Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3741/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa-aika työntekijöiden pitää hakea koko-aikatyötä tai osallistua työkkärin aktivointeihin.

Ei minun ainakaan. Teen osaa ja 1 työnhakuvelvoite per 3kk on "kysyä työnantajalta lisätunteja" jota teen toki ilman tuota velvoitettakin. Mutta minkä teet, kun Tunnit vain kutistuu koko ajan olemattomiin. Nyt oon jo lähes työttömänä ollut 5 viikkoa! 2-4 tuntia viikko töitä. Ei vielä haittaa, kun kesä ja lomatkin pitämättä. Syksyllä toivon että paraneisi talven tasolle, milloin oli kuukausia kokoaikatöitäkin.

Niin ei nyt mutta kohta pitää eli ei enää kelpaa, että haet vain lisätunteja.

Tässä linkki.

https://ytk.fi/tietoa-meilta/ajankohtaista/hallitusohjelma-lupaa-kirist…

Vierailija
3742/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa-aika työntekijöiden pitää hakea koko-aikatyötä tai osallistua työkkärin aktivointeihin.

Ei minun ainakaan. Teen osaa ja 1 työnhakuvelvoite per 3kk on "kysyä työnantajalta lisätunteja" jota teen toki ilman tuota velvoitettakin. Mutta minkä teet, kun Tunnit vain kutistuu koko ajan olemattomiin. Nyt oon jo lähes työttömänä ollut 5 viikkoa! 2-4 tuntia viikko töitä. Ei vielä haittaa, kun kesä ja lomatkin pitämättä. Syksyllä toivon että paraneisi talven tasolle, milloin oli kuukausia kokoaikatöitäkin.

Niin ei nyt mutta kohta pitää eli ei enää kelpaa, että haet vain lisätunteja.

Tässä linkki.

https://ytk.fi/tietoa-meilta/ajankohtaista/hallitusohjelma-lupaa-kirist…

Kohta 10.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3743/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lapsen osa-aikatyötä tekevältä yksinhuoltajalta leikataan 600 euroa

https://www.itahame.fi/uutissuomalainen/6013178

Vierailija
3744/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus kannustaa koko-aikatyöhön

Vierailija
3745/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

asmi kirjoitti:

olen ollut työttömänä päälle 20 vuotta, alkaen siitä kun valmistuin ammattikoulusta ammattiin mikä ei olisi voinut vähemmän kiinnostaa. olen oppinut elämään niukkavaraisesti. muutama lyhytjaksoinen työharjottelu/kuntoutus ollut tässä välissä, mutta ei niistä oikein saanut mitään irti.

nyt jo ajatus siitä että uhrautuisin useaksi tunniksi johonkin työhön, jonka palkka todennäköisesti verojen jälkeen vain hitusen enemmän kuin työttömyyskorvaus, ei todellakaan kiinnosta, varsinkin kun tietää mitä paskaduunia olisi tarjolla. sellaisessa duunissa sielu kuolee. orjatyötä.

Juuri sun kaltaisten lusmujen vuoksi nykyinen hallitus kiristää etuuksia. Se, että teit aikoinasi väärän valinnan hakeutumalla alalle, joka ei kiinnosta, ei voi olla muiden veronmaksajien ongelma. Jokainen on vastuussa omista tekemisistään. Ymmärrätkö, että just sinä ja muut sun kaltaiset ovat syy tuleviin kiristyksiin?

Se vaan on ikävä fakta, että on olemassa myös pienipalkkaisia töitä. Jos ne ei kiinnostele, ottaa vaan asiakseen kouluttautua tehtäviin, joissa palkka on parempi. Sinänsä mitään työtä ei pitäisi vieroksua. Moni meistä "parempiin töihin" päässeistä on myös nähnyt ne "huonommat", joten kyllä me tiedetään mitä ne on. Ja monilla just ne paskaduunit ovat motivoineet lisäopintoihin.

Väärä syyllinen. Etuuksia kiristetään ainoastaan sen vuoksi, että yrittäjät saisivat helpommin työntekijöitä, jotka tekevät töitä niin pienellä palkalla, että palkan lisäksi on haettava sosiaaaliturvaa tai kiristysten vuoksi työttömät mielellään luovuttaisivat työpanoksensa/kauppa-arvonsa yrittäjälle sosiaaliturvan vastineena.

Kuinka kävi niiden marjanpoimioiden lääkäritasoisten palkkojen? Moni muukin työvoimapulaa huutava työnantaja on todistanut, että heillä ei ollut vaikeuksia saada työvoimaa vaan ainoastaan ylitsepääsemättömiä vaikeuksia maksaa palkkaa.

Se laiskistava sosiaaliturva on 10 euroa vuorokaudessa ja asumiskulut, joten kyse ei ole sosiaaliturvan suuruudesta tai työttömien laiskuudesta, vaan rikkaiden pohjattomasta ahneudesta.

Montako rikasta pk-yrittäjää tiedät? Superrikkaita on Suomessa ihan järkyttävän vähän, ja myös niitä hyvin korkeaa eläkettä saavaa. Eipä silti, supereläkkeiden leikkaamista kannatan itsekin, mutta superrikkaiden verotusta tai eläkkeitä muuttamalla on lähinnä kosmeettinen vaikutus.

En ole itse yrittäjä enkä tunne henkilökohtaisesti montaakaan, mutta sen verran asiaan perehtyneenä tiedän, että sääntö-Suomessa ei ole helppoa rikastua edes yksityisyrittäjänä. Pois lukien ehkä juristit ja eläinlääkärit.

Apteekkilupa on yrittäjälle lottovoitto.

Vierailija
3746/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä nauti pätkääkään työttömänä olemisesta, enkä ymmärrä miten joku voi ihan vapaaehtoisesti valita työttömyyden. Itselläni menossa loputtoman pitkä selvittely työkyvystä allergioiden takia ja ei paljon naurata saikkupäivärahalla eläminen.

Eihän porukka vapaaehtoisesti työttömänä olekkaan. Vaan siksi, koska eivät ole tulleet valituiksi hakemiinsa työpaikkoihin.

Vierailija
3747/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu, jos sitä on tarjota. Nyt ongelma vaan on kokoaikatyön saatavuus.

Vierailija
3748/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien solvaaminen pitäisi kieltää rikoslaissa kansanryhmää kohtaan kiihottamisena.

Työttömät ovat työttömiä, koska työnantajat eivät ota heitä töihin, työttömyyteen ei tarvita mitään muuta sen kummempaa syytä. Kaikki työttömät hakevat epätoivoisesti töitä, mitä työtä vaan pystyisi tekemään, mutta työnantajat eivät ole kiinnostuneita työttömistä, haluavat palkata vain työn vaihtajia.

Nuorilla 25-40 -vuotiailla työttömillä on jotain työllistymismahdollisuuksia ikänsä vuoksi, koska ovat sitä työnantajien himoitsemaan ikäluokkaa. +50 ikäisillä työttömillä työllistyminen on jo todella vaikeaa, +60 ikäisillä käytännössä jo mahdotonta, riippumatta loputtomasta uutterasta työnhausta, mikä tahansa työ työ kelpaa näille työttömille, mitä vain pystyvät tekemään, mutta kun kukaan ei ota töihin.

Ammatiensa mukaista työtä ei enää saa, muun alan töitä hakiessa tyrmätään aina sillä tekosyyllä, ettei ole alan työkokemusta, vaikka työtön oppisi ko. työn helposti sen vuosikymmien laajalla työkokemuksellaan.

Vierailija
3749/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tipuin 40v iässä johtoryhmästä työttömäksi, kun firma ei halunnutkaan mua enää äitiysloman jälkeen takaisin. Sain 4kk palkan irtisanomisrahaa ja luulin että kyllä heti saan töitä kun 10v kokemus johtoryhmätasolta. Luulin väärin. Yli vuosi mennyt jo ja olen erittäin pahasti ahdistunut ja uneton tän stressin takia.

Jostain luin että työttömistä yli 20% on erityisasiantuntijoita, päälliköitä, johtajia. Silti työttömistä puhutaan yhdellä tavalla, että he ovat syrjäytynyttä rupusakkia. Tän takia häpeän tilannettani syvästi.

Jos olet nyt vasta 41-vuotias, miksi et kouluttaudu uudelleen alalle, jolta löytyy töitä? Jos lähihoitajan koulutus on liian ala-arvoista sinulle, myös amk-koulutuksen saaneista sosionomeista on huutava pula. Kannattaa miettiä vaihtoehtoja, eikä vain ahdistua kotona nykytilanteeseen.

Vierailija
3750/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapinaan ympäristön puolesta!!!

Vierailija
3751/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tipuin 40v iässä johtoryhmästä työttömäksi, kun firma ei halunnutkaan mua enää äitiysloman jälkeen takaisin. Sain 4kk palkan irtisanomisrahaa ja luulin että kyllä heti saan töitä kun 10v kokemus johtoryhmätasolta. Luulin väärin. Yli vuosi mennyt jo ja olen erittäin pahasti ahdistunut ja uneton tän stressin takia.

Jostain luin että työttömistä yli 20% on erityisasiantuntijoita, päälliköitä, johtajia. Silti työttömistä puhutaan yhdellä tavalla, että he ovat syrjäytynyttä rupusakkia. Tän takia häpeän tilannettani syvästi.

Jos olet nyt vasta 41-vuotias, miksi et kouluttaudu uudelleen alalle, jolta löytyy töitä? Jos lähihoitajan koulutus on liian ala-arvoista sinulle, myös amk-koulutuksen saaneista sosionomeista on huutava pula. Kannattaa miettiä vaihtoehtoja, eikä vain ahdistua kotona nykytilanteeseen.

Aikalainen riski, koska nytkään ei palkata työtöntä työnhakijaa millään koulutuksella 45+ jälkeen, jos aukko CV:ssa.

Vierailija
3752/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tilanne.

Koko työura johtajan tehtäviä. Mutta nyt tuntuu etten kelpaa mihinkään. Kilpailu on valtavaa.

Vierailija
3753/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kohta voi irtisanoa vakituisia, joille on kertynyt lisiä ja lomia ja ottaa työttömiä pienemmällä palkalla tilalle.

Vierailija
3754/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu, jos sitä on tarjota. Nyt ongelma vaan on kokoaikatyön saatavuus.

No, joka tapauksessa leikataan sait koko-aikatyötä tai et.

Vierailija
3755/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun avoimia työpaikkoja on enemmän kuin työnhakijoita ja uusi hallitus kohtuullistaa sosiaaliturvan niin pitäisi löytyä työtä jokaiselle.

Valehtelet, työttömiä on paljon enemmän kuin työpaikkoja.

Katopa tilastoja äläkä kerro muuneltua totuutta täälä.

Vierailija
3756/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mä oon kyl ihan mielellään työttömänä

No sittenhän se on ihan oikein et tukiaisii leikataa kun oot vapaaehtone.

Vierailija
3757/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No velkaelvikset jyrää ja eläkeläiset on kingei.

Vierailija
3758/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät ovat vain jatko osa sarjaa ihmisistä joiden syyksi yhteiskunnan tilanne laitetaan. Esim. Juutalaiset ovat olleet samassa asemassa natsisaksan aikaan. Ihmisillä on luontainen tarve kyykyttää toisia ihmisiä,tunteakseen itsensä paremmaksi ihmiseksi. Aina etsitään uusi kohde ryhmä.

Vierailija
3759/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota nyt hieman selvää miten vaikea on yli 40v päästä opiskelemaan sosionomiksi!! Tai sairaanhoitajaksi. Noihin koulutuksiin ei todellakaan noin vaan mennä.

Vierailija
3760/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ha,ha, kuka saa vuoden pestejä, jotta pääsee ansiosidonnaiselle.

Innolla odotan mitä tästä  kaikesta seuraa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän