Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Vierailija kirjoitti:
ensin mahdollistetaan se että tarjolla on vaan silpputöitä ja muuta *askaa jonka varassa ei yksin ilman tukia pärjää ja sitten vetäistään päälle työnhakumalli joka velvoittaa hakemaan niitä harvoiksi hakattuja vakituisia/täysiaikaisia työpaikkoja, mikä meni pieleen ja missä tässä on se järki?!
ai niin, sitten tuodaan vielä halpatyövoimaa ulkomailta että päästään taas kitisemään lehtiin miten piti ulkomailta tuoda kun ei oman maan laiskat jaksa näitä töitä tehdä eikä kelpaa, totuus on se ettei noilla palkoilla eläisi muutenkaan EIKÄ NE PALKKAA SUOMALAISTA!esimerkki, haen kaupan alan silppu töihin ja mua ei palkata. mulla on alan koulutus mutta ei juurikaan kokemusta, no menen kyseiseen kauppaan ostoksille ja kassalla istuu hoono soomea puhuva ihminen.
että tuota.. voitaisiinko tästäkin päätellä jotain?sitten toinen esimerkki, vasta sain takaisin s-postin jossa luki tyypillisesti valinta ei kohdistunut sinuun.. ja teksti, hakijoita oli 15 ja sitten mainittu nimiä jotka valittiin (hommaan otettiin 3), yksi nimistä oli jotain tyylillä abdul nabibi..
Nykyisin on tuo cancel kulttuuri voimissaan, jos työnantaja ei palkkaa abduleja ja vladimireja niin sitten työnantaja lasketaan rasistiksi. Mutta jos työnantaja ei palkkaa suomalaista siinä ei nähdä mitään väärää.
On koulutusta ja työkokemusta eri aloilta. Kukaan ei palkkaa. Jokapäiväinen stressi pärjäämisestä. Kaikki aika menee työnhakuun. Ei ole aikaa eikä rahaa harrastaa enää mitään. Ulkopuoliset kuvittelevat, että työtön se vaan lomailee kaiket päivät ilman huolen häivää ja tukirahat juoksee. Osa kuvittelee, että kaikki työttömät makaa sohvalla ja juo kaljaa.
Ei makaa sohvalla, ei juo kaljaa, ei semmoiseen olisi varaa. Laskut maksetaan ensimmäisenä ja sillä mitä jää, sillä ostetaan ruokaa. Sosiaaliset suhteet karsiutuvat, koska ei ole rahaa osallistua mihinkään. Ei kehtaa aina sanoa, että ei ole varaa. Mieluummin vetäytyy. Vähitellen ei kehtaa tavata edes ihmisiä, koska on niin ahdistavaa sanoa, että olen työtön, olen vieläkin työtön.
Ei jaksa kuunnella enää puolituttujen huonoja tsemppiehdotuksia, koska ne eivät vain toimi, sillä tsemppineuvoja ei ole ollut työttömänä. Neuvojia ja neuvoja riittää todella paljon. On helppo antaa neuvoja, mutta niitä harvoin tarvitsee. Kenelläkään ei ole koskaan antaa mitään konkreettista vinkkiä, että hei täällä tarvitaan tekijää, sovit siihen hyvin, palkka on hyvä, tässä yhteystiedot.
Ilo katoaa elämästä. Ei kuulu enää mihinkään sosiaaliseen ryhmään. Elää jo keski-ikäisenä hylätyn vanhuksen elämää. Menettää uskon tulevaisuuteen. Joskus hätkähtää itsekin, kun jokin pään sisällä sanoo: pääsis jo pois.
Ettekö te tajua mitä te menetätte, kun ette palkkaa minua? Minä osaan valtavasti asioita, olen hyvä ja lahjakas. Huomatkaa minut!
Aktiivimalli ainakin takaa sen että Suomessa tulee syntyvyys pysymään alhaisena jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Onko keneltäkään muulta tivattu että "mitä sä teet kaikki päivät?!"
Jäin tänään miettimään että tavallaan toi on törkeä kysymys koska onko työttömällä nyt ihan kauheasti mitä tehdä? monet harrastukset maksaa, matkustelu maksaa, shoppailu maksaa..
että eiköhän se ole aikalailla pääteltävissä että suurimmaksi osaksi se aika menee ihan koti jutuissa/kotona ollen ja koettaen pitää sen pään ja mielen kasassa.
Joo! Just joku aika sitten. Naisystävän tuttu kysy, ja SITTEN SAMALLA NAISYSTÄVÄKIN! Mitä ihmettä tähän oikeasti voi vastata? Minkälaista vastausta odotetaan? Elän elämääni. Miten tuon voi kutistaa johonkin yleisvastaukseen?!?
ajatus opiskelustakin on sinänsä pelottava koska opintolainaa tyrkytetään ja miltei pakotetaan ottamaan vailla minkäänlaista takuuta siitä että saat työpaikan valmistuttuasi.
otetaan vaikka esimerksiksi insinööri, jokapaikasta tuutataan tietoa että kyllä riittää töitä juu ja opintoihin otetaan lainat.. eipä oteta huomioon että ei ole 1 eikä 2 koulua jotka valmistaa kyseiseen ammattiin/ammatteihin vaan niitä on miltei jokaikisellä kampuksella ympäri Suomen.
suomeksi sanottuna, niitä kilpailijoita työpaikoista on, ei riitä että paperilla lukee insinööri vaan täytyy olla hyvät arvosanat ja suoritukset harjoitteluista ja suosittelijat ja mitä vielä.
koulujen kuvailuissa pitäisi olla myös raatorehellinen eikä sokerikuorruttaa että joo töitä riittää ja valmistuu hyvin ja pälä pälä kun AINA on porukkaa, joskus paljonkin, jotka jää ilman töitä sen lainan kanssa kipuilemaan.
etenkin köyhemmällä taustalla opiskelemaan menevien olisi hyvä ottaa nää asiat huomioon että entäs jos ei ole sitten töitä ja laina niskassa ja se on maksettava vaikka sitten työttömyysturvalla.. kaikilla kun ei ole rikkaita vanhempia turvaamassa jos *aska osuu tuulettimeen.
Hävettää myöntää mutta teen sen kuitenkin ihan siinä toivossa että ehkä joku voisi samaistua..
Sain kuulla tänään että kaveri on saanut vakituisen työpaikan paikasta josta todella pitää, onnittelin tottakai ja olen onnellinen hänen puolestaan mutten silti voi estää sitä että olen samalla myös todella kateellinen.
Itse olen edelleen työtön vaikka miten yritän päästä töihin, aina tulee viestiä että valinta ei kohdistunut sinuun ja kiitos vaan kiinnostuksesta.
Iällisesti alkaa olla se tilanne että ns liikkumavaraa ei kamalasti ole jos perhettä haluaa joskus perustaa.. itkettää ja ahdistaa oma tilanne. Miten sitä joskus kuvitelikaan että paljon ennen tätä ikää olisi jo se vakituinen työpaikka ja muuta.. eipä ole ja näyttää uhkaavasti siltä ettei sitä koskaan tulekaan.
kuten joku jo sanoikin tuossa edellä niin uusi aktiivimalli ihan taatusti varmistaa sen että syntyvyys laskee edelleen, sitäkin ihmettelen miksei päättäjät tajua että TYÖTTÖMYYDELLÄ ja SYNTYVYYDELLÄ on myös yhteys?!? Itse henk.koht esimerksiksi haluaisin tarjota lapselleni parempaa kuin sitä että joutuisin aina sanomaan kaikkeen että ei ole varaa tai ei nyt voida kun ei ole varaa.
Työvoimapula uhkaa. Työtön on jatkossa harvinainen tapaus. Te toimisto auttaa
https://www.te-palvelut.fi/-/kevaan-2022-asiakaskyselyiden-satoa?redire…
Kauppalehdessä oli kirjoitus jossa todettiin että suomessa töitä saa tuntemalla jonkun työpaikalta.
Vierailija kirjoitti:
Kauppalehdessä oli kirjoitus jossa todettiin että suomessa töitä saa tuntemalla jonkun työpaikalta.
Suhteillahan työpaikat pitkälti pyöriikin, ei ole harvinaista että pikkupaikkakunnilla sukulaiset ,ystävät yms on samassa työpaikassa vaikka ei olisi työkokemusta alalta ja eikä niitä välttämättä edes kiinnostaisi koko ala,sitten on pitkäaikaistyöttömien joilla saattaa olla alalta usean vuoden kokemus mutta ei silti palkata koska ei tunne ketään työpaikalta. Täysin ajanhaaskausta myös nämä työpaikat joihin on jo valittu tekijä mutta silti haastatella ja pidetään haastattelua,mikä järki tuhlata molempien aikaa?
Työttömyyteen pätee vähän sama kuin syöpään. Tosin kumpaakaan en toivoisi edes ilkeille ihmisille.
Perhesurmat tulee myös lisääntymään aktiivimallin myötä, ja myös nuorten masennukset.
Kannattaa siirtyä tekemään mäkkärin kassatöitä linjurin ajoa ja sellaista ja pois pilvilinnoista johtajan pallilta niin alkaa paikkoja löytyä. Jos ei tule rahalla toimeen niin sitten töitä pienemmältä paikkakunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Perhesurmat tulee myös lisääntymään aktiivimallin myötä, ja myös nuorten masennukset.
Tämä. Ja joidenkin mielestä on hyvä idea kurjentaa entisestään työttömän työnhakijan tilannetta.. Suomessa on tapahtunut aikamoinen kahtiajako. Ei nuo asioista päättäjät ymmärrä mikä tilanne oikeasti on. Työnsaanti-ja siellä kokoaikaisena kunnon palkalla ja kunnon työoloissa tehtävä työ on etuoikeus. Ja sit huudellaan miten kaikkien sohvalla makaajien on elätettävä itsensä.
Vuokratyöntekijät viedään nyt käsistä "Aivan hillitön pula", sanoo henkilöstövuokrausfirman yrittäjä
https://yle.fi/uutiset/3-12420344
---
Samaan aikaan niitä jotka etsivät oikeaa työpaikkaa ei todellakaan viedä käsistä.
Vuokratyö on ihmisten hyväksikäyttöä. Sopii ehkä opiskelijoille ja väliaikaiseksi ratkaisuksi nuorelle mutta ei sillä perhettä elätä.
Mikä lainsäädännössämme on vikana kun yritysten ei kannata palkata ihmisiä oikeisiin työsuhteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vuokratyöntekijät viedään nyt käsistä "Aivan hillitön pula", sanoo henkilöstövuokrausfirman yrittäjä
---
Samaan aikaan niitä jotka etsivät oikeaa työpaikkaa ei todellakaan viedä käsistä.
Vuokratyö on ihmisten hyväksikäyttöä. Sopii ehkä opiskelijoille ja väliaikaiseksi ratkaisuksi nuorelle mutta ei sillä perhettä elätä.
Mikä lainsäädännössämme on vikana kun yritysten ei kannata palkata ihmisiä oikeisiin työsuhteisiin?
Mä en oo viel kertaakaan päässyt henkilöstövuokraus firmojen kautta töihin, ja oon hakenu töitä 13v ajan.
Kyllähän se harmitti puoli vuotta olla työttömänä, kun ansiosidonnaisia juoksi vain 3000 €/kk nettona. Sitten alkoi riittää, hain kahta paikkaa ja sain kaksi tarjousta, valitsin mieluisamman.
mark kirjoitti:
Kannattaa siirtyä tekemään mäkkärin kassatöitä linjurin ajoa ja sellaista ja pois pilvilinnoista johtajan pallilta niin alkaa paikkoja löytyä. Jos ei tule rahalla toimeen niin sitten töitä pienemmältä paikkakunnalta.
Mä olen ollut työtön 3v ja asun pienellä paikkakunnalla.
Ei täällä ole töitä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on tuo cancel kulttuuri voimissaan, jos työnantaja ei palkkaa abduleja ja vladimireja niin sitten työnantaja lasketaan rasistiksi. Mutta jos työnantaja ei palkkaa suomalaista siinä ei nähdä mitään väärää.
Tunnetaan positiivisena syrjintänä. Tästä on omalla työpaikallanikin esimerkki: ulkomaalaista työntekijää ei osa-aikaistettu, parilla pidempään talossa olleella taas tumteja vähennettiin.
Vierailija kirjoitti:
---
Tuollahan haastateltu totesi, että oikeasti kyseessä on kohtaanto-ongelma. Paikkoihin on paljon hakijoita, joilla ei ole edellytyksiä noihin nk. Työvoimapula-aloihin.
Vuokratyö on todellakin ala-arvoista. Eräässä paikassa vakituinen työntekijä kiusasi minua. En uskaltanut karenssin pelossa lopettaa paikassa.
ensin mahdollistetaan se että tarjolla on vaan silpputöitä ja muuta *askaa jonka varassa ei yksin ilman tukia pärjää ja sitten vetäistään päälle työnhakumalli joka velvoittaa hakemaan niitä harvoiksi hakattuja vakituisia/täysiaikaisia työpaikkoja, mikä meni pieleen ja missä tässä on se järki?!
ai niin, sitten tuodaan vielä halpatyövoimaa ulkomailta että päästään taas kitisemään lehtiin miten piti ulkomailta tuoda kun ei oman maan laiskat jaksa näitä töitä tehdä eikä kelpaa, totuus on se ettei noilla palkoilla eläisi muutenkaan EIKÄ NE PALKKAA SUOMALAISTA!
esimerkki, haen kaupan alan silppu töihin ja mua ei palkata. mulla on alan koulutus mutta ei juurikaan kokemusta, no menen kyseiseen kauppaan ostoksille ja kassalla istuu hoono soomea puhuva ihminen.
että tuota.. voitaisiinko tästäkin päätellä jotain?
sitten toinen esimerkki, vasta sain takaisin s-postin jossa luki tyypillisesti valinta ei kohdistunut sinuun.. ja teksti, hakijoita oli 15 ja sitten mainittu nimiä jotka valittiin (hommaan otettiin 3), yksi nimistä oli jotain tyylillä abdul nabibi..