Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3161/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuuriväki valittaa. Pitäisikö valtion maksaa taiteilijoille täydet korvaukset heidän tekemättömistä töistään? Miksi minun pitää maksaa veroa kulttuurista joka ei kiinnosta yhtään? Tuet pois kaikelta kulttuurilta ja sen jälkeen vain ne maksavat jotka taidetta kuluttavat.

Vierailija
3162/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa työssä vaaditaan oma auto (esim siivoustyö että pääset kulkemaan työpaikasta toiseen) miten kauan työttömänä ollut voi hankkia auton? Tai jos puuttuu ajokorttikin, niin senkin vielä siihen päälle? Edellä mainitut on kalliita ja kela/sossu ei todellakaan anna köyhän säästää tai se huomioidaan vähentävänä tukia hakiessa.

Hupsu. Eihän työttömällä voi olla autoa. Saatte jo ilmaisen ylläpidon valtiolta? Eihän nyt missään maassa yhteiskunta ostele ilmaisia autoja työttömille :)

Mökin omistajatkaan ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin eläkkeellä.

2200 brutto palkalla eläkettä saa 1000 euroa netto ja leskeneläke viedään 1975 syntyneiltä ja sitä nuoremmilta.

Jos omistaa mökin niin ei saa maksusitoumusta apteekkiin.

Ja eläke on 2200 brutto palkalla 1000 euroa netto.

2200 brutto palkalla eläkemaksuja maksetaan 1600 vuodessa, siitä 40 euroa vuodessa menee omaan eläkkeeseen ja loput nyt kotona eläkkeellä oleville.

Ei se noin mene. Sinun eläkkeen sitten aikoinaan maksaa silloin työssä olevat. Et nyt työssä ollessasi maksa omaa eläkettä vaan maksat eläkkeellä olevien eläkkeet.

Nyt eläkkeellä olevat maksoivat omille vanhemmilleen vain pienet kansaneläkkeet ja eläkemaksu oli 5 % palkasta, kun nyt se on 25 % palkasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3163/4199 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vi**u mä en hae enää kertaakaan s-ryhmään töihin, täl viikol tullu 3 paikasta kielteinen päätös mun hakemuksiin. Mitään vi**n virkaa merkonomin tutkinnolla.

T: 22kk työttömänä ollut merkonomi

Vierailija
3164/4199 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vi**u mä en hae enää kertaakaan s-ryhmään töihin, täl viikol tullu 3 paikasta kielteinen päätös mun hakemuksiin. Mitään vi**n virkaa merkonomin tutkinnolla.

Taitaa olla käytännössä nyt niin, että jos ammattialaan on olemassa amk koulutus, kaikki haluaa vaan niitä, eli merkonomit ei kelpaa kun saa tradenomeja, myös sosionomi käy lähes kaikkeen mihin ennen riitti toisen asteen koulutus. Palkat vaan ei sosiaalipuolella ole sen häävimmät vaikka on amk.

Vierailija
3165/4199 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa vaan dislikeä, totuus on kuitenkin totuus kirjoitti:

Siitä oli joskus juttuakin, että nykypäivänä yli 70% työhön pääsemisistä tulee suhteiden kautta, että on kyseiseen firmaan joku kytkös entuudestaan. Sitten porukka aina ajattelee, että ovat työllistyneet omin avuinensa ja ovat niin erinomaisia. Tuo on suurinta hevonpaskaa.

Minä voin sentään myöntää saaneeni kontaktin kautta hyvän työpaikan. Olen pärjännyt siellä hyvin ja minut vakinaistettiin jo paljon ennen koeajan loppumista, mutta minä voin sentään myöntää, että en olisi kyseisessä paikassa töissä ilman olemassa olevaa kytköstä. yli 70% omahyväisistä työpaikan saaneista persenaamoista ei tähän pysty, kun tuppaa unohtumaan se oma tilanne, miten aikoinaan työllistyi.

Perseennuolenta ja kaverin selkää puukotus on myös hallittava jos aikoo nykyään pysyä työelämässä.

Vierailija
3166/4199 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa työssä vaaditaan oma auto (esim siivoustyö että pääset kulkemaan työpaikasta toiseen) miten kauan työttömänä ollut voi hankkia auton? Tai jos puuttuu ajokorttikin, niin senkin vielä siihen päälle? Edellä mainitut on kalliita ja kela/sossu ei todellakaan anna köyhän säästää tai se huomioidaan vähentävänä tukia hakiessa.

Hupsu. Eihän työttömällä voi olla autoa. Saatte jo ilmaisen ylläpidon valtiolta? Eihän nyt missään maassa yhteiskunta ostele ilmaisia autoja työttömille :)

2200 brutto palkalla eläkettä saa 1000 euroa netto ja leskeneläke viedään 1975 syntyneiltä ja sitä nuoremmilta.

Mökkihän ei ole mikään välttämättömyys, ilmankin pärjää oikein hyvin.

Ja tuo leskeneläke on tosiaan jo ihan aikansa elänyt tämän päivän Suomessa.

Vierailija
3167/4199 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä oli joskus juttuakin, että nykypäivänä yli 70% työhön pääsemisistä tulee suhteiden kautta, että on kyseiseen firmaan joku kytkös entuudestaan. Sitten porukka aina ajattelee, että ovat työllistyneet omin avuinensa ja ovat niin erinomaisia. Tuo on suurinta hevonpaskaa.

Minä voin sentään myöntää saaneeni kontaktin kautta hyvän työpaikan. Olen pärjännyt siellä hyvin ja minut vakinaistettiin jo paljon ennen koeajan loppumista, mutta minä voin sentään myöntää, että en olisi kyseisessä paikassa töissä ilman olemassa olevaa kytköstä. yli 70% omahyväisistä työpaikan saaneista persenaamoista ei tähän pysty, kun tuppaa unohtumaan se oma tilanne, miten aikoinaan työllistyi.

Kusvittelet siis olevasi melkeinpä ainoa, joka myöntää, että suhteita/kytköksiä on ollut jo ennestään omaan työnpaikkaan. Suuret on luulot sullakin. Huoh...

Vierailija
3168/4199 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintola & kaupanala ei houkuttele moniakaan siksi että palkka on kehno, vuorotyö ja täysiä tunteja todella vaikea saada, puhumattakaan vakituisista soppareista. 

Ei paljoa naurata 10h/vko työt ja sen mitätön palkka

Lisäksi moni jo tietää, että ravintola-alalla on usein surkea työilmapiiri. Ihan oikein, jos sinne ei haluta kyykytettäväksi.

Vierailija
3169/4199 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömällä ei voisi olla autoa?

Mulla ainakin on ja vähän pakko olla että pääsee edes kauppaan.

Mikä ihmeen ilmainen ylläpito??

Vierailija
3170/4199 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos omistaa mökin niin ei saa maksusitoumusta apteekkiin.

Ja eläke on 2200 brutto palkalla 1000 euroa netto.

2200 brutto palkalla eläkemaksuja maksetaan 1600 vuodessa, siitä 40 euroa vuodessa menee omaan eläkkeeseen ja loput nyt kotona eläkkeellä oleville.

Ei se noin mene. Sinun eläkkeen sitten aikoinaan maksaa silloin työssä olevat. Et nyt työssä ollessasi maksa omaa eläkettä vaan maksat eläkkeellä olevien eläkkeet.

Nyt eläkkeellä olevat maksoivat omille vanhemmilleen vain pienet kansaneläkkeet ja eläkemaksu oli 5 % palkasta, kun nyt se on 25 % palkasta.

Eläkemaksujen suuruus tulee pienenemään kun perusteita muutetaan. Te ette nyt vielä tarvitse eläkkeitä, ottakaa selvää kuinka pitäisi muuttaa perusteita joilla eläkkeitä maksetaan. Eläkemaksut tulevat muuttumaan kunnes pääsette eläkkeelle,, kaikkeen löytyy järkevä syy.

Vierailija
3171/4199 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä tarvita työläisiä kun täällä on itä-Euroopan ammattimiehet tekemäs.

Vierailija
3172/4199 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla käytännössä nyt niin, että jos ammattialaan on olemassa amk koulutus, kaikki haluaa vaan niitä, eli merkonomit ei kelpaa kun saa tradenomeja, myös sosionomi käy lähes kaikkeen mihin ennen riitti toisen asteen koulutus. Palkat vaan ei sosiaalipuolella ole sen häävimmät vaikka on amk.

Paikat voi olla haussa vain lain mukaan. Niihin on valittu jo tuttu ja sukulainen jopa ilman koulutusta saati työkokemusta. Toisekseen kaupanala saa ilmaisia harjoittelijoita koulusta samoin sosiaaliala, miks palkata yhtään ketään.

Vierailija
3173/4199 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elättientuki kirjoitti:

Kulttuuriväki valittaa. Pitäisikö valtion maksaa taiteilijoille täydet korvaukset heidän tekemättömistä töistään? Miksi minun pitää maksaa veroa kulttuurista joka ei kiinnosta yhtään? Tuet pois kaikelta kulttuurilta ja sen jälkeen vain ne maksavat jotka taidetta kuluttavat.

Kaikki tuki kaikelta pois ja kansalaispalkka tilalle. Tällöin lähdetään samalta viivalta eikä kenenkään tarvi vinkua.

Vierailija
3174/4199 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskeakieli kirjoitti:

Perseennuolenta ja kaverin selkää puukotus on myös hallittava jos aikoo nykyään pysyä työelämässä.

Tämä 👍 Yksi tuttu kertoi (kun oli suhteilla töihin pääsystä puhetta) " minut ainakin haastateltiin". Itseasiassa työpaikkaan ei ollut muita hakijoita, hänet tuttuna kutsuttiin vain tekee työsopimus jonka ohessa rupateltiin 🙈 Oli irtisanoutunut tätä varten edellisestä paikasta.

Vierailija
3175/4199 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskeakieli kirjoitti:

Parhaita tapuksia joita tiedän on, että työkkärin tädin sukulaiselle pitänyt järkätä duunipaikka jotta saa jatkossa 9e asiakkaita mutta tämä sukulainen on tietty vakituinen 😵

Vierailija
3176/4199 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut onnellisessa asemassa ja saanut tehdä töitä aikuisikäni lähes kokonaan. Nuorena 23-vuotiaana olin kolme kuukautta työttömänä ja huomasin jo siinä ajassa, että se alkaa passivoida. Mutta tuossa elämänvaiheessa työn perässä muuttaminen oli vaivatonta ja työpaikka sitten löytyikin oman aktiivisuuteni ansiosta. Myöhemmin jatkoin vielä opintojani. Ymmärrän, että vanhemmalla iällä työttömyys on eri tilanne. Mutta on sanottava, vaikka en halua ilkeä ollakaan, että kyllä osa nuorisotyöttömyydestä johtuu siitä, etteivät työttömät itse ole riittävän aktiivisia ja eivät esimerkiksi ole valmiita joustamaan tai muuttamaan työn perässä. Tämä siis ihan neutraalina kommenttina ja toivonkin, ettei tästä kukaan suutu, vaikka se nykyään onkin niin kovin muodikasta. Ja ymmärrän, ettei tämä oman aktiivisuuden puute koske kaikkia, se oli vain toteamus, että joissain tapauksissa näin on.

Vierailija
3177/4199 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä muuttohalut auta, jos ei osaa hitsata tai lypsää lehmää kuin Savossa vapaana olevissa työpaikoissa vaaditaan.

Lisäksi maatiloilla ajetaan traktoreilla ja lehmät ruokitaan pienimmillä koneilla. Lypsyrobottia pitää myös osata käyttää.

Puolisokeat, huono näppiset ei kelpaa hitsareiksi. Tietysti sinne voi muuttaa henk.koht.avustajan työn perässä, työtunteja yleensä huimat 20 kuukaudessa. Avustettavat tarviisi tunteja enemmän mutta eihän niitä myönnetä.

Vierailija
3178/4199 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on, että työttöminä on paljon myös väkeä joka kuuluisi eläkkeelle. Aika harva työnantaja uskaltaa palkata selkeästi sairaan ihmisen.

Vierailija
3179/4199 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin ja sitten tuli 4:stä s-ryhmän paikasta kielteinen päätös mun hakemukseen tällä viikolla, ei edes pyydetä haastatteluun saatana.

Vierailija
3180/4199 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin siis neljännestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan