Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Olisi hauska kuulla miten a.p menee nyt? kirjoitus tehty 2020?
Työttömyyden yksi syväpääty on jatkuvat määräaikaisuudet/ keikkatyö, asioita siis , mitkä ei edes johtu työssäkäyvästä!!!!
Tällä asialle hallituksen pitäisi tehdä jotain! on työnantajaillakin ja yrityksillä JOKU VASTUU !!!!!!
Joku 10-20 vuotta työttömänä ollut taas alkaa olla jo ihan oma lajinsa.
Ei hae enää töitä, on luopunut työttömän identiteetistä, koko ihminen on muuttunut.
Tällaisia työttömiä on Suomessa kymmeniä tuhansia. Työttömyyden keston pitäisi olla yksi eläkekriteereistä.
Joku 20 vuotta työttömänä ollut, vaikka jollain ihmeellä pääsisikin yhä töihin ja olisi yhä riittävän hyvässä kunnossa siihen, niin sen ajatusmaailma on niin hemmetin kaukana työssäkäyvistä kuin olla voi.
Vanha ketju,mutta ajankohtainen yhä 2023,ei pitäisi olla,mutta on.Joo ei asiantuntijaksi opinnoissa tulla,vaan se antaa perusedellytykset toimia.Itseäkin naurattaa joskus sisäänpäin,kun katselee nuoria ja muistaa itsensä samassa iässä,niin oli osaava ja näppärä
Pitkän linjan ihmisenä monessa vaiheessa kouluttautunur,ensin tehnyt alan peruatöitä ja siitä edennyt.Perustyöt ei vain nuoria nykyisin ehkä kiinnosta,halutaan heti iso palkka ja toimi ja paljon vapautta ja liikkumavaraa.Itse asiassa on ihan sama mitä tekee alkuvaiheen vuodet,koska siinä oppii työelämätaitoja kuitenkin.Toki sen verran palkkaa,että elää ja voi perustaa perheen halutessaan.Ei kannata myöskään polttaa itteään loppuun nuorena,se kostautuu myöhemmin.Monet tykkää varastohommista tms,näin olen kuullut..hyvä on muutakin elämää kuin työ.Elämä on pitkä,kyllä siinä ehtii monenlaista.Nuorten pitäisi kyllä päästä töihin.
Työn saanti on ahkeruudesta kiinni. Jos hakee vain kivoihin töihin, joita ei ole, eikä ikäviin töihin, joita olisi tarjolla vaikka kuinka, kyllä se on oma päätös. Itse aloitin uudestaan pohjalta, mutta kun työhön pääsee kiinni, siitä on nopea nousta taas omalle tasolle. Ainakin helpompaa kuin kotisohvalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun irtisanomissuojaa heikennetään on työnantajilla aika vapaat kädet antaa kenkää "ei sopiville" työntekijöille, riittää että naama ei miellytä. Kun moititaan työttömiä loisimisesta olisi hyvä muistaa että voi olla oma vuoro siirtyä sohvalle.
Omistusasuntoon ei saa enää asumistukea kohta.
Miksi on ikinä edes saanut?
Vierailija kirjoitti:
Ei hae enää töitä, on luopunut työttömän identiteetistä, koko ihminen on muuttunut.
Tällaisia työttömiä on Suomessa kymmeniä tuhansia. Työttömyyden keston pitäisi olla yksi eläkekriteereistä.
Joku 20 vuotta työttömänä ollut, vaikka jollain ihmeellä pääsisikin yhä töihin ja olisi yhä riittävän hyvässä kunnossa siihen, niin sen ajatusmaailma on niin hemmetin kaukana työssäkäyvistä kuin olla voi.
Se eriävä ajatusmaailma voi olla vaan sitä, että "eipä vois enää vähempää kiinnostaa". Jos on vuosia ollut työttömänä ja sitte lähempänä eläkeikää pääsee töihin tai ns. eläkeputkeen, joka nyt ollaan ilmeisesti ottamassa pois, ei motivoi enää pätkääkään, kun tietää, ettei tämä työsuhde tästä enää jatku eikä vakinaisteta, niin se siitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun irtisanomissuojaa heikennetään on työnantajilla aika vapaat kädet antaa kenkää "ei sopiville" työntekijöille, riittää että naama ei miellytä. Kun moititaan työttömiä loisimisesta olisi hyvä muistaa että voi olla oma vuoro siirtyä sohvalle.
Omistusasuntoon ei saa enää asumistukea kohta.
Miksi on ikinä edes saanut?
Yhtiövastikkeet voi olla vuokran suuruisia niin siksi. En ymmärrä miksi jossain omistusasunnoissa yhtiövastike on tod pieni, esim. 49m2 asunnossa yhtiövastike n. 170€/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju,mutta ajankohtainen yhä 2023,ei pitäisi olla,mutta on.Joo ei asiantuntijaksi opinnoissa tulla,vaan se antaa perusedellytykset toimia.Itseäkin naurattaa joskus sisäänpäin,kun katselee nuoria ja muistaa itsensä samassa iässä,niin oli osaava ja näppärä
Pitkän linjan ihmisenä monessa vaiheessa kouluttautunur,ensin tehnyt alan peruatöitä ja siitä edennyt.Perustyöt ei vain nuoria nykyisin ehkä kiinnosta,halutaan heti iso palkka ja toimi ja paljon vapautta ja liikkumavaraa.Itse asiassa on ihan sama mitä tekee alkuvaiheen vuodet,koska siinä oppii työelämätaitoja kuitenkin.Toki sen verran palkkaa,että elää ja voi perustaa perheen halutessaan.Ei kannata myöskään polttaa itteään loppuun nuorena,se kostautuu myöhemmin.Monet tykkää varastohommista tms,näin olen kuullut..hyvä on muutakin elämää kuin työ.Elämä on pitkä,kyllä siinä ehtii monenlaista.Nuorten pitäisi kyllä päästä töihin.
Nuoret vielä pääseekin hanttihommiin. Itse olen hakenut mm kokoonpanoon, varastoon, tiskaajaksi jne mutta en pääse kun en ole alta kolmenkympin.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa joku sanoi, ettei enää näin vanhana rupea mitään työnhakuvideoita väsäämään. Miksi ei? Kyllähän siihen saa apua, jos tuntuu itsestä kamalan vaikealta. Eiköhän joku esim. työkkäristä voi olla apuna. Ja kyllä siinä videolla saa olla oma itsensä ja kertoa asioista omalla tavallaan. Ei ne mitään näyttelijää etsi. Vai pelkäätkö, että sinua syrjittäisiin ikäsi takia?
Eipä annettu työkkäristä apuja, kun pyysin. Itku kurkussa menin kirjastoon, muttei sielläkään kukaan auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se eriävä ajatusmaailma voi olla vaan sitä, että "eipä vois enää vähempää kiinnostaa". Jos on vuosia ollut työttömänä ja sitte lähempänä eläkeikää pääsee töihin tai ns. eläkeputkeen, joka nyt ollaan ilmeisesti ottamassa pois, ei motivoi enää pätkääkään, kun tietää, ettei tämä työsuhde tästä enää jatku eikä vakinaisteta, niin se siitä
Noinkin varmasti, mutta kyllä pitkäaikaistyöttömyys myös oikeasti muuttaa ihmistä.
Elinkautisvankeuskin muuttaa ihmistä usein. Monen työttömyys on kestänyt sitä pidempään.
Omistusasujalla voi olla velkaa vielä, kun jää työttömäksi. Miten sitten pitäisi omistusasujan pärjätä, kun jää työttömäksi. Minullakin yv. himpun yli 500 €. Velka tosin maksettu jo kaksi vuotta sitten onneksi.
Näitä kirjoituksia kun lukee, niin ei voi kuin ihmetellä poliitikkojen puheita työperäisen m@4hanmuuton välttämättömyydestä. Miksi ei tehdä kaikkea nykyisten työttömien työllistämiseksi ensin?
Vierailija kirjoitti:
Työn saanti on ahkeruudesta kiinni. Jos hakee vain kivoihin töihin, joita ei ole, eikä ikäviin töihin, joita olisi tarjolla vaikka kuinka, kyllä se on oma päätös. Itse aloitin uudestaan pohjalta, mutta kun työhön pääsee kiinni, siitä on nopea nousta taas omalle tasolle. Ainakin helpompaa kuin kotisohvalta.
Ei taida työn kivuus olla hakukriteeri, vaan se, ettei ole pätevyyttä hakea. Iän myötä uudelleenkouluttautuminen vähenee, kun ei enää ehdi uudelle alalle ennen eläkeikää. Ja tämä hallitus aikoo leikata vielä aikuiskoulutustuenkin pois.
Olin kerran 24 vuorokautta työttömänä ja oli se niin karmiva ja hävettävää kokemus,etten ikinä halua moista häpeää kokea.
Ymmärrän täysin sen sen lamaannuttavan vaikutuksen jos on vuosien ajan joutunut kärsimään häpeästä.
Vierailija kirjoitti:
Näitä kirjoituksia kun lukee, niin ei voi kuin ihmetellä poliitikkojen puheita työperäisen m@4hanmuuton välttämättömyydestä. Miksi ei tehdä kaikkea nykyisten työttömien työllistämiseksi ensin?
Kuvitellaan, että ottamalla työttömältä edut pois, siitä tulee yhtä nöyrä työllistyjä kuin aasialaisesta sairaanhoitajasta.
Se tunne,kun ihmiset tietävät, että olet työtön ja näkevät kun ostat vaikka vain naudan sisäfilettä,lohifileen tai muuta normaalia tuotetta ja työssäkäyvät tuijottavat sinua syyttäen,että tuossa tuo ostelee ruokaa meidän verorahoilla..
On se oikeasti niin noloa.
Vierailija kirjoitti:
No, kohta voi irtisanoa vakituisia, joille on kertynyt lisiä ja lomia ja ottaa työttömiä pienemmällä palkalla tilalle.
Tämä!
Kyllä rupee kolisemaan näille haukkujille omaan pataan.
Työtön otetaan vain tuettuna ja alle 6-11 kk, "koeaika" syytä ei tarvitse irtisanomiseen 12kk, ettei ansiosidonnaisen ehdot täyttyy 12kk. Eli lopputuleman on suurelle osalle pienituloista pätkätyötä ilman mitään oikeuksia.
Jos et saa edes tämmöistä kammottavaa sopimusta, sinut voidaan velvoittaa työkokeiluun 9€ pvä, ihan kuin 30v. jälkeen tarvitsisi kokeilla työtä?
Ettei kannata työssäkäyvien tällä hetkellä, kun firmoja alkaa mennä kiihtyvällä tahdilla nurin (odotettavissa 20-100t uutta työtöntä seur. 2v aikana), yhtään keulia.
Ette tekään tule saamaan niitä mahtavia kadehdittavia loisijoiden korvauksia, joita olette maksaneet työttömyysvakuutusmaksuissa ja veroissa työssäoloaikananne, niillä rahoitetaan veroale ja alennetaan yritysten maksamaa osuutta tästä vakuutuksesta.
Kannattaisi osallistua työehtojen säilyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinkin varmasti, mutta kyllä pitkäaikaistyöttömyys myös oikeasti muuttaa ihmistä.
Elinkautisvankeuskin muuttaa ihmistä usein. Monen työttömyys on kestänyt sitä pidempään.
Työtöntä ja elinkautisvankia yhdistää se,että molemmat ovat omilla teoillaan ja päätöksillään päätyneet tilanteeseensa.
Ainoa ero taitaa olla siinä,että elinkautisvanki ei voi tuosta vain ottaa itseään niskasta kiinni ja mennä töihin..
Työttömyys perustuu täysin omaehtoisuuteen.
Kyllä työttömien kohtelusta on paljon näyttöä.
Jos ei ole ymmärtänyt työttömyyden perussyitä ja siihen johtaneita tapahtumia ei ole ollut median tai uutisten äärellä.
Työttömyys voi kohdata ketä tahansa ilman mitään syytä erikseen luettelematta.
Työtön on siksi uhri ja sitä usein ei ymmärretä.
Ei työtön halua olla työtön. Tosin osa haluaa sitä itse ja syytkin on heidän henkilökohtaiset.
Eniten työkyvyttömyyseläke päätökset ihmetyttää nuorten ja korkeasti koulutettujen kohdalla.
Miksi he saavat puoltavan eläke päätöksen samoihin syihin perustuvissa joissa muilta se hylätään.
Perusteena muilla on: "Jokainen henkilö voi tehdä jotakin työtä elättääkseen itsensä"!
Korkeasti koulutetuille ei siis ole mitään muuta työtä olemassa, kaikille muille sitä kuitenkin on.
Miksi rakenteellinen syrjintä kohdistuu ihmisiin joilta evätään kaikki elämän edellytykset. Ehkä päättäjät on siinä vaikuttaneet paljon miksi työttömiäkin kiusataan ja seuraukset on kriisiytyneet.
Palvelut ei ole heille tarjolla ja köyhyys on käsin kosketeltava ongelma. Ehkä asenne ja tämä syrjintä ovat maan tapa josta ei haluta puhua.
Työtön on olosuhteiden uhri. Jos työpaikka menee alta ja uutta työtä ei ole tarjolla on syrjäytyminen ja leipäjonot ainoita mitä siitä seuraa.
Hyvinvointi yhteiskunta on hyväosaisten tukien verkosto. Siksi siitä poliitikot ja asiantuntijat puhuvat aina. Pahoinvointi yhteiskunta taas on ilmiö johon se on johtanut heidän toiminnan kautta.
Elämä on siis riippuvainen oletko sopiva ja tarpeellinen. Jos et ole töissä olet tippunut pahoinvointi yhteiskunnan puolelle ja muut saa syyllistää ja kiusata sinua.