Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
81/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen työtön koska sain laittomat potkut perhevapaalla. Tää on muuten tavattoman yleistä, asiasta ei vaan puhuta juurikaan kun luullaan että laki suojelee perhevapaalla olevaa. Ei suojele, ei ole edes velvoitetta ottaa takaisin äippäloman jälkeen. Lainkohta menee näin (ei sanantarkka kopio): ”työnantajan on mahdollisuuksien mukaan tarjottava vanhaa tai vastaavantasoista työtä, jos se ei ole mahdollista niin muuta työtä, ja jos se ei ole mahdollista niin sitten irtisanominen äitiyslomalta palatessa”

Mut irtisanottiin kesken äitiysloman.

Kiva kuunnella esim vanhempieni ja suvun sättimistä miten itse olen syypää työttömyyteeni ja miten olen laiska ja saamaton kun en vaan kävele firman ovesta sisään ja MENE töihin.

Et ilmeisesti kuulu liittoon? Koska juuri tällaisessa tapauksessa siitä olisi hyötyä. Liiton tuella voisit haastaa työnantajan käräjille ja saada asianmukaiset korvaukset. Mikäli tuo on todellinen tapaus, se olisi hyvin selvä juttu. Liiton kanssa ei joudu itse maksumieheksi vaikka kaikki menisi pieleen ja näinhän tässä ei voisi edes käydä.

Sain 3 kk palkan liiton avustuksella. Tapaus oli mutkikas kun työnantaja osasi selitellä organisaatiomuutoksista tms. Jos näitä ei olisi ollut olisi saattanut saada 6kk.

Mitä luulet että tuo lohduttaa? EI MITÄÄN! Sitä työpaikkaa ei riitautuksella takaisin saa. Joku parin kuun palkka ei korvaa mitään!

Vierailija
82/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakemiini paikkoihin on ollut 200-250 hakijaa. Vaikka olen hyvä ja on loisto cv niin niillä kahdellasadalla muullakin on...

Tässä on selvästi mokattu alan valinnassa. Itseni lisäksi on pari viimeistä kertaa ollut ehkä 10 hakijaa, joista pari oikeasti sopivaa. Palkka on hyvä ja työt ehkä hieman stressaavia mutta siistejä sisätöitä kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se hyvä koulutus ole koskaan taannut kenellekään töitä tai hyvää palkkaa.

Yksi iso tekijä tässä taitaa olla se, että Suomessa on jo liikaa korkeasti koulutettuja ihmisiä joille ei vaan yksinkertaisesti ole töitä. Siinä tulee sellanen mukava asia vielä eteen ettet saa edes paskapalkkaisia hanttihommia kun olet opiskellut liikaa.

Itse vedän varastotöistä yli 3000€ kuussa käteen ihan peruskoulupohjalta eikä tarvi miettiä töiden jälkeen töitä, eikä mitään siihen liittyvää. Pitää vaan huolen, että on seuraavana päivänä ajoissa töissä ja hoitaa työajalla ne duunit mitä tarvii.

Jos kaikki olisivat maistereita, tohtoreita tai vastaavia, ei maailmassa enää tapahtuisi mitään koska kaikki työt jäisivät hoitamatta.

Huh huh olipa maistereita aliarvioiva kommentti. Onko se maisterin vika, jos koukutetaan liikaa tai ei valita töihin sen takia, että on liikaa kouluttautunut? Vain tyhmä ajattelee noin miten sinä.

On mulla ollut kouluttauneita alaisia. Yhteistä niillä on se, että niille on 99% haku päällä koko ajan. Ei koskaan tiedä milloin ne lähtee. 

Miksi sitoutua sellaisiin työntekijöihin, jotka ei halua sitoutua tekemäänsä työhön ?

Sincc

Tänä päivänä et löydä sitoutuneita työntekijöitä kuin vanhemmasta polvesta. Nuoret on koko ajan haku päällä koska  halutaan uusia kokemuksia, elämyksiä, ja tietenkin enemmän liksaa. Kaikkein heikoiten työntekijään sitoutuneita työnantajia taas ovat halpatyövoimaa käyttävät siirtofirmat. Tämä taas näkyy monella tavalla työssä. Onko ihme jos työntekijät hakevat parempaa? MAisteri tai ei.

.

Työntekijät eivät sitoudu koska työnantajat eivät sitoudu! Halutaan nollasopimuksilla ja 4h/vk sopimuksilla työntekijöitä. Kenellä on varaa sitoutua tuollaiseen? Minulle tarjottiin pätkätyön jälkeen nollasopimusta josta tylysti kieltäydyin. Luojan kiitos! Olisin isossa pulassa tällä hetkellä, en saisi mistään euron euroa ja olisi mennyt luottotiedot ja koti alta. 

Miksi ihmeessä joku tekee jonkin 0-tunti sopimuksen, eihän se takaa töitä, mutta olet sitoutunut jotenkin...Kyllä työ pitää olla 8tunnin päivä 5pv/vko. Eri juttu on jos itse toisin haluaa.En edes kusisi sellaiseen firmaan päinkään, joka jotain muuta kuin 8 tunnin päiviä tarjoilisi.

Eihän niiden palkoilla kukaan pysty normaaliin elämään.

No siksi sitä soviteltua maksetaankin. Itse saan osa-aikatyön palkkaa sekä soviteltua ansiosidonnaista yhtä paljon nettona kuin mitä kokoaikatyöstä nettopalkkaa. Nimenomaan hakeuduin osa-aikatyöhön, koska tulot pysyivät samana, mutta työmäärä puolittui.

Vierailija
84/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakemiini paikkoihin on ollut 200-250 hakijaa. Vaikka olen hyvä ja on loisto cv niin niillä kahdellasadalla muullakin on...

Tässä on selvästi mokattu alan valinnassa. Itseni lisäksi on pari viimeistä kertaa ollut ehkä 10 hakijaa, joista pari oikeasti sopivaa. Palkka on hyvä ja työt ehkä hieman stressaavia mutta siistejä sisätöitä kuitenkin.

Miten niin mokattu? Ei ole yksi eikä kaksi alaa missä hakijoita aina tuon verran. Jos kaikki hakeutuisivat vaikka sinun alallesi niin kohtahan hakijoita olisi sinnen tuon verran. Kenen syy loppujen lopuksi se on, että joillekin aloille koulutetaan liikaa väkeä ja töitä ei vain löydy.

Vierailija
85/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää sossurottat töihin, kyllä töitä tekijöille riittää, henkilöstövuokrausfirmoissa on hanttihommia pilvin pimein, niistä hommista kuulemma voi sitten nousta parempiin hommiin, näin olen arvoisien asiantuntijoiden kuulleen sanoneen. Pitää olla valmis ottamaan vastaan muitakin kun alansa töitä!

Joo maisterihan varmasti on ykkösvalinta noihin.. Luuletko, ettei noitakin hommia hae joku jolla ammattitutkinto noihin tai ainakin työkokemusta? Että mene vain rotta itse omaan koloosi.

Vierailija
86/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työttömänä maisterina tehnyt vain suht lyhyitä määräaikaisuuksia, enemmän oman alan ulkopuolelta. Jännitän kovasti työhaastatteluita ja ihan jo työnantajan soittoa, jos ylipäätään edes siihen tilanteeseen pääsee. Toisaalta tykkään järjestää päivän oman aikataulun mukaan, joten työttömyysajan voi nähdä positiivisenakin asiana (tosin korona-aika hieman masentaa). Vaikeinta on ehkä ihmisten tapaaminen, sillä "Mitä kuuluu?"-kysymykseen oletetaan vastattavan työhön liittyvillä asioilla.

Vierailija
87/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tykännyt olla työttömänä, vaikka rahapula syö naista. Yritän taas ensi syksyksi hankkiutua työttömäksi, ei nykyajan työelämääkään aina hirveän montaa vuotta peräkkäin jaksa. Täytyy välillä huilata.

Vierailija
88/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut työttömänä. Ikää nyt 32 v. En osaisi kuvitellakaan miltä tuntuisi olla tekemättä mitään ja maata kotona päivästä toiseen. Joskus viikonloputkin/lomat tuntuvat liian pitkiltä.

Vierailija
89/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää sossurottat töihin, kyllä töitä tekijöille riittää, henkilöstövuokrausfirmoissa on hanttihommia pilvin pimein, niistä hommista kuulemma voi sitten nousta parempiin hommiin, näin olen arvoisien asiantuntijoiden kuulleen sanoneen. Pitää olla valmis ottamaan vastaan muitakin kun alansa töitä!

Mulle ainakin raha tulee kassasta, ei sossusta :-) Kiitos kun olet mukana kustantamassa :-)

Vierailija
90/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut työttömänä. Ikää nyt 32 v. En osaisi kuvitellakaan miltä tuntuisi olla tekemättä mitään ja maata kotona päivästä toiseen. Joskus viikonloputkin/lomat tuntuvat liian pitkiltä.

No juuri tuollaisiin ulkoa ohjelmoituihin ihmisiinhän koko koulutusputki aina varhaiskasvatuksesta lähtien tähtää. Siksi lapset on otettava kotoa pois laitoskasvattamoihin, että oppivat heräämään aikaisin ja odottamaan ylhäältä päin määrättyä toimintaa.

91/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 7-kymppinen isä kuuluu siihen ikäluokkaan, joka pitää työntekoa identiteettikysymyksenä. Kun minun isoveljeni 90-luvulla valmistui amiksesta työttömäksi, sanoi faija hänelle, että häntä hävettää kun sinä olet työtön että kyllähän sinun pitää töihin mennä eikö vaan matkoilla työttömänä kotona. Mutta nyt kun siskopuoleni on valmistunut yliopistosta työttömäksi , on faijan sitä mieltä, ettei siskopuoleni edes tarvitse mennä pienipalkkaiseen työhön, kun ei siitä jää paljoa sen enempää käteen kuin työttömänä.

Että niin ne mielipiteet muuttuvat.

Vierailija
92/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ainakin raha tulee kassasta, ei sossusta :-) Kiitos kun olet mukana kustantamassa :-)

Sama täällä. Eipä sossusta tule penniäkään vaan kassasta.

Vierailija
93/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen Kauppt.lis. eli ihan ”kovalta alalta”. Et vaan taida tajuta mikä työnhakutilanne tätä nykyä on. Työttömiä vastaavan koulutuksen omaavia on tuhansittain

Vierailija
94/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, mullekin työttömyys napsahti ekaa kertaa elämässä 45v iässä. En mäkään osannut kuvitella työttömänä oloa.

Se kun ei ole oma valinta, etkä sinäkään voi tietää mitä tulevaisuudessa urallasi tapahtuu.

Vierailija
95/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tunnen vain myötätuntoa työttömiä kohtaan.

nykyään kuka vaan voi jäädä työttömäksi.

olen seurannut parin ystäväni elämää. ei ihme, että stereotypia juoposta laiskasta työttömästä istuu sitkeässä.

kumpikin masentuivat niin, että ratkesivat ryyppäämään. kumpikin olivat pitkän uran tehneitä, kouluttautuneita, päteviä ammatti-ihmisiä ja ahkeria puurtajia, mutta pitkäaikainen työttömyys aiheutti unettomuutta ja masennusta, jota sitten hoidettiin alkoholilla.

kuinkahan moni työtön on alkanut alkoholin suurkuluttajaksi ihan vain sen v*tutuksen takia?

Ironista asiassa on se, että kumpikin vielä parisen vuotta sitten itse puhuivat työttömistä työtävieroksuvina pummeina, joiden dokailut ja lusmuilut he kustantavat.

Vierailija
96/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi toivonkin, että nämä rajoituksia kuorossa vaativat "terveys ennen taloutta" koronahysteerikot menettäisivät itse työpaikkansa. Sitten nähtäisiin muuttuisiko ääni kellossa. Kun terveys ja talous eivät ole toisiaan poissulkevia asioita vaan kulkevat käsi kädessa. Ei terveyttä ilman taloutta . 

Tuohon voi vain vastata, että jos itse olisin jossain työssä jossa en viihtyisi tai olisi vaara saada muita herkemmin vaikkakin juuri se korona, niin ottaisin itse lopputilin.

Ikää on sen verran, että seuraava vaihe elämässä on muutaman vuoden kuluttua eläke. Kyllä anssilla pärjää hyvin, se karenssi ei haittaa mitään. Kyllä tähän ikään on jo senverran pankissa että kyllä pärjätään.

Vaikka nuorempikin joutuu lomautetuksi, niin kyllä pärjää, eihän koronan takia lomautettujen anssin enimmäispäivätkään kulu.

Siitä vaan, hyvä kun joku taloutta pyörittää vaikka muiden kustannuksella...olkaamme  sen verran valveutuneita, että emme käytä näiden talous edellä ajattelevien tarjoamia palveluita. Muutakin kun löytyy.

Vierailija
97/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle työttömyydestä tuli paha unettomuus, en käytä alkoholia ollenkaan. Ikävä oli huomata että apua ei saa mistään. Ennen oli loistava työterveyshuolto ja nyt on pohjasakka-meiningillä terveyskeskus, jossa on ”evvk”-lääkäreitä joille saa ajan 4kk päähän (unettomuus on ns kiireettömän ajan asia) ja sitten kun viimein pääsee sinne lääkäriä ei kiinnosta ja se luennoi vain unihygieniasta (josta tiedän jo oikeastaan kaiken, kaikki keinot on jo kokeiltu).

Tämä unettomuus on muuttumassa masennukseksi. Siinä vaiheessa alkaa olla varmaan jo toivo menetetty lopullisesti.

Vierailija
98/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen Kauppt.lis. eli ihan ”kovalta alalta”. Et vaan taida tajuta mikä työnhakutilanne tätä nykyä on. Työttömiä vastaavan koulutuksen omaavia on tuhansittain

Tuohonhan se ylikoulutus johtaa, kohta on jokainen jonkinsortin ekonomi tai lettutieteen vihtori ja ilman mitään mahdollisuutta työllistyä.Pitäisi olla joku realistinen määrä vuosittain, joka kuhunkin kouluun otetaan. Nykymenolla kohta kaikki on helvetin hyvin koulutettuja työttömiä, joilla ei ole mitään hyötyä koulutuksestaan ikinä.

Vierailija
99/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole ajatellut koskaan työttömistä pahaa. Kestän senkin, että jotkut loisivat. Ei niistä lois-geenin omaajista kuitenkaan tulisi hyviä työntekijöitä. Jotkut huutelevat "menkää töihin!", vaikka eivät itse palkkaisi lusmuja. Tekopyhää vaatia muilta sitä, mitä itse eivät tekisi.

Mikä lois-geeni? Mistä sinä toisten työkyvyt tiedät? Olen itse aikoinani tehnyt vaativia tehtäviä, ylempi korkeakoulututkuinto ja toinenkin on, ikinä en ole turhaan saikulla ollut ja töitä hakenut ympäri maata työttömänä ollessani. Nykyään otan systeemiltä sen minkä saan, mutta ei kerro sitä millainen olisin töissä ollessani.

Vierailija
100/4199 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohonhan se ylikoulutus johtaa, kohta on jokainen jonkinsortin ekonomi tai lettutieteen vihtori ja ilman mitään mahdollisuutta työllistyä.Pitäisi olla joku realistinen määrä vuosittain, joka kuhunkin kouluun otetaan. Nykymenolla kohta kaikki on helvetin hyvin koulutettuja työttömiä, joilla ei ole mitään hyötyä koulutuksestaan ikinä.

Tän pitäisi olla valtion vastuulla. Ei yksilön. Tilanne näytti 90-luvulla vielä siltä että tämä tutkinto työllistäisi loistavasti. Olisipa aikakone jolla pääsisi uudestaan valitsemaan. T. Se Ktl