Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
621/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauli on vanha mies peloissaan maski päässä. Globalistien nöyryyttämänä valehtelee kansalle ja onnittelee pomojensa nukkepresidenttiä kun pomojen valtamedian huijausta piti tukea. Missä ne suuret sotilasjohtajat on nyt, kun kotimaan kansalaisia tulisi auttaa tältä mielivallalta????

Vierailija
622/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli asiaa. Tässäkin aktiivinen ihminen. Niin on moni muukin työtön. Mahdollisesti vielä päteväkin jos pääsis teke.

Psykiatrille joutaa kaikki Lois nimittelijät jos se ei tekis niille pahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kehitys johtaa itsemurha aaltoon. Ei pitäisi sanoa. Modernia sodankäyntiä on tämän kehityksen hyötyjen toiminnan rajoittaminen.

Vierailija
624/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

SAULI pressa on vanha mies peloissaan maski päässä. Globalistien nöyryyttämänä valehtelee kansalle ja onnittelee pomojensa nukkepresidenttiä kun pomojen valtamedian huijausta piti tukea. Missä ne suuret sotilasjohtajat on nyt, kun kotimaan kansalaisia tulisi auttaa tältä mielivallalta????

Rokotteella on tarkoitus vähentää maailman väestöä. Samalla se muuttaa luonnollisen dna:n synteettiseksi. Yk agenda 2020 ja agenda 2030 kannattaa luke ennen rokotusta.

En ymmärrä miten te uskotte mediaa kaiken ristiriidan jälkeen. Olin kuin te, mutta tutkin asian. Nyt tiedän totuuden. Herätkää tai kuolkaa

Vierailija
625/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuriniin kirjoitti:

Jep, juuri niin. Yhteiskunta arvostaa työntekoa niin paljon ja vaikka rakenteet olisi mitkä olisi ja tulisi massairtisanomisia, vaikka tekisi asioita työllistymisensä eteen, niin silti työtön saa pitää sen aivan mahtavan nimikkeen: työtön. Niin negatiivinen nimike. En itse halua ikinä käyttää sitä nimikettä, koska se kätkee sisälleen niin paljon arvolatauksia ja se pitää sisällään sen mitä ihminen EI ole, mitä on vailla. Miksi ihmeessä? Joo, voihan ihminen olla vailla työtä, mutta se voi samaan aikaan olla vaikka mitä. No esimerkiksi juuri ahkera työnhakija, innokas muiden ihmisten auttaja, opiskelija, hyvä vanhempi lapsilleen, loistokokki perheelleen, ystävällinen tyyppi, sivistynyt, kunnosta ja hyvinvoinnista huolehtiva, läsnäoleva sekä lapsille että ystäville henkiselläkin tasolla (enemmän kuin loppuunpalanut). Joten kyllä, työttömyyttä joutuu käsittelemään eri tavalla kun on itse siinä asemassa, että jonnekin kirjataan nimike "työtön" ilman että on kuultu edes perusteita miksi se henkilö on työtön. Toiset ovat myös lopulta omastakin tahdostaan, koska tahtovat olla muita kuin loppuunpalaneita. Ja läsnä perheelleen. Mutta se työtön on sellainen rikosnimike, että mieluummin ihminen on loppuunpalanut ja perheelle vähemmän läsnä. Entä jos ei olisi tällaista jokotai-nimikettä: työtön tai työllinen. Voi olla vähän kaikkea miten elämäntilanne ja muut ihmiset (esimerkiksi rekrytoijat) sen päättävät. Olen itsekin ollut työtön vaikka olisin ollut todella motivoitunut, ahkera, osaamistaustaa ollut ja kaikinpuolin siisti ja hyvä tyyppi haastatteluissa. En ole laskenut leukaa alas, mutta väistämättä on nimenomaan työnhaku aiheuttanut burnoutin. Kun ei ole päässyt edes niihin iiseimpiin hommiin ja on jäänyt tyyliin kakkoseksi tai kolmoseksi useat kerrat. Välillä tuntuu, että kutsuvat haastatteluun huvikseen ja sen eteen on joutunut käymään kuinka monet haastattelukierrokset...saadakseen tyhjän arvan. Se jos mikä on rasittavaa. 

Joo just näin. Työssä oleva ihminen nähdään moniulotteisena, fiksuna, hyvänä tyyppinä ja ahkerana, mutta työtön on vain työtön. Harvapa ensimmäisenä tuon sanan kuultuaan ajattelee, että siinäpä vasta ahkera ja osaava tyyppi! Yleensä päinvastoin. Oltiin joskus puolisoni kanssa yhtä aikaa työttöminä. Ensimmäinen mielikuva työttömästä pariskunnasta on varmasti se sohvalla makaava, vähän jos ollenkaan kouluttautunut, narkkari ja muutenkin epäilyttävä ihmis roska. Tosiasiassa oltiin kummatkin korkeakoulutettuja, työkokemuksen omaavia, ihan sivistyneitä ja terveet elämäntavat omaavia ihmisiä, joilla sattui käymään huono tuuri työmarkkinoilla, kun määräaikaiset työt loppui ja sillä hetkellä oltiin kummatkin työttöminä.

Kuitenkin nostit itesi jalustalle kertomalla, että olette korkeastikoulutettuja ja sivistyneitä. Samalla itse leimasit olettamuksen, että muut työttömät ovat ehkä narkkareita, tyhmempiä. Ja vähemmän koulutettu työtön vastaa omaa harhaista stereotypiaasi huonommasta ihmisestä.

Vierailija
626/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tuli asiaa. Tässäkin aktiivinen ihminen. Niin on moni muukin työtön. Mahdollisesti vielä päteväkin jos pääsis teke.

Psykiatrille joutaa kaikki Lois nimittelijät jos se ei tekis niille pahaa.

Psykiatrista ei vaan ole mitään hyötyä. Huuhaa ammatti. Lääkäreitä jotka ovat erikoistuneet huuhaan ja paperin pyörittelyyn. Monet tyhmät naiset uskoo moiseen roskaan kun ovat katsoneet nuorena liikaa sinkkuelämää sarjaa. Arvostan enempi laitoshuoltajaakin ammattina.

Vierailija
627/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa vaan joukkoon tummaan!

Dimitri on ollut joukossa tummassa jo 18 vuotiaasta, kun kirjoitettiin eläkepaprut, ja Lindalle heti perään.

Vierailija
628/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työtön 2kk ja tämä on ihanaa. Milloin se kurjuus alkaa?

Vierailija
629/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus työttömänä kurssilla. Jotain koodin vääntämistä. 

Kouluttaja murjaisi, että työttömillä on varmaan siistiä, kun ei ole muuta tekemistä kuin siivoaminen. 

Ei se toope tajunnut, että työtön saattaa olla niin masentunut ettei jaksa ahdistuksessaan mitään tehdä! 

Vierailija
630/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläkin meni 2 kk hyvin, nyt 3 kk kun on mennyt niin alkaa selviä masennuksen merkkejä olla ja en saa itsestäni irti enää mitään. Tullut haastatteluissa niin usein ei kiitosta että ei jaksa niistä innostua.

Työttömyyden kurjuus riippuu myös paljon onko vaikka työssä käyvää puolisoa tai mikä rahatilanne on. Omakotitalossa puolison elätettävänä on helpompaa kuin yksin sinkkuna vuokralla, kun olet yksin ja maksat kaiken itse jne.

Vierailija
631/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen työtön koska sain laittomat potkut perhevapaalla. Tää on muuten tavattoman yleistä, asiasta ei vaan puhuta juurikaan kun luullaan että laki suojelee perhevapaalla olevaa. Ei suojele, ei ole edes velvoitetta ottaa takaisin äippäloman jälkeen. Lainkohta menee näin (ei sanantarkka kopio): ”työnantajan on mahdollisuuksien mukaan tarjottava vanhaa tai vastaavantasoista työtä, jos se ei ole mahdollista niin muuta työtä, ja jos se ei ole mahdollista niin sitten irtisanominen äitiyslomalta palatessa”

Mut irtisanottiin kesken äitiysloman.

Kiva kuunnella esim vanhempieni ja suvun sättimistä miten itse olen syypää työttömyyteeni ja miten olen laiska ja saamaton kun en vaan kävele firman ovesta sisään ja MENE töihin.

Et ilmeisesti kuulu liittoon? Koska juuri tällaisessa tapauksessa siitä olisi hyötyä. Liiton tuella voisit haastaa työnantajan käräjille ja saada asianmukaiset korvaukset. Mikäli tuo on todellinen tapaus, se olisi hyvin selvä juttu. Liiton kanssa ei joudu itse maksumieheksi vaikka kaikki menisi pieleen ja näinhän tässä ei voisi edes käydä.

Itselleni kävi myös laiton irtisanominen, kuulun liittoon. Täsmälleen samaan tehtävään palkattiin irtisanomisajallani toinen, vaikka minut irtisanottiin nimenomaan asiakaskadon vuoksi. Yllätyksekseni liiton lakimies (noin 23v. Nainen) ei todistamisen hankaluuden takia ollut halukas ryhtymään oikeudellisiin toimiin. Ei se liiton lakimies mikään automaattinen juttu ole, elämä on hieman monimutkaisempi juttu, vain hieman pihalla asioista kuvittelevat kuten sinä.

Vierailija
632/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet vähän kuin sakkovanki elinkautisvangin edessä, että häh, mikä tässä nyt on?

Tai räkänokka alokas gonan edessä, että kyllä minä kuule nämä jutut tiedän.

Mutta joo, työttömyys on eri ihmisille eri kokemus. Pitäisi puhua ennemmin ehkä köyhyydestä, tukien varassa elämisesti. Ei minuakaan paljoa tuskin ahdistaisi työttömyys, jos olisin perheellinen miljönääri kartanossa.

Vierailija
633/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen että suurin ongelmani on rahan puute, ei työn puute. Rahaahan voi saada muutenkin kuin työn kautta. Ainakin teoriassa. Kaikki ongelmani hoituisi rahalla, vaikken ikinä näkisi yhtään työpaikkaa. Eipä ne työt itsessään mitään ihmeellistä useimmiten ole, ainakaan ne missä itse olen ollut.

Raha ei ole se suurin syy miksi haluaisin töihin. Työ tuo sisältöä ja tarkoitusta elämään, yhteisön ja sosiaalisuutta. Kotona masentuu. T: Työtön yh

Luin tätä ketjua ja saan varmaan tosi paljon alapeukkuja, mutta itsellä kyllä raha on ainoa syy työssä käymiseen. Meidän työpaikalla lähes kaikki muutkin ammattiryhmäni edustajat tekevät jollain tapaa osa-aikaista työtä vapaaehtoisesti, koska kukaan ei kestä sitä muuten. Ja kyseessä on siis hyväpalkkainen, yliopistotutkintoon perustuva "suojatyöpaikka-ala" ainakin tämän palstan perusteella. Yhteisö ja sosiaalisuus kyllä kuuluu pakettiin, mutta ilman niitä työn puolesta ainakin itse voisin olla mainosti. Itse asiassa olen koko työurani (15v. tähän mennessä) ajan tehnyt töitä osa-aikaisesti omasta tahdostani, jotten uupuisi ja kyynistyisi. Moni kollegani on uupumuksen vuoksi ollut saikullakin, joten ne on varoittavia esimerkkejä.

Olen muuten aina ollut lottoamista vastaan ja älyllisellä tasolla tiedän sen olevan aivan rahanhukkaa ja älyttömyys. Olen kuitenkin laittanut viikkoloton menemään, koska tarvitsen psyykkisesti sitä häviävän pientä mahdollisuutta itselleni auttamaan jaksamisessani, että tämä työnteko (edes muutama päivä viikossa) voisi loppua hetkenä minä hyvänsä. Samoin olen säästänyt jo aika paljon pääomaa, että voin lopettaa urani heti kun voin ja eläköityä säästöjeni turvin.

Tämä ala on vain niin muuta kuin suuri yleisö luulee, ja vaikka olenkin työssäni pidetty ja hyväkin sekä työyhteisö mukava ja työn sinänsä koen merkitykselliseksi, niin lähden heti kun vain voin pois. Lähinnä harrastuksenomaisesti voin tätä alaa "harrastaa" ehkä päästyäni leivän ansaitsemisen ikeestä, mutta muutoin todellakaan en mitään elämänsisältöä tarvitse työstäni. Olen siis ollut kotona ja edelleen olen paljon keskimääräistä työntekijää enemmän per viikko/kuukausi, mutta silti koen työelämän olevan aivan järkyttävää. Hirveät byrokratiahimmelit ja käskytykset, järkyttävän huonot tietojärjestelmät, huono johtajuus, painajaismainen aikataulupaine (ennen kaikkea tämä), kaoottiset järjestelyt kun henkilökuntaa ei palkata riittävästi jne... en kestä odottaa että tämä on pian takana, toivottavasti jo 10v. sisällä.

Sori avautumisesta, mutta oli pakko tuodakseni toista näkökulmaa tähän ketjuun...

Vierailija
634/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla, minkä alan ihmisiä te työttömät olette? Itse en ole ollut työttömänä koskaan ja olen saanut kilpailijoilta useita työtarjouksia viimeisen vuoden aikana, myös koronaepidemian aikana.

Minulla on neljä tutkintoa ja erityisosaamista alalta, joiden osaajista on maanlaajuista pulaa. Koska olen yhdeltä koulutukseni sosiaalityöntekijä, en voi käytännössä myöskään työttömäksi jäädä. Joskus olen miettinyt, että olisi mahtavaa pitää vuoden sapattivapaa ansiosidonnaisella. Muutama vuosi sitten tein kolme kuukautta 50% työaikaa ja oli aivsn mahtavaa olla jokatoinen viikko lomalla

Vierailija
635/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä viestillä ei kehuja kerää.

Entä, kun kaikki ei kelpaa työelämään, vaikka tahtoisi.

Usan armeijalla on ohjesääntö, että alle 84 äo, ei kelpaa mihinkään tehtävään. Heistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Eräs kaverini n. 40v on tosi yrittelijäs ja tahtoisi töihin. Ammattitutkinto löytyy. CV varmaan yht. 15 eri lyhyttä työsuhdetta(eri aloja) . Toinen mokoma harjoittelua, kokeilua ja työpajaa. Mitään pitkäkestoista ei löydy. Hän ei ole penaalin terävin kynä ja aika toholo sählääjä luonteeltaan.

Intoa ja luottoa omiin kykyihin löytyy, monen edestä.

Vierailija
636/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tätä ketjua ja saan varmaan tosi paljon alapeukkuja, mutta itsellä kyllä raha on ainoa syy työssä käymiseen. Meidän työpaikalla lähes kaikki muutkin ammattiryhmäni edustajat tekevät jollain tapaa osa-aikaista työtä vapaaehtoisesti, koska kukaan ei kestä sitä muuten. Ja kyseessä on siis hyväpalkkainen, yliopistotutkintoon perustuva "suojatyöpaikka-ala" ainakin tämän palstan perusteella. Yhteisö ja sosiaalisuus kyllä kuuluu pakettiin, mutta ilman niitä työn puolesta ainakin itse voisin olla mainosti. Itse asiassa olen koko työurani (15v. tähän mennessä) ajan tehnyt töitä osa-aikaisesti omasta tahdostani, jotten uupuisi ja kyynistyisi. Moni kollegani on uupumuksen vuoksi ollut saikullakin, joten ne on varoittavia esimerkkejä.

Olen muuten aina ollut lottoamista vastaan ja älyllisellä tasolla tiedän sen olevan aivan rahanhukkaa ja älyttömyys. Olen kuitenkin laittanut viikkoloton menemään, koska tarvitsen psyykkisesti sitä häviävän pientä mahdollisuutta itselleni auttamaan jaksamisessani, että tämä työnteko (edes muutama päivä viikossa) voisi loppua hetkenä minä hyvänsä. Samoin olen säästänyt jo aika paljon pääomaa, että voin lopettaa urani heti kun voin ja eläköityä säästöjeni turvin.

Tämä ala on vain niin muuta kuin suuri yleisö luulee, ja vaikka olenkin työssäni pidetty ja hyväkin sekä työyhteisö mukava ja työn sinänsä koen merkitykselliseksi, niin lähden heti kun vain voin pois. Lähinnä harrastuksenomaisesti voin tätä alaa "harrastaa" ehkä päästyäni leivän ansaitsemisen ikeestä, mutta muutoin todellakaan en mitään elämänsisältöä tarvitse työstäni. Olen siis ollut kotona ja edelleen olen paljon keskimääräistä työntekijää enemmän per viikko/kuukausi, mutta silti koen työelämän olevan aivan järkyttävää. Hirveät byrokratiahimmelit ja käskytykset, järkyttävän huonot tietojärjestelmät, huono johtajuus, painajaismainen aikataulupaine (ennen kaikkea tämä), kaoottiset järjestelyt kun henkilökuntaa ei palkata riittävästi jne... en kestä odottaa että tämä on pian takana, toivottavasti jo 10v. sisällä.

Sori avautumisesta, mutta oli pakko tuodakseni toista näkökulmaa tähän ketjuun...

Lääkäri?

Vierailija
637/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tätä ketjua ja saan varmaan tosi paljon alapeukkuja, mutta itsellä kyllä raha on ainoa syy työssä käymiseen. 

-

Itse asiassa olen koko työurani (15v. tähän mennessä) ajan tehnyt töitä osa-aikaisesti omasta tahdostani, jotten uupuisi ja kyynistyisi. Moni kollegani on uupumuksen vuoksi ollut saikullakin, joten ne on varoittavia esimerkkejä.

Samoin olen säästänyt jo aika paljon pääomaa, että voin lopettaa urani heti kun voin ja eläköityä säästöjeni turvin.

Tämä sinun "toinen näkökulma" taisi tarkoittaa, että olet hyväosainen, joka pystyy osa-aikatyöstäänkin säästämään paljon pääomaa. Enpä taida sääliä sinua yhtään, vaikka työsi on mielestäsi ankeaa. 

Vierailija
638/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä yleisimpiä kommentteja työttömälle:

"Onkos sulle jo tarjottu töitä?" ( Harvemmin kotoa soitellaan töihin ja työt on aika kiven alla, kun hakijoita on satoja/ työpaikka).

" Ootko yrittäny edes hakea töitä?" ( Arvaapa huvikses, kuinka paljon ja mukana työkkärin nöyryyttävät pakkohaut selvityksineen eli työt, joihin ei ole mitään osaamista ja saumaa).

" Kai oot kehittänyt itseesi ja kouluttautunu työttömänä?" (Työttömyys ja sen tuoma leima nujertaa masennuksen partaalle. Kehitä siinä ittees! )

"Pääasia, että olis joku työ" (Työ ei ole hyväntekeväisyyttä orjana, vaan haluan työtä ( ihan mitä vaan) elättääkseni itseni ja tuomaan elämään sisältöä).

"Kyllä sussa täytyy olla jotain vikaa, kun et pääse töihin" (Tähän alkaa uskoa jo itsekin, kun sitä hoetaan ja työhakemuksiin ei edes vastata)

Ja joka helvetin kerta, kun törmää tuttuun, kysytään, ootko töissä, eli sen mukaan määräytyy ihmisarvo! Eipähän pääse unohtumaan, että olet pohjasakkaa ja näin työssäkäyvä kiillottaa omaa kilpeään.

En ole koskaan kuullut näitä.

t. pitkäaikaistyötön

Vierailija
639/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla, minkä alan ihmisiä te työttömät olette? Itse en ole ollut työttömänä koskaan ja olen saanut kilpailijoilta useita työtarjouksia viimeisen vuoden aikana, myös koronaepidemian aikana.

Minulla on neljä tutkintoa ja erityisosaamista alalta, joiden osaajista on maanlaajuista pulaa. Koska olen yhdeltä koulutukseni sosiaalityöntekijä, en voi käytännössä myöskään työttömäksi jäädä. Joskus olen miettinyt, että olisi mahtavaa pitää vuoden sapattivapaa ansiosidonnaisella. Muutama vuosi sitten tein kolme kuukautta 50% työaikaa ja oli aivsn mahtavaa olla jokatoinen viikko lomalla

Joo, totta kai.

Vierailija
640/4199 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SAULI pressa on vanha mies peloissaan maski päässä. Globalistien nöyryyttämänä valehtelee kansalle ja onnittelee pomojensa nukkepresidenttiä kun pomojen valtamedian huijausta piti tukea. Missä ne suuret sotilasjohtajat on nyt, kun kotimaan kansalaisia tulisi auttaa tältä mielivallalta????

Rokotteella on tarkoitus vähentää maailman väestöä. Samalla se muuttaa luonnollisen dna:n synteettiseksi. Yk agenda 2020 ja agenda 2030 kannattaa luke ennen rokotusta.

En ymmärrä miten te uskotte mediaa kaiken ristiriidan jälkeen. Olin kuin te, mutta tutkin asian. Nyt tiedän totuuden. Herätkää tai kuolkaa

Mitä v..ttua tulet näitä jauhamaan työttömyysketjuun? Syö lääkkeesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme