Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3761/4199 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa oli mielenkiintoinen juttu, niin työssäkäviöiden tuista, joita he eivät saa.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009738834.html

"Työnantajalla on oikeus tarjota työntekijöilleen niin kattava työterveyshuolto kuin työnantaja haluaa. Kuvioon ei tarvita tällä hetkellä työterveyshuoltoa hallinnoivaa Kelaa. Yritykset ja muut työnantajat voisivat ostaa työterveyspalvelunsa ilman byrokratiaa suoraan yksityisiltä lääkäritaloilta ilman monimutkaista Kela-korvausjärjestelmää.

Osa työantajista tarjoaa työntekijöilleen vain lakisääteiset, ennalta ehkäisevät työterveyspalvelut ilman sairaanhoitoa. Näiltä työntekijöiltä peritään palkasta silti sama prosenttiosuus Kelan hallinnoimaan ”työterveyskassaan”. Tämä on epäreilua."

Eli se taas siitä itkusta, että "veroja maksetaan vain työttömien loisimisen takia"... ja kovin parku tietenkin niillä, jotka tuossakin järjestelmässä ovat parhaimmassa asemassa.

Vierailija
3762/4199 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, että kiusaan työttömiä aiheetta. Tiedän, että he voivat pahoin, mutta minulla ei ole empatiakeskusta, joten siksi käyttäydyn kuin mielisairas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3763/4199 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 lapsen osa-aikatyötä tekevältä yksinhuoltajalta leikataan 600 euroa

https://www.itahame.fi/uutissuomalainen/6013178

Hallitus kannustaa koko-aikatyöhön

koko-aikatyö?

Vierailija
3764/4199 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun avoimia työpaikkoja on enemmän kuin työnhakijoita ja uusi hallitus kohtuullistaa sosiaaliturvan niin pitäisi löytyä työtä jokaiselle.

Valehtelet, työttömiä on paljon enemmän kuin työpaikkoja.

Työhaluttoman selityksiä, ettei työpaikkoja ole! Suomeen pitää luoda minijob-systeemi.

Vierailija
3765/4199 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikaan ei tajua varmasti sitä että työttömät "passivoituvat" yksinkertaisesti vain sen takia, koska rahattomana ei ole varaa lähteä kotoa yhtään mihinkään, työhaastatteluissa käyntikin maksaa rahaa koska liikkuminen on niin kallista. Joku sanoo että mene pyörällä tai jalan, no tekee varmaan hyvän vaikutuksen hielle haisevana iho hiestä kiiltävänä siellä haastattelussa...

Vierailija
3766/4199 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monikaan ei tajua varmasti sitä että työttömät "passivoituvat" yksinkertaisesti vain sen takia, koska rahattomana ei ole varaa lähteä kotoa yhtään mihinkään, työhaastatteluissa käyntikin maksaa rahaa koska liikkuminen on niin kallista. Joku sanoo että mene pyörällä tai jalan, no tekee varmaan hyvän vaikutuksen hielle haisevana iho hiestä kiiltävänä siellä haastattelussa...

Näillä on suuri vaikutus syrjäytymiseen.

Tilannetta pahentavat merkittävästi ympäristön osoittama paheksunta (meni töihin) ja toistuvar torjutuksi tulemiset. Aluksi on vain huonoa tuuria: valinta ei kohdistunut sinuun.

Sitten alkaa tulla epäilyjä osaamisesta, työkyvystä, motivaatiosta. Kyllä sinussa jotain vikaa on kun et mihinkään kelpaa. Haetko edes tosissasi töitä, epäilee työkkärikin ja vaikeuttaa esterataansa.

Vierailija
3767/4199 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis saa 600€ vähemmän rahaa kuussa! Kieltämättä iso summa, joka ei tosiaankaan ehkä kannusta työntekoon kun sen saa mitään tekemättä. Tuollaiset on hyvä poistaa, että vanhempi menee töihin. Antaa paremman mallin lapsillekin! Töitä pitää tehdä, eikä elää vain tuilla.

Vierailija
3768/4199 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus kannustaa koko-aikatyöhön

Osa-aikatyön tekemistä vaikeuttavat ihan tosissaan. Aikovat vaatia kaikilta osa-aikatyötä tekeviltä (ilman poikkeuksia) kokoaikatyön hakemista ja "toimenpiteisiin osallistumista".

Tämä kuulostaa karulta osatyökykyisen osa-aikatyötä tekevän korviin. Toisella puolella eläkkeen maksaja valvoo ettei töitä tee liikaa (60% täydestä työajasta on maksimi minkä saa tehdä).

Toisella puolella työkkäri valvoo että varmasti pyrkii kokopäivätyöhön ja vaatii toimenpiteisiin osallistumista.

Seuraavaksi varmaan tulee kuula otsaan.

Vierailija
3769/4199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä hallituksen linjasta tulee täysi katastrofi. Jengi vain nostaa lapaset pystyyn, laittakaa sitten vaikka linnaan.

Vierailija
3770/4199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis saa 600€ vähemmän rahaa kuussa! Kieltämättä iso summa, joka ei tosiaankaan ehkä kannusta työntekoon kun sen saa mitään tekemättä. Tuollaiset on hyvä poistaa, että vanhempi menee töihin. Antaa paremman mallin lapsillekin! Töitä pitää tehdä, eikä elää vain tuilla.

Mutta jos ei mene töihin voi joutua palkattomaan työkokeiluun.

Työkokeilu tuli pakolliseksi vuonna 2015.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000004999432.html

Vierailija
3771/4199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa yleensä vain osastopäälliköillä on täydet työtunnit.

Vierailija
3772/4199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa vaan dislikeä, totuus on kuitenkin totuus kirjoitti:

Siitä oli joskus juttuakin, että nykypäivänä yli 70% työhön pääsemisistä tulee suhteiden kautta, että on kyseiseen firmaan joku kytkös entuudestaan. Sitten porukka aina ajattelee, että ovat työllistyneet omin avuinensa ja ovat niin erinomaisia. Tuo on suurinta hevonpaskaa.

Minä voin sentään myöntää saaneeni kontaktin kautta hyvän työpaikan. Olen pärjännyt siellä hyvin ja minut vakinaistettiin jo paljon ennen koeajan loppumista, mutta minä voin sentään myöntää, että en olisi kyseisessä paikassa töissä ilman olemassa olevaa kytköstä. yli 70% omahyväisistä työpaikan saaneista persenaamoista ei tähän pysty, kun tuppaa unohtumaan se oma tilanne, miten aikoinaan työllistyi.

Mulla ei ole kyllä ollut suhteita, eli tuntemattomana ulkomaalaisena (siis ulkomailla) olen hakenut ja saanut töitä. Sotealalle vaan. Myös pienemmällä tuntimäärällä olen hakenut yhdistellen näitä töitä. Siitä sitten aina työtä tarjottu enemmän.

Suomessa ymmärretään vain kokopäivätyö tai ei mitään.

Vierailija
3773/4199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa joku sanoi, ettei enää näin vanhana rupea mitään työnhakuvideoita väsäämään. Miksi ei? Kyllähän siihen saa apua, jos tuntuu itsestä kamalan vaikealta. Eiköhän joku esim. työkkäristä voi olla apuna. Ja kyllä siinä videolla saa olla oma itsensä ja kertoa asioista omalla tavallaan. Ei ne mitään näyttelijää etsi. Vai pelkäätkö, että sinua syrjittäisiin ikäsi takia?

Vierailija
3774/4199 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa joku sanoi, ettei enää näin vanhana rupea mitään työnhakuvideoita väsäämään. Miksi ei? Kyllähän siihen saa apua, jos tuntuu itsestä kamalan vaikealta. Eiköhän joku esim. työkkäristä voi olla apuna. Ja kyllä siinä videolla saa olla oma itsensä ja kertoa asioista omalla tavallaan. Ei ne mitään näyttelijää etsi. Vai pelkäätkö, että sinua syrjittäisiin ikäsi takia?

Aion ehdottaa, että myös vakituiset joutuvat tekemään videon, jolla esittelevät itsensä uusille työntekijöille.

Vierailija
3775/4199 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun avoimia työpaikkoja on enemmän kuin työnhakijoita ja uusi hallitus kohtuullistaa sosiaaliturvan niin pitäisi löytyä työtä jokaiselle.

Valehtelet, työttömiä on paljon enemmän kuin työpaikkoja.

Työhaluttoman selityksiä, ettei työpaikkoja ole! Suomeen pitää luoda minijob-systeemi.

Vierailija
3776/4199 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tähän liittyen mieleen se, että yritän nyt vähitellen saada yhtä ammatillista perustutkintoa suoritettu loppuun. Jäi ikävästi aiemmin kesken. Olen vaan huomannut sen kuinka vähän on niitä vaihtoehtoja missä vuosi opiskella monimuoto tyyppisesti. Oikeastaan tällä alalla ei ole kuin pari monimuotoa tarjoavaa paikkaa. Koko koulutus uhkaa jäädä lopullisesti kesken, kun en voi nyt muuttaa mihinkään kauas sitä suorittamaan. Minulla ei vaan ole varaa siihen nyt. Monimuoto onnistuisi ja olisi minulle helpompaa. Mietin itsekin miksi amis ei panosta tähän kaikkeen. Eräs tuttu suorittaa AMK tutkintoa ja tietää lähipäivät yms jo puoli vuotta ennen. Amiksen monimuoto taas hyvin sekavaa ja lähipäivistä ei ilmoiteta.

Vierailija
3777/4199 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysturvan lapsikorotuksen poisto on kyllä huonoin uudistus. Se sysää valtavan määrän lapsiperheitä toimeentulotuelle ja toimeentulotuelta on hyvin vaikea nousta elämässä eteenpäin.

Ansiosionnaisen leikkaus puolestaan on järkevää jos leikattava on. Tämä leikkaus kohdistuu parhaiten työllistyviin eikä heikoimmassa asemassa oleviin.

Vierailija
3778/4199 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysturvan lapsikorotuksen poisto on kyllä huonoin uudistus. Se sysää valtavan määrän lapsiperheitä toimeentulotuelle ja toimeentulotuelta on hyvin vaikea nousta elämässä eteenpäin.

Ansiosionnaisen leikkaus puolestaan on järkevää jos leikattava on. Tämä leikkaus kohdistuu parhaiten työllistyviin eikä heikoimmassa asemassa oleviin.

Ei kaikilla ole oikeutta toimeentulotukeen.

Vierailija
3779/4199 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiasiainvaltuutettu Elina Pekkarinen kiteyttää Twitterissä hyvin paljon puhutun työvoimapulan:

"Työvoimapulaa on usein aloilla, joissa

Tarjotaan osa-aikatyötä

Provikkapalkkaa

Olematonta palkkaa

Muuttoa pääkaupunkiin

Tai

Vaaditaan erikoiskoulutusta (usein ylempi korkeakoulututkinto)

Kaikki eivät voi olla lähihoitajia, siinäkin tarvitaan erityisiä taitoja ja alan koulutus."

https://twitter.com/PekkarinenElina/status/1694203839547662621

Vierailija
3780/4199 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietyn iän eli n viidenkympin jälkeen O ihan sama mitä sirkustemppuja tekee, ei töitä saa. Sillä videollakin näytän ihan kamalalta harpulta jo näin nelikymppisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi