Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Vierailija kirjoitti:
Tuli tähän liittyen mieleen se, että yritän nyt vähitellen saada yhtä ammatillista perustutkintoa suoritettu loppuun. Jäi ikävästi aiemmin kesken. Olen vaan huomannut sen kuinka vähän on niitä vaihtoehtoja missä vuosi opiskella monimuoto tyyppisesti. Oikeastaan tällä alalla ei ole kuin pari monimuotoa tarjoavaa paikkaa. Koko koulutus uhkaa jäädä lopullisesti kesken, kun en voi nyt muuttaa mihinkään kauas sitä suorittamaan. Minulla ei vaan ole varaa siihen nyt. Monimuoto onnistuisi ja olisi minulle helpompaa. Mietin itsekin miksi amis ei panosta tähän kaikkeen. Eräs tuttu suorittaa AMK tutkintoa ja tietää lähipäivät yms jo puoli vuotta ennen. Amiksen monimuoto taas hyvin sekavaa ja lähipäivistä ei ilmoiteta.
Katso Samiedun valikoima perustutkinnoista, mikäli et ole alanuuka. 100% verkko.
Työttömät ovat tämän maan syöpä. Jos työttömille ei jaettaisi viittä miljardia euroa lomailurahaa vuodessa niin ei olisi rahapulaa terveydenhuollossa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ovat tämän maan syöpä. Jos työttömille ei jaettaisi viittä miljardia euroa lomailurahaa vuodessa niin ei olisi rahapulaa terveydenhuollossa.
Tämmöiset kommentit ei muuten yhtään motivoi tähän tuloksettomaan työnhakuun, päinvastoin. Lomaillaan sitten koko rahan edestä kun haukutaan vaikka mitä tekisi. Pitäkää tunkkinne.
- Mikä on maailman homoin nimi?
- P ut1n 😄
Ihmiset kertovat etteivät määrittele itseään työn kautta, ja määrittelevät sitten ihmisiä työttömyyden kautta.
Kukkaruukkuun, niin naurattaa kun vielä pari vuotta sitten julistettiin, että vapaakauppa on oikein koska valtiot jotka tekevät vapaasti kauppaa keskenään, eivät sodi, vapaakauppa on rauhan tae blaablaablaa.
Seuraavaksi sanottiin, että joillekin maille täytyy määrätä pakotteita! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöiset kommentit ei muuten yhtään motivoi tähän tuloksettomaan työnhakuun, päinvastoin. Lomaillaan sitten koko rahan edestä kun haukutaan vaikka mitä tekisi. Pitäkää tunkkinne.
kohta vaan lomailet tosi pienellä rahalla.mut pääasia ettei töihin vaan tartte mennä
Itse en ole onneksi ollut työttömänä ja opiskelinkin alan, jolla olin töissä jo ennen kuin valmistuin eli hoitoala.
Mutta mieheni sen sijaan oli pitkään työtön ja oli sydäntä särkevää, kun hän olisi halunnut töitä, kävi haastatteluissa, kouluttautui yms, mutta työtä ei saanut. Lopulta onnistui saamaan työpaikan tuurilla ja juurikin suhteiden avulla, kun tunsi oikean ihmisen oikeaan aikaan. Ei todellakaan ole itsestään selvää se.
On vielä ulkomaalainen, joten sapettaa, kun haukutaan laiskoiksi ja että halutaan vaan loisia kotona vaikka ei vaan anneta niitä töitä vaikka suomen kielikin on riittävä (ja todettakoon, että miten se kieli on edes tarpeellinen, kun raksalla paljon ulkomaista työvoimaa, jotka ei osaa sanaakaan suomea, kun ovat täällä vaan töissä..).
Kun irtisanomissuojaa heikennetään on työnantajilla aika vapaat kädet antaa kenkää "ei sopiville" työntekijöille, riittää että naama ei miellytä. Kun moititaan työttömiä loisimisesta olisi hyvä muistaa että voi olla oma vuoro siirtyä sohvalle.
Vierailija kirjoitti:
Kun irtisanomissuojaa heikennetään on työnantajilla aika vapaat kädet antaa kenkää "ei sopiville" työntekijöille, riittää että naama ei miellytä. Kun moititaan työttömiä loisimisesta olisi hyvä muistaa että voi olla oma vuoro siirtyä sohvalle.
Omistusasuntoon ei saa enää asumistukea kohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kohta vaan lomailet tosi pienellä rahalla.mut pääasia ettei töihin vaan tartte mennä
Irtisanomissuojaa heikennetään. Kohta sut voi helposti irtisanoa.
2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto, sitä saa 400 päivää, sen jälkeen työmarkkinatuki 580 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea.
Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Miten yrittäjien käy, kun ihmiset ei enää kuluta?
Omistusasuntoon ei saa enää asumistukea kohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto, sitä saa 400 päivää, sen jälkeen työmarkkinatuki 580 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea.jään vuoden päästä eläkkeelle ja tilillä on 42 000e ni ihan sama.mut sä lomailet perseauki
Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuntoon ei saa asumistukea.jään vuoden päästä eläkkeelle ja tilillä on 42 000e ni ihan sama.mut sä lomailet perseauki
Mä asun kyllä vuokralla.
Harmittaa varmaan kyllä 58-vuotiaita irtisanottuja. He kun joutuu jatkossa kilpailemaan nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista saadakseen leikattua ansiosidonnaista.
Niin, jos yritys on ulkomaalainen ja palkkaa ulkomaalaisen työntekijän niin tuon työntekijän ei tarvitse maksaa veroja Suomeen 6 kuukauteen. Miten menee tytäryhtiöt ja alihankintayritykset esim. rakennusalalla ja satamissa?
Ethän äänestä sdp joka ajaa vaan boomereiden ja eläkeläisten asiaa?
Palkkatukitöistä sen verran, että aina sinne mennessä luulee ja toivoo, että työ auttais saamaan vakipaikan tai edes jonkun muun jatkopestin. Näin ei kuitenkaan ole käynyt, vaikka työtodistukset näistä täynnä ylistäviä kommentteja. Tähän mennessä neljä palkkatukityötä takana ja taas ansiosidonnaisella.
Töitä haen, vaikka tuskin pääsen yksityiselle enää, kun ikääkin on jo yli 60. Palkkatukitöitä voin hakea taas, kun ansiosidonnaiset loppuu. Eläkkeelle toivoisin, vaikka aika pienen eläkkeen tulenkin saamaan. Loppuisi tämä turha hakurumba ja stressi, kun niitä töitä, johon sovellun on niin vähän.
Kaikenikäisille työikäisille pitäisi löytyä jotain työtä, josta saa vähintään yli 2000 eur palkkaa, vaikka ei olisikaan kaunein/viisain/koulutetuin tms.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten joku haluis vapaaehtosesti olla kotona työttömyystuella. Mulla oli ainakin oman työttömyyden aikana niin paskat tuet et oksat pois.
Onneksi pääsin opiskelemaan niin tilanne on nyt eri + käyn samalla töissä
Pitää ottaa vastaan työ kuin työ johtotason duuneja kun ei oo tai saa. Aina kauemmas työhön pääsy menee kun työttömyys jatkuu. Työnantajat ei ota töihin jos takana on pitkä työttömyys. Turha vinkua kotona tartu toimeen ja tee ihan mitä vaan ja samalla voi etsiä unelmaduuni. En ymmärrä tätä nyky meininkiä pitää olla töihin meno kannustin. Kun 1970 luvulla lähdin duuniin mua ei kukaan kannustanut. Ei seisonu kelan täti tukien kanssa. Töihin oli pakko mennä se ei ollut mikään vaihtaehto. Ei voinut valita. Jos ei tehny töitä ei ollut rahaa. Niin yksinkertaista sen pitäisi nytkin olla. Miksi yhteiskunnan veronmaksajien rahoilla pitäisi joidenkin saada elää. Tää on aivan käsittämätöntä
Ymmärrän työttömiä ja perheemme poika on parhaillaan työtön 19-vuotiaana. Hänen kohtalonaan oli pudota ammattiopinnoista kun koronakriisi alkoi sekoittaa koulun toimintaa. Hän kadotti myös mielenkiintonsa alaa kohtaa, jota opiskeli. Nyt hän suunnittelee uuteen kouluun hakemista ja työn hakua saman aikaiseksi, mutta kumpikin haasteellista heikon peruskoulutodistuksen ja vähäisen työkokemuksen takia. Minä en häntä ole aina kasvattanut, vaan olen hänen äitipuolensa.
Itselläni oli hyvä tuuri ja ahkeruus päästä jo nuorena alalle jossa on aina töitä, ja voi myös itse työllistää itsensä. En ole eläessäni ollut työtön kuin pari kuukautta, vuonna 2020, kun pahin koronakriisi sulki työpaikkani muutamaksi kuukaudeksi.
t: parturi-kampaaja vuodesta 2002
Koska vain antaa ihmisarvon. Ihmisarvoa ei voi lunastaa puoliksi.