Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Olen seurannut tämänpäiväistä, yli 45-vuotiaille työttömille tarkoitettua nettitapaamista nyt muutaman tunnin. Ruudun laidassa kulkee chat, joka on surullista luettavaa: sadat kokeneet ammattilaiset työttöminä mainostamassa osaamistaan. Yksi mieleenjääneistä on erään teknisen alan huoltopäällikkö, jolla on alan koulutus, 30 vuoden työkokemus ja vuosien kokemus esimiestehtävistä. Hän kertoi ottaneensa yhteyttä jokaiseen Suomessa toimivaan alan yritykseen, mutta etsivänsä nyt töitä joltain muulta alalta, koska ei omalleen pääse.
Jokaisella puhujalla ovat taas vanhat aiheet koossa: omat vahvuudet lässyn verkostot lässyn linkedin lässyn koulutus lässyn digidigi lässyn ja oikea asenne on ykkönen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien nöyryyttäminen on ilmiö, joka on hyväksytty vaikka on laitonta. Olen osa-aikatyössä, aliarvostetussa tehtävässä.
Mutta koettu on työttömyyttäkin. Satoja hakemuksia tehty, harvoin edes vastausta. Soiteltu suoraan yrityksiin, tarjottu työpanosta. Voi mennä vuosia, ennen kuin onnistaa. Jos silloinkaan.
Työtön on usein fiksu, koulutettu, terveydestään parhaalla mahdollisella tavalla huolehtiva. Se ei näy päälle päin.
Törkeääkin halventamista ovat mm työkokeilut. Hyväksikäyttöä maassa, jossa puhutaan kauniita sanoja ihmisarvosta.
Presidentti ja etenkin hallitus voisi tehdä paljonkin, esim velvoittaa kunnat palkkaamaan oikealla palkalla esim osa aikaisia. Työtä riittää kyllä.Tämä on niin totta, töitä riittää mutta ei palkanmaksuhalukkuutta. 80-luvulla ei olisi tullut kuuloonkaan mitkään työkokeilut ja ilmaistyön teettäminen. Silloin jos olit työtön pääsit työllistämistuella töihin puoleksi vuodeksi vaikka olit nuori ja vailla työkokemusta. Eli maksettiin normipalkkaa eikä mitään kulukorvausta ja työttömyyskorvausta niinkuin nykyään. Osa tekee jopa kuukausia näitä työkokeiluja ja harjoitteluita. Täysin naurettava ja työttömiä hyväksikäyttävä systeemi.
Itse olin välivuotena lastentarhassa ja sain harjoittelijan palkkaa, joka ei ollut iso mutta kuitenkin palkka eikä mikään 9 euroa työmarkkinatuen lisäksi. Ilmaistyö kiellettävä tai sallittava korkeintaan perehdytyspäivien ajaksi.
Ohis. Katselin tämään TE-toimiston sivuilta työvoimakoulutustarjontaa. Minulle sopivia löytyi vain yksi, jonkinlainen kirjoittamisen ja viestinnän koulutus. Kaksikymmentä lähipäivää ja kuuden kuukauden palkaton harjoittelu jossakin alan yrityksessä. Työmarkkinatukea voi harjoitteluajalle hakea. Tutkintokoulutustahan tuo ei ole, joten sen hyöty harjoitteluajan jälkeen saattaa olla kyseenalainen. "Jokin alan yritys" varmasti kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieteellinen fakta nyt kuitenkin on se, että työttömyys katoaa sillä että työtöntä aktivoidaan mahdollisimman monin keinoin. Jos tämä ei nykykeinoin ole tapahtunut niin sitten aktivointia pitää tehostaa kunnes tavoite on saavutettu ja kaikki ovat töissä.
Tätä samaa on valmiina toistelemaan vaikka kokonainen kuorollinen ekonomisti-tohtoreita joten kuka noiden väittämän voisi kumota.
Mitä se auttaa aktivoida kun edelleenkin se on työnantaja joka päättää kenet palkkaa.
Pitääkin aktivoida työnantajajia eli sakottaa niitä firmoja, jotka eivät palkkaa lisää väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään kävin taas haastattelussa yhteen tuotanto/kokoonpano työhön, mulla on alalta 3.3v kokemus ja suosittelija. Haastattelu meni hienosti ja työpaikka ilmoituksessa luki et osasto mihin sijoittuu menee kokemuksen mukaan.
Luulis et tommoseen ois sika helppo päästä, mutta en usko et pääsen vaikka on suosittelijakin.
Kävin pari viikkos sitten samanlaisessa haastattelussa, toki eri vuokrafirman kautta, ja heiltä päin ei ole kuulunut pihaustakaan ja tuskin kuuluu pihaustakaan tuosta tämän päiväsestäkään.
Osoita aktiivisuutesi olemalla haastattelijaan yhteydessä itse. Aloita tyyliin " jäi haastattelusta hyvä fiilis...
Ok. Vinkkiä ei siis oteta vastaan. Pitäisikö katsoa peiliin miksi työtä ei löydy. Haastattelun jälkeen ei kannata lyödä hanskoja tiskiin. Silloin kisa vasta alkaa potentiaalisten hakijoiden kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään kävin taas haastattelussa yhteen tuotanto/kokoonpano työhön, mulla on alalta 3.3v kokemus ja suosittelija. Haastattelu meni hienosti ja työpaikka ilmoituksessa luki et osasto mihin sijoittuu menee kokemuksen mukaan.
Luulis et tommoseen ois sika helppo päästä, mutta en usko et pääsen vaikka on suosittelijakin.
Kävin pari viikkos sitten samanlaisessa haastattelussa, toki eri vuokrafirman kautta, ja heiltä päin ei ole kuulunut pihaustakaan ja tuskin kuuluu pihaustakaan tuosta tämän päiväsestäkään.
Osoita aktiivisuutesi olemalla haastattelijaan yhteydessä itse. Aloita tyyliin " jäi haastattelusta hyvä fiilis...
Ok. Vinkkiä ei siis oteta vastaan. Pitäisikö katsoa peiliin miksi työtä ei löydy. Haastattelun jälkeen ei kannata lyödä hanskoja tiskiin. Silloin kisa vasta alkaa potentiaalisten hakijoiden kesken.
Olisiko sinulla neuvoja niille, jotka eivät pääse haastatteluun?
Pitääkin aktivoida työnantajajia eli sakottaa niitä firmoja, jotka eivät palkkaa lisää väkeä.
Silloinhan kukaan työtön ei uskalla perustaa firmaa...
Ansiosidonnaista huononnetaan, jonka seurauksena ihmiset eroavat liitosta ja kassasta. Kun liitossa ei ole enää tarpeeksi jäseniä niin työnantaja voi poistaa vuorolisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien nöyryyttäminen on ilmiö, joka on hyväksytty vaikka on laitonta. Olen osa-aikatyössä, aliarvostetussa tehtävässä.
Mutta koettu on työttömyyttäkin. Satoja hakemuksia tehty, harvoin edes vastausta. Soiteltu suoraan yrityksiin, tarjottu työpanosta. Voi mennä vuosia, ennen kuin onnistaa. Jos silloinkaan.
Työtön on usein fiksu, koulutettu, terveydestään parhaalla mahdollisella tavalla huolehtiva. Se ei näy päälle päin.
Törkeääkin halventamista ovat mm työkokeilut. Hyväksikäyttöä maassa, jossa puhutaan kauniita sanoja ihmisarvosta.
Presidentti ja etenkin hallitus voisi tehdä paljonkin, esim velvoittaa kunnat palkkaamaan oikealla palkalla esim osa aikaisia. Työtä riittää kyllä.Tämä on niin totta, töitä riittää mutta ei palkanmaksuhalukkuutta. 80-luvulla ei olisi tullut kuuloonkaan mitkään työkokeilut ja ilmaistyön teettäminen. Silloin jos olit työtön pääsit työllistämistuella töihin puoleksi vuodeksi vaikka olit nuori ja vailla työkokemusta. Eli maksettiin normipalkkaa eikä mitään kulukorvausta ja työttömyyskorvausta niinkuin nykyään. Osa tekee jopa kuukausia näitä työkokeiluja ja harjoitteluita. Täysin naurettava ja työttömiä hyväksikäyttävä systeemi.
Suomessa on eläkeläisiä 1,6 miljoonaa, työikäisiä vähemmän. Asuntomyynneissä nähdään hintaromahdus show 10 vuoden sisällä.
Kerrostalossa myös asukkaat ovat vastuussa naapureidensa yhtiölainoista ja työpaikkoja loppuu paljon kaupan alalta ja palvelualalta.
Siinä ei paljon oikeat asenteet auta kun työnantaja ei ota töihin, kyllä siinä urheimmallakin hymy hyytyy kun toistamiseen saa joko "valinta ei kohdistunut sinuun" viestejä tai vaihtoehtoisesti ei minkäänlaista ilmoitusta vaikka kuinka haet.
Työttömiä on niin paljon että olisi fiksua kieltää lailla joksikin aikaa firmoilta työpaikan vaihtajien ottaminen avoimeen paikkaan, kerrankin kuritettaisiin sitä päätä joka voi asioille jotain eikä aina työtöntä joka ei voi sille mitään jos ei tule valituksi. Väkisinkö sinne työpaikalle pitäisi työntyä ja alkaa töihin? vartijoiden raahaamana pihalle sitten?!
Tilinpäätöstaitoiseksi kirjanpitäjäksi kaipaavalle; tradenomi on hyvä pohja, siihen liiketoiminnan ammattitutkinnosta taloushallintoa. Perustutkinto on minusta liian perus.
Jos ei noin vuoden sisään löydä töitä omalta alalta, niin silloin kannattaa hakeutua johonkin lyhyeen koulutukseen, joka takaa lähes varman työn jatkossa. Usein näitä löytyy myös työvoimakoulutuksina.
Kaikki ei tietenkään sovellu hoitoalalle, mutta lähihoitaja lienee näistä se selkein esimerkki. Muita voisivat olla esimerkiksi laitoshuoltaja, kokki ja kampaaja. (Kampaaja toki todennäköisesti työllistyy yrittäjänä.) Kannattaa katsella mikä itselle sopisi, mutta missään nimessä ei kannata jäädä tuleen makaamaan jos oman alan töitä ei ala vuodessa löytyä. Ei niitä silloin löydy sen jälkeenkään kuin hyvin harvoissa tapauksissa.
Noilla em aloilla ei yleensä myöskään ole varaa hyljeksiä työntekijää sen takia että löytyy joku maisteritutkintokin takataskusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne hanskat tippui ihan tahtomattanikin lopulta ja yritin itsemurhaa. Vinkkejä? "Onnistu seuraavalla kerralla"?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei noin vuoden sisään löydä töitä omalta alalta, niin silloin kannattaa hakeutua johonkin lyhyeen koulutukseen, joka takaa lähes varman työn jatkossa. Usein näitä löytyy myös työvoimakoulutuksina.
Kaikki ei tietenkään sovellu hoitoalalle, mutta lähihoitaja lienee näistä se selkein esimerkki. Muita voisivat olla esimerkiksi laitoshuoltaja, kokki ja kampaaja. (Kampaaja toki todennäköisesti työllistyy yrittäjänä.) Kannattaa katsella mikä itselle sopisi, mutta missään nimessä ei kannata jäädä tuleen makaamaan jos oman alan töitä ei ala vuodessa löytyä. Ei niitä silloin löydy sen jälkeenkään kuin hyvin harvoissa tapauksissa.
Noilla em aloilla ei yleensä myöskään ole varaa hyljeksiä työntekijää sen takia että löytyy joku maisteritutkintokin takataskusta.
Muuten ihan asiallinen neuvo mutta jos sulta löytyy jo tutkinto joltain alalta on turhaa yrittää saada työkkärii tukemaan opintoja työttömyysturvalla. Mulla on tästä henk.koht kokemusta. Olen ollut merkonomin tutkinnolla työttömänä 22kk putkeen ja edelleenkään ei työkkärille sovi se että menisin opiskelemaan uuden tutkinnon alanvaihtajana. Saan aina sen saman vastauksen työkkäristä: Hakijalla ei ole koulutus tarvetta koska hän on valmistunut merkonomiksi, suositellaan vaihtoehtoisia työllistymis tapoja.
Suomessa on alanvaihto ja uralla edistyminen tehty mahdollisimman vaikeaksi, ainut tapa on opintolaina.
Olen ollut tässä marraskuusta työttömänä, ihan koska kaipasin taukoa kun edellisestä lomasta alkoi olla pari vuotta. Laitoin tänään aamulla yhden hakemuksen kun ajattelin että voisin mennä takaisin töihin, entiseen paikkaan olisin toki päässyt vain ilmoittamalla mutta haluan vähän vaihtelua. Pari tuntia meni niin tuli kutsu haastatteluun.
Yksi sana, alavalinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten ihan asiallinen neuvo mutta jos sulta löytyy jo tutkinto joltain alalta on turhaa yrittää saada työkkärii tukemaan opintoja työttömyysturvalla. Mulla on tästä henk.koht kokemusta. Olen ollut merkonomin tutkinnolla työttömänä 22kk putkeen ja edelleenkään ei työkkärille sovi se että menisin opiskelemaan uuden tutkinnon alanvaihtajana. Saan aina sen saman vastauksen työkkäristä: Hakijalla ei ole koulutus tarvetta koska hän on valmistunut merkonomiksi, suositellaan vaihtoehtoisia työllistymis tapoja.
Suomessa on alanvaihto ja uralla edistyminen tehty mahdollisimman vaikeaksi, ainut tapa on opintolaina.
Oletko siis hakenut näihin työvoimakoulutuksiin? Koska niihin voi ihan vaan hakea ilman että erikseen sopii siitä työkkärin kanssa. Ja taatusti kukaan ei estä nykyaikana työtöntä työnhakijaa hakemasta esimerkiksi lähihoitajan työvoimakoulutukseen, päinvastoin, tuntuu että sinne tuputetaan välillä kaikki.
En ole menossa mihinkään pakkorokotus alalle, mulle tuli kuntakokeilusta kirje missä oli ehdotus kyseisestä koulutuksesta, oisin saanu työttömyysturvankin opiskelun ajalle. Eikä vois vähempää kiinnostaa muiden ihmisten ruumiin nesteet, ja tarhaan en voi mennä koska en voi sietää lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tässä marraskuusta työttömänä, ihan koska kaipasin taukoa kun edellisestä lomasta alkoi olla pari vuotta. Laitoin tänään aamulla yhden hakemuksen kun ajattelin että voisin mennä takaisin töihin, entiseen paikkaan olisin toki päässyt vain ilmoittamalla mutta haluan vähän vaihtelua. Pari tuntia meni niin tuli kutsu haastatteluun.
Yksi sana, alavalinta.
Mikä ala, mitkä tunnit, mikä palkka?
t. Kohta kuusikymppinen valkokaulustyötön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on eläkeläisiä 1,6 miljoonaa, työikäisiä vähemmän. Asuntomyynneissä nähdään hintaromahdus show 10 vuoden sisällä.
Kerrostalossa myös asukkaat ovat vastuussa naapureidensa yhtiölainoista ja työpaikkoja loppuu paljon kaupan alalta ja palvelualalta.
Tätä sinä jaksat toistella joka toisessa ketjussa.
Ei se noin yksinkertaisella matikalla mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä sinä jaksat toistella joka toisessa ketjussa.
Ei se noin yksinkertaisella matikalla mene.
Nytkin asuntoja taitaa mennä ulkomaisille sijoittajille isot määrät. Toki myös kotimaisille. Jossain kohtaa vaan hintakuplat tuppaa puhkeamaan eikä se ole rähjäämällä vältettävissä.
Mitä se auttaa aktivoida kun edelleenkin se on työnantaja joka päättää kenet palkkaa.