Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
1221/4199 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa tämä oma työttömyys. Omassa lähipiirissä ja tuttavapiirissä ei ole ketään muuta työtöntä tällä hetkellä kuin minä. Vaikka minulla on maisterin paperit ja työkokemusta niin tässä sitä ollaan jo viidettä kuukautta työttömänä eikä minnekään valita eikä enää pääse edes haastatteluihin. Alkaa syödä aika paljon vaikka aloitinkin avoimessa yliopistossa opinnot ja haen yhteen tutkintoon johtavaan opinahjoon ja toivon parasta.

Älä nyt missään nimessä hae opiskelemaan uutta tutkintoa, koska sinulla hyvä sellainen jo on.

Haet myös hanttihommia tässä välillä ja jatkat siihen omaan ammattiisi hakua.

Uuden hyödyttömän tutkinnon opiskelu ei sinua auta mihinkään.

Ja millä perusteella ei auta? Pystyn suht pienellä vaivalla opiskelemaan omaan tutkintoon liittyvän kokonaisuuden, jossa on työpaikkoja avoinna. En ymmärrä miten joku hanttihomma muka auttaa (maistereita ei edes oteta niihin)

Ilman muuta opiskelet lisää. Jo pelkästään sen takia että ajatukset pysyvät kurissa, keskittyneinä ihan mihin vaan paitsi siihen masentavaan työttömyyteen. Onnea matkaan!

Vierailija
1222/4199 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOULUKIUSAAMINEN tuhoaa monen elämän jo heti alkuunsa, kun ei ole pääse harjoittamaan sosiaalisia taitojaan ja NIMENOMAAN sosiaalisia taitojahan työelämässä vaaditaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/4199 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa tämä oma työttömyys. Omassa lähipiirissä ja tuttavapiirissä ei ole ketään muuta työtöntä tällä hetkellä kuin minä. Vaikka minulla on maisterin paperit ja työkokemusta niin tässä sitä ollaan jo viidettä kuukautta työttömänä eikä minnekään valita eikä enää pääse edes haastatteluihin. Alkaa syödä aika paljon vaikka aloitinkin avoimessa yliopistossa opinnot ja haen yhteen tutkintoon johtavaan opinahjoon ja toivon parasta.

Älä nyt missään nimessä hae opiskelemaan uutta tutkintoa, koska sinulla hyvä sellainen jo on.

Ja millä perusteella ei auta? Pystyn suht pienellä vaivalla opiskelemaan omaan tutkintoon liittyvän kokonaisuuden, jossa on työpaikkoja avoinna. En ymmärrä miten joku hanttihomma muka auttaa (maistereita ei edes oteta niihin)

Ilman muuta opiskelet lisää. Jo pelkästään sen takia että ajatukset pysyvät kurissa, keskittyneinä ihan mihin vaan paitsi siihen masentavaan työttömyyteen. Onnea matkaan!

Kiitos! Joo pakko oli saada vastapainoa sille jatkuvalle "kiitos mutta valinta ei kohdistunut sinuun rumballe."Tuntee edes jotenkin menevänsä eteenpäin eikä jumita työttömyyden ahdistuksessa. Tutkintoon liittyvistä harkoista saisi myös jalkaa taas työelämän oven väliin.

Vierailija
1224/4199 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko aika siirtää työllistämisestä syyllistäminen työnantajille ja kunnille työttömien sijasta. Ei työtön työtä saa jos sitä ei ole. Koulutus vaaditaan joka hiton hommaan, kenellä on aikaa ja varoja kouluttautua jatkuvasti vuosia eri aloille että saa työpaikan. Eikö työ enää tekijäänsä opeta millään alalla, niinkuin ennen sanottiin. Verohelpotuksia ja suuria osinkoja jaetaan firmoissa omistajille ja johtajille, samalla yt päällä irtisanotaan työläisiä ja revitään jäljelle jäävistä kaikki puhti pois. Tähän on tultu ja yhä pahenee. Ei rahaa liikene työväelle enää, yläluokka haluaa kerätä kermat päältä ja rikastua lisää, muista viis..

Itseasiassa nyt ollaan väärillä laduilla. Eihän töitä kai saada, niitä mennään tekemään. Tulpataan ikäänkuin vuotavaa aukkoa. Tämä tässä mättää. Jos ei ole mitä tehdä, ei ole tekemistäkään.

Vierailija
1225/4199 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkulapio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkaa olla ajat jolloin jopa supervarmoiksi ajatellut duunit automatisoituu, esim. lakimiesten, lääkäreiden, koodareiden. Viiden vuoden kuluttua maailma on jo ihan erilainen. Tarvitaan todellakin perustulo

Jos perustulo tulee, epäilenpä, että veronmaksuhalukkuus vähenee roimasti. Perustulolle löytyy ottajia mutta ei maksajia....

Et nyt ymmärrä kansalaispalkan toimintamallia. Tällä hetkellä työkkäribyrokratiaan ja sekaviin tukiin menee tajuton määrä rahaa. Suurin osa ihmisistä haluaa kuitenkin tehdä jotain, tai ansaita enemmän kuin sen perustulon. Eli ne jotka tykkäävät tehdä töitä edelleen tekisivät töitä kyllä, jos vain löytävät jotain, tai ryhtyisivät pienyrittäjiksi koska ei olisi pelkoa tulon yhtäkkisestä menettämisestä.

Perustulo olisi todella hyvä juttu, ja jossain vaiheessa siihen on pakko siirtyä. En oikein ymmärrä miksi niin moni täällä ajattelee joutuvansa vain "maksajaksi". Jokainen saisi perustulon. Omalla vastuulla sitten mitä sen lisäksi puuhaa.

Ei hyvinvointivaltio valitettavasti pärjää perustulomallilla. Tai pärjää, jos hyvinvointipalveluista karsitaan. Suomi elää viennistä ja tarvitsemme lisää kv-yrittäjiä. Yrittäjiä täytyy tukea entistä enemmän, jotta BKT saadaan kasvuun.

Lisäksi kukaan ei enää tekisi tylsiä matalapalkkatöitä (siivous, myyntityrkyttäjät, tehdastyö..), ainakaan täysipäiväisesti. Osa-aikatyöntekijöiden määrä pomppaisi monilla aloilla, työvoimapula vaivaisi.

Siis noihin duuneihin olisi helpompi saada tekijöitä, koska jos perustoimeentulo olisi turvattu ilma vittumaisia katkoksia, voisi tehdä edes jotain. Noi työKOKEILUT ei ole ihan sama asia.

Vierailija
1226/4199 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaispalkka, ja loppuu työkkärin kanssa täysin turha sumpliminen.

Vierailija
1227/4199 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Joo pakko oli saada vastapainoa sille jatkuvalle "kiitos mutta valinta ei kohdistunut sinuun rumballe."Tuntee edes jotenkin menevänsä eteenpäin eikä jumita työttömyyden ahdistuksessa. Tutkintoon liittyvistä harkoista saisi myös jalkaa taas työelämän oven väliin.

Joo, kyllä se siitä!

Vierailija
1228/4199 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Kyllä tajuaa, jos ihminen on älykäs. Looginen äly, tunneäly ja sosiaalinen äly. 

Vierailija
1229/4199 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vaikea löytää työntekijöitä kauppoihin myyjiksi sekä siivous-, kiinteistö- ja hoitoalalle. Ongelma on, että nämä eivät houkuttele työntekijöitä tai opiskelijoita tarpeeksi.

Hoitoalalla on työvoimapula ja samanaikaisesti alan oppilaitoksissa jää käyttämättä aloituspaikkoja.  

Tämä johtuu siitä, että varsin anteliaan sosiaaliturvan vuoksi ihmisillä ei ole kannusteita ajatella työmarkkinoita, kun tekevät opiskelupäätöksiään. Asia olisi helppo korjata mutta valtaapitävillä ei ole rohkeutta tehdä päätöksiä. Pahinta tässä on, että vanhukset kärsivät ihmisten itsekkäistä opiskelupäätöksistä.

Vierailija
1230/4199 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla olet?

Vierailija
1231/4199 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun hoitoala työnnetään alusta alkaen täyteen niitä, jotka eivät alalle sovellu eikä heitä kiinnosta se työ niin työilmapiiri on aivan perseestä.

Itse opiskelin sosiaali- ja terveysalalle AMK - tutkinnon kanssa. Pian kokemusta 2 vuotta ja vaihdan jo alaa 😂 Olen käynyt pääsykokeet alalle ja sain psykan testeistä täydet, olin tosi innoissani, mutta ei ei, johtamisesta lähtien tämä ala on vaan läpimätä ja kun katsoo kollegoita ja heidän katkeruuttaan elämään ja muihin ihmisiin, ja se miten he kohtelevat työkavereitaan, niin tosiaan vaihdan mielelläni muualle tästä uppoavasta laivasta.

Onneksi on vaihtoehtoja. Ei tässä edes pelota oma työttömyys, kun haluaa vaan voida hyvin tässä elämässä ja tuo ala syö kaiken onnen pois.

Vierailija
1232/4199 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko aika siirtää työllistämisestä syyllistäminen työnantajille ja kunnille työttömien sijasta. Ei työtön työtä saa jos sitä ei ole. Koulutus vaaditaan joka hiton hommaan, kenellä on aikaa ja varoja kouluttautua jatkuvasti vuosia eri aloille että saa työpaikan. Eikö työ enää tekijäänsä opeta millään alalla, niinkuin ennen sanottiin. Verohelpotuksia ja suuria osinkoja jaetaan firmoissa omistajille ja johtajille, samalla yt päällä irtisanotaan työläisiä ja revitään jäljelle jäävistä kaikki puhti pois. Tähän on tultu ja yhä pahenee. Ei rahaa liikene työväelle enää, yläluokka haluaa kerätä kermat päältä ja rikastua lisää, muista viis..

Itseasiassa nyt ollaan väärillä laduilla. Eihän töitä kai saada, niitä mennään tekemään. Tulpataan ikäänkuin vuotavaa aukkoa. Tämä tässä mättää. Jos ei ole mitä tehdä, ei ole tekemistäkään.

Monissa firmoissa mennään kyllä aika pienillä resursseilla. Nykyiset työntekijät tekee ihan järjettömät määrät töitä. Niitä kun olisi jakamassa useampi henkilö, niin olisi monella jaksaminen ja mielenterveys huomattavasti paremmalla tolalla. Esimerkkinä vaikkapa nykyinen työnantajani: työntekijöitä parisenkymmentä. Lähes kaikki tekevät jatkuvasti ylipitkää päivää ja lomia jää pitämättä. Jos palkattaisiin eri osastoille vaikkapa yhteensä 3 uutta työntekijää (ihan vaikka assistentit kävisi oikein hyvin, eivätkä ole hurjan kalliitakaan), niin kyllä aikamoiset taakat nostettaisiin nykyisten työntekijöiden hartioilta. Eikä meidän firma ole mikään poikkeus, saman suuntaista kuulee lähes kaikilta lähipiirissäkin ja olen itsekin nähnyt muualla samaa. Olen meillä sanonut useasti, että tarvitaan lisää työvoimaa, mutta ei. Perustellaan, että ei ole budjetissa, joten ei voida. Sitten kun tehdään budjettia seuraavalle vuodelle, sanotaan, parhaimmillaan että "katsotaan" ja loppujen lopulta "ei mahtunut budjettiin tällä kertaa". Sama virsi joka vuosi.

1233/4199 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin!

Vierailija
1234/4199 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä se valitettavan usein on heti se mielikuva, että työtön on laiska, mielenterveysongelmainen tai alkoholisti.

Ei se mielikuva kuitenkaan ole ihan tyhjästä syntynyt, vaan valitettavan paljon on niitä, joita ei kiinnosta itsensä elättäminen ja he tuovat sen äänekkäästi esille. Olen paiskinut leipäni eteen huonosti palkattuja paskaduuneiksi sanottuja töitä ja samaan aikaan iso kuoro huutaa vieressä, että ei mene paskalla palkalla paskaduuniin, kun sossusta saa enemmän. Omalla kohdalla nuo paskaduunit ovat aiheuttaneet sen, että olen vähitellen kivunnut työurallani eteenpäin ja nyt palkka on muuta kuin paska. Olisinko tässä asemassa ilman paskaduunia? Tuskin.

Olin muuten työtön, kun menin paskasti palkattuun paskaduuniin, että työttömyydestä on kyllä omakohtainen kokemus. En nauttinut pätkääkään.

Olen kyllä eri mieltä. Itse en tunne ketään, joka työttömänä olisi halunnut varta vasten olla tai ei olisi yrittänyt työllistyä. Itse asiassa en ole ikinä jutellut ihmisen kanssa, joka olisi sanonut, että mielummin elää tuilla tms.

Sinun tutut nyt eivät ole välttämättä ihan edustava otos ihmisistä. Onko käynyt mielessä. Toiseksi, todella harva kertoo elävänsä mieluummin tuilla, mutta ei käytännössä tee asialle mitään. Aika kapea elämänkokemus nyt kuitenkin saa olla, ettet ole koskaan tavannut yhtään tuilla eläjää. 

Toki valtaosa työttömistä hakee töitä varmasti. Suurin osa varmasti myös tosissaan. Mutta ei se sitä muuta, että joukossa on ihmisiä, jotka elää vain tuilla tai on itse asettanut itselleen työnhakuun ehtoja, jotka rajaa hakemista - ei vuorotyötä, ei ulkotyötä, palkkavaatimus reilusti yli TES:n jne. jne. Voidaan toki sanoa, että työ kelpaisi, jos joku räätäöisi just sen täydellisen työn. 

Tottakai työnhaulle esitetään ehtoja! Vai missä kirkasotsaisissa kuvitelmissasi hahmottelet ihannetyöttömän, joka hakee kaikkea mahdollista ilmastöistä kansliapäällikköön? Ei sellaista ole.

Olen työskennellyt fyysisesti kevyessä, työajaltaan säännöllisessä asiantuntijatyössä kun kouluttauduin alalle jossa tehdään pääosin henkisesti ja fyysisesti kuormittavaa epäergonomisesti suunniteltua vuorotyötä. Varmaan arvaattekin mikä ala. Tulos: vaikutus terveyteen sitä luokkaa että on pakko hakea töitä sellaisilla spekseillä että henki ei mene ennen eläkeikää.

Vierailija
1235/4199 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

galgulah kirjoitti:

KOULUKIUSAAMINEN tuhoaa monen elämän jo heti alkuunsa, kun ei ole pääse harjoittamaan sosiaalisia taitojaan ja NIMENOMAAN sosiaalisia taitojahan työelämässä vaaditaan.

Kiusaajan tie vie vallan huipulle. Saamme taas uusia sipilöitä, vanhasia ja vartiaisia. Koulukiusaaja ja mikä vaan kiusaaja opettelee päättäjän taitoja jä pätevyyttä, huippuvirka on silloin lähes varma.  Idioottimassaan liittynyt on kuin turvaverkossa.  Kunniakansan haaliminen tänne oli ammattikiusaajien masinoima.

Vierailija
1236/4199 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterihansemiekin kirjoitti:

Itse astuin Joulukuun lopulla työttömyyskortistoon. Asunto ja autovelallisena ei paljon naurata, koronan takia töitä ei edes ole luvassa ennenkuin vuoden 21 lopussa.

Onko siis niin, että et osaa tehdä mitään muuta kuin yhtä tiettyä nippelitietohommaa vai miksi et mene muiden alojen töihin? Lumihommissa on nyt työvoimapula

Vierailija
1237/4199 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

siun sote kirjoitti:

siu sotessa sanotaan joukolla irti esimiehiä pilman perusteita joensuu

Jaa, vai niin? Suorittavaan portaaseenko se turhien suiden karsinta olisi pitänyt kohdistaa ja näin taas kasvattaa hoitojonoja?

Ei kuule, esimiesten potkuille on aina hyvä peruste: Rahaa säästyy sitä enemmän, mitä vähemmän siellä on maistereita sun muuta tyhjäntoimittajaa kovapalkakisina papereita pyörittämässä ja organisaatiouudistuksia keksimässä!

Vierailija
1238/4199 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siun sote kirjoitti:

siu sotessa sanotaan joukolla irti esimiehiä pilman perusteita joensuu

Jaa, vai niin? Suorittavaan portaaseenko se turhien suiden karsinta olisi pitänyt kohdistaa ja näin taas kasvattaa hoitojonoja?

Ei kuule, esimiesten potkuille on aina hyvä peruste: Rahaa säästyy sitä enemmän, mitä vähemmän siellä on maistereita sun muuta tyhjäntoimittajaa kovapalkakisina papereita pyörittämässä ja organisaatiouudistuksia keksimässä!

Just noin

Vierailija
1239/4199 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti, (ohis) minkälaisiin tehtäviin on nykypäivänä yli 200 tai jopa 800 hakijaa? Olen itse rekrytointialalla suuressa kaupungissa ja eniten hakijoita on yleensä assistentti -tason tehtäviin, mutta siinäkin tasossa - ja vain kerran - hakijoita on ollut 150.

Mutta sympatiat kaikille työnhakijoille, töitä ei todellakaan ole helppo löytää. Työnantajalla tai rekrykonsultilla saattaa olla joku tietty mielikuva valittavasta henkilöstä: ikä, sukupuoli, koulutus, asuinpaikka, työkokemus, osaaminen jne. Ja jos ne eivät omalla kohdalla kohtaa, etkä mahdu raameihin, on ihan sama kuinka upean hakemuksen tai cv:n laadit ja kuinka hyvä oikeasti olet, et pääse edes haastatteluun.

Vierailija
1240/4199 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti, (ohis) minkälaisiin tehtäviin on nykypäivänä yli 200 tai jopa 800 hakijaa? Olen itse rekrytointialalla suuressa kaupungissa ja eniten hakijoita on yleensä assistentti -tason tehtäviin, mutta siinäkin tasossa - ja vain kerran - hakijoita on ollut 150.

Mutta sympatiat kaikille työnhakijoille, töitä ei todellakaan ole helppo löytää. Työnantajalla tai rekrykonsultilla saattaa olla joku tietty mielikuva valittavasta henkilöstä: ikä, sukupuoli, koulutus, asuinpaikka, työkokemus, osaaminen jne. Ja jos ne eivät omalla kohdalla kohtaa, etkä mahdu raameihin, on ihan sama kuinka upean hakemuksen tai cv:n laadit ja kuinka hyvä oikeasti olet, et pääse edes haastatteluun.

Toimistotehtäviin pienissä kaupungeissa.