Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin aktivoida työnantajajia eli sakottaa niitä firmoja, jotka eivät palkkaa lisää väkeä.
Silloinhan kukaan työtön ei uskalla perustaa firmaa...
Mihin tarvitsemme työttömien perustamia firmoja? Toistemme paitojen peseminen on tuottamatonta puuhastelua, kansantaloudellinen tappio.
Julkinen hallinto on toistemme paitojen pesemistä joka ei tuota muuta kuin puuhastelua ja rahan siirtelyä taskusta toiseen. Firmat ei ole tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien nöyryyttäminen on ilmiö, joka on hyväksytty vaikka on laitonta. Olen osa-aikatyössä, aliarvostetussa tehtävässä.
Mutta koettu on työttömyyttäkin. Satoja hakemuksia tehty, harvoin edes vastausta. Soiteltu suoraan yrityksiin, tarjottu työpanosta. Voi mennä vuosia, ennen kuin onnistaa. Jos silloinkaan.
Työtön on usein fiksu, koulutettu, terveydestään parhaalla mahdollisella tavalla huolehtiva. Se ei näy päälle päin.
Törkeääkin halventamista ovat mm työkokeilut. Hyväksikäyttöä maassa, jossa puhutaan kauniita sanoja ihmisarvosta.
Presidentti ja etenkin hallitus voisi tehdä paljonkin, esim velvoittaa kunnat palkkaamaan oikealla palkalla esim osa aikaisia. Työtä riittää kyllä.Tämä on niin totta, töitä riittää mutta ei palkanmaksuhalukkuutta. 80-luvulla ei olisi tullut kuuloonkaan mitkään työkokeilut ja ilmaistyön teettäminen. Silloin jos olit työtön pääsit työllistämistuella töihin puoleksi vuodeksi vaikka olit nuori ja vailla työkokemusta. Eli maksettiin normipalkkaa eikä mitään kulukorvausta ja työttömyyskorvausta niinkuin nykyään. Osa tekee jopa kuukausia näitä työkokeiluja ja harjoitteluita. Täysin naurettava ja työttömiä hyväksikäyttävä systeemi.
Itse olin välivuotena lastentarhassa ja sain harjoittelijan palkkaa, joka ei ollut iso mutta kuitenkin palkka eikä mikään 9 euroa työmarkkinatuen lisäksi. Ilmaistyö kiellettävä tai sallittava korkeintaan perehdytyspäivien ajaksi.
Ohis. Katselin tämään TE-toimiston sivuilta työvoimakoulutustarjontaa. Minulle sopivia löytyi vain yksi, jonkinlainen kirjoittamisen ja viestinnän koulutus. Kaksikymmentä lähipäivää ja kuuden kuukauden palkaton harjoittelu jossakin alan yrityksessä. Työmarkkinatukea voi harjoitteluajalle hakea. Tutkintokoulutustahan tuo ei ole, joten sen hyöty harjoitteluajan jälkeen saattaa olla kyseenalainen. "Jokin alan yritys" varmasti kiittää.
Nämä te-toimiston digimarkkinointi- ym. viestintäkoulutukset on alihankkijoiden järjestämiä (rastor, saranen ym) ja niihin pitää hankkia työharjoittelupaikka itse. Te-toimisto antoi mulle luvan hakea koulutukseen, meitä hakuun päässeitä oli 200. 40 valittiin.
Worker on ainakin ihan paska!!!!!! Luvataan ilmottaa et miten kävi paikan kanssa ja pihaustakaan ei kuulu. Ilmotetaan vaan sama paikka uudestaan hakuun saatana. Ristus et ottaa pannuun! Ja tuossa paikassa ei tarvinnu olla mitään koulutusta eikä osaamista, mulla on 3.3v kokemus ja suosittelija.
Vierailija kirjoitti:
Työntekoa ei tajua ennen kuin sitä itse kokeilee. Menkää pummit töihin!
Totaalinen typerys ei ymmärrä, että työssä olevia on jäänyt työttömäksi ja työttömiä on päässyt - P Ä Ä S S Y T T siis töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista huononnetaan, jonka seurauksena ihmiset eroavat liitosta ja kassasta. Kun liitossa ei ole enää tarpeeksi jäseniä niin työnantaja voi poistaa vuorolisät.
Pakkohan tämäkin asia on jotenkin ratkaista, eli ei ansiosidonnaisen pitämistä lähes kahdessa vuodessa ja tulojen parhaimmillaan keskipalkkaisen palkoissa voi olla kestävää vain tuolla perusteella. Ansiosidonnaisesta valtaosa tulee julkisista varoista. Nytkään ei uskallettu koskea korkeimpiin ansiosidonnaisiin vaan kiristetiin pienituloisten ja pätkätyöläisten anssia. Jo nyt voi kuulua pelkästään kassaan. Ja ne, jotka eivät ole oikeutettuja ansiosidonnaiseen joutuvat maksamaan sitä. Vaikea kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Merkonomi koulutukset pitäisi lopettaa lopullisesti, se ala ei vedä eikä työllistä eikä sitäkautta ainakaan tule saamaan omistusasuntoja tai ulkomaanmatkoja.
Opinnot sisältävät naurettavan paljon työssäoppimista ja niiden sisältö on aikalailla sama koko ajan.. Asettelet tuotteita hyllyyn ja siivoat hyllyjen alusia koska kukaan muukaan sitä ei tee. Kesätöistä turha haaveilla saati sitten ns oikeasta työpaikasta.. monessa tän alan työpaikassa myöskin työkaverit *erseestä, kiusataan, vahdataan ja kyräillään, johtunekko huonosta palkasta tai jostain en tiedä.
Höpönpöpön. Jos on pätevyyttä, ei tarvitse korkeakoulutusta, kun voi lyhyemmällä koulutuksella työllistyä tismalleen samoihin hommiin. Ehtii hommata työkokemusta kun muut istuvat koulun penkillä. (Työkamuina maistereita samassa työssä, samalla palkalla.)
mua ahdistaa niin paljon se että aina viha ja syytös kohdistetaan työttömään eikä työnantajiin jotka ei ota töihin.
Merkonomit ajaa turbosaabilla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkonomi koulutukset pitäisi lopettaa lopullisesti, se ala ei vedä eikä työllistä eikä sitäkautta ainakaan tule saamaan omistusasuntoja tai ulkomaanmatkoja.
Opinnot sisältävät naurettavan paljon työssäoppimista ja niiden sisältö on aikalailla sama koko ajan.. Asettelet tuotteita hyllyyn ja siivoat hyllyjen alusia koska kukaan muukaan sitä ei tee. Kesätöistä turha haaveilla saati sitten ns oikeasta työpaikasta.. monessa tän alan työpaikassa myöskin työkaverit *erseestä, kiusataan, vahdataan ja kyräillään, johtunekko huonosta palkasta tai jostain en tiedä.Höpönpöpön. Jos on pätevyyttä, ei tarvitse korkeakoulutusta, kun voi lyhyemmällä koulutuksella työllistyä tismalleen samoihin hommiin. Ehtii hommata työkokemusta kun muut istuvat koulun penkillä. (Työkamuina maistereita samassa työssä, samalla palkalla.)
Maisteri voi hyllyttää ja tehdä merkonomin hommia, mutta merkonomi ei voi tehdä maisterin hommia.
Vierailija kirjoitti:
Merkonomit ajaa turbosaabilla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opinnot sisältävät naurettavan paljon työssäoppimista ja niiden sisältö on aikalailla sama koko ajan.. Asettelet tuotteita hyllyyn ja siivoat hyllyjen alusia koska kukaan muukaan sitä ei tee. Kesätöistä turha haaveilla saati sitten ns oikeasta työpaikasta.. monessa tän alan työpaikassa myöskin työkaverit *erseestä, kiusataan, vahdataan ja kyräillään, johtunekko huonosta palkasta tai jostain en tiedä.Höpönpöpön. Jos on pätevyyttä, ei tarvitse korkeakoulutusta, kun voi lyhyemmällä koulutuksella työllistyä tismalleen samoihin hommiin. Ehtii hommata työkokemusta kun muut istuvat koulun penkillä. (Työkamuina maistereita samassa työssä, samalla palkalla.)
Maisteri voi hyllyttää ja tehdä merkonomin hommia, mutta merkonomi ei voi tehdä maisterin hommia.
Merkonomi on käynyt miinustamassa. Merkonomi on eri mieltä. :D
Hyvä Twiitti muuten erään koulun apulaisrehtorilta:
Antti Koskinen@AnttiMatiasKosk
"Tiedätkö sen tunteen, kun olet ollut työhaastattelussa ja saat kuulla, että et saanut sitä paikkaa ja mietit, mikä meni pieleen?
Luultavasti ei mikään.
Mä olen ollut muutaman vuoden ajan pöydän toisella puolella, ja usein kaikki haastatellut ovat olleet aivan huippuja."
En usko et aktiivimalli mua onnistu työllistämään kun en ole 13v aikana onnistunut saamaan työpaikkaa. Tosin ehkä toi aktiivimalli avaa hiukan ovia opiskeluun työmarkkinatuella, mun valmistumisesta tulee toukokuuhun mennessä kuluneeksi 25kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin aktivoida työnantajajia eli sakottaa niitä firmoja, jotka eivät palkkaa lisää väkeä.
Silloinhan kukaan työtön ei uskalla perustaa firmaa...
Mihin tarvitsemme työttömien perustamia firmoja? Toistemme paitojen peseminen on tuottamatonta puuhastelua, kansantaloudellinen tappio.
Julkinen hallinto on toistemme paitojen pesemistä joka ei tuota muuta kuin puuhastelua ja rahan siirtelyä taskusta toiseen. Firmat ei ole tuota.
No eipä ole. Firmat eivät pystyisi pyörimään ilman julkishallintoa. Yritys tarvitsee ensiksin toimitilan, vaikkapa tehtaan, eikä sellaista voi edes alkaa rakentaa ilman että julkishallinto on kaavoittanut alueen ja rakentanut sinne infrastruktuurin kuten tieverkoston (kunta ja valtio), liikenneyhteydet työntekijöille (kunta), vedet (kunnat), sähköt (Fingrid) sun muut. Jos firma aikoo viestinnässä ja markkinoinnissa olla ajan tasalla, se tarvitsee puhelinliittymiä ja nettiliittymiä -- niidenkin taustalla on historiallisesti julkisen sektorin toiminta. Yritykset käyttävät myös Postin, tullin, yms. palveluja. Tietysti yritysten suojana ovat myös poliisi, palokunta ja ääritilanteissa myös armeija.
Ilman työntekijöitä ei yritys toimi ja kukahan ne työntekijät on kouluttanut -- ai niin, taas julkinen sektori. Työntekijöiden lapsia hoitaa työaikana kunnallinen päivähoito, elleivät lapset ole kunnallisissa kouluissa.
jne jne jne
Lisäksi yritykset saavat paljon tukea julkiselta sektorilta sekä ihan rahallista tukea että neuvontapalveluja yms. Työntekijän palkkaamiseen voi saada työkkäristä palkkatukea. Työkkäri huolehtii myös yrityksen lomauttamista työntekijöistä sekä voi kurssittaa uusia työntekijöitä yrityksen tehtäviin. Yritykset voivat myös hakea yritystukia, tai kuten nyt koronan aikana koronatukia, myös innovaatiotukia ja vastaavia yritysten tuki- ja neuvontamuotoja on monia.
Yritykset saavat myös verovähennyksiä monista syistä eli perustamiskuluista, työterveyshuollosta, työvälinekuluista, ym ym ym. Ihan rahanarvoisia etuja siis, nekin tarjoaa julkishallinto vaikkei mikään pakko olisi.
Eli vaikka yrittäjät aina huutavat verottajan olevan heidän kukkarollaan, niin kummasti yritykset saavat myös paljon tukea julkishallinnolta.
Antakaa vaan dislikeä, totuus on kuitenkin totuus kirjoitti:
Siitä oli joskus juttuakin, että nykypäivänä yli 70% työhön pääsemisistä tulee suhteiden kautta, että on kyseiseen firmaan joku kytkös entuudestaan. Sitten porukka aina ajattelee, että ovat työllistyneet omin avuinensa ja ovat niin erinomaisia. Tuo on suurinta hevonpaskaa.
Minä voin sentään myöntää saaneeni kontaktin kautta hyvän työpaikan. Olen pärjännyt siellä hyvin ja minut vakinaistettiin jo paljon ennen koeajan loppumista, mutta minä voin sentään myöntää, että en olisi kyseisessä paikassa töissä ilman olemassa olevaa kytköstä. yli 70% omahyväisistä työpaikan saaneista persenaamoista ei tähän pysty, kun tuppaa unohtumaan se oma tilanne, miten aikoinaan työllistyi.
Niin, ja niillä suhteilla on merkitystä siksi että joskus yritys vahingossa palkkaa persenaaman, joka tekee töitä koeajan ja sen jälkeen alkaa laakereilla lepäily, eikä siitå idiootista pääse millään eroon koska suomessa ei saa antaa potkuja laiskoille paskoille. Se ajaa yrityksiä valitseman jo osittain tuttuja haussa, koska tutulla voi olla edes vähän jotain selkärankaa pitää maineestaan kiinni.
Työnhausta sellanen ajatus, että jos tosiaan paikka on suhteista kiinni niin mitä jos lähestyiskin asiaa siltä kantilta, että hankkisi niitä suhteita. Mitä se auttaa ettå niistä kitisee netissä?
Ravintola-alalla on kaikille halukkaille (työkykyisille +työhaluisille) töitä. Mutta kun ei kelpaa. Halutaan olla joitain mediasuunnittelijoita tai politiikan tutkijatohtoreita. Ei voida nöyrtyä palvelemaan asiakkaita, jos on suorittanut pari kurssia yliopistolla intersektionaalisesta feminismistä tai kriittisestä kehitystutkimuksesta.
HelunaKoninkauluksetar kirjoitti:
Ravintola-alalla on kaikille halukkaille (työkykyisille +työhaluisille) töitä. Mutta kun ei kelpaa. Halutaan olla joitain mediasuunnittelijoita tai politiikan tutkijatohtoreita. Ei voida nöyrtyä palvelemaan asiakkaita, jos on suorittanut pari kurssia yliopistolla intersektionaalisesta feminismistä tai kriittisestä kehitystutkimuksesta.
Kyllä mulle kelpaisi vaikka tiskaajan homma mutta yksinhuoltajana en voi tehdä vuorotyötä koska en voi jättää pikkukoululaista illoiksi yksin. Päivätyönä noita tiskaushommia on harvemmin mutta jatkan edelleen hakemista niihin.
Niin sanottu työnvälitystoimisto, se taitaa olla pelkkä vitsi, ainakin on ollut koko elämäni ajan. Sitä kautta en ole koskaan saanut työtä. Itse hakenut ja yrittänyt , tehnyt kaikkea mahdollista muutakin, mihin koulutukseni ei ole suuntautunut, mutta saanut valtavasti kokemusta eri aloilta.
Alhaalta yleensä aloittanut ja sitä kautta edennyt. Pääasia että saa omaa rahaa eikä elä yhteiskunnan siivellä. Nyt olen juuri päässyt eläkkeelle enkä kadu hetkeäkään työurastani. Niin, olen opiskellut työjaksojeni ohella ja minulla on maisterin tutkinto. Tutkinto tuli melko myöhään, ja on siitäkin ollut apua, mutta se ei suoraan auttanut heti minnekään. Viisaat vanhempani aikoinaan totesivat ettei työ katoa minnekään, tekijät vaan eivät osaa hakea. Ei heti pääse johtajaksi.
Työtön on huoleton.
Anssilla rentoa, saa kuitata isoa rahaa tekemättä mitään.
Työläinen lähtee ajoon 7.00 jotta on töissä 8.00.
Työtön makaa ja nousee vasta 9...11.00. Kiire puuttuu.
Työtön säästää työajo bensarahat. Iso etu
Työläinen väsyy ja uupuu työssä. Työtön vaan nauttii, lepää ja harrastaa.
Työtön saa isot korvaukset, sen päälle voi ottaa pimeää tuloa.
Eli työtön on etulyöntiasemassa. Tämä on suuri vääryys.
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei paljon oikeat asenteet auta kun työnantaja ei ota töihin, kyllä siinä urheimmallakin hymy hyytyy kun toistamiseen saa joko "valinta ei kohdistunut sinuun" viestejä tai vaihtoehtoisesti ei minkäänlaista ilmoitusta vaikka kuinka haet.
Työttömiä on niin paljon että olisi fiksua kieltää lailla joksikin aikaa firmoilta työpaikan vaihtajien ottaminen avoimeen paikkaan, kerrankin kuritettaisiin sitä päätä joka voi asioille jotain eikä aina työtöntä joka ei voi sille mitään jos ei tule valituksi. Väkisinkö sinne työpaikalle pitäisi työntyä ja alkaa töihin? vartijoiden raahaamana pihalle sitten?!
No ne paikathan on useimmiten avoinna koska siitä joku lähti vaihtamaan työpaikkaa...ja sijaisuuksiin ei kukaan lähde vakituisesta, eli ne täyttyy jo työttömillä. Eli jos työpaikallinen ei voi lähteä, ei paikkoja juurikaan avaudu työttömille. Työttömänä sisään pitää mennä alhaisella palkkapyynnöllä, näin se vaan valitettavasti on.
Keskinkertaisuus kirjoitti:
Antakaa vaan dislikeä, totuus on kuitenkin totuus kirjoitti:
Siitä oli joskus juttuakin, että nykypäivänä yli 70% työhön pääsemisistä tulee suhteiden kautta, että on kyseiseen firmaan joku kytkös entuudestaan. Sitten porukka aina ajattelee, että ovat työllistyneet omin avuinensa ja ovat niin erinomaisia. Tuo on suurinta hevonpaskaa.
Minä voin sentään myöntää saaneeni kontaktin kautta hyvän työpaikan. Olen pärjännyt siellä hyvin ja minut vakinaistettiin jo paljon ennen koeajan loppumista, mutta minä voin sentään myöntää, että en olisi kyseisessä paikassa töissä ilman olemassa olevaa kytköstä. yli 70% omahyväisistä työpaikan saaneista persenaamoista ei tähän pysty, kun tuppaa unohtumaan se oma tilanne, miten aikoinaan työllistyi.
Niin, ja niillä suhteilla on merkitystä siksi että joskus yritys vahingossa palkkaa persenaaman, joka tekee töitä koeajan ja sen jälkeen alkaa laakereilla lepäily, eikä siitå idiootista pääse millään eroon koska suomessa ei saa antaa potkuja laiskoille paskoille. Se ajaa yrityksiä valitseman jo osittain tuttuja haussa, koska tutulla voi olla edes vähän jotain selkärankaa pitää maineestaan kiinni.
Työnhausta sellanen ajatus, että jos tosiaan paikka on suhteista kiinni niin mitä jos lähestyiskin asiaa siltä kantilta, että hankkisi niitä suhteita. Mitä se auttaa ettå niistä kitisee netissä?
Kerropa, millä tavalla työtön voi hankkia suhteita. Siis sellaisia suhteita, joissa se toinen osapuoli katsoo hyväksi suositella toista työhön, eikä ole pelkästään nimi LinkedIn-listassa.