Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3081/4199 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä *vihreämpää! 

Vierailija
3082/4199 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä kun joidenkin ihmisten mielestä työttömiltä pitäisi ottaa kaikki tuet pois niin kyllä ne sitten töihin menee! Kuvitellaanpa hetki tätä tilannetta, kaikilta otettaisiin tuet pois.. alkaisikö työnantajat sitten maagisesti hyväksymään työttömät heille? no ei. Ainoa seurais tällaisesta olisi se että todella moni päätyisi kadulle & ulosoton asiakkaaksi ilman rahaa. 

Työntekijöistä ei ole pulaa vaan on pulaa kunnollista palkkaa maksavista työnantajista. Kaikenlaisia kikkailijoita kyllä löytyy, niitä jotka pyörittää vaan orja harjoittelijoita/työkokeilijoita, niitä jotka ketjuttaa määräaikaisia ettei vahingossakaan tarvitse lomia antaa tai vakituiseksi ottaa, niitä jotka palkkaa vuokrariisto firmojen kautta jättäen kaiken olennaisen kertomatta (kuten sen missä yritys sijaitsee, paljonko palkka..) 

Laskee kyllä heti työpaikan pisteet ainakin mun silmissä kun työpaikkailmoitus vilisee kirjoitusvirheitä ja sen lisäksi sieltä puuttuu tärkeitä tietoja. En tasan hae paikkaan jossa aloitus aikana lukee "asap" eikä palkasta tietoakaan, eikä ole yhteyshenkilöäkään keneltä kysyä lisätietoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3083/4199 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä kun joidenkin ihmisten mielestä työttömiltä pitäisi ottaa kaikki tuet pois niin kyllä ne sitten töihin menee! Kuvitellaanpa hetki tätä tilannetta, kaikilta otettaisiin tuet pois.. alkaisikö työnantajat sitten maagisesti hyväksymään työttömät heille? no ei. Ainoa seurais tällaisesta olisi se että todella moni päätyisi kadulle & ulosoton asiakkaaksi ilman rahaa. 

Työntekijöistä ei ole pulaa vaan on pulaa kunnollista palkkaa maksavista työnantajista. Kaikenlaisia kikkailijoita kyllä löytyy, niitä jotka pyörittää vaan orja harjoittelijoita/työkokeilijoita, niitä jotka ketjuttaa määräaikaisia ettei vahingossakaan tarvitse lomia antaa tai vakituiseksi ottaa, niitä jotka palkkaa vuokrariisto firmojen kautta jättäen kaiken olennaisen kertomatta (kuten sen missä yritys sijaitsee, paljonko palkka..) 

Laskee kyllä heti työpaikan pisteet ainakin mun silmissä kun työpaikkailmoitus vilisee kirjoitusvirheitä ja sen lisäksi sieltä puuttuu tärkeitä tietoja. En tasan hae paikkaan jossa aloitus aikana lukee "asap" eikä palkasta tietoakaan, eikä ole yhteyshenkilöäkään keneltä kysyä lisätietoja. 

Asiaa pitäisikin tarkastella saatavailla olevan tutkimus- ja tilastotiedon valossa. Ei ole Suomen kaltaisen pienen periferian edun mukaista sysätä edes pientä osaa ihmisistä köyhyyteen ja jopa kadulle, oli kyseessä sitten "hyvää tarkoittava kannustaminen" tai puhdas rankaisemisenhalu.

Vierailija
3084/4199 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten siis käytännössä pääsee opiskelemaan työttömyyskorvauksella? Mitä siihen vaaditaan?

Alan pitää olla työllistävä työkkärin mielestä. Se on tärkein kriteeri. Tällä hetkellä varmaan lähihoitajaksi, sosiaalityöntekijäksi, varhaiskasvatuksen opettajaksi, sairaanhoitajaksi uskon, että pääsee opiskelemaan työttömyyskorvauksella.

Ainahan eläimen hommia saa.

Vierailija
3085/4199 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä, että oletteko työttömät ollenkaan miettineet globaalisti työllistymis ja kouluttautumis mahdollisuuksianne?

Ongelma täällä Suomessa on negatiivinen ilmapiiri, investoinpula ja ettei haluta edes työllistää. Piirit on pienet, väestöä karsitaan jyviin ja akanoihin. On suuri julkinen sektorikin, joka vaatii osansa.

Itse olen pitkäaikaissairas ja siten jo eläkkeellä, tarinani on varmaan monelle tuttu: nuoruusiän oireilua - masennus - psykoosi - lopulta pysyvä eläke. Olen asunut ulkomailla jo vuosia, koska Suomessa eläminen meni mahdottomaksi.

Kuulostaa inspiroivalta tuo että uskalsit kuitenkin lähteä uusiin maisemiin. Vihjaa edes mihin muutit..

Vierailija
3086/4199 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikymmenien työttömyyden jälkeen työttömyys ei ole enää minun identiteettini.

Kerron tämän nykyään ihmisille, jotka juuttuvat siihen että olen työtön.

En ole ryhmän edustaja, olen yksilö, tavallinen ihminen. Tabula rasa.

Vierailija
3087/4199 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihmetelenpä vain että miks työttömien kimpussa ollaan koko ajan vaikka on pandemia, lakkaamatta uutisoidaan miten sieltä tai täältä työnnetään ihmisiä ulos ja silti, SILTI ollaan haukkumassa loisiksi ja TYP soittaa tarvitsetko kuntouttavaa. 

Joo kiitos en tarvitse linnunpöntön rakentelu kurssia vain siksi että en ole päässyt hakemuksista huolimatta palkkatöihin. 

Jos rahkeet riittää. EK:n ja näiden kätyrien vallassa jaettaisiin ateria vessanpöntösta ja lisämaksusta. - Myös hakemuksien turha runoiluttaminen on riistäjävallan sadistien nautintoa.

Vierailija
3088/4199 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapulasta hokeminen on absurdia kantasuomalaisten ihmisten syrjäyttämistä ja todellisuudessa työvoimmapula on vain halpatyövoiman perään itkemistä. 

On myös sanottu jopa työnantajien suusta etteivät palkkaa työttömiä vaan ottavat mielummin ulkomaalaisen työntekijän, mitä tästä voikaan päätellä kun samaa touhua on järjestelmällisesti lähes kaikissa työpaikoissa? 

Miksi "kantasuomalaiset" eivät voi hakeutua siivoojoksi, kiinteistöhuoltajiksi, mansikanpoimijoiksi ym. aloille, joilla työpaikkoja on enemmän kuin hakijoita? Mikä estää?

nimim. pienipalkkaisilla pätkätöillä aloittanut

Vierailija
3089/4199 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edustajasi ainakin on hoitanut asiansa . Omansa siis . On sopeutumisrahaa kymmeniä vuosia  ja siinä sivussa voi toimia yrittäjänä , joka ei vaikuta sopeutumiseen ja työttömyysrahaan .  Mm. koirat saavat yrittäjän tukea jotain kymppitonnin, toistakin  / kirsu /v.  Mitä lienee lentävän oravan papanan kilohinta ja kuka on ostaja / tarvitsija tässä kultasuonessa ? Yrittäjyys kannattaa sinullekin , jos on suhteita ja sopeudut . Orjiksi pakotetut maksaa ,vaikka pumpulla ,tai apteekkilaskussa  ,esim.

Vierailija
3090/4199 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kävin taas haastattelussa yhteen tuotanto/kokoonpano työhön, mulla on alalta 3.3v kokemus ja suosittelija. Haastattelu meni hienosti ja työpaikka ilmoituksessa luki et osasto mihin sijoittuu menee kokemuksen mukaan.

Luulis et tommoseen ois sika helppo päästä, mutta en usko et pääsen vaikka on suosittelijakin.

Kävin pari viikkos sitten samanlaisessa haastattelussa, toki eri vuokrafirman kautta, ja heiltä päin ei ole kuulunut pihaustakaan ja tuskin kuuluu pihaustakaan tuosta tämän päiväsestäkään.

Vierailija
3091/4199 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nää vuokrafirmat ei vissiin oo kuulleet että kaikilla ei ole autoa tai ketään kenen kyydissä kulkea joten olisi aika tärkeä tietää missä se työpaikka sijaitsee, ei riitä lyhyt maininta "hyvät kulkuyhteydet" koska se ei kerro mitään. Tuohan voi tarkoittaa vaikka sitä että kyseisen työntarjoaja on nähnyt että jossain lähellä on bussi pysäkki mutta ei hajuakaan koska vuorot kulkee, ja ei tämä ei ole työnantajan tehtävä selvittää MUTTA työnhakija ei voi selvittää sitä itse koska työpaikan sijainti pidetään pimennossa viimeiseen saakka. 

esim minä, olen työtön ja mulla ei todellakaan ole varoja mennä autokouluun korttia hankkimaan saati ylläpitää autoa (etenkään nyt kun bensan hinta on taas noussut mahdottomasti) ja haluaisin tietää minne haen jotta voin arvioida pääsyni sinne. Leikitään että työ sisältäisi paljon jaloilla oloa/kävelyä, työaika 8h/pv en todellakaan jaksaisi tuohon päälle kävellä mennen tullen monien monien kilometrien matkaa. 

Vierailija
3092/4199 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomi koulutukset pitäisi lopettaa lopullisesti, se ala ei vedä eikä työllistä eikä sitäkautta ainakaan tule saamaan omistusasuntoja tai ulkomaanmatkoja. 

Opinnot sisältävät naurettavan paljon työssäoppimista ja niiden sisältö on aikalailla sama koko ajan.. Asettelet tuotteita hyllyyn ja siivoat hyllyjen alusia koska kukaan muukaan sitä ei tee. Kesätöistä turha haaveilla saati sitten ns oikeasta työpaikasta.. monessa tän alan työpaikassa myöskin työkaverit *erseestä, kiusataan, vahdataan ja kyräillään, johtunekko huonosta palkasta tai jostain en tiedä. 

Vierailija
3093/4199 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkonomi koulutukset pitäisi lopettaa lopullisesti, se ala ei vedä eikä työllistä eikä sitäkautta ainakaan tule saamaan omistusasuntoja tai ulkomaanmatkoja. 

Opinnot sisältävät naurettavan paljon työssäoppimista ja niiden sisältö on aikalailla sama koko ajan.. Asettelet tuotteita hyllyyn ja siivoat hyllyjen alusia koska kukaan muukaan sitä ei tee. Kesätöistä turha haaveilla saati sitten ns oikeasta työpaikasta.. monessa tän alan työpaikassa myöskin työkaverit *erseestä, kiusataan, vahdataan ja kyräillään, johtunekko huonosta palkasta tai jostain en tiedä. 

Samaahan se on kaikki amis.

Suomalainen työelämä ei ole valmis tähän työssäoppimismalliin. Harjoittelijat saavat just jotain järjestelytehtäviä ja kahvinkeittoa.

Sama jatkuu AMK:ssa. Liian vähän opetusta ja liikaa harjoitteluja.

Vierailija
3094/4199 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä ei ole kaikille, eikä työllä mikä ei elätä ole mitään arvoa. Tukia jos leikataan, täytyy vain varastaa enemmän.

Vierailija
3095/4199 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa nyt vaan tänne yhteiskunnan pohjalle ja onnittelut! Teistä tuli juuri niitä joita halveksitte :D onnea ny vaan.

Loppuu se visan vingutus ja kerskakulutus.

Joko on mersu vaihtunut ladaan?

Ulkomaan matkojen sijaan suosittelen telttailua lähimetsässä.

Ruokajonoista saa ruokaa ja roskiksista löytyy myös jos tietää paikat ;)

Vaatteita on kirpputoreilla ja uff keräyslaatikoissa tarjolla moneen makuun.

Hiukset pysyy kunnossa kotiparturi välineillä.

Hienojen viinien sijaan kannattaa itse tehdä ne. Ja lihat parasta ennen päiväys vielä ihan syötävää ja edullista.

Kirjastosta kulttuuria voi ammentaa, lukemista,pelejä ja viihdettä.

Vierailija
3096/4199 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään kävin taas haastattelussa yhteen tuotanto/kokoonpano työhön, mulla on alalta 3.3v kokemus ja suosittelija. Haastattelu meni hienosti ja työpaikka ilmoituksessa luki et osasto mihin sijoittuu menee kokemuksen mukaan.

Luulis et tommoseen ois sika helppo päästä, mutta en usko et pääsen vaikka on suosittelijakin.

Kävin pari viikkos sitten samanlaisessa haastattelussa, toki eri vuokrafirman kautta, ja heiltä päin ei ole kuulunut pihaustakaan ja tuskin kuuluu pihaustakaan tuosta tämän päiväsestäkään.

Osoita aktiivisuutesi olemalla haastattelijaan yhteydessä itse. Aloita tyyliin " jäi haastattelusta hyvä fiilis...

Vierailija
3097/4199 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän takia kaikki pitää kynsin hampain kiinni työpaikastaan sinne eläkeikään asti eikä nuorille tai muille töitä ollenkaan tarjolla.

Vierailija
3098/4199 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta rymisee kun inflaatio vain kihtyy, siihen ei ole muuta lääkettä kuin korkojen nosto. 

Samalla nousevat kaikki hinnat ja tulee ensin taantuma ja heti perään lama. 

Taantumassahan elettiin koko 2010 -2019 ajanjakso ja menneet pari viimeistä vuotta oli näennäistä kasvua ja nyt siis rysähtää, velkaelvikset pitäkää stetsoneistanne kiinni kun pankki alkaa vaatimaan omiaan... 

Vierailija
3099/4199 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieteellinen fakta nyt kuitenkin on se, että työttömyys katoaa sillä että työtöntä aktivoidaan mahdollisimman monin keinoin. Jos tämä ei nykykeinoin ole tapahtunut niin sitten aktivointia pitää tehostaa kunnes tavoite on saavutettu ja kaikki ovat töissä.

Tätä samaa on valmiina toistelemaan vaikka kokonainen kuorollinen ekonomisti-tohtoreita joten kuka noiden väittämän voisi kumota. 

Vierailija
3100/4199 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien nöyryyttäminen on ilmiö, joka on hyväksytty vaikka on laitonta. Olen osa-aikatyössä, aliarvostetussa tehtävässä.

Mutta koettu on työttömyyttäkin. Satoja hakemuksia tehty, harvoin edes vastausta. Soiteltu suoraan yrityksiin, tarjottu työpanosta. Voi mennä vuosia, ennen kuin onnistaa. Jos silloinkaan.

Työtön on usein fiksu, koulutettu, terveydestään parhaalla mahdollisella tavalla huolehtiva. Se ei näy päälle päin.

Törkeääkin halventamista ovat mm työkokeilut. Hyväksikäyttöä maassa, jossa puhutaan kauniita sanoja ihmisarvosta.

Presidentti ja etenkin hallitus voisi tehdä paljonkin, esim velvoittaa kunnat palkkaamaan oikealla palkalla esim osa aikaisia. Työtä riittää kyllä.

Tämä on niin totta, töitä riittää mutta ei palkanmaksuhalukkuutta. 80-luvulla ei olisi tullut kuuloonkaan mitkään työkokeilut ja ilmaistyön teettäminen. Silloin jos olit työtön pääsit työllistämistuella töihin puoleksi vuodeksi vaikka olit nuori ja vailla työkokemusta. Eli maksettiin normipalkkaa eikä mitään kulukorvausta ja työttömyyskorvausta niinkuin nykyään. Osa tekee jopa kuukausia näitä työkokeiluja ja harjoitteluita. Täysin naurettava ja työttömiä hyväksikäyttävä systeemi.

Itse olin välivuotena lastentarhassa ja sain harjoittelijan palkkaa, joka ei ollut iso mutta kuitenkin palkka eikä mikään 9 euroa työmarkkinatuen lisäksi. Ilmaistyö kiellettävä tai sallittava korkeintaan perehdytyspäivien ajaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi