Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Vierailija kirjoitti:
Tätä suuntausta olen opettajana seurannut.Nykyään toimin eri alalla. Näitä esimerkkejä riittäisi. Oppilas ei ollut koulussa kun asiaa tiedustelen vanhemmilta. Vastaus on ollut väsynyt ei ole jaksanut tulla. Kun kokeiden aika koitti kyseinen oppilas saa huonon numeron alkaa vanhemnat moittimaan opettajaa. Kun meidän lapsi on hyvä koulussa mutta opettaja on väärässä.Oma lapsi on aina oikeassa. Lapsi saa päättää tuleeko kouluun lapsi saa päättää kaikesta. Tämä sama on jo päiväkodissa 2-vuotiaan kanssa neuvottelu päiväkodista kotiin lähtö voi kestää tunnin tai enemmän. Lapsi saa päättää koska haluaa lähteä. Sama kaupassa 2 v päättää mitä syödään mitä ostetaan. Käsittämätöntä 2 vee ei ole kykenevä kantamaan vastuuta näistä. Nämä tulevaisuuden toivot on sitte työelämässä jos on. Hehän itse päättävät haluavatko tehdä töitä. vai ei
Toivottavasti tuon tekstin kirjoittaja ei ole ollut ainakaan äidinkielen opettajana!
Oiva esimerkki ahkeruudesta yrittämisestä. Näin toimien on aina töitä.
En ole äidinkielen enkä minkään muun opettajana. Teksti ei ole oikein kirjoitettu tuskin oli tarkoituskaan. Minusta tärkein oli sisältö.Se miten ihmiset nykyisin toimivat yhteiskunnan.on hoidettava kaikki. Lapset työpaikat asunnon ihan kaikki. Jos niin ei nenr on huono hallitus
Laiskuus, valehtelu asioiden kiertely totuuden välttäminen varastelu. Siinä tämän päivän ihmisten arvot
Itse on yliopiston käynyt Vuosien aikana on ollut vaikea saada oman alan töitä.Mutta työ kuin työ on kelvannut. Nyt oman alan hommia.
Kirjoittaja on oikeassa siinä että yhteiskunnan olisi järjestettävä kaikki. Työpaikka, asunto, lasten kasvatus, valtio hoitaisi kaiken. Ei se näin mene kyllä ihmisten on itse asiansa hoidettava.
Minä olen ollut jo niin kauan työttömänä, että olen pitkäaikaistyötön. Ehdin kuitenkin päästä eläkeputkeen ennen ansiosidonnaisen (500 pv) päättymistä. Mikäs tässä ollessa.
Nyt on just menossa käsittämätön homma. Hallituksen kuuluisi hoitaa tyosopimus neuvottelut. Eikös nää oo työnantajien ja työntekijä järjestöjen välinen homma. Mistä alkaen on eduskunta, hallitus, jopa presidentti näitä hoitanut. Presidentin vaalikeskusteluissa näihin olisi pitänyt ottaa kantaa. Mutta kun se ei kuulu presidentin toimen kuvaan.
Se on hyvä että eläkeputki on ollut se tie.Useimmilla on jo työuraa takana. Mutta on paljon nuoria jotka ei oo tehny töitä lainkaan.
Itse en ole kokenut työttömyyttä koskaan.
Olen toiminut alalla missä töitä on ollut aina tarjolla, jo ennen vakituista virkaa.
En tietenkään osaa kuvitella millaista on olla vastoin omaa haluaan työtön, takuulla raskasta.
Minulle työn teko ja itse itseni elättäminen on aina ollut ykkössijalla.
Eläkkeelle pääsin - tai jouduin, siltä se silloin tuntui- pian kuusi vuotta sitten. Melkein koko ensimmäinen vuosi oli vaikeaa sopeutumista, mitä virkaa minulla nyt sitten on? Tuntui että harrastukset ja matkat yms. ei riitä elämän sisällöksi, pitää olla jotain hyötyäkin minusta.
Vähitellen sitten aloin nauttia vapaasta olostani, mahdollisuudesta lähteä vaikka eks tempore jonnekin eikä kukaan eikä mikään ollut esteenä. Alkuun tulikin matkusteltua enemmän, nyt viihdyn jo paikoillanikin.
Nyt ajattelen että olen tehnyt pitkän uran työtä, eläkkeeni olen ansainnut.
Se tuntuu ikävälle että valtavan moni ei ehdi tienata kunnon eläkettä ja on niitäkin jotka jäävät vain kansaneläkkeen varaan. Mietin mihin se kaikki vielä johtaa. Mielenterveysongelmat on huimasti lisääntyneet. Ihmiset turhautuu ja jos ei ole varaa edes itseään kunnolla elättää ei sekään henkistä hyvinvointia ainakaan paranna.
Olisimpa työtön. Olen 44 vuotta herännyt joka arkiaamu kello 6:30 ja mennyt töihin kello 8. Kotiin 16:15. Joskus olen kiireaikoina klo 7-17 töissä. Enää en vain jaksaisi. Vielä 10 kk eläkkeeseen. T: lopen väsynyt
Itse olen ollut kolme vuotta työttömänä ja olen onnellisempi kuin koskaan ennen. Tein hyväpalkkaista työtä aiemmin ja luulen etten enää milloinkaan ala orjaksi tähän Orpon ja Purran peloilla johdettavaan maahan. Pitäkööt pelkovaltionsa minua ei oikein jaksa kiinnostaa tuo öyhötys.
t. Mies 38 joka erosi reservistä ja haistattaa orjavaltiolle kakat.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut kolme vuotta työttömänä ja olen onnellisempi kuin koskaan ennen. Tein hyväpalkkaista työtä aiemmin ja luulen etten enää milloinkaan ala orjaksi tähän Orpon ja Purran peloilla johdettavaan maahan. Pitäkööt pelkovaltionsa minua ei oikein jaksa kiinnostaa tuo öyhötys.
t. Mies 38 joka erosi reservistä ja haistattaa orjavaltiolle kakat.
Upea päätös!! Olemalla vapaa peloista voitit pelokkaat poliitikot 100-0. Pelätköön itse velkaa ja muita harhojaan. Me voimme tehdä vallankumouksen ja laittaa päät seipäännokkaan.
t. Totuuden miekka eli Jeesuksen varvas
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuten on todettu työtön keksii miljoona syytä miksi ei voi työtä tehdä.
T entinen työkkarin täti
Olen ollut muutaman kerran työkkärin asiakkaana. Ei mitään hyötyä ja pitävät itsestään statusta; asiantuntija. Joutaa lakkauttaa koko pulju ja siirtää heidät hakemaan oikeita töitä. Ovat koko sakki yhteiskunnan varoilla eläviä loisia.
T. Entinen asiakas
Usealla työntekijällä ei mitään vastuuta työnteosta Ihan sama kunhan vaan päivä iltaan menee.Ei kiinnosta onko työ tuottavaa tai ei. Ammatti ylpeys omasta työstä on täysin kadonnut. Ei oo niin väliä mikä on työnjälki.
Oikein hienoa voi jäädä työttömäksi kunhan elää omilla varoilla Se ei kuulu kenellekään. Alkaa sitte olla törkeää jos elää työssä käyvien varoilla Koska he maksavat veroja. Niistä rahoista kelan korvaukset maksetaan. Ne ei ole työttömien rahoja. Onko oikein et toiset raataa et toiset saa loikoilla.
Koko keskustelun ajatus on se kenen rahoilla sitä elelee. Jokainen saa olla työtön kun maksaa elämänsä itse. Silloin kun maksaja on suomalaiset työssä käyvät veronmaksajat tilanne muuttuu. Yhteiskunnan varoja ei voi käyttää siihen että osa elää siivellä. Minusta siihen pitää puuttua.
Just näin 50 vuotta töitä tein.Nyt eläkepaivat ansaitut sellaiset.
Kannattaa ottaa vastaan työ kuin työ. Cv :ssa ei ole hyvä jos on pitkiä työttömyys jaksoja. Joten parempi olla vaikka pätkä töissä