Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Ja demarit ja kommarit senkus jatkaa kyykytystä, puhutaan paljon ja kauniita sanoja kuinka köyhistä ja pienituloisista pidetään huolta ja p""kat!! Ollaan vielä lisää leikkaamassa köyhiltä jotta rikkaat saa lisää!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sanottu työnvälitystoimisto, se taitaa olla pelkkä vitsi, ainakin on ollut koko elämäni ajan. Sitä kautta en ole koskaan saanut työtä. Itse hakenut ja yrittänyt , tehnyt kaikkea mahdollista muutakin, mihin koulutukseni ei ole suuntautunut, mutta saanut valtavasti kokemusta eri aloilta.
Alhaalta yleensä aloittanut ja sitä kautta edennyt. Pääasia että saa omaa rahaa eikä elä yhteiskunnan siivellä. Nyt olen juuri päässyt eläkkeelle enkä kadu hetkeäkään työurastani. Niin, olen opiskellut työjaksojeni ohella ja minulla on maisterin tutkinto. Tutkinto tuli melko myöhään, ja on siitäkin ollut apua, mutta se ei suoraan auttanut heti minnekään. Viisaat vanhempani aikoinaan totesivat ettei työ katoa minnekään, tekijät vaan eivät osaa hakea. Ei heti pääse johtajaksi.
Työttömän suurin pahe työnhaussa on olla työtön. Vaikka kuinka hakisi, työttömyys on pahempi kuin vankilassa murhasta istuminen. Suurimmalle osalle kelpaa ihan tavallinen, mitä osaa tehdä. Mutta kaikki ei vain osaa kaikkea ja osaan pitää olla myös se koulutus. Itse en voittanut geenilotossa kun kädentaitoja jaettiin, mutta älyä on päässä. Silloin kun sinä - ja minäkin aloitettiin työura, työtä sai kun käveli jonnekin kysymään, jos ei ekasta, sitten toisesta. Mutta maailma ei ole tänään enää samanlainen! Minäkin sain 1984 paikan samana aamuna, mutta vuosia myöhemmin piti vastaavista paikoista kilpailla satojen hakijoiden kanssa. Minulla on nyt työ ja 95 % siitä on silkkaa tuuria, että sen sain.
Näin juuri. Kiitos tästä kommentista. Jos olet töissä kun haet töitä sinulta vaaditaan paljon vähemmän kuin ollessasi työtön. Koska moni työnantaja olettaa työttömyyden olevan AINA ihmisen oma vika, vaikka tämäkin ketju osoittaa että nykyaikana näin ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Maisteri joutunut hakemaan oikein kolme kuukautta töitä, kyllä voi elämä olla kovaa.
Minä olen maisteri ja aika paljon muutakin. Olen hakenut töitä kuutisen vuotta saamatta edes määräaikaisuuksia. Elämä on kovaa, koti meni jo alta.
Nyt alkaa menemään tämän ketjun kommentointi hieman liian teräväksi, otetaanpas pieni hengähdystauko ettei jouduta sulkemaan/poistamaan kyseistä ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisteri joutunut hakemaan oikein kolme kuukautta töitä, kyllä voi elämä olla kovaa.
Minä olen maisteri ja aika paljon muutakin. Olen hakenut töitä kuutisen vuotta saamatta edes määräaikaisuuksia. Elämä on kovaa, koti meni jo alta.
Että maisteri ja paljon muuta, eikä kuudessa vuodessa ole löytynyt mitään töitä? Pitkän työuran jälkeen leikkaus vei työkyvyn ja vakuutusyhtiö sekä kela totesi täysin terveeksi. Ei uudelleen koulutusta, ei kuntoutusta, ei penniäkään tukea. Haistappa maisteri todellisuutta, vai haluatko vaihtaa kohtaloita. Täysin terve ihminen ei muka löydä mitään töitä kuudessa vuodessa?
Voisitko siirtyä johonkin tämän palstan lukuisista työttömien haukkumisketjuista? Kiitos. Tämä on työttömien vertaistukiketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että maisteri ja paljon muuta, eikä kuudessa vuodessa ole löytynyt mitään töitä? Pitkän työuran jälkeen leikkaus vei työkyvyn ja vakuutusyhtiö sekä kela totesi täysin terveeksi. Ei uudelleen koulutusta, ei kuntoutusta, ei penniäkään tukea. Haistappa maisteri todellisuutta, vai haluatko vaihtaa kohtaloita. Täysin terve ihminen ei muka löydä mitään töitä kuudessa vuodessa?
Voisitko siirtyä johonkin tämän palstan lukuisista työttömien haukkumisketjuista? Kiitos. Tämä on työttömien vertaistukiketju.
10 vuotta työttömänä leikkauksen takia ja minun pitäisi siirtyä työttömien haukkumisketjuun? Senkö takia että maisteri ei tiedä todellisuudesta mitään ja jolle mikä tahansa työ ei kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin täysin työkykyinen kuusi vuotta sitten. Hain heti kaikkea mahdollista pysäköinninvalvojasta konttoriapulaiseen. Ei vain otettu mihinkään.
Nyt olen työtön, rahaton ja vailla vakinaista osoitetta. Asunnottomuuden alkupuolen tapahtumien vuoksi liikuntakykyni on rajoittunut niin, että fyysisiä tehtäviä sisältäviin töihin en enää pysty. Tänäänkin olen yrittänyt päästä suihkuun, mutta samassa asuntolassa majailevat Afrikan-vahvistukset eivät jaksa vetää vessaa tai muutenkaan siivota jälkiään niin, että siihen koppiin sietäisi mennä. Haluatko vaihtaa kohtaloita?
Yhteisön moderaattori kirjoitti:
Nyt alkaa menemään tämän ketjun kommentointi hieman liian teräväksi, otetaanpas pieni hengähdystauko ettei jouduta sulkemaan/poistamaan kyseistä ketjua.
Moderaattori ei tällä palstalla puutu keskusteluihin tuolla tavalla.
En tajua enkä tule koskaan tajuamaankaan sitä logiikkaa että kun maassa makaavaa (tässä kuvauksessa työtöntä) potkii tarpeeksi niin kyllä se sitten nousee ja menee töihin, miksi se on niin vaikeata päättäjienkin nähdä ettei sitä työllistymis päätöstä tee viimekädessä se työtön vaan TYÖNANTAJA?!
Mitä siinä enää voi kun on hakenut ja saa vastauksen että kiitos ei kiitos? Tosin suurinosa paikoista ei edes vaivaudu ilmoittamaan yhtikäs mitään.
Joo kyllä on niitäkin jotka saa paljon tukia ja viihtyy niiden varassa kotona mutta ne ovat harvassa. Paljon on meitä jotka asuu esim kumppanin kanssa eikä näinollen saa kuin korkeintaan sen 540€/kk ja siitäkin jotkut hullut olisi mieluusti ottamassa pois, miksi? Miten jonkun rahattomaksi jättäminen muuttaa yhtikäs mitenkään työnantajan/työnantajien suhtautumista työttömiin?
Vai pitäisikö tässä alkaa valehtelemaan hakemuksessa että on töissä yrityksessä x....
Yleisellä tasolla voisin sanoa että maistereita ei aina huolita vaikkapa siivoustöihin vaikka hakisivatkin. Ajatellaan vaikka että tuo kuitenkin lähtisi heti kun löytäisi parempaa.
nyt on kuulkaa tarjolla oikein unelmapaikka, ja kyllä tätä työtä kuvailtiin unelmaduunina siinä ilmoituksessakin, hakevat myyjää vaateliikkeeseen 5h/vko.
on unelmaa kerrakseen
Vierailija kirjoitti:
nyt on kuulkaa tarjolla oikein unelmapaikka, ja kyllä tätä työtä kuvailtiin unelmaduunina siinä ilmoituksessakin, hakevat myyjää vaateliikkeeseen 5h/vko.
on unelmaa kerrakseen
Montako tuntia maisterilla sitten olisi vapaata viikossa, jos ottaisi työn vastaan. kaikki muut duunarit rakastavat työtään ja lähtevät töihin riemuiten joka aamu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella outo työttömien vertaistukiketju.
Muutin Treen seudulle n.25 vuotta sitten, Helsingistä, jossa olin vakkarityösuhteessa. työkavereiden kanssa käytiin lounaalla, juteltiin kivoja, vietettiin pikkujouluja, käytiin töidennjälkeen Espalla kaljoilla/viinillä. Hoidin työni hyvin, noudatin ohjeita, sääntöjä, taukojen aikoja-minusta pidettiin ja jopa käytiin luonani muutettuani Treen seudulle avioliiton takia! Mutta jotain kummaa tapahtui täällä Mansessa! En koskaan saanut näiden vuosien (25!) aikana vakipaikkaa mistään, vaikka olin ihan hyvin koulutettu, työssä ollut pitkään, hyvät todistukset, siisti ja puhdas! Mutta yksi asia, mitä EN osannut enkä koskaan oppinut, nimittäin pomojen per… n nuolenta! Ei riittänyt, että tein työni kunnolla ja noudatin ohjeita, työ- ja taukoaikoja jne!! Minut irtisanottiin koeaikoina milloin mistäkin syystä, ja tiedän ettei vika ollut minun! Viimeksi työskentelin reilun vuoden sijaisena (s-loma jatkui odotettua pidempään) ja paikka vapautui vakituisen muutettua lopulta muualle! Sainko vakipaikan!? EN! Työstä, jota olin tehnyt yli vuoden, ja aina oli pyydetty uudelleen jatkamaan!!! Kysyin syytä, ei sanottu! Ikä ei ollut syy, ikäiseni sai paikan! Mutta ilmeisesti syynä oli se, etten osannut nuolla pomon pe….ttä! Työni tein hyvin ja sairastin vain kolme päivää! Kummaa seutua tämä Pirkanmaa… muilla samankaltaisia kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Yleisellä tasolla voisin sanoa että maistereita ei aina huolita vaikkapa siivoustöihin vaikka hakisivatkin. Ajatellaan vaikka että tuo kuitenkin lähtisi heti kun löytäisi parempaa.
Että siivooja ei lähtisi jos löytäisi paremman työn? "Minä olen maisteri ja luin koulussa asioita ulkoa, olen tärkeämpi kuin tavalliset ihmiset".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin täysin työkykyinen kuusi vuotta sitten. Hain heti kaikkea mahdollista pysäköinninvalvojasta konttoriapulaiseen. Ei vain otettu mihinkään.
Nyt olen työtön, rahaton ja vailla vakinaista osoitetta. Asunnottomuuden alkupuolen tapahtumien vuoksi liikuntakykyni on rajoittunut niin, että fyysisiä tehtäviä sisältäviin töihin en enää pysty. Tänäänkin olen yrittänyt päästä suihkuun, mutta samassa asuntolassa majailevat Afrikan-vahvistukset eivät jaksa vetää vessaa tai muutenkaan siivota jälkiään niin, että siihen koppiin sietäisi mennä. Haluatko vaihtaa kohtaloita?
Valheita ja lässyn lässyä piisaa ja sait vielä sotkettua "kummalliset muualta tulleet" ihmiset sinun "onnettomuuteen". Työtä vieroksuva pelle olet ja toivottavasti sairastut oikeasti.
Olen tosiaan varsin epätavallinen tapaus. Voisin kertoa sinulle enemmänkin näitä ikäviä yhteensattumia, mutta et sinä halua niitä kuulla.
Veikkaan, että jos sinä olisit työnantaja ja minä hakisin sinulta töitä, et haluaisi minua edes haastatteluun. Vai mitä?
Ruskeakielisyys kirjoitti:
Muutin Treen seudulle n.25 vuotta sitten, Helsingistä, jossa olin vakkarityösuhteessa. työkavereiden kanssa käytiin lounaalla, juteltiin kivoja, vietettiin pikkujouluja, käytiin töidennjälkeen Espalla kaljoilla/viinillä. Hoidin työni hyvin, noudatin ohjeita, sääntöjä, taukojen aikoja-minusta pidettiin ja jopa käytiin luonani muutettuani Treen seudulle avioliiton takia! Mutta jotain kummaa tapahtui täällä Mansessa! En koskaan saanut näiden vuosien (25!) aikana vakipaikkaa mistään, vaikka olin ihan hyvin koulutettu, työssä ollut pitkään, hyvät todistukset, siisti ja puhdas! Mutta yksi asia, mitä EN osannut enkä koskaan oppinut, nimittäin pomojen per… n nuolenta! Ei riittänyt, että tein työni kunnolla ja noudatin ohjeita, työ- ja taukoaikoja jne!! Minut irtisanottiin koeaikoina milloin mistäkin syystä, ja tiedän ettei vika ollut minun! Viimeksi työskentelin reilun vuoden sijaisena (s-loma jatkui odotettua pidempään) ja paikka vapautui vakituisen muutettua lopulta muualle! Sainko vakipaikan!? EN! Työstä, jota olin tehnyt yli vuoden, ja aina oli pyydetty uudelleen jatkamaan!!! Kysyin syytä, ei sanottu! Ikä ei ollut syy, ikäiseni sai paikan! Mutta ilmeisesti syynä oli se, etten osannut nuolla pomon pe….ttä! Työni tein hyvin ja sairastin vain kolme päivää! Kummaa seutua tämä Pirkanmaa… muilla samankaltaisia kokemuksia?
Näin kirjoittaa koulutettu ja hänen luonteella ei ole mitään syytä.
Vierailija kirjoitti:
Mä tipuin 40v iässä johtoryhmästä työttömäksi, kun firma ei halunnutkaan mua enää äitiysloman jälkeen takaisin. Sain 4kk palkan irtisanomisrahaa ja luulin että kyllä heti saan töitä kun 10v kokemus johtoryhmätasolta. Luulin väärin. Yli vuosi mennyt jo ja olen erittäin pahasti ahdistunut ja uneton tän stressin takia.
Jostain luin että työttömistä yli 20% on erityisasiantuntijoita, päälliköitä, johtajia. Silti työttömistä puhutaan yhdellä tavalla, että he ovat syrjäytynyttä rupusakkia. Tän takia häpeän tilannettani syvästi.
Suosittelen suhtautumista nöyrästi asioihin. Voit kokeilla vaikka siivoojan tai kassan hommia välillä. Tai kouluttautua hoitajaksi. Vai eikö paskaduuni matalalla palkalla kiinnosta???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valheita ja lässyn lässyä piisaa ja sait vielä sotkettua "kummalliset muualta tulleet" ihmiset sinun "onnettomuuteen". Työtä vieroksuva pelle olet ja toivottavasti sairastut oikeasti.
Olen tosiaan varsin epätavallinen tapaus. Voisin kertoa sinulle enemmänkin näitä ikäviä yhteensattumia, mutta et sinä halua niitä kuulla.
Veikkaan, että jos sinä olisit työnantaja ja minä hakisin sinulta töitä, et haluaisi minua edes haastatteluun. Vai mitä?
Totta kai haluan kuulla, varmasti mielenkiintoisia "yhteensattumia". Veikkaus että et ole tämän ketjun ap, mutta esiinnyt sellaisena. En palkkaisi ikinä rasistia tai "on ollut vähän ikäviä sattumia". Haastateluun kyllä kutsuisin, saisi nauraa sinun keksityille jutuille. "Afrikan-vahvistukset eivät jaksa vetää vessaa" todella vahvaa todistusta ja varmasti syy sinun työttömyyteen.
Muistan erään naisen jonka kanssa oltiin samaan aikaan abc:llä töissä,tämä nainen kertoi että irtisanonut itsensä ja sai lidlistä paikan, no itse olin hakenut lidliin ja kun tuli haastattelu päivä,niin kukas oli minun kanssa samaan aikaan "haastattelussa":D No tää nainen joka oli jo saanut sieltä paikan, että mitä hiton ajantuhlausta ja näytelmää tuo että piti haastateltavaksi mennä johon oli jo valittu työntekijä!! Ja ei ollut yllätys että en saanut paikkaa!!