Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
1161/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkulapio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkaa olla ajat jolloin jopa supervarmoiksi ajatellut duunit automatisoituu, esim. lakimiesten, lääkäreiden, koodareiden. Viiden vuoden kuluttua maailma on jo ihan erilainen. Tarvitaan todellakin perustulo

Jos perustulo tulee, epäilenpä, että veronmaksuhalukkuus vähenee roimasti. Perustulolle löytyy ottajia mutta ei maksajia....

Et nyt ymmärrä kansalaispalkan toimintamallia. Tällä hetkellä työkkäribyrokratiaan ja sekaviin tukiin menee tajuton määrä rahaa. Suurin osa ihmisistä haluaa kuitenkin tehdä jotain, tai ansaita enemmän kuin sen perustulon. Eli ne jotka tykkäävät tehdä töitä edelleen tekisivät töitä kyllä, jos vain löytävät jotain, tai ryhtyisivät pienyrittäjiksi koska ei olisi pelkoa tulon yhtäkkisestä menettämisestä.

Perustulo olisi todella hyvä juttu, ja jossain vaiheessa siihen on pakko siirtyä. En oikein ymmärrä miksi niin moni täällä ajattelee joutuvansa vain "maksajaksi". Jokainen saisi perustulon. Omalla vastuulla sitten mitä sen lisäksi puuhaa.

Ei hyvinvointivaltio valitettavasti pärjää perustulomallilla. Tai pärjää, jos hyvinvointipalveluista karsitaan. Suomi elää viennistä ja tarvitsemme lisää kv-yrittäjiä. Yrittäjiä täytyy tukea entistä enemmän, jotta BKT saadaan kasvuun.

Kyllä, hyvinvointivaltio pärjää paremmin perustulomallilla. Suomi ei "elä" viennistä samalla tavalla kuin ennenvanhaan, se on vain 40% tienoilla ja alenee. Yrittäjiä tarvitaan kyllä, mutta vienti on vaikeaa, siihen ei jokaisesta yrittäjästä ole, kuten tiedät, suurin osa yrityksistä ei pysy pystyssä edes viittä vuotta. Ja toisaalta, kotimarkkinat on erittäin tärkeä ja siihen tarvitaan yrittäjiä myös. Mutta, kansalaisilla pitää olla ostovoimaa niin että kotimaan markkinoilla toimivat yritykset menestyvät. Perustulo auttaa yritysten syntymistä ja suomalaisten ostovoiman pysymistä edes jollain säällisellä tasolla.

Vierailija
1162/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On työelämä kyllä mennyt kummalliseksi. Olen pahoillani kaikkien teidän puolesta, jotka haluaisitte töihin, mutta ette pääse. Itse olen työuupumuksen partaalla sinnittelevä hoitaja, ja olen lähdössä opiskelemaan alaa, joka ei välttämättä työllistä. En kuitenkaan haluaisi enää palata hoitoalalle, sillä siellä työkuorma on niin suuri ettei muusta elämästä tule yhtään mitään, ja vuorotyö vie kaikki mehut sekä ilon elämästä. Haaveilen siitä, että saisin käyttää päiväni ihan mihin itseäni huvittaa, eli työttömän arki kuulostaisi ihanalta. Voisipa vaihtaa osia.

Mikä sinua estää? Kyllä sinä saat irtisanoutua töistäsi koska vaan, toki siinä tulee 3kk karenssia, mutta rauhassa saat olla.

Työkuorma on niin suuri sen takia että Sipilän hallitus veti 200 kunnan taloudet miinukselle, ja sote on se mihin suurin osa kuntien rahoista menee, ja sieltä on pakko säästää koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1163/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antakaa vaan dislikeä, totuus on kuitenkin totuus kirjoitti:

Siitä oli joskus juttuakin, että nykypäivänä yli 70% työhön pääsemisistä tulee suhteiden kautta, että on kyseiseen firmaan joku kytkös entuudestaan. Sitten porukka aina ajattelee, että ovat työllistyneet omin avuinensa ja ovat niin erinomaisia. Tuo on suurinta hevonpaskaa.

Minä voin sentään myöntää saaneeni kontaktin kautta hyvän työpaikan. Olen pärjännyt siellä hyvin ja minut vakinaistettiin jo paljon ennen koeajan loppumista, mutta minä voin sentään myöntää, että en olisi kyseisessä paikassa töissä ilman olemassa olevaa kytköstä. yli 70% omahyväisistä työpaikan saaneista persenaamoista ei tähän pysty, kun tuppaa unohtumaan se oma tilanne, miten aikoinaan työllistyi.

Olen yrittäjä, ja kaikki vakituiset työntekijät ovat tulleet suhteiden kautta. Eivät siksi, etten palkkaisi muita, mutta julkisiin hakuihin ei vain tule lainkaan relevantteja hakemuksia. Olemme tosin jossain määrin erikoisella toimialalla.

Mitä ne suhteet on joiden kautta saa erikoiselle toimialalle työntekijöitä? Jotain nykyisten työntekijöiden serkkuja ja kumminkaimoja? 

Miksi teidän hakuihin ei tule relevantteja hakemuksia? Onko teidän ilmoitus niin epäselvä ettei siitä selviä mikä työkokemus ja koulutus pitää olla?

Yleensä jos ei hyviä hakemuksia tule, on joko työpaikassa tai ilmoituksessa vika. Yleisin vika työpaikoissa on liian pieni palkka työn vaativuuteen ja rasittavuuteen nähden, joko fyysisesti tai psyykkisesti tai molempia.

Haut on LinkedInissä ja kaikissa tyypillisissä nettipalveluissa. Täsmällisesti lukee työnkuva ja muut tiedot. Olemme tosiaan erikoisella ja vaativalla alalla, joten palkka on erittäin hyvä ja tietojemme mukaan kilpailijoiden tasolla.

Nykyisten työntekijöiden verkostot on tärkein lähde. Ihmiset tuntevat alan porukkaa opiskeluajoilta, vanhoista firmoistaan ja niin edelleen. Lisäksi olemme kyselleet vinkkejä muun muassa keskeisten oppilaitosten proffilta.

Mainittakoon vielä, että vastaamme jokaiselle yrityksestämme kiinnostuneelle ihmiselle ja henkilökohtaisesti tapaamme kaikki potentiaaliset.

Kai se on vaan hyväkyttävä, että parhaita työntekijöitä pitää aktiivisesti etsiä ja houkutella, kun taas muu porukka tulee itse kolkuttelemaan firmojen ovia.

Miksi ette ota toiseksi parasta ja itse kouluta hänestä tarpeeksi hyvää? Niin ennenkin tehtiin ja se toimi hyvin.

Tämä on se suurin kohtaanto-ongelma, kun firmat haluaa vain sen 100% täydellisen ja parhaan, vaikka se 90% hyväkin osaisi tehdä työt kun kunnolla perehdyttää ja ehkä vähän kouluttaakin. Se 90% hyvä voisi tulla aluksi vähän pienemmällä palkallakin.

Vierailija
1164/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisiko vaikka juuri sen takia, että kukaan ei oikeasti halua olla työtön?! Vaikka ei myöskään halua kuolla siihen työntekoon. Hienosti missasit koko pointin.

Vierailija
1165/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkaa olla ajat jolloin jopa supervarmoiksi ajatellut duunit automatisoituu, esim. lakimiesten, lääkäreiden, koodareiden. Viiden vuoden kuluttua maailma on jo ihan erilainen. Tarvitaan todellakin perustulo

Jos perustulo tulee, epäilenpä, että veronmaksuhalukkuus vähenee roimasti. Perustulolle löytyy ottajia mutta ei maksajia....

Ei se perustulo ole sen kummempi kuin nykyiset työkkärirahat jne. jotka se korvaa, se poistaa vain sen paperisodan siitä välistä.

Se lisää verotuloja kun ihmiset saavat vapaasti tehdä jotain josta saavat lisätuloja ilman että se aiheuttaa heti kaikkien tukien putoamisen, ja aina tietää että se tietty rahamäärä tulee aina, oli tilanne mikä hyvänsä.

Perustulo myös poistaisi tuon toimeentulotuen, jota osa porukasta pitää heille automaattisesti kuuluvana lisätulona.

Vierailija
1166/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansalaispalkka auttaisi selvittämään tämän sotkun. Loppuisi jako "työttömiin" ja "työllisiin". Olisi vain kansalaisia, ja jotkut niistä löytää töitä jotkut ei, jotkut ei halua ja jotkut tykkää pienyrittää.

Ja annas kun arvaan, niiden jotka "löytää töitä" (osaavat jotain rahan arvoista) lopulta kustantavat tuon kansalaispalkan niille, joita eivät löydä töitä.

Vierailija
1167/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et nyt ymmärrä kansalaispalkan toimintamallia. Tällä hetkellä työkkäribyrokratiaan ja sekaviin tukiin menee tajuton määrä rahaa. Suurin osa ihmisistä haluaa kuitenkin tehdä jotain, tai ansaita enemmän kuin sen perustulon. Eli ne jotka tykkäävät tehdä töitä edelleen tekisivät töitä kyllä, jos vain löytävät jotain, tai ryhtyisivät pienyrittäjiksi koska ei olisi pelkoa tulon yhtäkkisestä menettämisestä.

Perustulo olisi todella hyvä juttu, ja jossain vaiheessa siihen on pakko siirtyä. En oikein ymmärrä miksi niin moni täällä ajattelee joutuvansa vain "maksajaksi". Jokainen saisi perustulon. Omalla vastuulla sitten mitä sen lisäksi puuhaa.

Ei hyvinvointivaltio valitettavasti pärjää perustulomallilla. Tai pärjää, jos hyvinvointipalveluista karsitaan. Suomi elää viennistä ja tarvitsemme lisää kv-yrittäjiä. Yrittäjiä täytyy tukea entistä enemmän, jotta BKT saadaan kasvuun.

Alkupuoleltaan kirjoitelmasi vielä jotenkin on totta. mutta tuo ajatus, että yrittäjiä tukemalla saataisiin nettohyötyä on ihan idioottimainen, kuin haluaisit keksiä Neukkulan uudelleen! BKT:n kasvattaminen toki onnistuu vaikak toistemme paitoja pesten, mutta sillä tavalla toimien ei saada kuin miljoona köyhää yksinyrittäjää lisää! Hyötyjä ei tule, vaikka työaikaa tuhlaantuu turhaan tekemiseen.

Yritys joka ei ilman tukiaisia pärjää, joutaa menemään konkurssiin.

Vierailija
1168/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko aika siirtää työllistämisestä syyllistäminen työnantajille ja kunnille työttömien sijasta. Ei työtön työtä saa jos sitä ei ole. Koulutus vaaditaan joka hiton hommaan, kenellä on aikaa ja varoja kouluttautua jatkuvasti vuosia eri aloille että saa työpaikan. Eikö työ enää tekijäänsä opeta millään alalla, niinkuin ennen sanottiin. Verohelpotuksia ja suuria osinkoja jaetaan firmoissa omistajille ja johtajille, samalla yt päällä irtisanotaan työläisiä ja revitään jäljelle jäävistä kaikki puhti pois. Tähän on tultu ja yhä pahenee. Ei rahaa liikene työväelle enää, yläluokka haluaa kerätä kermat päältä ja rikastua lisää, muista viis..

Vierailija
1169/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle täällä muistuttaisin että kaikki työttömät eivät elä tuilla. Aina yleistetään että muut muka elättää kaikki työttömät, mutta on meitäkin jotka ei hae tukia vaan aidosti yrittää työllistyä jotta pystyisi elättämään itsensä ja perheensä. On se sitten keikkatyösopimus jolla työllistyy pariksi viikoksi kerrallaan tai vapaaehtoistyö, aktiivisena kannattaa pysytellä niin paljon kuin vain pystyy, koska milloin tahansa voi tulla jostain se vakituinen työpaikka vastaan kun tutustuu uusiin ihmisiin.

Tällä hetkellä olen hakenut 4-5 kokoaikaista työtä, sekä valmistaudun kevään opiskeluhakuihin, enkä usko hetkeäkään että tällä tavalla edessäni olisi vuosien työttömyyttä, kriteerejä on pitänyt laskea moninkin paikoin hakemieni töiden suhteen mutta jollain on asuntolaina maksettava.

Vierailija
1170/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antakaa vaan dislikeä, totuus on kuitenkin totuus kirjoitti:

Siitä oli joskus juttuakin, että nykypäivänä yli 70% työhön pääsemisistä tulee suhteiden kautta, että on kyseiseen firmaan joku kytkös entuudestaan. Sitten porukka aina ajattelee, että ovat työllistyneet omin avuinensa ja ovat niin erinomaisia. Tuo on suurinta hevonpaskaa.

Minä voin sentään myöntää saaneeni kontaktin kautta hyvän työpaikan. Olen pärjännyt siellä hyvin ja minut vakinaistettiin jo paljon ennen koeajan loppumista, mutta minä voin sentään myöntää, että en olisi kyseisessä paikassa töissä ilman olemassa olevaa kytköstä. yli 70% omahyväisistä työpaikan saaneista persenaamoista ei tähän pysty, kun tuppaa unohtumaan se oma tilanne, miten aikoinaan työllistyi.

Olen yrittäjä, ja kaikki vakituiset työntekijät ovat tulleet suhteiden kautta. Eivät siksi, etten palkkaisi muita, mutta julkisiin hakuihin ei vain tule lainkaan relevantteja hakemuksia. Olemme tosin jossain määrin erikoisella toimialalla.

Mitä ne suhteet on joiden kautta saa erikoiselle toimialalle työntekijöitä? Jotain nykyisten työntekijöiden serkkuja ja kumminkaimoja? 

Miksi teidän hakuihin ei tule relevantteja hakemuksia? Onko teidän ilmoitus niin epäselvä ettei siitä selviä mikä työkokemus ja koulutus pitää olla?

Yleensä jos ei hyviä hakemuksia tule, on joko työpaikassa tai ilmoituksessa vika. Yleisin vika työpaikoissa on liian pieni palkka työn vaativuuteen ja rasittavuuteen nähden, joko fyysisesti tai psyykkisesti tai molempia.

Haut on LinkedInissä ja kaikissa tyypillisissä nettipalveluissa. Täsmällisesti lukee työnkuva ja muut tiedot. Olemme tosiaan erikoisella ja vaativalla alalla, joten palkka on erittäin hyvä ja tietojemme mukaan kilpailijoiden tasolla.

Nykyisten työntekijöiden verkostot on tärkein lähde. Ihmiset tuntevat alan porukkaa opiskeluajoilta, vanhoista firmoistaan ja niin edelleen. Lisäksi olemme kyselleet vinkkejä muun muassa keskeisten oppilaitosten proffilta.

Mainittakoon vielä, että vastaamme jokaiselle yrityksestämme kiinnostuneelle ihmiselle ja henkilökohtaisesti tapaamme kaikki potentiaaliset.

Kai se on vaan hyväkyttävä, että parhaita työntekijöitä pitää aktiivisesti etsiä ja houkutella, kun taas muu porukka tulee itse kolkuttelemaan firmojen ovia.

Miksi ette ota toiseksi parasta ja itse kouluta hänestä tarpeeksi hyvää? Niin ennenkin tehtiin ja se toimi hyvin.

Tämä on se suurin kohtaanto-ongelma, kun firmat haluaa vain sen 100% täydellisen ja parhaan, vaikka se 90% hyväkin osaisi tehdä työt kun kunnolla perehdyttää ja ehkä vähän kouluttaakin. Se 90% hyvä voisi tulla aluksi vähän pienemmällä palkallakin.

Eräs suuri konsulttifirma tekee juuri näin. Ongelma on vain siinä, ettei palkkaa haluta nostaa, koska henkilöt palkattiin juuri siksi, että ovat halpoja. Sitten ihmetellään kun lähtevät pois.

Vierailija
1171/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity varmaan alan töihin. Mutta jos kiinnostaa, niin luulisin että henkilökohtaisen avustajan ja puhelinmyyjän töitä on tarjolla. Ymmärtänyt, että voi päästä ilman koulutusta. Seurekin etsii esim pk-seudulle töihin aiemmin ainakin. Korona-aikakin tuonut haasteita. Seurella on ollut aiemmin lyhyitä koulutuksia työhön.

Vierailija
1172/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekoa ei tajua, ennen kuin sen kokee itse.

Vierailija
1173/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
1174/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
1175/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikuuko täällä?

Vierailija
1176/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikuuko täällä?

Noup.

Vierailija
1177/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6kk työttömänä kirjoitti:

Osalle täällä muistuttaisin että kaikki työttömät eivät elä tuilla. Aina yleistetään että muut muka elättää kaikki työttömät, mutta on meitäkin jotka ei hae tukia vaan aidosti yrittää työllistyä jotta pystyisi elättämään itsensä ja perheensä.

Kannattaa myös muistaa että läheskään kaikki työssäkäyvät ei elä palkalla, vaan tuilla. Itsellä firma maksaa vähän päälle 200€ kuussa, loput 1300€ on erilaisia tukia verorahoista.

Vierailija
1178/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko on totta. Sitä työttömällä olevan vapaa-ajan ja itsemääräämisoikeuden määrää ei tajua, jos on ehdollistunut alamaisen elämään työläisenä. Yt-neuvottelut vuosikymmen sitten olivat minun henkilökohtainen vapahtajani.

Vierailija
1179/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6kk työttömänä kirjoitti:

Osalle täällä muistuttaisin että kaikki työttömät eivät elä tuilla. Aina yleistetään että muut muka elättää kaikki työttömät, mutta on meitäkin jotka ei hae tukia vaan aidosti yrittää työllistyä jotta pystyisi elättämään itsensä ja perheensä. On se sitten keikkatyösopimus jolla työllistyy pariksi viikoksi kerrallaan tai vapaaehtoistyö, aktiivisena kannattaa pysytellä niin paljon kuin vain pystyy, koska milloin tahansa voi tulla jostain se vakituinen työpaikka vastaan kun tutustuu uusiin ihmisiin.

Tällä hetkellä olen hakenut 4-5 kokoaikaista työtä, sekä valmistaudun kevään opiskeluhakuihin, enkä usko hetkeäkään että tällä tavalla edessäni olisi vuosien työttömyyttä, kriteerejä on pitänyt laskea moninkin paikoin hakemieni töiden suhteen mutta jollain on asuntolaina maksettava.

Ei voi kyllä muuta sanoa, kun on suurta tyhmyyttä olla hakematta tukia, jos joutuu työttömäksi. Ei tukien hakeminen ja yritteliäisyys työllistymisessä ole toisiaan poissulkevia asioita. Keikkatyö on kannatettava ja sillä saa työkokemusta ja rahaa, mutta vapaaehtoistyö ei kertakaikkiaan elätä. Voi olla aktiivinen monella tapaa ja hakea samalla tukea, jotta pärjää.

Vierailija
1180/4199 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ärsyttäää nää tyypit jotka saaneet paikkansa hyvinä aikoina tai just sujteilla ja sittem katsotaan nenänvartta pitkin heitä osaavampia, mutta vääränikäisiä. Kateus vie kalatkin vedestä. Työelämä on nykyään myrkkypesä täynnä hutunkeittäjiä ja selkäänpuukottajia.

Tarpeeksi yritetty kun on sisään niin pitäkää tunkkinne.

Emme turhaan sukupuuttoa tee.

Se etenee perumattomin seurauksin.  Änruutit, alströmit ja härliinit saivat sentään voittonsa.