Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3921/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On syytä ottaa työ mikä tahansa. Siitä avautuu mahdollisuus päästä taas uuteen duuniin. Työnantajat ei arvosta jos työntekijällä on pitkä työttömyys takana. Sekin kertoo työntekijästä paljon 

Ei tuo nyt noin yksinkertaista ole. Esimerkiksi asiantuntija- ja esimiestyöhön on usein monen kuukauden hakuprosessi. Mutta hallitus on leikkaamassa ansiosidonnaista työttömyysturvaa jo 2 kk:n jälkeen. Ei kukaan asiantuntija työllisty niin nopeasti. Eikä ole yhteiskunnan etu, että kalliisti koulutetut ihmiset menevät tekemään sellaista työtä, missä ei vaadita mitään koulutusta. Kyllä näitä olisi oikeasti pitänyt valmistella paljon tarkemmin. 

Onk oikeasti niin, että asiantuntijatöissä olevat odottavat kiltisti sitä viimeistä työpäivää tai peräti ansiosidonnaisen viimeistä päivää ja a

Ei ole. Kyllä sen aavistaa jo monistakin merkeistä, ja moni aloittaakin hakemisen jo hyvissä ajoin. Mutta jos nyt otetaan vaikka esimerkkinä rakennusala, niin vaikka moni insinööri, diplomi-insinööri ja arkkitehti on kyllä nämä merkit jo etukäteen nähnyt, niin rakennusala on aina se ala, joka syöksyy ensimmäisenä ja syvimmälle, kun taantuma tulee. Vaikka viime kesänä jo oli selvät merkit, niin ei ole omalla alalla töitä, joita voisi hakea, kun kaikki koko alalla laittaa väkeä pois. Eikä niistä rakennusalan insseistä oikein voi pikakouluttaa sairaanhoitajia vanhainkoteihin. Eikä kukaan työnantaja haluaisikaan vähäksi aikaa vain sellaisia työntekijöitä, jotka sitten kuitenkin heti lähtee pois, kun taas omalle alalle pääsee, Toinen näkökulma on, että jos jokaisen suhdanteen vaihtuessa kaikki lähtisi pois alalta, niin mistä ne tekijät sitten otetaan, kun suhdanne taas nousee? Kyllä se on vain odoteltava, että tulee kesä ja alkaa taas rakentaminen. Tuollainen 2 kk:n jälkeen työttömyyskorvauksen tiputtaminen on tällaisissa tapauksissa aivan silkkaa kiusantekoa. 

Vierailija
3922/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeet ovat tosiaan pieniä Suuria eläkkeitä saa pieni joukko eläkeläisiä. Nämä eläke keskustelut iltapäivä lehtien lööpeissä antaa täysin väärän  käsityksen. Eläkeläisiä jotka saavat 1000-1200 euroa kuukaudessa on suurin määrä eläkeläisistä.Elakkeet nousi vuoden alusta. 1000 euron eläke n. 60 euroa kuukaudessa. Sekin on sulanut hintojen nousuun. Sähköt, ruoka, vuokrien nousuun. Kaikki eivät tosiaan asu omassa asunnossa. Eläkekatto tosiaan tarvittaisi niille jotka suuria eläkkeitä saavat. Ovat tosin itse itselleen aikoinaan maksaneet. Saaneet kunnon palkkoja tai olleet yrittäjiä ja voineet itse vaikuttaa tuloihinsa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3923/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1960 luvun kirjoitus tarkoitti sitä että ei eletty sosiaaliturvan varassa. Vaan tehtiin töitä elatettiin itse itsensä ja perheensä. Näin ois syytä tehdä nytkin. 

1960-luvulla ei ollut vielä hyvinvointiyhteiskuntaa. Silloin oli rikkaissa perheissä kotiapulaisia, köyhien piti lähteä piikomaan, eikä ollut lapsilla päiväkotioikeutta. Eikä Suomi ollut maailman onnellisin maa. Sitäkö aikaa tosissasi haikailet takaisin? Eläkeläinen. 

Vierailija
3924/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on totta. Tämä iso joukko joka saa 1000- 1200 kuukaudessa ovat tehneet palkkatyötä. Palkka ei ole ollut iso. Tehneet työnsä matalapalkka aloilla. Eikä ne palkat - 70 - 80 - 90 luvuilla päätä huimannut. Puhumattakaan aikaisempina vuosikymmeninä maksetut palkat. 

Vierailija
3925/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeet ovat tosiaan pieniä Suuria eläkkeitä saa pieni joukko eläkeläisiä. Nämä eläke keskustelut iltapäivä lehtien lööpeissä antaa täysin väärän  käsityksen. Eläkeläisiä jotka saavat 1000-1200 euroa kuukaudessa on suurin määrä eläkeläisistä.Elakkeet nousi vuoden alusta. 1000 euron eläke n. 60 euroa kuukaudessa. Sekin on sulanut hintojen nousuun. Sähköt, ruoka, vuokrien nousuun. Kaikki eivät tosiaan asu omassa asunnossa. Eläkekatto tosiaan tarvittaisi niille jotka suuria eläkkeitä saavat. Ovat tosin itse itselleen aikoinaan maksaneet. Saaneet kunnon palkkoja tai olleet yrittäjiä ja voineet itse vaikuttaa tuloihinsa. 

On väärin luulla, että olisivat itse maksaneet. Eläkevakuutusmaksun maksaminen ei tarkoita, että olisi sen oman eläkkeen maksanut, vaan sillä on maksettu edellisten sukupolvien eläke. Kyllä aina jokainen työssäkäyvä sukupolvi maksaa edellisten sukupolvien eläkkeet. Samaa mieltä, että eläkekatto pitäisi ottaa myös Suomeen. Ei kenellekään tarvitse tulla yli 5000 euron eläke. 

Vierailija
3926/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos laittaa aikajärjestykseen niin esim. 1950-luvulla kun poika tuli miehen ikään niin haettiin kotoa töihin.(vaikea kuvitella nykyisin mutta totta varsinkin maaseudulla) 1960-1970 luvuilla jos pääsi töihin niin se oli usein pysyvä työpaikka (vuosikymmeniä tai eläkeikään saakka jopa) . Tuolloin myös pääsy eläkkeelle helppoa, jos oli jotakin vaivaa ylipäätään ja jopa antisosiaalisuus saattoi olla "syy" päästä eläkkeelle. 1980 oli hyvää aikaa lamaan saakka. 1990 lama, 1995 vuoteen 2015 ollut kohtalaista aikaa mutta lyhyemmät työsuhteet ja osa-aikatyöt ym. Lisääntyneet räjähdysmäisesti. 2015-tämä hetki. Tuottavuuden maksimoimiseksi kehitetty mm. Kevytyrittäjyys, jolla saadaan pelkkä hyöty työntekijöistä, samoin nollatuntisopimukset, sairaat patistetaan töihin ja vievät terveiden työpaikkoja. Eläkkeellesiirtyjiä kannustetaan pysymään töissä virallisen eläkeiän jälkeen(vievät mm. nuorilta työpaikkoja) kannustin on pieni mutta houkuttelee useita, (tulee eläkeyhtiölle silti halvemmaksi kun varsinaiset eläkevuodet vähenee ihmisen ollessa töissä vanhana.) 

Vierailija
3927/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan haikaile yhtään mitään. Tämä nykyinen meininki ei nyt oikein oo mennyt putkeen. Vai onko menny velkaa on valtiolla pilvin pimein. Työnteko ei tunnu olevan kovin korkealla arvoissa. Mutta loppuu se tämäkin kun on rahat loppu. Suomi ei ikuisesti saa lisää velkaa 

Vierailija
3928/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskanmarjat eläke yhtiöllä on 400 miljardia varoja jotka on sijoitettu. Todellakin kysymys ei ole siitä että edellinen sukupolvi maksaa yhtään mitään. Jokainen maksaa elakemaksuja yrittäjät maksavat suuria maksuja. Kellä on hyvät tulot maksaa itselleen hyvän tulevaisuuden. Valtaisat miljardit on kerätty vuosikymmenten aikana. Eläkeyhtiöt ja niiden johto maksaa valtavia osinkoja.Keskustelu että nykyiset työntekijät maksaa eläkeläisten eläkkeet ei pidä paikkaansa. Jos niin olisi näitä miljardeja ei olisi 

Vierailija
3929/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on just asia eläkeyhtiöt on keränneet valtaisan omaisuuden. Sijoitukset on tuottaneet vuosikymmenten aikana tämä 400 miljardia on vain yhden elakeyhtioin varallisuus. 

Vierailija
3930/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 vuotta maksoin elakemaksuja eikä ollu ihan pieniä maksuja. Yrittäjänä meni useampi tonni eläkeyhtiolle. Rahaa eläkeyhtiolla on sijoitettuna erilaisiin kohteisiin. Eläkeyhtiolla on varsin muhkeat sijoitussalkut. Omista at myöskin valtavan määrän asuntoja. Asioita tutkineena tiedän. 

Vierailija
3931/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeyhtiöt todellakin omistaa paljon tuo 400 miljardia ei taida edes riittää. Eläkevarat todellakin riittää. Keskusteluissa ei koskaan näistä varallisuus asioista puhuta. Kiinteistö omaisuus on mittava. Samoin osakesalkut on vuosikymmenten aikana paisuneet. Jatkuvasti virtaa uutta rahaa tileille ja sijoitetaan. 

Vierailija
3932/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisille halutaan antaa se kuva että eläkevarat olisi vähissä. Höpötetään kuka maksaa tulevaisuuden eläkkeet. Kun lapsia ei synny porukka vähenee. Vähenee maksajat mutta niin myos tulevaisuuden eläkeläisten määrä. Nyt kun sijoitettuja varoja ei käytetä. Ja sijoitukset myöskin tuottavat. Sekä elakemaksuja maksetaan jatkuvasti. Ei rahat lopu. Eikä ole loppunut kun varat eläkeyhtiolla on muhkeat 

Vierailija
3933/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta ei pyöri ilman työtä. Ihmisten on maksettava veroja. Hyvinvointia kouluja, päiväkoteja, eikä myöskään sairaita vammaisia vanhuksia ei pystytä hoitamaan. Valtion kassassa on oltava varoja näiden toimintojen pyörittämiseen. Samoin on sairaalat sekä muut hoitolaitokset valtion varoilla ne ylläpidetään. Veroja on maksettava. Yhteiskunta olemme me kansalaiset velkaa ottamalla lisää ei tästä selvitä 

Vierailija
3934/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma on mielestäni se, että rikkaampi väestöpuolisko ei tiedä tai muista, että köyhyyden pitkittyminen on se ongelma. Varmaankin suurin osa selviäisi näytöstyyliin muutaman kuukauden niukkuudesta, mutta kroonistuessaan ääritapaus on itsemurha. Kun on vuosia ollut köyhä, niin ei ole niitä puskureita

Vierailija
3935/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti.

Vierailija
3936/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisille halutaan antaa se kuva että eläkevarat olisi vähissä. Höpötetään kuka maksaa tulevaisuuden eläkkeet. Kun lapsia ei synny porukka vähenee. Vähenee maksajat mutta niin myos tulevaisuuden eläkeläisten määrä. Nyt kun sijoitettuja varoja ei käytetä. Ja sijoitukset myöskin tuottavat. Sekä elakemaksuja maksetaan jatkuvasti. Ei rahat lopu. Eikä ole loppunut kun varat eläkeyhtiolla on muhkeat 

Päätit sitten keskustella itse itsesi kanssa kirjoittamalla viisi perättäistä viestiä samasta aiheesta, ikäänkuin vastaten edelliselle eli itsellesi. Samat kirjoitusvirheet joka viestissä 😅

Vierailija
3937/4199 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan kun tulin työelämään teimme työtä mitä vaan. Jos ei oman alan töitä ollut tarjolla.Kelpasi työ mikä tahansa. Mutta meillä ei ollut tarjolla ansiosidonnaista kelan tukiaisista puhumattakaan. 

Nykyään joka ammattiin vaaditaan täsmäkoulutus.

Vierailija
3938/4199 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita mitään täsmäkoulutusta. Ei pidä paikkaansa 

Vierailija
3939/4199 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kuolee 60.000 ihmistä vuodessa. Eläkkeiden maksu loppuu siihen. Tosin nuoremmilta ei ehtiny ees alkaa. 

Vierailija
3940/4199 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 37-vuotias töitä en oo tehnyt enkä tee. Mä haluun tehdä mitä ite haluan. Kela maksaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän