Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Vierailija kirjoitti:
Kenellä kohta on enää töitä?
Niillä joiden työtä ei joko kannata tai voi (toistaiseksi) automatisoida. Toisin sanoen kaikkein mitättömimmät pilipalihommat (jossa palkka niin matala, että korvaavan teknologian kehittämäinen ei ole taloudellisesti kannattavaa) ja toisaalta työt, joissa tarvitaan inhimillistä kohtaamista ja empatiaa (tekoälyn kompastuskivi vielä pitkään) - sekä tietenkin niitä automatisointeja suunnittelevien työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa hakemuskirjeenne ensimmäinen virke (tehvehdyksen jälkeen) ?
Haluaisin auttaa, niin monta rekryä tehneenä harmittaa miksi ihmiset tekevät niin huonoja hakemuksia, jos on 100 hakemusta, niin valitettavasti hyväkin karsiutuu sillä jos hakemus alkaa: Olen 5 lapsen isä ja asun rivitalossa (paikka muualla kuin rivitalotehtaalle tai päiväkotiin). Tai 15v sitten valmistuttu tradenomiksi....Huonon hakemuksen tekijä voisi kuitenkin olla paras työntekijä, mutta valitettavasti tuo alkukarsinta on tiukka.....olen joskus haaveillut että sivuhommina voisin alkaa provikkapalkalla auttamaan hakemuksissa, ei työtä ei kuluja periaatteella :D
Kyllä osaan kirjoittaa myyvän hakemuksen ja tottakai tiedän, että täytyy erottua. Oliko muita itsestäänselviä vinkkejä? Itse pääsen aika hyvin haastatteluihin, joten uskon ettei kyse ole omalla kohdalla ainakaan etten osaisi erottuvaa hakemusta kirjoittaa. Ap
Yleensä ei ole, sillä työvoima on ehtymätön luonnonvara.
Mitä erityistaitoja sinulla on? Osaatko lentää? Tehdä kolmoisvoltin? Soittaa ksylofonia?
Jotain erityistaitoja sinulla täytyy olla! Tavallista henkilöä ei voi palkata. Ei sitten millään.
Haha olen sanonutkin, että pitäisi varmaan jotain sirkustemppuja opetella, että saisi yhden hiton työpaikan. :D Ap
Sarkasmia toki, mutta puutun asian totisempaan puoleen: se tärkein sirkustemppu on mainostamisen taito. Vaikka itse työ olisi kellarin pimeimmässä nurkassa yksin istumista, sen saadakseen pitää osata luoda spektaakkeli ja tehdä järisyttävä ensi- ja lähtemätön jälkivaikutelma rekrytoijiin. Pitää osata rakentaa luonteva, vakuuttava ja muiden vastaavat peittoava pimeässäkellarissaistujan brändi.
t. Työnhakukursseja käynyt
Samaan aikaan tuntuu olevan työnantajan tyypillinen pelko, että hakija lähteekin pian muualle. Eikös vähän tavallisemman ihmisen voisi olettaa pysyvän kauemmin kuin sen säihkyvimmän spektaakkelin?
Lopetin itse työt 12v sitten ja edelleen ollaan työttömänä, opiskelin itseni merkonomiksi ja mutta en usko et tuun koskaan työllistymään. En usko että kukaan työntantaja palkkaa 12v putkeen työttömänä ollutta, en itsekkään palkkaisi. Koskaan ei ole ollut ainuttakaan suhdetta mihinkään suuntaan, eikä kavereita mistään suunnasta ketkä voisi vinkata mulle työpaikasta, kaikki ketkä tunnen ovat myös työttömiä.
M35 Turku
Vierailija kirjoitti:
Lopetin itse työt 12v sitten ja edelleen ollaan työttömänä, opiskelin itseni merkonomiksi ja mutta en usko et tuun koskaan työllistymään. En usko että kukaan työntantaja palkkaa 12v putkeen työttömänä ollutta, en itsekkään palkkaisi. Koskaan ei ole ollut ainuttakaan suhdetta mihinkään suuntaan, eikä kavereita mistään suunnasta ketkä voisi vinkata mulle työpaikasta, kaikki ketkä tunnen ovat myös työttömiä.
M35 Turku
Lisään mun edelliseen veistiin, minkä takia joutusin lopettamaan työt kokonaan oli se kun multa kuoli parin kuukauden sisään kultainennoutaja ja isä, ja samaan syssyyn alkoivat mun äidin vakavat sydän ongelmat. Mun elämältä tippui pohja pois täysin, olin eksyksissä ja masennuin ja menetin kaiken kiinnostuksen elämään. Sain töistä sairauslomaa, mutta sairausloma ei ollut tarpeeksi pitkä, lopulta en kyennyt palaamaan takaisin töihin, en pystynyt edes suorittamaan irtisanomisaikaa. Periaatteessa työttömyys oli mun itse aiheuttama, mutta se tuli painavien syiden saattelemana. Meni monta kuukautta ennen kun sain mun elämän edes jotenkin kasaan, ja 2 vuoden jälkeen aloin löytämään lankoja. Mutta meni 10 vuotta ennen kuin löysin oman alan mistä pidän ja hankkisin tutkinnon. Mun menneisyys kummittelee mun CV:ssä ikuisesti, kunpa työnantajat ymmärtäisivät ja pyytäisivät haastatteluun edes. Jos työttömille haistatellaan, kannattaa ensin ottaa asioista selvää, koska takana voi olla joukko traumaattisia kokemuksia.
M35 Turku
Jäin viimekeväänä työttömäksi. Eli kohta vuosi mennyt. Koronan takia en aluksi hakenut töitä aktiivisesti. En tiennyt mihinkä maailmanlopun zombimarssiksi tämä olisi vielä muuttunut.
Olen 30. Takana lukio, 2 ammattikoulutusta ja yli 10v täynnä erilaisia töitä ja harjoitteluita.
Nyt tunnen itseni arvottomaksi. Sukulaiset soittelee ja painostaa "laiskamatoa" töihin. Ei kuulemma tarvii kun kävellä lähimpään firmaan sisään.
Hakemuksia oon lähettänyt ja pariin haastatteluunkin päässyt. Ammattini ei tosiaan ole mikään vaativa (amis kun olen) mutta viimeksikin jouduin johonkin musteläikkäpalikkatestiin jonka reputin täysin, koska minua jännitti niin paljon. Nyt en tunne enää itseäni pelkästään luuseriksi vaan myös täydeksi idiootiksi.
Hakemusten väsääminen on kamalaa. Jokaiseen pitää kehua itseään ja yrittää muotoilla ne samat latteudet mahdollisimman ei-latteasti.
En kestä enää. Oon vuosia kärsinyt ahdistuksesta ja tää ei ainakaan paranna sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, (ohis) minkälaisiin tehtäviin on nykypäivänä yli 200 tai jopa 800 hakijaa? Olen itse rekrytointialalla suuressa kaupungissa ja eniten hakijoita on yleensä assistentti -tason tehtäviin, mutta siinäkin tasossa - ja vain kerran - hakijoita on ollut 150.
Mutta sympatiat kaikille työnhakijoille, töitä ei todellakaan ole helppo löytää. Työnantajalla tai rekrykonsultilla saattaa olla joku tietty mielikuva valittavasta henkilöstä: ikä, sukupuoli, koulutus, asuinpaikka, työkokemus, osaaminen jne. Ja jos ne eivät omalla kohdalla kohtaa, etkä mahdu raameihin, on ihan sama kuinka upean hakemuksen tai cv:n laadit ja kuinka hyvä oikeasti olet, et pääse edes haastatteluun.Mä hain just Hgin kaupungille ns. aulapalveluun. Työtehtävänä siis ottaa vastaan koronarokotteeseen tulijat, kirjata sisään, neuvoa eteenpäin jne. Ei koulutusvaatimuksia. 20 hlöä palkataan. En päässyt haastatteluun, 317 hakijaa.
Ei ole mitään harvinaista, että on yli 300 hakijaa.
Vähän kummallista tämä suomalaisten valitus monista hakijoista, kun samaan aikaan äänestävät käsi korkealla puolueita jotka ottavat 30 000 työnhakijaa lisää (v. 2015) Suomeen ja tekevät sen myös jatkossa jos tilaisuus koittaa. Koettakaa päättää?
Tsemppiä kaikille! <3 työttömyys on kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja millä perusteella ei auta? Pystyn suht pienellä vaivalla opiskelemaan omaan tutkintoon liittyvän kokonaisuuden, jossa on työpaikkoja avoinna. En ymmärrä miten joku hanttihomma muka auttaa (maistereita ei edes oteta niihin)
Sitten ei varmaan kannata kertoa olevansa maisteri!
Aikamoinen satusetä saa olla, jotta saa haastattelussa runoiltua, mikä se CV:hen selittämättä jäänyt viiden vuoden mystinen gäppi on? Puhumattakaan vaikka KAHDEKSAN vuoden gäpistä (itselläni kaksi tutkintoa)!
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kaikille! <3 työttömyys on kamalaa.
Eipä siinä mitään muuta kamalaa ole kuin rahapula ja rahapulasta johtuva paine ja painostus töiden löytymiseen. Perintö Amerikan sedältä hoitaisi koko ongelman pois päiväjärjestyksestä kertalaakilla. Loppuisi stressi kuin seinään, ja elinikä pitenisi samalla vähintään viidellä vuodella.
Mä tiedän missä sä asut eli kannattaa olla varovainen
Sanomatalo kirjoitti:
Mä tiedän missä sä asut eli kannattaa olla varovainen
Mäpäs tiedän, mihin sut on rakennettu.
Mä olen kuullut sellaisia kommentteja, että kuulemma tietyt työtehtävät, kuten ruokakaupan myyjä, siivooja ja pikaruokaravintolatyöntekijä ”eivät ole oikeita töitä”. Kaikista absurdeinta on , että nämä henkilöt joko itse tai heidän läheisensä ovat pitkäaikaistyöttömiä.
Mitä mieltä olette näistä tulevista työllisyyden kuntakokeilusta jotka alkavat yli sadassa kunnassa maaliskuussa? Iso liuta työttömiä siirretään kuntien vastuulle.
– Kuntakokeiluissa työllisyys-, koulutus-, sosiaali- ja terveyspalvelut sovitetaan entistä tiiviimmin yhteen. Moni työtön työnhakija tarvitsee monialaista palvelua ja kattavaa henkilökohtaista tukea. Työllisyyden kuntakokeilun avulla monialaista palvelua voidaan tarjota entistä laajemmin ja entistä useammalle, työministeri Tuula Haatainen toteaa.
https://tem.fi/-/tyollisyyden-kuntakokeiluissa-yhdistetaan-valtion-ja-k…
Kristiina xx kirjoitti:
Mä olen kuullut sellaisia kommentteja, että kuulemma tietyt työtehtävät, kuten ruokakaupan myyjä, siivooja ja pikaruokaravintolatyöntekijä ”eivät ole oikeita töitä”. Kaikista absurdeinta on , että nämä henkilöt joko itse tai heidän läheisensä ovat pitkäaikaistyöttömiä.
Eivät ne olekaan siitä syystä, että usein ne ovat 0-tuntisopimuksia, eli töitä on tunti silloin, 5 tällöin, eli kuukausiansiot vaihtelevat jatkuvasti, eikä palkka ikinä riitä menoihin.
Kristiina xx kirjoitti:
Hyvä ohjenuora on, että tuollaisen suustaan päästävä ihminen ei ole kovin älykäs. Kyllä kaikki tietävät, että nuo mainitsemasi työt ovat oikeita töitä. Varsinkin jos netissä joku sanoo noin, niin sitä suuremmalla syyllä sen sanoja on typerys.
Vierailija kirjoitti:
Jäin viimekeväänä työttömäksi. Eli kohta vuosi mennyt. Koronan takia en aluksi hakenut töitä aktiivisesti. En tiennyt mihinkä maailmanlopun zombimarssiksi tämä olisi vielä muuttunut.
Olen 30. Takana lukio, 2 ammattikoulutusta ja yli 10v täynnä erilaisia töitä ja harjoitteluita.
Nyt tunnen itseni arvottomaksi. Sukulaiset soittelee ja painostaa "laiskamatoa" töihin. Ei kuulemma tarvii kun kävellä lähimpään firmaan sisään.
Hakemuksia oon lähettänyt ja pariin haastatteluunkin päässyt. Ammattini ei tosiaan ole mikään vaativa (amis kun olen) mutta viimeksikin jouduin johonkin musteläikkäpalikkatestiin jonka reputin täysin, koska minua jännitti niin paljon. Nyt en tunne enää itseäni pelkästään luuseriksi vaan myös täydeksi idiootiksi.
Hakemusten väsääminen on kamalaa. Jokaiseen pitää kehua itseään ja yrittää muotoilla ne samat latteudet mahdollisimman ei-latteasti.
En kestä enää. Oon vuosia kärsinyt ahdistuksesta ja tää ei ainakaan paranna sitä.
Jätä nuo sukulaiset välittömästi elämästäsi. Tuon perusteella he eivät ymmärrä nykytyöelämästä yhtään mitään ja ovat vain turhaan myrkyttämässä mielenterveyttäsi.
Osaako joku selittää, miksi kaverit ja/tai sukulaiset lähettävät työttömälle linkkejä netistä löytämiinsä työpaikkailmoituksiin? Kun se tuntuu olevan aika yleistä. Minäkin olen saanut tällä viikolla linkkejä vaikka miten moneen ilmoitukseen... jotka kaikki olen kyllä löytänyt netistä ihan itsekin...
Maailmalla on jo laitteita tai robotteja, joilla tehdään leikkauksia. Toistaiseksi nämä laitteet ovat hyvin kalliita mutta kun ne halpenevat, niin tulevat korvaamaan lähitulevaisuudessa jopa kirurgeja. Kenellä kohta on enää töitä?