Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
1201/4199 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Payback time kirjoitti:

Täällä puhutaan tuilla elämisestä. Usein halveksivaan sävyyn. Luulenpa että pitkään työelämässä olleet kaikkim ovat maksaneet niin paljon veroja ja muita maksuja että on suorastaan velvollisuus käyttää kaikkia mahdollisia tukia mitä on olemassa. Ilman mitään häpeämistä tai syyllistymistä.

Tuilla eläminen on ok, kun siihen on peruste. Ihmettelen kuitenkin tätä asennetta, että kun on maksettu veroja, niin sitten eletään tuilla. 

a) eikö tukia sitten pitäisi maksaa ihmisille, joilla ei ole pitkä työhistoria?

b) ne verot saataisiin kyllä kulutettua ihan julkisiin palveluihin (koulutus, terveys, infra jne.) ilman sen suurempaa tukien velvollisuusluontoista nostoa. 

Vierailija
1202/4199 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

up

Mitä tämä up tarkoittaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/4199 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi ihmisen ynmärtävän olevansa väärällä alalla, jos työpaikkoihin on satamäärin hakijoita. Nuoret pitäisi vastuuttaa opinto-ohjauksessa siihen, että hankkivat koulutuksen, jolle on kysyntää.

Vierailija
1204/4199 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkulapio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkaa olla ajat jolloin jopa supervarmoiksi ajatellut duunit automatisoituu, esim. lakimiesten, lääkäreiden, koodareiden. Viiden vuoden kuluttua maailma on jo ihan erilainen. Tarvitaan todellakin perustulo

Jos perustulo tulee, epäilenpä, että veronmaksuhalukkuus vähenee roimasti. Perustulolle löytyy ottajia mutta ei maksajia....

Eikös se kokeilu onnistunut osan kohdalla aika hyvin? Hommasivat itselleen töitä lisäksi. Kyllä tuota byrokratiaa pitää joka tapauskessa karsia ja yksinkertaistaa. Paras olisi yksi samansuuruinen työttömyystuki kaikille. Ansiosidonnainen on juuri omiaan vähentämään työhaluja ja aiheuttaa pitkäaikaistyöttömyyttä, kun niin moni luulee vain menevänsä töihin ansiosidonnaisen päätyttyä. Tulee yllärinä, ettei se niin menekään. 

Mä ajattelen nyt yhtä lähipiirin nuorta, joka on osatyökykyinen fyysisen sairautensa vuoksi. Hänelle olisi kotona tehtävää töitä tiedossa, mutta ei täysiaikaisena. Asia on nyt työn alla. 

Ansiosidonnaisen saa lähes kaikki jotka haluaa. Toki siihen vaaditaan se tietty aika työskentelyä. En myöskään usko, että kovin monelle tulee yllärinä se, että työn saaminen työttömän, varsinkin jos jo jonkun aikaa sitä takana, on haastavaa. Eli en ymmärrä perustelujasi ansiosidonnaisen lakkauttamiseen. Ymmärtäisin kyllä, jos sitä vähän lyhennettäisiin, niin toki se varmasti motivoisi jossain määrin hakemaan ahkerammin töitä.

Vierailija
1205/4199 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jo

Vierailija kirjoitti:

Minä valmistuin yliopistosta maisteriksi pari vuotta sitten. Oli hyvät suositukset ja alan työkokemusta 6 vuotta. Pääsin useisiin työhaastatteluihin. Välillä tipuin heti 1. kerroksella, välillä 2. Pääsin myös joitakin kertoja 3.kierrokselle. Valituksi tuli usein minua kokeneempi henkilö, jolla oli valtavat verkostot. Joissakin haastatteluissa tein toki myös itse virheitä, mutta yritin aina parhaani. Se ei riittänyt.

Lähdin sitten lähihoitajaksi ja siellä tiellä olen edelleen. Töitä riittää.

Itselläkin uudelleenkouluttautuminen mielessä. Haen myös alalle nyt minne tarvitaan työntekijöitä ja saisin aiemman koulutuksen ansiosta aika pian kasaan tuon pätevyyden. Saisi taas harjoitteluiden kautta jalkaa työelämän ovien väliin. Ap

Miten jaksat alkaa opiskelemaan uutta alaa heti valmistumisen jälkeen? Eikö ota päähän kun kovan työn jälkeen maisterin paperit vedetään alas? Miten saat motivoitua itsesi uudelle alalle?

En ole tuo maisteri joka kouluttautui lähihoitaksi mutta maisteri joka kouluttautui sairaanhoitajaksi. Pitääköt tuolileikkinsä rekryprosesseissa ja päitä on putoillut alkuperäisellä alallani siihen tahtiin, että lukeudun onnekkaisiin. Minulla on työllisyysnäkymät hyvät. Fiksua on tiedostaa tosiasiat jo muutamassa vuodessa ja kouluttautua lisää. Mieluummin olen työsuhteessa ja saan mm. asuntolainoja jne kuin pitkäaikaistyötön.

Tämäkin toki edellyttäen, että sinulla on mitään ymmärrystä siitä, mitkä työpaikat on in tulevaisuudessa, vanhemmat eivät olisi lytänneet itsetuntoa pohjamutiin jo lapsena. Toki nyt olisi itseluottamusta 40-vuotiaana periaatteessa kouluttautua eteenpäin, mutta ymmärrys työmarkkinoista ja omasta kokonaistilanteesta tekee sen, että jätän nuo kuviot nuoremmille suosiolla. Vai kiinnostaisiko jotakuta työnantajaa mielenterveyskuntoutuja 3 vuoden työkokemuksella :D

Kyllä työllistyminen tuossa tilanteessa on mahdollista, jos on siihen itsellä motivaatiota ja valitsee alan niin, että työtä on paljon tarjolla. 

Vierailija
1206/4199 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaakakkulapio kirjoitti:

Payback time kirjoitti:

Täällä puhutaan tuilla elämisestä. Usein halveksivaan sävyyn. Luulenpa että pitkään työelämässä olleet kaikkim ovat maksaneet niin paljon veroja ja muita maksuja että on suorastaan velvollisuus käyttää kaikkia mahdollisia tukia mitä on olemassa. Ilman mitään häpeämistä tai syyllistymistä.

Tämä on osoitus, että ansiosidonnainen työttömyyysturva on Suomessa liian antelias.

Itse saan ansiosidonnaista verojen jälkeen noin 700 vähemmän kuin palkkaa. Eli just ja just saman jonka saisin tukiaisina kelasta eri tukina. Kylläpä juhlituttaa. 

Vierailija
1207/4199 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellinen työtön kirjoitti:

Täällä vain valitetaan että ollaan työttöminä. Juuri kukaan ei sano että onpa kiva, ettei tarvitse lähteä töihin. Jää aikaa elämälle, harrastuksille läheisille sekä muille asioille. Itse tein juuri näin. Sanoin itseni irti kun kyllästyin työhöni sekä etenkin v-mäiseen esimieheeni. Sen jälkeen olen ollut ansiosidonnaisella sekä nyt eläkeputkessa. Taloudellisesti olen tullut hyvin toimeen ja pian alkaa varsinainen eläke juoksemaan. No problem. Ei työn pidä olla ihmisen elämän koko sisältö. Koko ahdistus on pitkälle itseaiheutettua. Taloudelliset huolet toki ymmärrän mutta ei Suomessa kukaan nälkään kuole. Vähemmälläkin toimeen tulee. Monet ovat kuvitelleet olevansa korvaamattomia ja työpaikkansa olevan ikuinen. Nyt kun pudotus on tapahtunut on järkytys ymmärrettävästi suuri. On totta, että 40+ työllistyminen on erittäin epätodennäköistä. Parempi alkaa asennoitumaan asiaan jo heti niin ettei haaveile enää vakituisesta työsuhteesta. Yksi vaihtoehto voi tietysti olla yrittäjäksi ryhtyminen. Sitä kannattaa harkita.

Minkä ikäisenä sanoit itsesi irti? Oletko ollut jatkuvasti ansiosidonnaisella? Jotkuthan tekevät niin että ovat välillä töissä jotta liitonpäivät alkavat taas alusta. On täysin eriasia jäädä työttömäksi nelikymppisenä kuin viisikymppisenä. Viisikymppisenä eläkeikä on jo muutenkin lähempänä.

Vierailija
1208/4199 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Mä en halua sanoa tätä pahalla, mutta olen huomannut, että moni nuori vastavalmistunut akateeminen luulee saavansa asiantuntija-alalta heti manageritason töitä, vaikka työkokemus on nolla.

Siis se asiantuntijuushan tulee vasta kokemuksen myötä, kun voit sanoa, mitä olet tehnyt ja mitä osaat. Asiantuntijuuden rakentaminen kestää vuosia. Maisterin paperit on vasta se lähtötilanne. Sitten lähdet rakentamaan sitä osaamista. Hankit lisää kokemusta, koulutusta jne.

Assaripaikka tai harjoittelu on hyvä vastavalmistuneelle ja sitä kautta niitä hommia pääsee oppimaan.

Maisterin papereilla ei saa niitä peruspaikkoja, vaikka hakisi. Olin itse ensimmäisen maisterintutkintoni jälkeen pari vuotta työttömänä (ihan "kovan tieteen" tutkinto), vaikka hain vaikka mitä näytteenottajan tuurauksia, joihin ei vaadittu mitään tutkintoja. En päässyt edes harjoitteluun, koska oli liian hyvät paperit. rekrytoijat ajattelevat, että ei se siinä hommassa kauaa tule pysymään, kun hakee heti muualle. Hyviin, koulutustani vastaaviin töihin en päässyt, koska ei ollut työkokemusta. Koulun penkiltä ei pääse käytännön hommiin, eikä yliopistossa niitä ihmeemmin edes opetettu. Opetus oli paljon teoreettisempaa.

Varmasti "ovelta ovelle" töitä kyselemällä jonkun työpaikan joskus saa, mutta kyllä työn saanti ilman suhteita ja työkokemusta voi olla tosi vaikeaa erityisesti pitkälle kouluttautuneelle.

Itse lopulta hylkäsin tuon uran kokonaan ja tein toisen akateemisen tutkinnon päälle. Sitten sain töitä, aika tuurilla tosin.

Vierailija
1209/4199 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalat maahan kirjoitti:

Tavallaan komppaa tätä. Toki toivon myös heidän aikanaan työllistyvän kunhan ovat läksynsä oppineet. On ollut vallalla jo pitkään monilla käsitys, että työttömät ovat jotain rupusakkia, luusereita, juoppoja jne. Puhutaan sohvalla makoilijoista. Varmasti heitäkin on mutta hyvin pieni vähemmistö. Korona-ajasta on ollut ainakin se hyöty, että monet itsestään ja omasta tärkeydestään liikaa kuvitelleet on pudotettu maan pinnalle.

Kannattaa ottaa mallia ja oppia linkedin aatelistosta. Ne postaa siellä päivityksiä omasta kompetenssista ja visioista: digitaalinen disruptio tulee, pitää kehittää ja kehittyä ... Ko. tyypit vaihtaa hommia tuon tuostakin uusien haasteiden pariin ... eli kyllä vielä on asiantuntijoita joita ei työttömyys uhkaa

Vierailija
1210/4199 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun linkedin feedissä näkyi jonkun päivitys, ilmoitti olleensa 8 kk työttömänä ja kertoi että nyt on pakko saada töitä, auttakaa verkostot. Katsoin henkilön profiilia josta näkyi että on ollut monessa työpaikassa asiantuntija tehtävissä ja päätellen siitä koska on opiskellut aikoinaan niin ikää lienee mittarissa ainakin 45.

Vierailija
1211/4199 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se hyvä koulutus ole koskaan taannut kenellekään töitä tai hyvää palkkaa.

Yksi iso tekijä tässä taitaa olla se, että Suomessa on jo liikaa korkeasti koulutettuja ihmisiä joille ei vaan yksinkertaisesti ole töitä. Siinä tulee sellanen mukava asia vielä eteen ettet saa edes paskapalkkaisia hanttihommia kun olet opiskellut liikaa.

Itse vedän varastotöistä yli 3000€ kuussa käteen ihan peruskoulupohjalta eikä tarvi miettiä töiden jälkeen töitä, eikä mitään siihen liittyvää. Pitää vaan huolen, että on seuraavana päivänä ajoissa töissä ja hoitaa työajalla ne duunit mitä tarvii.

Jos kaikki olisivat maistereita, tohtoreita tai vastaavia, ei maailmassa enää tapahtuisi mitään koska kaikki työt jäisivät hoitamatta.

Peruskoulupohjalta sinut voi korvata ihan kuka vain ihan koska tahansa.

Vierailija
1212/4199 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on nykyään se, että ihmisen siirtyessä muihin työtehtäviin hänen tilalleen ei palkata uutta eikä tehtäviä kuitenkaan lakkauteta vaan ne jaetaan jäljelle jääneille.

Töissä olevat tekevät ties kuinka monen tehtävän yhdistelmää ja pikkuhiljaa palavat loppuun.

Vierailija
1213/4199 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kannattaa ottaa mallia ja oppia linkedin aatelistosta. Ne postaa siellä päivityksiä omasta kompetenssista ja visioista: digitaalinen disruptio tulee, pitää kehittää ja kehittyä ... Ko. tyypit vaihtaa hommia tuon tuostakin uusien haasteiden pariin ... eli kyllä vielä on asiantuntijoita joita ei työttömyys uhkaa"[/quote]

Melkoista bullshit-bingoa...

Tiedän tuollaisia tapauksia, todellisuus on se, että ovat siellä hakemassa töitä. Edellisestä paikasta on tullut fudut viime vuonna, väliin jäänyt aika on "kehitystä" eli työnhakua.

Kaikki kehitys ei ole positiivista.

Ikävää faktaa, mutta maailma on valitettavasti tällainen.

Vierailija
1214/4199 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kannattaa ottaa mallia ja oppia linkedin aatelistosta. Ne postaa siellä päivityksiä omasta kompetenssista ja visioista: digitaalinen disruptio tulee, pitää kehittää ja kehittyä ... Ko. tyypit vaihtaa hommia tuon tuostakin uusien haasteiden pariin ... eli kyllä vielä on asiantuntijoita joita ei työttömyys uhkaa"

Melkoista bullshit-bingoa...

Tiedän tuollaisia tapauksia, todellisuus on se, että ovat siellä hakemassa töitä. Edellisestä paikasta on tullut fudut viime vuonna, väliin jäänyt aika on "kehitystä" eli työnhakua.

Kaikki kehitys ei ole positiivista.

Ikävää faktaa, mutta maailma on valitettavasti tällainen.

... ja ovat vaihtaneet työpaikkoja sen takia että ovat lähteneet ennen kuin ovat joutuneet lähtemään?

Vierailija
1215/4199 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa tämä oma työttömyys. Omassa lähipiirissä ja tuttavapiirissä ei ole ketään muuta työtöntä tällä hetkellä kuin minä. Vaikka minulla on maisterin paperit ja työkokemusta niin tässä sitä ollaan jo viidettä kuukautta työttömänä eikä minnekään valita eikä enää pääse edes haastatteluihin. Alkaa syödä aika paljon vaikka aloitinkin avoimessa yliopistossa opinnot ja haen yhteen tutkintoon johtavaan opinahjoon ja toivon parasta.

Vierailija
1216/4199 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa tämä oma työttömyys. Omassa lähipiirissä ja tuttavapiirissä ei ole ketään muuta työtöntä tällä hetkellä kuin minä. Vaikka minulla on maisterin paperit ja työkokemusta niin tässä sitä ollaan jo viidettä kuukautta työttömänä eikä minnekään valita eikä enää pääse edes haastatteluihin. Alkaa syödä aika paljon vaikka aloitinkin avoimessa yliopistossa opinnot ja haen yhteen tutkintoon johtavaan opinahjoon ja toivon parasta.

Älä nyt missään nimessä hae opiskelemaan uutta tutkintoa, koska sinulla hyvä sellainen jo on.

Haet myös hanttihommia tässä välillä ja jatkat siihen omaan ammattiisi hakua.

Uuden hyödyttömän tutkinnon opiskelu ei sinua auta mihinkään.

Vierailija
1217/4199 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt missään nimessä hae opiskelemaan uutta tutkintoa, koska sinulla hyvä sellainen jo on.

Ja millä perusteella ei auta? Pystyn suht pienellä vaivalla opiskelemaan omaan tutkintoon liittyvän kokonaisuuden, jossa on työpaikkoja avoinna. En ymmärrä miten joku hanttihomma muka auttaa (maistereita ei edes oteta niihin)

Vierailija
1218/4199 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt kesään asti jaksaisi tehdä töitä, että olisi taas varaa jättäytyä loppuvuodeksi työttömäksi. On työelämä vaan aika ikävää.

Vierailija
1219/4199 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja millä perusteella ei auta? Pystyn suht pienellä vaivalla opiskelemaan omaan tutkintoon liittyvän kokonaisuuden, jossa on työpaikkoja avoinna. En ymmärrä miten joku hanttihomma muka auttaa (maistereita ei edes oteta niihin)

No haloo! OLisit heti täsmentänyt että on omaan tutkintoon liittyvä kokonaisuus!

Ja KYLLÄ, myös maisterit ja proffat ja insinöörit tekee tälläkin hetkellä hanttihommia ja parantaa talouttaan---> sillä tavoin siis auttaa.

Vierailija
1220/4199 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

siu sotessa sanotaan joukolla irti esimiehiä pilman perusteita joensuu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi