Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
681/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mäkin tiedän maistereita duunaritason hommissa. Mutta poikkeuksetta he ovat hankkineet myös alan koulutuksen ja usein taustalla on burn-out. Enemmän ne on just tuollaisissa valmistavissa yrityksissä, hoitoalalla ja jokunen puhelinmyynnissä. Puhelinmyyntiin nyt pääsee lähes kuka tahansa, mutta sillä ei kykene elämään kuin härskit tyypit jolla on munaa myydä sokealle mummolle käsityölehti ja 90-vuotiaalle papalle koululainen. 

Vierailija
682/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

686 lisää, että älkää nyt taas joku kirjoittako että ei ihme että olet työtön, kun en ole. Usein olen saanut kommentteihini tuollaisen vastauksen, vaikka en ole työtön enkä ymmärrä, miksi viesteistä niin päätellään, vaikka siinä ei ole mitään vihjettäkään sinne päin, todetaan vain millaista työnhaku tänä päivänä on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakemiini paikkoihin on ollut 200-250 hakijaa. Vaikka olen hyvä ja on loisto cv niin niillä kahdellasadalla muullakin on...

Mun alalla on 3kk.Pätkään ollut 350 hakijaa. Sellaista täällä.Vaikka on koulutus ja kokemusta,niin EI OOTA saat kuulla vain. Nuoremmat vie paikat,koska ovat halvempia.

Viimeisessä lauseeessa on totuuden siemen "nuoremmat vievät paikat koska ovat halvempia". Itse näen asiantuntijatyössä sen, että monikaan en halua työttömänä asiantuntijatyöhön, jossa palkka on 25% pienempi kuin aiemmin. Se on hakijan kannalta virhe. Työnantaja ei palkkaa työtöntä asiantuntijaa sillä palkalla, jota hän sai jäädessään työttömäksi kuin harvoissa tapauksissa. Usein palkka on noussut vuosittaisten korotusten myötä pitkäikaiselle työntekijälle tasolle, joka ei vasta kykyjä.

Vierailija
684/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakemiini paikkoihin on ollut 200-250 hakijaa. Vaikka olen hyvä ja on loisto cv niin niillä kahdellasadalla muullakin on...

Mun alalla on 3kk.Pätkään ollut 350 hakijaa. Sellaista täällä.Vaikka on koulutus ja kokemusta,niin EI OOTA saat kuulla vain. Nuoremmat vie paikat,koska ovat halvempia.

Viimeisessä lauseeessa on totuuden siemen "nuoremmat vievät paikat koska ovat halvempia". Itse näen asiantuntijatyössä sen, että monikaan en halua työttömänä asiantuntijatyöhön, jossa palkka on 25% pienempi kuin aiemmin. Se on hakijan kannalta virhe. Työnantaja ei palkkaa työtöntä asiantuntijaa sillä palkalla, jota hän sai jäädessään työttömäksi kuin harvoissa tapauksissa. Usein palkka on noussut vuosittaisten korotusten myötä pitkäikaiselle työntekijälle tasolle, joka ei vasta kykyjä.

Yleistäminen on yksi suuri syy siihen, että työttömiä ei palkata. Yksi tai kaksi tietyllä tavalla käyttäytyvää ei edusta 300 000:tta muuta. Minäkin absolustistina sain kuulla olevani laiska juoppo. Eipä  ole laiskaksi töissä haukuttu koskaan ennen työttömyyttä eikä nykyisessä työssä missä nyt olen ollut jo monta vuotta. Päinvastoin. Tuollaisia, joilla on kovat palkkavaatimukset olen tavannut itsekin. Yleensä he ovat jotain paperimiehiä, jotka uskovat että töitä saa kun vain haluaa ja kävelee jonnekin, kuten he vuonna 1977 menivät paperitehtaalle, tai entisiä Nokian insinöörejä, jotka saivat työnsä vain ilmoittautumalla, tai jotain näitä vastaavia. Heillä on kova usko omaan työllistymiseen vielä työttömyyden alkuvaiheessa ja heillä ansiosidonnainen on hyvä. He uskovat, että töitä saa sitten kun ansiosidonnainen loppuu, koska saihan niitä ennenkin vain kysymällä. Aika monen pitkäaikaistyöttömyyden taustalla on liiallinen usko omaan työllistymiseen ansiosidonnaisen päätyttyä. Kun ei se sitten niin helppoa enää 1-2 vuoden päästä olekaan töitä saada, muitakin hakijoita on. 

Työttömiltä välillä vaaditaankin liikoja. Pitäisi tuosta vain muuttua jokaisen alan ihmeosaajaksi, jos jää työttömäksi. On aloja, joille ei vaadita koulutusta tai riittää lyhyt kurssi, mutta ei niilläkään voi tehdä töitä, jos ei ole alan osaamista. Minusta ei koskaan ole huonekalujen kokoonpanijaksi,  ompelijaksi tai kellosepäksi. Mielelläni tekisin käsitöitä, mutta valitettavasti vain en opi. Olen kovasti treenannut, mutta kädentaidot on huonot ja minun on hyväksyttävä se. Nykyään on työ, jossa saan käyttää koulutustani ja osaamistani, mutta kun työnantaja jää eläkkeelle, on minun vielä kerran yritettävä työllistää itseni johonkin. En työnantaja myy toiminnot ja ehkä minä pääsen uudelle työnantajalle, tai sitten ei. Aika näyttää. Olen jo alkanut katsella uusia töitä, mutta viihdyn nykyisessä hyvin, joten vielä olen nirsoillut. Sitä mukaa kun aika tulee lähemmäksi, laajennan kenttää ja hakualuetta.  

Vierailija
685/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorehko sairaanhoitaja, puolisona hyvätuloinen lääkäri? Muista, jos putoat, niin putoat niin korkealta, että sattuu.

Vierailija
686/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut myyjänä vaateliikkeessä ennen kuin sain koulutustani vastaavaa työtä.

Serkkuni oli uudenkaupungin autotehtaalla ns. hanttihommissa ihan tässä korona-aikana ennen kun sai oman alan duunia.

Tekosyitä voi aina keksiä.

Vierailija
687/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alallani on mennyt huonosti hyvin pitkään. Itselläni on töitä freenä yllin kyllin mutta toimeentulo silti vaikeata.

Mutta totuus kuului "kaverin" suusta: Ala hoitaa lapsia. MInua huvitti tällainen Kekkosen ajan ihminen ja neuvo. Mitähän alustaa hän mahtoi ajatella? Varmaan että laittaisin  lapun kaupan seinälle.

Lastenhoitoonkin on omat ammattilaiset. Kuka antaisi lapsensa täysin kokemattomalle vieraalle ihmiselle? Jos yhden 20 euron keikan saisi, mistä loput rahat toimeentuloon?

Tämä kertomani esimerkki on osoitus siitä, että kaikkea voi suustansa päästellä, kun ei ole ymmärrystä oikein mistään.

Vierailija
688/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä vaiheessa tulee hieman kusetettu olo, kun ensin vuosikaudet opiskelet alaa, jonka pitäisi olla niin työllistävä. Panostat opiskeluihin, käyt töissä siinä ohella, mutta joudut yhä ottamaan opintolainaa, saat hyvät oman alasi harjoittelupaikat, panostat graduun. Valmistuttua kuitenkin huomaat, että et ei niitä oman alan töitä edes ole ja jos on niin niihin on jo katsottuna joku muu. haet kaikkea mahdollista mikä edes liittyy siihen opiskelemaasi alaan, ympäri Suomen et kuitenkaan tule valituksi. Lopulta pääset työhön mikä ei vastaa koulutustasi, mutta vain määräajaksi. Sekin loppuu ja taas hakemisesta huolimatta et saa töitä.

Sitten joku neropatti ehdottaa ratkaisuksi, että mene sinne mäkkäriin tai kaupankassalle töihin (ihan kuin niihinkin vaan ylipäätään mentäisi) äläkä nirsoile siinä. Heittäisit pois vuosikausien työn ja mitä varten olet ottanut 15 000 opintolainat ihan elämiseen vaikka olet samalla töissäkin käynyt ja ottaisit sellaisen työn takia, jolla et edes kunnolla pysty tuota lainaa lyhentämään? Puhumattakaan siitä, että maisteria ei edes palkata noihin töihin, koska tulijoita riittää niistä halvemmista opiskelijoista ja tuon alan työkokemusta omaavista.

Ja tämä kaikki sen jälkeen, kun alan pitäisi olla työllistävä ja siitä jauhettu koko opiskelun ajan. Kyllä siinä vaiheessa hieman alkaa ärsyttää, kun joku joka luulee tietävänsä tilanteen, niin tulee pätemään, että mene sinä laiskimus töihin siitä.

Vierailija
689/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön aineenopettaja. Opintoja takana 5 vuotta yliopistossa, pätevyys ja pätkätyötä opetusalalla. Suuri syy työttömyyteen on, että asun alueella, jossa lestadiolaiset rehtorit ottavat töihin vain lestadiolaisia opettajia. Lyhyitä sijaisuuksia kouluissa pääsevät tekemään rehtorien aikuiset lapset. Tähän ei edes kaupunki pysty puuttumaan mitenkään. Mafia jyrää.

Vierailija
690/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön aineenopettaja. Opintoja takana 5 vuotta yliopistossa, pätevyys ja pätkätyötä opetusalalla. Suuri syy työttömyyteen on, että asun alueella, jossa lestadiolaiset rehtorit ottavat töihin vain lestadiolaisia opettajia. Lyhyitä sijaisuuksia kouluissa pääsevät tekemään rehtorien aikuiset lapset. Tähän ei edes kaupunki pysty puuttumaan mitenkään. Mafia jyrää.

Muuta toiseen kaupunkiin. Töitä löytyy pk-seudulta paremmin.

Vierailija
691/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Sitten joku neropatti ehdottaa ratkaisuksi, että mene sinne mäkkäriin tai kaupankassalle töihin (ihan kuin niihinkin vaan ylipäätään mentäisi) äläkä nirsoile siinä. Heittäisit pois vuosikausien työn ja mitä varten olet ottanut 15 000 opintolainat ihan elämiseen vaikka olet samalla töissäkin käynyt ja ottaisit sellaisen työn takia, jolla et edes kunnolla pysty tuota lainaa lyhentämään? Puhumattakaan siitä, että maisteria ei edes palkata noihin töihin, koska tulijoita riittää niistä halvemmista opiskelijoista ja tuon alan työkokemusta omaavista. siitä.

Muiden rahoillako sitten ajattelit tuota opintolainaa lyhentää?

Vierailija
692/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaakakkulapio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Sitten joku neropatti ehdottaa ratkaisuksi, että mene sinne mäkkäriin tai kaupankassalle töihin (ihan kuin niihinkin vaan ylipäätään mentäisi) äläkä nirsoile siinä. Heittäisit pois vuosikausien työn ja mitä varten olet ottanut 15 000 opintolainat ihan elämiseen vaikka olet samalla töissäkin käynyt ja ottaisit sellaisen työn takia, jolla et edes kunnolla pysty tuota lainaa lyhentämään? Puhumattakaan siitä, että maisteria ei edes palkata noihin töihin, koska tulijoita riittää niistä halvemmista opiskelijoista ja tuon alan työkokemusta omaavista. siitä.

Oletko yksinkertainen vai yksinkertainen? Itsekin maksan veroja ja olen maksanut koko elämäni ajan töissä käymällä. Eiköhän siitä sen verran liikene, että voin nyt liiton rahoilla koittaa saada sen edes jotenkin omaa alaani vastaavan työn tai kouluttautua vielä, jos kerta tuolla tutkinnolla niitä ei saa.

Vierailija
693/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Oletko jotenkin sairas ihminen, kun kiusaat täällä muita noilla typerillä kommenteilla. Huomaa, että olet juuri niitä ennakkoluuloisia ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä vaikka työttömyydestä tai miten monista syistä voi olla työtön. Kenenkään täällä ei kyllä tarvi välittää tuollaisen ihmisen trolli kommenteista.

Vierailija
694/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin terve aloitus, kiitos siitä. 

Vierailija
695/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt noin 10 vuotta pätkä/määräaikaisia/ ollut työttömänä, tutut ihmettelee miten tilanne voi olla näin. Muut puskee ohi jne. 

On harmillista että työttömyyden tajuaa moni vasta kun on työtön itse. :( 

Vierailija
696/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta toiseen kaupunkiin. Töitä löytyy pk-seudulta paremmin.

Minä olen asunut koko ikäni pääkaupunkiseudulla, olen pätevä ja kokenut ihan tavallisten aineiden opettaja, mutta työttömänä kuudetta vuotta. Ei tipu virkoja, määräaikaisia töitä eikä edes sijaisuuksia. Tänne kannattaa muuttaa vain, jos täältä saa vakituisen työpaikan, jonka perässä on turvallista tulla.

Vierailija
697/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

paska kaupunkki kirjoitti:

Olen tehnyt noin 10 vuotta pätkä/määräaikaisia/ ollut työttömänä, tutut ihmettelee miten tilanne voi olla näin. Muut puskee ohi jne. 

Määräaikaisissa työsuhteissa ei ole mitään hävettävää. Ne nyt vaan on osa nykyaikaista työelämää. Yksityisellä sektorilla harvemmin on stabiileja työsuhteita.

Vierailija
698/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

paska kaupunkki kirjoitti:

Määräaikaisissa työsuhteissa ei ole mitään hävettävää. Ne nyt vaan on osa nykyaikaista työelämää. Yksityisellä sektorilla harvemmin on stabiileja työsuhteita.[/quote

Niin, sitä eivät vain sellaiset kommentin kirjoittajan tutut ymmärrä, jotka taivastelevat määräaikaisuuksia.

Vierailija
699/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te hölmöt tajua, että meillä on tällä hetkellä huutava työvoimapula. Tajuatteko? HUUTAVA työvoimapula. Teidän laiskojen takia joudumme hakemaan nyt ulkomailta työntekijöitä avoimiin tehtäviin. Eikö teitä yhtään hävetä! Kyllähän nyt jokaiselle työtä löytyy. Sen kun vain hakee. Ei se ole sen vaikeampaa. Mutta kun te vain löhöilette ja makoilette sohvalla päivät pitkään niin ei ihmekkään kun ei töitä löydy. Yrittäkää edes!

Terv. Poliitikot

Vierailija
700/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavin on se heitto pitkään nukkumisesta työttömänä, eikä se rajoitu mitenkään tavan ihmisiin, vaan moni sosiaalityöntekijäkin tai joku kurssinvetäjä alkaa lässyttää helposti opettavaisella ja huolestuneella äänensävyllä jostain vuorokausirytmistä.

Hyvä ihmiset, minä olen aamuvirkku, eikä se muutu työttömänä mihinkään. Hyvin todennäköisesti teidän sanojien vuorokausirytmi on levottomampi kuin minun. En koskaan valvo yli klo 22, nukahdan silloin.

Itse en ole koskaan työtä pelännyt, sosiaalisista suhteista se on aina kiinni jäänyt se työn loppuminen.

Aina ennemmin tai myöhemmin yrittää joku urpo kiusata töissä, ja itse taas olen impulsiivinen enkä millään tavoin nöyrä luonne, niin tuloksena on avoin konflikti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme