Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Vierailija kirjoitti:
Jätä nuo sukulaiset välittömästi elämästäsi. Tuon perusteella he eivät ymmärrä nykytyöelämästä yhtään mitään ja ovat vain turhaan myrkyttämässä mielenterveyttäsi.
Juu, ne elämän viimeiset turvat ja tukipilarit kannattaakin hylätä heti vaan!
🇺🇦🇮🇱
Eikö ole jännä miten meidän hallitus tekee poppakonsteja ja haluaa vielä sellaisetkin työnhakijoiksi joiden terveys ei sitä salli? Työttömyysputken poisto oli viimeisin niitti tähän soppaan. Valtionvarainministeri olisi itse eläkeiässä mutta kun hommat ovat niin mukavia ja valta maistuu niin hän keksi ensin muutama vuosi sitten työaikana valtion piikkiin Rukan hankia hiihdellessä , että ei hitto kyllä tämä työnteko on niin mukavaa että eläkeikää pitää nostaa. Työvoimapulasta on tullut jonkinlainen mantra vaikka tämänkin palstan keskustelut osoittavat pulan olevan työpaikoista, sellaisista joiden palkalla voi itsensä elättää.
Eduskunnassa pitäisi olla kaksi kautta maximi ja sitten kiertoon kansanedustajat, muutoin sinne pesiytyy näitä poliittisia broilereita jotka eivät ole koskaan joutuneet reaalimaailman kanssa tekemisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette näistä tulevista työllisyyden kuntakokeilusta jotka alkavat yli sadassa kunnassa maaliskuussa? Iso liuta työttömiä siirretään kuntien vastuulle.
Täysin turhia ja hyödyttömiä ovat. Tampereellakin on jo ollut yksi kuntakokeilu, jossa työttömiä ohjattiin ns. kuntouttavaan työtoimintaan. Miksi se pitää taas aloittaa,?
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä nuo sukulaiset välittömästi elämästäsi. Tuon perusteella he eivät ymmärrä nykytyöelämästä yhtään mitään ja ovat vain turhaan myrkyttämässä mielenterveyttäsi.
Juu, ne elämän viimeiset turvat ja tukipilarit kannattaakin hylätä heti vaan!
Ehdottomasti kannattaa ottaa etäisyyttä jos he mielenterveyden tukipilareita jatkuvalla syötöllä horjuttaa!
Ei tuollainen ole tervettä tukemista mikä ruokkii ainostaan ahdistuksen tunteita!
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku selittää, miksi kaverit ja/tai sukulaiset lähettävät työttömälle linkkejä netistä löytämiinsä työpaikkailmoituksiin? Kun se tuntuu olevan aika yleistä. Minäkin olen saanut tällä viikolla linkkejä vaikka miten moneen ilmoitukseen... jotka kaikki olen kyllä löytänyt netistä ihan itsekin...
Oisko tässä taustalla ajatus siitä, että pitää pitää huolta, että työtön hakee töitä. Kai jotku luulee, et sen työn saa vaan automaattisesti, sen kun vaan yhden hakemuksen pistää menemään. Vähänpä tietävät.
Minullekaan henk koht työttömyydessä ei ole yhtään mitään muuta kamalaa kuin vähätuloisuus.
Kaipaanko kälättäviä ja omahyväisiä työkavereita ympärille pyörimään? En. Tarvitsenko ulkopuolisen antamaa, yleensä tylsänpuoleista tehtävälistaa 8 tunniksi päivässä jotta voin kokea itseni tärkeäksi? En, keksin tekemistä itsekin. Tarvitsenko ulkopuolisen laatiman heräämis-ja nukkumaanmenoajan jotta "rytmi säilyy elämässä sen sijaan että heräänkin kello puoli 10 aamulla jota myöten vähintään lepra iskee"? En. Osaan mennä ajoissa nukkumaan ihan ilman kellokortteja.
Vierailija kirjoitti:
Oisko tässä taustalla ajatus siitä, että pitää pitää huolta, että työtön hakee töitä. Kai jotku luulee, et sen työn saa vaan automaattisesti, sen kun vaan yhden hakemuksen pistää menemään. Vähänpä tietävät.
Niin, eikös se ole sitten hyvä, että kokeneemmat neuvoo?
Jos on satoja hakemuksia lähettänyt eikä yksikään tärppää, niin kyllä silloin niissä hakemuksissa on joku pielessä. Kannattaisi oikeasti kuunnella fiksumpia neuvoja.
Ja jos se työnhaku on tosiaan sitä, että yksi hakemus on laitettu joskus ja jouluna, niin enpä ihmettele miksi ei tärppää.
🇺🇦🇮🇱
Autoin työni puolesta taannoin erästä nuorta miestä. Hän oli työtön ja valitti, että töitä ei ole.
Kysyin, miten moneen paikkaan on 1kk sisällä hakenut. No ei yhteenkään.
Kirjoitin hänelle hakemuksen ja haimme kolmeen paikkaan sillä yhdellä ja samalla hakemuksella. Hän sai niistä kaksi.
Valitsi sitten toisen ja oli siitä eteenpäin tyytyväisenä töissä. Homma hoidettu.
Monella se tyssää jo siihen alkuun. Kannattaa ottaa neuvoja ja apua vastaan, eikä kuvitella, että tietää kaiken itse paremmin. Kun tosiasiat eivät puhu sen tietämisen puolesta.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eikös se ole sitten hyvä, että kokeneemmat neuvoo?
Jos on satoja hakemuksia lähettänyt eikä yksikään tärppää, niin kyllä silloin niissä hakemuksissa on joku pielessä. Kannattaisi oikeasti kuunnella fiksumpia neuvoja.
Ja jos se työnhaku on tosiaan sitä, että yksi hakemus on laitettu joskus ja jouluna, niin enpä ihmettele miksi ei tärppää.
Kuule kun ne neuvojat eivät yleensä ole kokeneita tai tajua neuvottavan alasta mitään. Niitä hakijoita on paljon. Muutama fakta:
- Jos haluan neuvoja, pyydän niitä
- Jos neuvoja ei pyydetä, älä neuvo.
- 97 % ihmisistä ei ole mitään sisällöllistä annettavaa toisten työnhakuun
- Jos et voi pidättäytyä neuvomisesta ei näin: Kai sä oot hakenut? Eikö sulle nyt tosiaankaan oo töitä, luulis että koulutetulle olus? Etkö vois mennä vaikka paikkaan X tai Y? Entäs Z? Kyllä töitä saa kun hakee, minäkin vuonna 1969 menin kysymään... Jostain pitää aloittaa (henkilölle joka suorittanut pari yliopistotutkintoa josta toisen pitäisi olla työllistävä ja monipuolista työkokemusta 20 v.).
- Ja te ette ole f i k s u m p i a enkä halua että täysin eri alalla olevana kerrot mihin osaamiseni työllistää. Hei sähän oot ekonomi (esim.), tuolla oli pankkirosvon paikka auki)!
Tuliko selväksi? yst.terv. eri
Antakaa vaan dislikeä, totuus on kuitenkin totuus kirjoitti:
Siitä oli joskus juttuakin, että nykypäivänä yli 70% työhön pääsemisistä tulee suhteiden kautta, että on kyseiseen firmaan joku kytkös entuudestaan. Sitten porukka aina ajattelee, että ovat työllistyneet omin avuinensa ja ovat niin erinomaisia. Tuo on suurinta hevonpaskaa.
Minä voin sentään myöntää saaneeni kontaktin kautta hyvän työpaikan. Olen pärjännyt siellä hyvin ja minut vakinaistettiin jo paljon ennen koeajan loppumista, mutta minä voin sentään myöntää, että en olisi kyseisessä paikassa töissä ilman olemassa olevaa kytköstä. yli 70% omahyväisistä työpaikan saaneista persenaamoista ei tähän pysty, kun tuppaa unohtumaan se oma tilanne, miten aikoinaan työllistyi.
Yli 70% omahyväisistä työpaikan saaneista persenaamoista ovat todennäköisesti alalla, missä työtä on. Oma työllistymistilanne ei pääse unohtumaan, kun 5-6 kertaa vuodessa tulee puhelu, missä tarjotaan työtä, vaikka olen jo töissä. Olen ollut "työttömänä" 3 päivää, kun puhelin soi ja siellä kysyttiin, milloin voin aloittaa? Sanoin sitten, sopisiko huomenna. Kyllä sopi, oikein mainiosti.
Alaahan voi myös vaihtaa....
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Autoin työni puolesta taannoin erästä nuorta miestä. Hän oli työtön ja valitti, että töitä ei ole.
Kysyin, miten moneen paikkaan on 1kk sisällä hakenut. No ei yhteenkään.
Kirjoitin hänelle hakemuksen ja haimme kolmeen paikkaan sillä yhdellä ja samalla hakemuksella. Hän sai niistä kaksi.
Valitsi sitten toisen ja oli siitä eteenpäin tyytyväisenä töissä. Homma hoidettu.
Monella se tyssää jo siihen alkuun. Kannattaa ottaa neuvoja ja apua vastaan, eikä kuvitella, että tietää kaiken itse paremmin. Kun tosiasiat eivät puhu sen tietämisen puolesta.
Mä oon hakenu tässä 4 kuukauden työttömyys aikana 35 paikkaa eikä silti ole tärpännyt. Että revi siitä ja tunge nuo neuvot just sinne.
Et sitten osaa tuoda hyviä puoliasi oikealla tavalla esille siinä hakemuksessa. Etkö ole kysynyt apuja keneltäkään? Luulet vaan itse tietäväsi parhaiten? No jatka samaa rataa sitten... 🙄
🇺🇦🇮🇱
Ainakaan minulle ei ole ollut mitään hyötyä eikä apua niistä työpaikkailmoitusten linkeistä, koska olen löytänyt ne samat ilmoitukset itsekin.
Kaffepulla kirjoitti:
Et sitten osaa tuoda hyviä puoliasi oikealla tavalla esille siinä hakemuksessa. Etkö ole kysynyt apuja keneltäkään? Luulet vaan itse tietäväsi parhaiten? No jatka samaa rataa sitten... 🙄
Koita nyt tajuta että jos hakijoina on kymmeniä ja taas kymmeniä yhtä hyvällä tai paremmalla kokemuksellla ja muulla meriitillä, niin on ihan sama miten kehut itseäsi. Voitko häipyä. En ole tuo jolle kommentoit.
Laitoin pelkästään joulukuun aikana 37 paikkaan hakemuksen, mutta töitä en ole saanut ja alaa en voi vaihtaa koska valmistuin juuri merkonomiksi ja työkkäri ei päästä mua opiskelemaan toista tutkintoa joltain muulta alalta sen takia koska minulla on tuore merkonomin tutkinto.
Vit***uako mä tilanteelleni mahdan!
Itse valmistuin 90-luvun puolivälissä. Töitä ei ollut, kova lama. Kukaan ei halunnut töihin vaik laitoin satoja hakemuksia. Onneksi oli työllistäminen joten sain aina 6kk työn kun olin ollu vuoden työttömänä.
Sitten vihdoin onnisti 2000-luvun puolella vihdoin joku uskoi minuun ja otti työhön sain vakkarin ja olen työpaikan parhaimpia työntekijöitä koska kk-palkan lisäksi tulee bonus.
Älkää luovuttako, töitä tulee kun on sen aika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette näistä tulevista työllisyyden kuntakokeilusta jotka alkavat yli sadassa kunnassa maaliskuussa? Iso liuta työttömiä siirretään kuntien vastuulle.
Täysin turhia ja hyödyttömiä ovat. Tampereellakin on jo ollut yksi kuntakokeilu, jossa työttömiä ohjattiin ns. kuntouttavaan työtoimintaan. Miksi se pitää taas aloittaa,?
Vähän samanlainen ennakkoajatus itselläni tästä. Hieman pelottava ajatus että mitähän sieltä tulee eteen.
Vierailija kirjoitti:
– Kuntakokeiluissa työllisyys-, koulutus-, sosiaali- ja terveyspalvelut sovitetaan entistä tiiviimmin yhteen. Moni työtön työnhakija tarvitsee monialaista palvelua ja kattavaa henkilökohtaista tukea. Työllisyyden kuntakokeilun avulla monialaista palvelua voidaan tarjota entistä laajemmin ja entistä useammalle, työministeri Tuula Haatainen toteaa.
https://tem.fi/-/tyollisyyden-kuntakokeiluissa-yhdistetaan-valtion-ja-k…
Onko kellään mitään konkreettista tietoa siitä mitä nämä työllisyyden kuntakokeilut ihan käytännössä tarkoittaa? Koskee muuten todella monia työttömiä. Luin tuon ylläolevan linkin mutta eipä siitä paljon selvinnyt miten tavallisen työnhakijan elämä muuttuu.
Kuulostaa vähän meidän tindermiehen valitukselta.
Mätsätään vain niitä hottiksia, joita kaikki muutkin miehet mätsää, ja sitten ulistaan, kun hyvä mies ei kelpaa 😂
🇺🇦🇮🇱