Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
701/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olet itsesi kouluttanut. Ei sitä kukaan muu ole tehnyt, tosin on maksanut opiskelut puolestasi. Itse olet valinnut opintosuuntasi, ehkä välittämättä työllistymismahdollisuudesta, kun oli niin mielenkiintoinen aihe. Nyt siis yhteiskunnan pitäisi järjestää sinulle työpaikkakin?

Mitään vastuuta omasta toiminnasta ei haluta ottaa. Sitten vaan sohvan nurkkaan masentumaan ja vaatimaan: Parantakaa minut.

Maisterit ja muut akateemiset Vauva-lehden palstalla! Haloo!

Vierailija
702/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana tässä on se että Suomeen investoidaan kokoajan vähemmän. Suomesta häviää kokoajan näitä hyviä asiantuntija paikkoja. Ja kun koulutus on korkea ja paikat jotka ovat auki eivät vaadi sitä syntyy tälläinen effektti jossa korkeasti koulutettu ei hae näitä alempia paikkoja vaan odottaa hänen koulutustaan vastaavia paikkoja. Mutta niitä ei tule, koska nykyisin on parempaa mennä sisään ns huonommalla tittelillä ja sitte katsoa niitä paikkoja ja on parempi mahdollisuus päästä ylös sieltä kautta. Toinen vaihtoehto on muuttaa työn perässä toiseen valtioon, joissaan valtioissa on ihan sellainen ohjelma käytössä jos muutat työn perässä saat pysyvän oleskelun sieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti: en ole ollut päivääkään työttömänä. Aloitin työnteon vuonna 1989 ja hommaa riittää.

Vierailija
704/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän olet itsesi kouluttanut. Ei sitä kukaan muu ole tehnyt, tosin on maksanut opiskelut puolestasi. Itse olet valinnut opintosuuntasi, ehkä välittämättä työllistymismahdollisuudesta, kun oli niin mielenkiintoinen aihe. Nyt siis yhteiskunnan pitäisi järjestää sinulle työpaikkakin?

Mitään vastuuta omasta toiminnasta ei haluta ottaa. Sitten vaan sohvan nurkkaan masentumaan ja vaatimaan: Parantakaa minut.

Mitä jos on valinnut alan jonka pitäisi työllistää, mutta työpaikkoja ei silti ole kaikille? Mitä jos hakee kaikkea mihin vähänkin on mahdollisuuksia, mutta ei ikinä tule valituksi silti 200 muun hakijan joukosta? Kaikki ei pääse lääkäreiksi, hammaslääkäriksi joilla lähes ainoana melkein 100% työllistyminen. Huomaa, että olet yksi niistä utopiassa elävistä, joilla kalahtaa pilkka vahvasti omaan nilkkaan, jos itse saat työttömän arvan vaikka seuraavissa yt neuvotteluissa.

Vierailija
705/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen investoi koulutukseensa. Ensinnäkin opiskelet 8 vuotta pitempään kuin peruskouluun jättäneet duunarijantterit. Otat tuhansia euroja, helposti siis yli 10ke opintolainaa. Näet hirveän vaivan vuosien ajan kun opiskelet, teet harjoitustöitä, ponnistelet äärirajoilla. Ja SITTEN joku neropatti ehdottaa että mee töihin kahvilaan?!

Ehkäpä se maisteri ei olisi tuota kaikkea vaivaa nähnyt jos olisi halunnut kahvilaan töihin.

Kai työelämässä on samat säönnöt kaikkialla. TÄYTYY OLLA KOKEMUSTA! Miten sulla on kokemusta jos vietät 8 vuotta kirjoja päntäten??!

No vaikka kesä- tai osa-aikatöistä! Ja miksi sitä työkokemusta pitäisi hankkia juuri kahvilasta (vaikka se opiskeluaikana ok)?

Sun on varmaan vaikea käsittää duunarina näitä juttuja, otan osaa.

Ei vaan itse satunnaisia töitä tehneenä JA kesätöitä tehneenäkin koen ettei nekään työkokemukset riitä kun töitä etsii. Ainakaan työnantajien mielestä. 3 ammattiakin opiskeltu että turha väittää ettei oo töitä sen eteen tehty että joskus vakituisen paikan sais.. Miten siis kirjoja pänttäävänkään kokemukset voi riittää?

Vierailija
706/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanot, kun on kouluttautunut nimenomaan alalle, joka nousevana alana veti mutta sitten tuli stoppi? Voisi yrittää ottaa hieman pidemmänkin aikajanan huomioon, kun esittää varmoja mielipiteitään. Pidemmän ajan kuluessa tilanteet voivat muuttua, vaikka kuinka olisi kouluttautunut alalle, jolla on töitä. Joskus muutos tulee lyhyessäkin ajassa.

Uudelleen kouluttautumisesta aivan toiselle alalle on turha puhua, jos ikää alkaa jo olla eikä ole varaa heittäytyä opiskelijaksi. Ikä ei minulle itselleni olisi mikään este mutta realiteetit tulevat vastaan. Ei kannata alkaa kuusikymppisenä opiskella esimerkiksi oikeustiedettä, vaikka ala kinnostaisikin. 

Vierailija
707/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luvattu siirto edellisestä työpaikasta uuteen paikkaan ei yllättävän rekrytointikiellon vuoksi onnistunutkaan, niin työura katkesi siihen. Kukaan ei palkkaa ikääntyvää ihmistä, jolla on 3 vuoden katkos cv:ssä. Ja 50+ ei näköjään palkata muutenkaan.

Vierailija
708/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat varsinaiselta älyk äpiöltä, jonka syys-seuraussuhteiden ymmärrys ja muukin kyky järjenkäyttöön on nollatasoa.

Vierailija
709/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te hölmöt tajua, että meillä on tällä hetkellä huutava työvoimapula. Tajuatteko? HUUTAVA työvoimapula. Teidän laiskojen takia joudumme hakemaan nyt ulkomailta työntekijöitä avoimiin tehtäviin. Eikö teitä yhtään hävetä! Kyllähän nyt jokaiselle työtä löytyy. Sen kun vain hakee. Ei se ole sen vaikeampaa. Mutta kun te vain löhöilette ja makoilette sohvalla päivät pitkään niin ei ihmekkään kun ei töitä löydy. Yrittäkää edes!

Terv. Poliitikot

Alapeukuista päätelleen moni täällä ei ymmärrä ironiaa:)

Vierailija
710/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se hyvä koulutus ole koskaan taannut kenellekään töitä tai hyvää palkkaa.

Yksi iso tekijä tässä taitaa olla se, että Suomessa on jo liikaa korkeasti koulutettuja ihmisiä joille ei vaan yksinkertaisesti ole töitä. Siinä tulee sellanen mukava asia vielä eteen ettet saa edes paskapalkkaisia hanttihommia kun olet opiskellut liikaa.

Itse vedän varastotöistä yli 3000€ kuussa käteen ihan peruskoulupohjalta eikä tarvi miettiä töiden jälkeen töitä, eikä mitään siihen liittyvää. Pitää vaan huolen, että on seuraavana päivänä ajoissa töissä ja hoitaa työajalla ne duunit mitä tarvii.

Jos kaikki olisivat maistereita, tohtoreita tai vastaavia, ei maailmassa enää tapahtuisi mitään koska kaikki työt jäisivät hoitamatta.

Minkähän laisista varastohommista mahtaa olla kyse, kun itse rahoitin opiskelujeni ekat vuodet tekemällä varastohommia ja palkka oli parhaimmillaan nykyrahaksi muutettuna noin 1700€/kk brutto (nettoa en enää muista)

Nykyään tienaan nippa nappa yli 3000€/kk netto.

DI 50

Vierailija
711/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivälehdessä taas juttu, missä kaksi työtöntä eri ikäistä naista kertoo tarinansa. Erikoista on se, että he ovat työttömänä vasten omaa tahtoaan! Ihan kuin suurin osa olisi työttöminä vapaaehtoisesti! Median asenne työttömiin on aina tämä ja se vaikuttaa myös muiden mielipiteisiin.

Vierailija
712/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko joku oikeasti, että kaikista maisterin tutkinnoista työllistyy omalle alalle? Tai että opiskelijamäärät on mitoitettu työmarkkinoiden mukaan? Mistä näitä epärealistisia ajatuksia kumpuaa? Jokainen päättää, mihin haluaa päästä opiskelemaan ja työpaikan löytäminen on jokaisen oma ongelma.

Ei yhteiskunta ole vastuussa teidän työpaikoista, olette itse niistä vastuussa. Ja jos tutkinnolla ei työllisty omalle alalle, niin joko etsittävä muuta työtä tai lähdettävä uudelleen opiskelemaan.

Itse maksaisin max pari vuotta vastikkeetonta tukea, sen jälkeen rahan eteen tehtävä jotain.

- Kaksi tutkintoa tehty, myös työttömyyskausia ja kaikenlaisia pätkätöitä takana

Vierailija
713/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanot, kun on kouluttautunut nimenomaan alalle, joka nousevana alana veti mutta sitten tuli stoppi? Voisi yrittää ottaa hieman pidemmänkin aikajanan huomioon, kun esittää varmoja mielipiteitään. Pidemmän ajan kuluessa tilanteet voivat muuttua, vaikka kuinka olisi kouluttautunut alalle, jolla on töitä. Joskus muutos tulee lyhyessäkin ajassa.

Uudelleen kouluttautumisesta aivan toiselle alalle on turha puhua, jos ikää alkaa jo olla eikä ole varaa heittäytyä opiskelijaksi. Ikä ei minulle itselleni olisi mikään este mutta realiteetit tulevat vastaan. Ei kannata alkaa kuusikymppisenä opiskella esimerkiksi oikeustiedettä, vaikka ala kinnostaisikin. 

40- tai 50-kymppisenä kyllä kannattaa kouluttautua uudelleen. Ja työkkäri tukee opiskelua eli ihan samat tuet pyörii. Koulutuskin ilmaista. Tekosyitä maailma täysi.

Vierailija
714/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työttömien laiskuuden ei huomaa vasta kuin työnantajana.

Vierailija
715/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siivoojille töitä riittää!

Vierailija
716/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti nykyaikana työpaikat menevät suhteilla. Ei koskaan sitä parasta palkata vaan jonkun kaveri tai sukulainen. Hyvin harva pääsee töihin osaamisella enää nykypäivänä tai normaalin haun kautta. Itsekin olen yllättynyt siitä, että vaikka minulla on loistava kokemus ja koulutus, olen tehnyt monipuolisia työtehtäviä, huippuarvostelut aiemmista tehtävistä, niin omaa osaamista vastaavaa työtä on ollut todella vaikea löytää. Tietty asiaan vaikuttaa se, että olen lapseton n. 30-vuotias nainen. Lähes jokaisessa haastattelussa on sanottu, että koska olet lapseton kolmekymppinen nainen, niin sinua ei palkata joko suoraan tai epäsuorasti. Eli kysytty lapsista ym. Nyt olen sitten matalapalkkaisessa työssä, koska pakko olla jossakin työssä. Aion perustaa oman yrityksen, koska Suomi on älyttömän sovinistinen maa. Ihan älytöntä touhua, mutta sille ei voi mitään. Sveitsissä paremmin asiat, joten muutan sinne kyllä kunhan korona on laantunut.

Kaikille tässä vinkkejä nyt työnhakuun: 

1. Mieti 10 yritystä, joihin haluaisit ehdottomasti töihin. Tee avoin hakemus jokaiseen näistä ellei sopivia tehtäviä ole avoinna. Jos kirjoitat avointa hakemusta, niin siinä tulee lukea seuraavat asiat: mitä tehtävää haet, miksi haet ko. tehtävää, miksi haet ko. yritykseen töihin, mikä sinua motivoi, miksi olet oikea henkilö tehtävään? Samoin CV täytyy kohdistaa jokaiseen yritykseen tarkasti. Hyviä CV-pohjia löydät Canvasta. Henkisesti turpaan tulee hakiessa, mutta älä siitä välitä vaan jatka hakemista, älä ikinä luovuta! Jos et tule valituksi, muista että yritys hävisi, et sinä. CV:ssä täytyy lukea myös saavutuksista selkeästi.

2. LinkedIn-profiili, hommaa ehdottomasti sellainen ja verkostoidu yritysten päättäjien kanssa. Luonnollisesti verkostoidu erityisesti niiden yrityspäättäjien kanssa, joista koet olevan hyötyä. Tee selkeät hakusanat ja tuota sisältöä, mutta älä sellaista sisältöä josta on haittaa työnhaussa. Pysy positiivisena ja haasta tarvittaessa. Eli tee niin kuin minä sanon älä niin kuin minä toimin. 

Vierailija
717/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tällä palstalla on nyt opiskelijoita niin huomio! Kuten tällä palstalla annetut esimerkit osoittavat, niin huippukoulutus & työkokemus eivät takaa enää varmasti töitä. Hankkikaa niitä verkostoja tai opiskelkaa lääkäriksi.

Vierailija
718/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tällä palstalla on nyt opiskelijoita niin huomio! Kuten tällä palstalla annetut esimerkit osoittavat, niin huippukoulutus & työkokemus eivät takaa enää varmasti töitä. Hankkikaa niitä verkostoja tai opiskelkaa lääkäriksi.

Ainakin pk-seudulla pulaa lähihoitajista (sote-alalla sekä päiväkodeissa), sairaanhoitajista sekä varhaiskasvatuksen opettajista (lto siis). Töihin pääsee varmasti ja palkkakin Kela-etuuksia parempi.

Vierailija
719/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se hyvä koulutus ole koskaan taannut kenellekään töitä tai hyvää palkkaa.

Yksi iso tekijä tässä taitaa olla se, että Suomessa on jo liikaa korkeasti koulutettuja ihmisiä joille ei vaan yksinkertaisesti ole töitä. Siinä tulee sellanen mukava asia vielä eteen ettet saa edes paskapalkkaisia hanttihommia kun olet opiskellut liikaa.

Itse vedän varastotöistä yli 3000€ kuussa käteen ihan peruskoulupohjalta eikä tarvi miettiä töiden jälkeen töitä, eikä mitään siihen liittyvää. Pitää vaan huolen, että on seuraavana päivänä ajoissa töissä ja hoitaa työajalla ne duunit mitä tarvii.

Jos kaikki olisivat maistereita, tohtoreita tai vastaavia, ei maailmassa enää tapahtuisi mitään koska kaikki työt jäisivät hoitamatta.

Huh huh olipa maistereita aliarvioiva kommentti. Onko se maisterin vika, jos koukutetaan liikaa tai ei valita töihin sen takia, että on liikaa kouluttautunut? Vain tyhmä ajattelee noin miten sinä.

On mulla ollut kouluttauneita alaisia. Yhteistä niillä on se, että niille on 99% haku päällä koko ajan. Ei koskaan tiedä milloin ne lähtee. 

Miksi sitoutua sellaisiin työntekijöihin, jotka ei halua sitoutua tekemäänsä työhön ?

Sincc

Paitsi että työnantajapuolihan se välttelee sitoutumista työntekijöihin kaikin keinoin. Määräaikaisia sopimuksia ja vuokratyövoimaa jne. Mikä siinä on sitten vikana, jos työntekijäkin tulisi vain määräajaksi, vaikkapa vuodeksi?

Vierailija
720/4199 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin pk-seudulla pulaa lähihoitajista (sote-alalla sekä päiväkodeissa), sairaanhoitajista sekä varhaiskasvatuksen opettajista (lto siis). Töihin pääsee varmasti ja palkkakin Kela-etuuksia parempi.

No en kyllä varmana ala uutta alaa enää opiskelemaan! Juuri sain keväällä maisterin paperit. Arvaa innostaako?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi