentaja koulutukseen merkonomin tutkinnon sijasta niin kuin ensin meinasin, no katotaan jos työkkäri alkaa lämpenemään mun koulutus haluille sen jälkeen kun ollaan oltu 20v putkeen työtön. Tosin jos on ollu 20v putkeen työtön niin voi heittää hyvästit työllistymis haaveille, sen jälkeen on ihan sama mitkä paperit sulla on taskussa.

Vierailija
1339/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä olin n. 40 vuotta. Nyt työttömänä 3 vuotta. Hakemuksia olen lähettänyt kymmeniä, mutta ei ole tärpännyt. Kohdallani on varmaankin kyse ikärasismista, en muutakaan syytä keksi.

Vierailija
1340/4199 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, en olettanut ennen merkonomin tutkintoon hakemista että työllistyminen tulee olemaan näin vaikeaa. Tykkäsin itseasiassa itse tutkinnon opiskelusta, se oli todella mukavaa (erittäin mukavat opettajat ja kurssit olivat mielenkiintoisia). Nyt melkein vuoden työttömänä olleena merkonomin papereilla olen katunut joka aamu herätessäni sitä että miksi ylipäätään menin opiskelemaan merkonomiksi, merkonomin papereita voi hyvin verrata peruskoulun päättötodistukseen. Ajattelin silti maaliskuun 13pvä hakeutua ammattikorkeaan, katotaan pääsenkö pääsykokeista läpi, jos en pääse niin työttömyys tulee jatkumaan vielä pitkään merkonomin papereilla. Kaduttaa toden teolla etten hakeutunut sähköasentaja koulutukseen merkonomin tutkinnon sijasta niin kuin ensin meinasin, no katotaan jos työkkäri alkaa lämpenemään mun koulutus haluille sen jälkeen kun ollaan oltu 20v putkeen työtön. Tosin jos on ollu 20v putkeen työtön niin voi heittää hyvästit työllistymis haaveille, sen jälkeen on ihan sama mitkä paperit sulla on taskussa.

En minäkään, jotenkin luulin ihan päinvastaista että tällä ammatilla olis edes jotain saumaa saada jalkaa ovenväliin. Yritin harjoittelujen aikana kysellä että onko esim. kesätyö mahdollisuutta mutta aina lähinnä naureskeltiin ja todettiin että ei me mitään kesätyöläisiä oteta/ei ole tarvetta, että sinne meni sekin toivo työllistyä suoraan opintojen jälkeen. 

Hmm.. jos sua edelleen kiinnostaa noi sähköasentajan työt/opinnot niin mikset hakis myös sinne? Siis molempiin sekä AMK että tuo sähköpuoli, olis sitten tavallaan kaksi verkkoa vedessä. 

Työkkäri osaa olla kyllä kaikessa vastaan, jos et yritä mitään ne valittaa ja haluaa tunkea ilmaiseksi töihin ja jos yrität niin mikään ei käy koska syy X. 

Mulla ahistaa aina jos näen jotain tyyppiä pitkästä aikaa ja suunnilleen ekoja kysymyksiä on, "mites sun työ tai koulu kuviot?" oon muuten huomannut että monesti ne jotka on itse koulussa tai vakkari-työssä niin ne eniten utelee noita asioita, samassa tilanteessa olevat voi jutella muustakin ja yleensä sen tekeekin.