Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3821/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mistä itsesääli johtuu ja mitä sille voi tehdä? Erikoispsykologi kertoo - Hyvä fiilis - Ilta-Sanomat" https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000008940554.html

Hellurei

Vierailija
3822/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku 10-20 vuotta työttömänä ollut taas alkaa olla jo ihan oma lajinsa.

Ei hae enää töitä, on luopunut työttömän identiteetistä, koko ihminen on muuttunut.

Tällaisia työttömiä on Suomessa kymmeniä tuhansia. Työttömyyden keston pitäisi olla yksi eläkekriteereistä.

Joku 20 vuotta työttömänä ollut, vaikka jollain ihmeellä pääsisikin yhä töihin ja olisi yhä riittävän hyvässä kunnossa siihen, niin sen ajatusmaailma on niin hemmetin kaukana työssäkäyvistä kuin olla voi.

Se eriävä ajatusmaailma voi olla vaan sitä, että "eipä vois enää vähempää kiinnostaa". Jos on vuosia ollut työttömänä ja sitte lähempänä eläkeikää pääsee töihin tai ns. eläkeputkeen, joka nyt ollaan ilmeisesti ottamassa pois, ei motivoi enää pätkääkään, kun tietää, ettei tämä työsuhde tästä enää jatku eikä vakinaisteta, niin se siitä

Noinkin varmasti, mutta kyllä pitkäaikaistyöttömyys myös oikeasti muuttaa ihmistä.

Elinkautisvankeuskin muuttaa ihmistä usein. Monen työttömyys on kestänyt sitä pidempään.

Työtöntä ja elinkautisvankia yhdistää se,että molemmat ovat omilla teoillaan ja päätöksillään päätyneet tilanteeseensa.

Ainoa ero taitaa olla siinä,että elinkautisvanki ei voi tuosta vain ottaa itseään niskasta kiinni ja mennä töihin..

Työttömyys perustuu täysin omaehtoisuuteen.

Tekoäly, automaatio ja siirto Kiinaan lopettavat työpaikkasi, niin miten se on omaehtoista? Ja samanlaisia työttömiä on niin paljon, ettei jäljelläolevia työpaikkoja riitä kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3823/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa työttömyyttä ja työttömyyttä. Jos olet valmistumisen jäljeen pari kuukautta työttömänä, niin se on ihan eri asia kun jos se venyy toiselle vuodelle - siinä oli kyllä mielenterveys aika koetuksella kun opiskelemaan lähti varman ja melko hyväpalkkaisen työn perusteella.

Tämä jätti myös valtavan iskun itsetuntoon, mikä myöhemmin työelämässä ja jopa ihmissuhteissa on näkynyt.

Vierailija
3824/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juurikin näin. Työttömyyttä ei tajua ennenkuin sen itse kokee. Tsemppiä teille työttömille, koittakaa jaksaa.

Vierailija
3825/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku 10-20 vuotta työttömänä ollut taas alkaa olla jo ihan oma lajinsa.

Ei hae enää töitä, on luopunut työttömän identiteetistä, koko ihminen on muuttunut.

Tällaisia työttömiä on Suomessa kymmeniä tuhansia. Työttömyyden keston pitäisi olla yksi eläkekriteereistä.

Joku 20 vuotta työttömänä ollut, vaikka jollain ihmeellä pääsisikin yhä töihin ja olisi yhä riittävän hyvässä kunnossa siihen, niin sen ajatusmaailma on niin hemmetin kaukana työssäkäyvistä kuin olla voi.

Se eriävä ajatusmaailma voi olla vaan sitä, että "eipä vois enää vähempää kiinnostaa". Jos on vuosia ollut työttömänä ja sitte lähempänä eläkeikää pääsee töihin tai ns. eläkeputkeen, joka nyt ollaan ilmeisesti ottamassa pois, ei motivoi enää pätkääkään, kun tietää, ettei tämä työsuhde tästä enää jatku eikä vakinaisteta, niin se siitä

Noinkin varmasti, mutta kyllä pitkäaikaistyöttömyys myös oikeasti muuttaa ihmistä.

Elinkautisvankeuskin muuttaa ihmistä usein. Monen työttömyys on kestänyt sitä pidempään.

Työtöntä ja elinkautisvankia yhdistää se,että molemmat ovat omilla teoillaan ja päätöksillään päätyneet tilanteeseensa.

Ainoa ero taitaa olla siinä,että elinkautisvanki ei voi tuosta vain ottaa itseään niskasta kiinni ja mennä töihin..

Työttömyys perustuu täysin omaehtoisuuteen.

Tekoäly, automaatio ja siirto Kiinaan lopettavat työpaikkasi, niin miten se on omaehtoista? Ja samanlaisia työttömiä on niin paljon, ettei jäljelläolevia työpaikkoja riitä kaikille.

Ja miksi työt siirretään halapatyövoimalle, no ne ALVIT! 

Suomessa alvit työntää työt muualle, enimmäkseen juurikin Kiinaan!

Työttömyys ei todellakaan ole täysin omaehtoista! Työttömyys on monimutkainen juttu!

Vierailija
3826/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein aloituksen työpaikkojen nurin menemisestä, mutta se poistettiin. Jukkatalot meni nurin=työttömiät lisääntyy, lvi asentajien ala konkkaan= työttömiät lisääntyy ja kuin monia muita meneekään jatkossa konkkaan?

Työttömiä tulee nyt , kuin sieniä satteella ja työpaikat häviää!

Vierailija
3827/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun irtisanomissuojaa heikennetään on työnantajilla aika vapaat kädet antaa kenkää "ei sopiville" työntekijöille, riittää että naama ei miellytä. Kun moititaan työttömiä loisimisesta olisi hyvä muistaa että voi olla oma vuoro siirtyä sohvalle.

Omistusasuntoon ei saa enää asumistukea kohta.

Miksi on ikinä edes saanut?

Yhtiövastikkeet voi olla vuokran suuruisia niin siksi. En ymmärrä miksi jossain omistusasunnoissa yhtiövastike on tod pieni, esim. 49m2 asunnossa yhtiövastike n. 170€/kk?

Missään nimessä omaisuuden kerryttämistä ei pidä kerryttää verorahoilla. Sama juttu sijoitusasunnon korkovähennys.

Vierailija
3828/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyden aiheuttamaa häpeää ja huonommuuden tunnetta ei useimmat ymmärrä, kun eivät omakohtaisesti ole noita tunteita kokeneet. Työttömien (korkeasti koulutettujen ja vähemmän kouluttamattomien työttömien) halveksuminen ja vieroksuminen on aivan kammottavaa. Kuten AP totesi, työttömyys ei useimmissa tapauksissa ole mikään oma valinta saati johdu laiskuudesta! Työttömyys on usein sen kokijalle se kipein paikka, ja kristallina kaiken päälle se, että ympärillä olevat siitä vielä kuittailevat. Järkyttävä yhtälö sitä vierestä seuranneena. 

Vierailija
3829/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 28 vuotta työttömänä. Siinä on monta syytä matkn varrella, sekä psyykkisiä että fyysisiä.

Olisin työtön, vaikka pääsisin töihin. En enää lähde siihen egoiluun, kuvittelemaan itsestäni höpöjä.

Kertoisin kaikille työpaikkalla, että olen työtön. Siis identiteetiltäni, vaikka olen töissä.

Ei kolmenkymmenen vuoden korpitaivalta voi elämästään enää pois pyyhkiä. Se on lähes koko aikuiselämä.

Elossa ollaan yhä. Ainoa sia mikä ihmisille merkitsee, on titteli, status. Elämä on niin kuin armeija.

Mitkä natsat, millä asialla? Kättä lippaan ja kantapäät yhteen jokaisen kanssa.

Niimpä. Itse valmistuin -93 ylioppilaaksi laman pahimpaan kuoppaan. Mistään ei saanut töitä ja kaikki tunki jatko-opintoihin. Ajanjaksosta jäi mulle jokin trauma ja tuo mainittu työttömän identiteetti. Nyt töitä takana kuitenkin se 20 vuotta (joo 10 vuotta urasta puuttuu laman myötä kun jäin vähän väliinputoajaikäluokkaan) ja identifioidun edelleen työttömäksi vaikka nykyinen työputki kestänyt 1& vuotta. Odotan vaan seuraavaa lamaa - ehkä nyt pistetään pihalle iän takia. No, ainakin olen saanut säästettyä puskurin .

Vierailija
3830/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni käynyt tuuri. Olen nykyään vajonnut pelkäksi paskanjauhajaksi työpaikalla. Aika hurja olisi lähteä hakemaan toista työpaikkaa. Vanhoja työkavereita on poistunut rivistä ja minusta tehty pakollinen paha ikuisuusprojektien valvonnassa ja koordinoinnissa. Ja olenhan minä muka hauskaa seuraa kun tiedän kaikesta kaiken, vaikken mitään osaa tehdäkään.

3831/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni käynyt tuuri. Olen nykyään vajonnut pelkäksi paskanjauhajaksi työpaikalla. Aika hurja olisi lähteä hakemaan toista työpaikkaa. Vanhoja työkavereita on poistunut rivistä ja minusta tehty pakollinen paha ikuisuusprojektien valvonnassa ja koordinoinnissa. Ja olenhan minä muka hauskaa seuraa kun tiedän kaikesta kaiken, vaikken mitään osaa tehdäkään.

Sun kannattaisi arvostaa työtäsi enemmän. Kaikilla ei ole työtä ollenkaan.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
3832/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh?

Eikö työtön menekään töihin js tukia leikataan???

Mä luulin

T. Petteri Raha

Vierailija
3833/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työn saanti on ahkeruudesta kiinni. Jos hakee vain kivoihin töihin, joita ei ole, eikä ikäviin töihin, joita olisi tarjolla vaikka kuinka, kyllä se on oma päätös. Itse aloitin uudestaan pohjalta, mutta kun työhön pääsee kiinni, siitä on nopea nousta taas omalle tasolle. Ainakin helpompaa kuin kotisohvalta.

Kyllä työnsaannissa oleellisin asia on osaaminen. On ihan turha sanoa työttömälle, vaikka että " mene lähihoitajaksi", jos ei ole minkäänlaista sosiaali- ja terveysalan -koulutusta tai osaamista hoitotyöstä. 

Naissukupuoli ei myöskään tarkoita sitä, että olisi sopiva hoitotyöhön.

Vierailija
3834/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tunne,kun ihmiset tietävät, että olet työtön ja näkevät kun ostat vaikka vain naudan sisäfilettä,lohifileen tai muuta normaalia tuotetta ja työssäkäyvät tuijottavat sinua syyttäen,että tuossa tuo ostelee ruokaa meidän verorahoilla..

On se oikeasti niin noloa.

Työtön maksaa ihan itse ne veronsa työttömyyskorvauksista, ei puhdasta tuloa ole. Milloinkahan te oikein hoksaatte tuon asian??????

Toimeentulotuki on tuki, josta ei mene veroa, jos se  sillä toimeentulotuella niitä fileitä ostelee, voit vaikka seuraavalla kauppareissulla kysästä, ootkos toimeentulotuella täällä fileitä ihan ostamassa, meidän verorahoilla?

Joillakin voi olla myös säästöjä aikaisemmista työputkista ja veronpalautussäästöjä.'

Joku on voinut kerätä tyhjiä pulloja ja tölkkejä fileitä varten.

Vierailija
3835/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh?

Eikö työtön menekään töihin js tukia leikataan???

Mä luulin

T. Petteri Raha

Joo, ei mene!

Kun ei ole mihin mennä! Eikä oikeastaan halujakaan mennä orjatyöhön, jos palkkkaa maksettaisi työstä , jota osaan niin sit vois harkita, palkan tulisi olla hitokseen hyvä!

Vierailija
3836/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi sellainen hyvä palkka, jolla kannattaisi mennä töihin?

Vierailija
3837/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykykeskusteluissa tuntuu että työttömät on työttömiä vain siksi ettei kannata mennä töihin? On varmaan heitäkin, mutta uskon vakaasti että normi-ihminen haluaa tehdä työtä. Se että sinne "töihin" ei niin vain "mennä" onkin jo hankalampi tilanne.

Vierailija
3838/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi heti kun astuu työelämään olettaa et saa johtaja tason palkkoja ja töitä. Täytyy ensin hakea kokemusta ja sitten pääsee etenemään. Työttömäksi jos joutuu on kiireesti otettava vastaan työtä vaikka se ei olisi sitä omaa ammattia. Mitä kauemmin on työttömänä sitä vaikeempi on saada töitä

Vierailija
3839/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi heti kun astuu työelämään olettaa et saa johtaja tason palkkoja ja töitä. Täytyy ensin hakea kokemusta ja sitten pääsee etenemään. Työttömäksi jos joutuu on kiireesti otettava vastaan työtä vaikka se ei olisi sitä omaa ammattia. Mitä kauemmin on työttömänä sitä vaikeempi on saada töitä

Vierailija
3840/4199 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tunne,kun ihmiset tietävät, että olet työtön ja näkevät kun ostat vaikka vain naudan sisäfilettä,lohifileen tai muuta normaalia tuotetta ja työssäkäyvät tuijottavat sinua syyttäen,että tuossa tuo ostelee ruokaa meidän verorahoilla..

On se oikeasti niin noloa.

Työtön maksaa ihan itse ne veronsa työttömyyskorvauksista, ei puhdasta tuloa ole. Milloinkahan te oikein hoksaatte tuon asian??????

Toimeentulotuki on tuki, josta ei mene veroa, jos se  sillä toimeentulotuella niitä fileitä ostelee, voit vaikka seuraavalla kauppareissulla kysästä, ootkos toimeentulotuella täällä fileitä ihan ostamassa, meidän verorahoilla?

Joillakin voi olla myös säästöjä aikaisemmista työputkista ja veronpalautussäästöjä.'

Joku on voinut kerätä tyhjiä pulloja ja tölkkejä fileitä varten.

🤦🏻

Mistä rahoista sä kuvittelet niitä työttömyyskorvauksia maksettavan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän