Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3461/4199 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon medioissakin ja poliitikkojen puheissakin toistettu "kohtaanto-ongelma", sehän on vain todiste siitä, että suomalaisille kuuluvaa työn kysyntää ei ole hoidettu kuntoon.

Ei puuttuvaa kysyntää voida hoitaa pakottamalla tarjontaa suuremmaksi (eli pakkotyö) kuin mitä se voisi markkinaehdoilla olla.

Hallinto toisensa jälkeen ampuu suomalaisia omaan jalkaan yrittämällä väkisin aiheuttaa tilanteen jossa yhden euron töitä tehdään kahden euron kustannuksilla, ja kustannukset yritetään kaikin keinoin siirtää työttömien vahingoksi.

Kyllä se hymy hyytyy siitä kunhan tajuatte että tässä tuhotaan myös kokonaisia perheitä ja sukuja, yksinkertaisesti täysin pieleen menneen talousajattelun johdosta että työttömät ne muka joustaa ihan mistä vaan tai laitetaan väkisin joustamaan.

Hallinto lisäksi toteuttaa myös kansainvälisissä sopimuksissa työttömien suojaksi tarkoitettuja palveluita ja suunnitelmia täysin nurinkurisella tavalla siten, että koko palvelun tarkoitus kääntyy täysin vääränlaiseksi, työttömän hyväksikäytöksi ja taloudelliseksi vahingoittamiseksi.

Haistatellakin voisi, mutta en nyt viitsi, tämä asiahan kuuluu tietenkin lainvalvojalle ja mahdollisesti myös Euroopan Unionille, varsin suuri osa JTYPL:istä on pelkkää roskaa, jolla yritetään kiertää mm. Perustuslaki, näin on saatu aikaan Suomessa eturyhmiä palveleva pakkotyökoneisto, jolla työt, elinkeinot ja varallisuus tuhotaan järjestelmällisesti kaikilta heiltä, jotka pakotetaan työttömiksi mm. edellä mainitun työn kysynnän alasajon kautta.

Ei ole vieläkään työni hinta alentunut, kaikessa rauhassa odotellaan että rakenteelliset korjaustoimet alkaisi maistumaan paremmin, ne ei ole maistuneet yhdellekään hallitukselle noin arviolta 2008 alkaen, asuntokupla sen sijaan kelpasi.

Vierailija
3462/4199 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömille jotka joutuu te-toimiston "palvelujen" kohteeksi, lukaiskaa sanatarkkaan mitä Perustuslaki pykälä 18 sanoo, samat tekstit löytyy myös Suomen ratifioimista kv-sopimuksista.

Lukekaa todella sanatarkkaan, ja tarvittaessa vaikka kymmenen kertaa, jotta jokaikinen ko. lain pykälän sana todella menee ymmärrykseen.

Te-toimistolla ei ole mitään toimivaltaa tehdä PL 18 mainittuja valintoja työttömille, asiahan menee täysin pieleen jos karenssin uhalla ohitetaan PL 18.

Valintoihin liittyy myös VALINTAKRITEEREJÄ, ja nekään eivät voi olla kenenkään muun kuin työttömän itsensä määriteltäviä asioita.

Harmi että tämäkin asia meni tämmöiseksi järjettömäksi roskaksi, ikävä juttu että korjaamistoimia ei suostuttu tekemään jo 10+ vuotta sitten, tämmöistä ongelmaa tulee kun Kokoomus pääsee hääräilemään valtion johdossa kas kun Kokoomusta ei paljon kiinnosta kansalaisten mahdollisuudet saada aikaan työstään kunnollista tuloa. Kansalaisten työ tuloineen on Kokoomuksen näkökulmasta vain kustannus, joka pitää eliminoida kaikin keinoin pois osakkeenomistajien verosuunniteltaviin rahasäkkeihin, jokainen varmaankin tajunnee miten järjettömään tilaan koko valtio menee jos edes kansalaisten työtä tulonlähteenä ei suojella.

Sitten vain tutkimaan, miten tulevaisuudessa asiat tulee menemään, se voi johtaa isompiin muutoksiin makrotaloudellisestikin, myös yhteisvaluutan olemassaolon perusteita nakerretaan kovaa vauhtia jos valtion johto ei suostu sopeutumaan siihen, mitä kansalaiset omista työasioistaan ja hinnoitteluistaan päättävät.

Valtion tehtäviin ei kuulu kansalaisten ammatinvalintoihin tai sopimusasioihin tunkeilu, nehän on jo ison luokan kardinaalimokia joilla tuhotaan koko demokratia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3463/4199 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain lähihoitaja koulutukseen koska työkkäri antoi siihen mulle luvan (varmistin ennen hakemista), mutta jos satun tulemaan valituksi tuohon koulutukseen saaspa nähdä tuleeko työkkäri tukemaan opintoja työmarkkinatuella. Kyseessä on kumminkin ala missä on paha työvoimapula, ja järkevintä olisi myöntää työmarkkinatuki opiskelujen ajalle.

Mulla on alla merkonomin tutkinto, ja on satavarmaa että sillä tutkinnolla pysyn työttömänä hautaan saakka. Onneksi työkkärin virkailija tuntui olevan mun kanssa samaa mieltä merkonomin tutkinnon turhuudesta. Ja itseasiassa oli samaa mieltä mun kanssa et mun kohdalla alanavaihto olisi hyvä vaihtoehto.

Olisin opiskelemassa siis lasten ja nuorison osaamisalan lähihoitajaksi, tykkään lapsista ja olisi kivaa olla osa heidän varhaiskasvatusta.

Yritän tehdä jotain mun tulevaisuudelle enkä istua paikallani, merkonomiksi opiskeleminen oli suuri virhe, mutta saapahan sen avulla muutaman kurssin hyväksluetuksi seuraavassa tutkinnossa.

Vierailija
3464/4199 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Aktiivi­malli kakkonen” pakottaa työttömät hakemus­rumbaan, josta Maarit Korhosella on jo kokemusta: ”Olen hakenut satoja paikkoja”

Uudessa mallissa työnhakijoiden on haettava lähtökohtaisesti neljää työpaikkaa kuukaudessa karenssin uhalla. Uudistuksen luvataan tuovan työttömille myös aiempaa yksilöllisempää tukea.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008778371.html?share=c7b09af97a83bdbb…

Vierailija
3465/4199 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tää aktiivimalli nyt vaikuttaa pitkäaikaistyöttömän elämään?

Koskeeko nuo haastattelut pitkäaikaistyöttömiä?

Miten tehdyt hakemukset todistetaan?

Vierailija
3466/4199 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömille jotka joutuu te-toimiston "palvelujen" kohteeksi, lukaiskaa sanatarkkaan mitä Perustuslaki pykälä 18 sanoo, samat tekstit löytyy myös Suomen ratifioimista kv-sopimuksista.
Lukekaa todella sanatarkkaan, ja tarvittaessa vaikka kymmenen kertaa, jotta jokaikinen ko. lain pykälän sana todella menee ymmärrykseen.
Te-toimistolla ei ole mitään toimivaltaa tehdä PL 18 mainittuja valintoja työttömille, asiahan menee täysin pieleen jos karenssin uhalla ohitetaan PL 18.

Entä jos ei ymmärrä lakitekstin kiemuroita? Ei kaikilla todellakaan ole tarpeeksi älyä ymmärtää niitä, saati saada työkkärin virkailijaa ymmärtämään. Oletko sitä mieltä, että tällainen osaamaton ihminen sietääkin kärsiä kohtalonsa karenssien ja ilmaistöiden parissa? Jos olet, niin naiivi puolustuspuheenvuorosi työttömien puolesta ei ole totta. 

Ei tämä niin pitäisi mennä, että vasta lakitekstejä pöytään iskemällä työttömällä on oikeus omiin etuihinsa tai asialliseen kohteluun. Yhtä hyvin voisi väittää, että kaikkien rikoksista tuomittujen pitäisi ihan itse lukea lakikirjaa ja sen avulla itsenäisesti todistaa syytömyytensä, 

Vierailija
3467/4199 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa kanssa se jos pääsen opiskelemaan niin miten aktiivimalli tulee vaikuttamaan muhun opiskelijana, mun mielestä täyspäiväsesti opiskelevilta on aika perseestä joutua aktiivimallin kynsiin. Ihan kuin opiskelijoilla ei olisi muutenkin päivät täynnä puuhaa, ok etätehtäviä, 8h koulupäiviä ja siihen mahdolliset näyttö paikkojen metsästäminen. Ja jos satut opiskelemaan työmarkkinatuella työkkäri vaanii perseessä kiinni jo muutenkin koska ne vahtii että tarvittavat osaamispisteet saavutetaan mäâräaikaan mennessä, kaiken tuon paineistuksen jälkeen olet vielä pakotettu hakemaan kokoaikatyötä tai muuten katkeaa tuet.

Järjetöntä, en tiedä mitä uupumus on mutta jos pääsen opiskelemaan niin uupumus saattaa mullekin tulla pian tutuksi.

Vierailija
3468/4199 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi te-toimiston uusi sivusto on todella sekava mitä nyt sitä selasin miksi sekin piti mennä vaihtamaan tän uuden kyykytys ja kidutus mallin vuoksi? 
samat paikat siellä on kuitenkin oli sivusto tää tai sellanen mikä se oli. 
Surullisen huvittavaa toi te-toimiston lisätty tuki työttömälle, ei ne oo ennenkään olleet avuksi päinvastoin. Kuka haluaa lisää ahdistelu puheluja että voi voi miksi oot kotona miksei oo töitä no oletkos hakenut ja mites ois jos menisit ilmaiseksi kun et sä muuten mihkään kelpaa.. 

Vierailija
3469/4199 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Aktiivi­malli kakkonen” pakottaa työttömät hakemus­rumbaan, josta Maarit Korhosella on jo kokemusta: ”Olen hakenut satoja paikkoja”
Uudessa mallissa työnhakijoiden on haettava lähtökohtaisesti neljää työpaikkaa kuukaudessa karenssin uhalla. Uudistuksen luvataan tuovan työttömille myös aiempaa yksilöllisempää tukea.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008778371.html?share=c7b09af97a83bdbb…

Työttömät saavat itse valita nuo 4 työpaikkaa mihin hakevat eli kaikki hakevat hyviin toimistotyöpaikkoihin.

Vierailija
3470/4199 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma että jokaikinen aktiivimalli pohjautuu samaan: ruoskitaanpas työttömiä niin kyllä ne sitten menee töihin. Miksi kukaan ei tajua että ei se hakeminen ole ongelma niille eikä ole koskaan ollutkaan jotka töihin haluaa vaan se ongelma on siellä työnantajan päässä? Ne ei halua työtöntä, ne ei halua suomalaista joka haluaa tes-tason palkan vähintään ja joka tietää loma ja muista oikeuksista, ne haluaa tutun joka on kieli pitkällä pomon *ersereiässä ollut jo kauan tai joka on vähintään kummin kaiman siskon serkku, tai sitten halvalla jonkun kunnolla kieltä osaamattoman jolle voi antaa vähemmän palkkaa ja samalla saa kiillottaa sädekehää miten heidän firmassa ei ainakaan olla rasisteja.

Vierailija
3471/4199 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät saavat itse valita nuo 4 työpaikkaa mihin hakevat eli kaikki hakevat hyviin toimistotyöpaikkoihin.

Mitä vikaa tässä on jos hakee töitä? Väärin haettu?

Vierailija
3472/4199 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän noi kaupan ja ravintola alan firmat nyt tekee kun porukka ei enää haekkaa niihin? tai ainakin luulisi että hakemusvirta tyrehtyy jos kerta te-toimisto on silti niskassa huohottamassa koko ajan niin kauan kuin työsopparissa lukee täydet tunnit.. toisaalta, on noi alat jo kauan riistäneetkin ihmisiä sillä että kunnon soppareita ei anneta että siinä mielessä aivan oikein jos tulee takkiin. 

Vierailija
3473/4199 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomina haen 4 toimistotyöpaikkaa kuukaudessa.

Voin mennä töihin. Tykkään vaatteista. Tykkään pukeutua toimistotöihin ja laittaa koruja jne.

Vierailija
3474/4199 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin mennä töihin. Tykkään vaatteista. Tykkään pukeutua toimistotöihin ja laittaa koruja jne.

Täytyykin tässä miettiä, että mitä laittaa työkkärikäynneille päälle. Kiva, että kutsutaan johonkin.

Vierailija
3475/4199 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyykin tässä miettiä, että mitä laittaa työkkärikäynneille päälle. Kiva, että kutsutaan johonkin.

Luulin sinun siirtyneen käsitöiden pariin, kun väitit toisessa ketjussa ettet enää lue työttömyyttä käsitteleviä ketjuja.

Vierailija
3476/4199 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehitellään aina uutta keppiä työttömille mutta miksei helpoteta esim alan vaihtoa? miksi ei muuteta sitä niin että alaa voisi vaihtaa ilman uuden alan työpaikkaa ? mitä olen asiaa tutkinut niin todella monen alan sivuilla vingutaan että vaaditaan alan työpaikka ennen kuin voit hakea koulutukseen ja sitten vingutaan lehdissä ja keskustelupalstoilla kun typerät työttömät ei uudelleen kouluttaudu. 

kaikki kun ei pääse AMK tai yliopistoon vaikka kuinka hakisi koska hakijamäärät on joka vuosi todella mittavat ja joku/jotkut jää väkisin ilman opiskelupaikkaa.

Vierailija
3477/4199 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kehitellään aina uutta keppiä työttömille mutta miksei helpoteta esim alan vaihtoa? miksi ei muuteta sitä niin että alaa voisi vaihtaa ilman uuden alan työpaikkaa ? mitä olen asiaa tutkinut niin todella monen alan sivuilla vingutaan että vaaditaan alan työpaikka ennen kuin voit hakea koulutukseen ja sitten vingutaan lehdissä ja keskustelupalstoilla kun typerät työttömät ei uudelleen kouluttaudu. 

kaikki kun ei pääse AMK tai yliopistoon vaikka kuinka hakisi koska hakijamäärät on joka vuosi todella mittavat ja joku/jotkut jää väkisin ilman opiskelupaikkaa.

Mulla on merkonomin tutkinto ja hain läbihoitajan tutkintoon, ja multa ei ainakaan vaadittu työpaikkaa. Hain omaehtoiseen koulutukseen.

Mutta olen kanssasi täysin samaa mieltä, suomessa on vissiin tahallaan laitettu uudelleenkouluttautuminen alanvaihtajan erittäin vaikeaksi. Erityisesti jos yrität saada työkkärin tukemaan seuraavan tutkinnon opiskelua työmarkkinatuella.

PS: Mua ei ainakaan kiinnosta paskan vertaa mennä ammattikorkeeseen korottamaan mun turha merkonomin tutkinto vielä turhempaan trademomin tutkintkoon.

Vierailija
3478/4199 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"työttömät saa ihan *elvetin hyvät tuet tekemättä mitään! joo rahaa syydetään ihan *itusti tilille" 

Tommoset huutelut ottaa niin päähän kun esim mä itse EN saa muuta kuin sen perus työttömyysturvan koska asun avopuolison kanssa joka saa pientä (mutta kelan silmissä ns liian isoa) palkkaa joka evää multa kaikki muut tuet. 

Jos taas asuisin yksin niin ajatuksen tasolla joo saisin enemmän tukea mutta ei sitä silti olisi ruhtinaallisesti ja vaarana olisi sekin että pian tippuisi luukusta kirje että muuta pois siitä. Mul on maksussa myös opintolaina jota kela ei huomioi milläänlailla nyt enää kun se on takaisinmaksussa mut kyllä vaan se otettiin tulona sitä tilille ottaessa.. tämäkin niin väärin. 

Että tota, on meitä työttömiä jotka ei saa todellakaan rahaa silleen että siinä kieriä voisi.. inhottaa että mut ja monet muut niputetaan samaan yksittäistapausten kanssa.

Vierailija
3479/4199 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sote-alalla vielä noi pakkorokotukset? Jos on niin sitten mun on turha hakee lähihoitajan koulutukseen.

Vierailija
3480/4199 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sote-alalla vielä noi pakkorokotukset? Jos on niin sitten mun on turha hakee lähihoitajan koulutukseen.

Vastaan omaan kysymykseen, näyttää olevan pakollinen ainakin 31.12.2022 saakka thl:n sivujen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän