Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3141/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HelunaKoninkauluksetar kirjoitti:

Ravintola-alalla on kaikille halukkaille (työkykyisille +työhaluisille) töitä. Mutta kun ei kelpaa. Halutaan olla joitain mediasuunnittelijoita tai politiikan tutkijatohtoreita. Ei voida nöyrtyä palvelemaan asiakkaita, jos on suorittanut pari kurssia yliopistolla intersektionaalisesta feminismistä tai kriittisestä kehitystutkimuksesta.

Kyllä mulle kelpaisi vaikka tiskaajan homma mutta yksinhuoltajana en voi tehdä vuorotyötä koska en voi jättää pikkukoululaista illoiksi yksin. Päivätyönä noita tiskaushommia on harvemmin mutta jatkan edelleen hakemista niihin.

Siivoushommaa löytyy ainakin pääkaupunkiseudulta myös päivätyönä mutta vaatii toki fyysisen terveyden.

Vierailija
3142/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa työssä vaaditaan oma auto (esim siivoustyö että pääset kulkemaan työpaikasta toiseen) miten kauan työttömänä ollut voi hankkia auton? Tai jos puuttuu ajokorttikin, niin senkin vielä siihen päälle? Edellä mainitut on kalliita ja kela/sossu ei todellakaan anna köyhän säästää tai se huomioidaan vähentävänä tukia hakiessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3143/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola & kaupanala ei houkuttele moniakaan siksi että palkka on kehno, vuorotyö ja täysiä tunteja todella vaikea saada, puhumattakaan vakituisista soppareista. 

Ei paljoa naurata 10h/vko työt ja sen mitätön palkka

Vierailija
3144/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa työssä vaaditaan oma auto (esim siivoustyö että pääset kulkemaan työpaikasta toiseen) miten kauan työttömänä ollut voi hankkia auton? Tai jos puuttuu ajokorttikin, niin senkin vielä siihen päälle? Edellä mainitut on kalliita ja kela/sossu ei todellakaan anna köyhän säästää tai se huomioidaan vähentävänä tukia hakiessa.

Minä en pysty kävelemään ja seisomaan niin pitkiä aikoja, että pystyisin käyttämään julkisia liikennevälineitä. Oman alani töitä pystyn tekemään normaalisti. Olen kuitenkin pitkäaikaistyötön, minimituilla, ja autoni on ollut jo pari vuotta seisomassa.

Jos saisin työpaikan, minun pitäisi löytää rahaa siihen, että saan autoni takaisin liikennekäyttöön. TT-tuesta en pysty säästämään, jos siitä edes saisikaan säästää. Työpaikan hakeminen siis on turhaa, koska en pääsisi tekemään sitä työtä. Tässä on sellainen oravanpyörä, josta ei pääse pois, jollei sekä voita muutamaa satasta lotosta ja saa työpaikkaa yhtaikaa. Kumpaakin olen kyllä yrittänyt saada jo kauan.

Vierailija
3145/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän kaikilla on työtä kun on työvoimapula.

Vierailija
3146/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään työvoimapulaa vaan on pulaa niistä jotka suostuu ties kuinka *askoilla tunneilla tekemään, määräaikaisena/nollasoppareilla/osa-aikaisena puoli ilmaiseksi (mieluiten kokonaan ilmaiseksi) töitä. 

Tää ku ei ymmärrettävästi ihmisille käy niin sitten itketään iltalehdessä että on ne suomalaiset laiskaa luuseri kansaa

Vierailija
3147/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin sanottu työnvälitystoimisto, se taitaa olla pelkkä vitsi, ainakin on ollut koko elämäni ajan. Sitä kautta en ole koskaan saanut työtä. Itse hakenut ja yrittänyt , tehnyt kaikkea mahdollista muutakin, mihin koulutukseni ei ole suuntautunut, mutta saanut valtavasti kokemusta eri aloilta.

Alhaalta yleensä aloittanut ja sitä kautta edennyt. Pääasia että saa omaa rahaa eikä elä yhteiskunnan siivellä. Nyt olen juuri päässyt eläkkeelle enkä kadu hetkeäkään työurastani. Niin, olen opiskellut työjaksojeni ohella ja minulla on maisterin tutkinto. Tutkinto tuli melko myöhään, ja on siitäkin ollut apua, mutta se ei suoraan auttanut heti minnekään.  Viisaat vanhempani aikoinaan totesivat ettei työ katoa minnekään, tekijät vaan eivät osaa hakea. Ei heti pääse johtajaksi.

Työttömän suurin pahe työnhaussa on olla työtön. Vaikka kuinka hakisi, työttömyys on pahempi kuin vankilassa murhasta istuminen. Suurimmalle osalle kelpaa ihan tavallinen, mitä osaa tehdä. Mutta kaikki ei vain osaa kaikkea ja osaan pitää olla myös se koulutus. Itse en voittanut geenilotossa kun kädentaitoja jaettiin, mutta älyä on päässä. Silloin kun sinä - ja minäkin aloitettiin työura, työtä sai kun käveli jonnekin kysymään, jos ei ekasta, sitten toisesta. Mutta maailma ei ole tänään enää samanlainen! Minäkin sain 1984 paikan samana aamuna, mutta vuosia myöhemmin piti vastaavista paikoista kilpailla satojen hakijoiden kanssa. Minulla on nyt työ ja 95 % siitä on silkkaa tuuria, että sen sain.  

Vierailija
3148/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakka-aivo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-alalla on kaikille halukkaille (työkykyisille +työhaluisille) töitä. Mutta kun ei kelpaa. Halutaan olla joitain mediasuunnittelijoita tai politiikan tutkijatohtoreita. Ei voida nöyrtyä palvelemaan asiakkaita, jos on suorittanut pari kurssia yliopistolla intersektionaalisesta feminismistä tai kriittisestä kehitystutkimuksesta.

Kyllä mulle kelpaisi vaikka tiskaajan homma mutta yksinhuoltajana en voi tehdä vuorotyötä koska en voi jättää pikkukoululaista illoiksi yksin. Päivätyönä noita tiskaushommia on harvemmin mutta jatkan edelleen hakemista niihin.

Siivoushommaa löytyy ainakin pääkaupunkiseudulta myös päivätyönä mutta vaatii toki fyysisen terveyden.

Eipä siivoojaksikaan kaikkia kelpuuteta. Minulle on lähinnä naureskeltu, kun 59-vuotiaana ja ihan muuta työkseni tehneenä yritän niihin pesteihin päästä. Osa-aikainenkin kelpaisi, mutta autoa ei ole eikä edes ajokorttia.

Vierailija
3149/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ravintolaan kannattaisi hakea? Hesburgerille en ainakaan päässyt silloin kun pulaa valittivat.

Kovasti näkyy olevan vaatimuksia ravintolatyöntekijöillekin, kun paikkoja taas katselen. Jollei alan koulutusta tai työkokemusta, niin kumminkin kaikkea henkisen puolen ominaisuutta, josta en voi väittää että minulla sitä olisi. "Halukkuus toimia hektisessä työympäristössä" näkyy nyt olevan suosiossa. Kuka sellaista oikeasti haluaa?

Vierailija
3150/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hupsu. Eihän työttömällä voi olla autoa. Saatte jo ilmaisen ylläpidon valtiolta? Eihän nyt missään maassa yhteiskunta ostele ilmaisia autoja työttömille :)

Mökin omistajatkaan ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin eläkkeellä.

2200 brutto palkalla eläkettä saa 1000 euroa netto ja leskeneläke viedään 1975 syntyneiltä ja sitä nuoremmilta.

Vierailija
3151/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hupsu. Eihän työttömällä voi olla autoa. Saatte jo ilmaisen ylläpidon valtiolta? Eihän nyt missään maassa yhteiskunta ostele ilmaisia autoja työttömille :)

2200 brutto palkalla eläkettä saa 1000 euroa netto ja leskeneläke viedään 1975 syntyneiltä ja sitä nuoremmilta.

Jos omistaa mökin niin ei saa maksusitoumusta apteekkiin.

Ja eläke on 2200 brutto palkalla 1000 euroa netto.

Vierailija
3152/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että 3300 euron tuloilla voi omistaan ostaa sen asperiinipaketin.

Vierailija
3153/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2200 brutto palkalla eläkemaksuja maksetaan 1600 vuodessa, siitä 40 euroa vuodessa menee omaan eläkkeeseen ja loput nyt kotona eläkkeellä oleville.

Vierailija
3154/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2200 brutto palkalla eläkemaksuja maksetaan 1600 vuodessa, siitä 40 euroa vuodessa menee omaan eläkkeeseen ja loput nyt kotona eläkkeellä oleville.

Työeläkkeitä maksetaan 30 miljardia vuodessa tällä hetkellä, ne otetaan nuorempien palkkojen eläkemaksuista. Rahastosta on eläkkeitä maksettu vain miljardi vuoden 2015 jälkeen.

Tuon lisäksi verorahoista maksetaan 3 miljardia kansaneläkkeitä ja takuueläkkeitä sekä eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia vuodessa.

Vierailija
3155/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työeläkkeitä maksetaan 30 miljardia vuodessa tällä hetkellä, ne otetaan nuorempien palkkojen eläkemaksuista. Rahastosta on eläkkeitä maksettu vain miljardi vuoden 2015 jälkeen.

Tuon lisäksi verorahoista maksetaan 3 miljardia kansaneläkkeitä ja takuueläkkeitä sekä eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia vuodessa.

Ja tuohon lisäksi maksetaan eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 / yksi eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. Lisäksi eläkeläisille maksetaan kodinhoitajia, lääkkeitä (lääkekatto 500 vuodessa, loput verorahoista), kelatakseja, palveluseteleitä ja verovähennystä siivouspalveluihin.

Vierailija
3156/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se noin mene. Sinun eläkkeen sitten aikoinaan maksaa silloin työssä olevat. Et nyt työssä ollessasi maksa omaa eläkettä vaan maksat eläkkeellä olevien eläkkeet.

Vierailija
3157/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hönö taas jankuttaa.............

Vierailija
3158/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Citywork on maailman huonoin työpaikka!

Vierailija
3159/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitteko lopettaa nämä höpötykset? Verorahoja ei käytetä mihinkään! Ne poistuvat kierrosta!

Vierailija
3160/4199 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Citywork on maailman huonoin työpaikka!

Niin on moni muukin henkilöstövuokraus firma, esim. worker, nordic, eezy, click yms.

Luvataan ilmottaa haastiksen jälkeen eikä kuulu pihaustakaan mistään suunnasta. Mun 13v työttömyyden aikana en oo viel kertaakaan saanu työpaikkaa henkilöstövuokrauksen kautta. Mutta pakko noita silti on käyttää koska työnantajat on rekeytoinnit niille ulkoistanut.