Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3881/4199 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omillaan on jokaisen elettävä. Jos ei ole sairas eikä kykene työtä  tekemään. Sairaat eläkkeelle ja eläkeikäiset oman työnsä jo tehneet eläkepäiville. Nuoret terveet ihmiset töihin. 

Vierailija
3882/4199 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on käynyt niin että ala johon on opiskellut ei työtä ole Silloin ois syytä vaihtaa alaa jossa työtä riittää. Opiskella kokonaan uus homma. Näin tein itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3883/4199 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt paljon eri töitä. Kaikista en tosiaan ole pitänyt. Mutta kun laskut on maksettava. 

Vierailija
3884/4199 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa keskitytään tyyöttömyyteen, mutta näemmä asia taas jotenkin meni asian viereen eli itse työttömiin. Kelan tukia saavia on muitakin kuin työttömiä. Loppujen lopuksi taitaa olla pienempi osa työttömistä jotka saa Kelan tukia. Esim.eläkeläiset, sairaseläkeläiset, opiskelijat, vammaiset jne.jotka kaikki saavat Kelan tukia. Kehtaatteko sanoa heitä loisiksi? On se hirveää kuinka isoa joukkoa joutuu omalla työllään elättämään.

Vierailija
3885/4199 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin häpesin silmät päästäni ja otin vastaan ensimmäisen tarjotun työpaikan, vaikka palkka oli 1138 € /kk täyspäiväisestä työstä. Kun oli työssä, oli helpompi työllistyä. Sen jälkeen en ole ollut päivääkään työtön.

Vierailija
3886/4199 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiportaan narsistit ovat tuottavan yhteiskunnan pahin jarru. Ja tyhmiä. Dumppaavat huippulahjakkuuksia ja luulevat pätevänsä, olevansa arvokkaita. Ovat yhteiskunnan syöpä.

Vierailija
3887/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kostaa niille ihmisille, jotka aiheuttivat tahallaan irtisanomiseni. Kaikenlaisia kermaperseitä tämä maailma kantaakin mukanaan. 

Vierailija
3888/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos kaikki on lusmuja. Mitä sitte tapahtuu jääkö kaikki vaan himaan nukkuu. 

Vierailija
3889/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaat eivät pysty työhön. Eläkeläiset ovat maksaneet omista työ tuloistaan elakemaksuja. He ovat oikeutettuja eläkkeeseen He ovat tehneet 30 - 50 vuotta töitä tälle yhteiskunnalle. Minusta se on ansaittu jäädä pitkän työuran jälkeen eläkkeelle. Eikö tässä nyt ole kysymys terveiden ja nuorien ihmisten makaamisesta j elä tukien varassa. 

Vierailija
3890/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset ovat jo oman panostuksensa yhteiskunnalle antaneet. Itse tein 50 vuotta työtä en siis ole eläkkeeni ansainnut. Vai pitäiskö minun 75-vuotiaana raataa vielä töitä. Eikö jokaisen sukupolven ole astuttava hommiin ja tehtävä oma panoksensa tälle yhteiskunnalle. Eikö se ole kuin joidenkin tehtävä. Onko nää vapaa  matkustajat ansainneet sen olotilan jossa voi vain nostaa tukia. Eihän tää näin mene. Töitä on jokaisen tehtävä jos ei ole sairas. 

Vierailija
3891/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset on jo työnsä tehneet. Maksavat eläkkeistä veroja. Vammaiset ja sairaat myos maksavat. Työssä käyvät maksavat veroja. Työttömät maksavat veroja mutta tuet on muiden veronmaksajien rahoja. Kelan tuet ovat sosiaalitukia joiden käyttötarkoitus on alunperin ollut tilapäinen apu. Jos henkilö joutuu työttömäksi saa apua. Mutta on väliaikaiseksi tarkoitettu. Nyt on käynyt niin että se apu on monelle pysyvä. Vuodesta toiseen nostetaan tukia. Jopa useat sukupolvet elävät näin Tämä on se ongelma. Kelan maksamat tukien määrät ovat nousseet aivan älyttömiin summiin.Yhteiskunnan varat eivät tähän jatkossa riitä. 

Vierailija
3892/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksoi erilaisia tukia vuonna 2023  16 miljardia euroa. Että silleen toi summa on aivan älytön. Säästöjä ois syytä tehdä 

Vierailija
3893/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kela maksoi  tukia 16 miljardia vuonna 2023.Valtio ottaa velkaa rahaa maksaakseen tämän. Kaikki työttömät nuoret töihin. Eihän tässä oo enää mitään järkeä 

Vierailija
3894/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tajua, ei. Mutta sitten kun se työttömyys vihdoin koittaa ja se iskee tajuntaan, se on aivan mahtavan vapauttavaa.

Vierailija
3895/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä on käynyt niin että ala johon on opiskellut ei työtä ole Silloin ois syytä vaihtaa alaa jossa työtä riittää. Opiskella kokonaan uus homma. Näin tein itse. 

Niin minäkin olen tehnyt. Opiskelin aikuiskoulutustuella ja kun ei se koko opiskeluajaksi riittänyt, niin opintojen loppuaikana olin töissä sillä uudella alalla, mitä opiskelin. Mutta mites nyt opiskellaan uusi ala, kun aikuiskoulutustuki lakkaa tänä keväänä?

Ei ihmisillä ole itsellään sellaisia säästöjä, varsinkaan jos ovat työttömäksi jääneet ja jo jonkin aikaa varmasti yrittäneet turhaan etsiä töitä edelliseltä alalta.

Vierailija
3896/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion velka on järjetön. Korkojen nousun takia laina ei lyhene. Korkoihin menee nekin lyhennysrahat. Sen sijaan että haettaisiin ratkaisuja velkaongelman ratkaisuun. Mitä tekee ammattiyhdistykset porukka menee lakkoon. Lisää tappiota. Ei olla valmiita tekemään muutoksia jolla Suomen kilpailukyky paranisi. Ruotsissa on jo vuosia tehty työelämään muutoksia. Miten on mennyt paljon paremmin kuin Suomessa. 16 vuodessa ei ole suomen talous muuta kuin velkaantunut. Rahaa on jaettu kuin  nallekarkkeja ei oo ihme et kusessa ollaan. 

Vierailija
3897/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa kela maksoi  tukia 16 miljardia vuonna 2023.Valtio ottaa velkaa rahaa maksaakseen tämän. Kaikki työttömät nuoret töihin. Eihän tässä oo enää mitään järkeä 

Ei tästä kannata työttömiä nuoria syyllistää. Ei he ole tätä systeemiä rakentaneet eikä velkaa ottaneet, ja nostavat vain niitä tukia, mihin heillä on oikeus. Suurin ongelma tässä kai on ettei ole työpaikkoja? Vai onko niitä sittenkin, kun pitää ulkomailta asti saada työvoimaa? 

Vierailija
3898/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syytä ottaa työ mikä tahansa. Siitä avautuu mahdollisuus päästä taas uuteen duuniin. Työnantajat ei arvosta jos työntekijällä on pitkä työttömyys takana. Sekin kertoo työntekijästä paljon 

Vierailija
3899/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion velka on järjetön. Korkojen nousun takia laina ei lyhene. Korkoihin menee nekin lyhennysrahat. Sen sijaan että haettaisiin ratkaisuja velkaongelman ratkaisuun. Mitä tekee ammattiyhdistykset porukka menee lakkoon. Lisää tappiota. Ei olla valmiita tekemään muutoksia jolla Suomen kilpailukyky paranisi. Ruotsissa on jo vuosia tehty työelämään muutoksia. Miten on mennyt paljon paremmin kuin Suomessa. 16 vuodessa ei ole suomen talous muuta kuin velkaantunut. Rahaa on jaettu kuin  nallekarkkeja ei oo ihme et kusessa ollaan. 

Blääh, miten se muka Suomen velkaa pienentää, jos ensimmäinen sairauspäivä muutetaan omakustanteiseksi? Työnantajahan sen sairausajan palkan maksaa eikä Suomen valtio. Sitä paitsi se kohdistuu vain niihin, jotka työmarkkinoilla on muutenkin heikoimmassa asemassa eivätkä kuulu TES:ien piiriin. 

Vierailija
3900/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä on pilvin pimein. Monta nuorta olen työpaikallani ollut. Osa ahkeria fiksuja osa taas laiskoja luusereira. Ei oikein kiinnosta työnteko. On kuulemma niin rankkaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi