Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3041/4199 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni syöpä aiheutuu elintavoista. Nyt kun ihmiset sairastuvat niin heitä syyllistetään elintavoista. Terveydenhoito vie enemmän verorahoja kuin mikään muu.

Juotko alkoholia, poltatko tupakkaa, syötkö herkkuja, harrastatko liikuntaa, käytkö aurinkolomilla ulkomailla?

Meillä naapuri kävi ennen koronaa joka perjantai ja lauantai karaokebaarissa ja polttaa tupakkaa. Jos sairastuu syöpään niin tulee saamaan haukkumiset ja jos tukka lähtee niin arvostelua tulee urakalla eikä positiivista. Itse aiheutettu syöpä.

Vierailija
3042/4199 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni syöpä aiheutuu elintavoista. Nyt kun ihmiset sairastuvat niin heitä syyllistetään elintavoista. Terveydenhoito vie enemmän verorahoja kuin mikään muu.

Juotko alkoholia, poltatko tupakkaa, syötkö herkkuja, harrastatko liikuntaa, käytkö aurinkolomilla ulkomailla?

Meillä naapuri kävi ennen koronaa joka perjantai ja lauantai karaokebaarissa ja polttaa tupakkaa. Jos sairastuu syöpään niin tulee saamaan haukkumiset ja jos tukka lähtee niin arvostelua tulee urakalla eikä positiivista. Itse aiheutettu syöpä.

Järkyttävän kallista saikuttamista verovaroista ja kallista terveydenhoitoa veronmaksajien piikkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3043/4199 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itsekkäät kaikkia rajoituksia vaativat ajattelevat vain omaa napaansa. Rajoitukset aiheuttavat konkursseja ja työttömyyttää. ja ei, ei korona vie jokaista hautaan. Vaikka suurin osa on niin aivopesty luulemaan.

Vierailija
3044/4199 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä on valtavan iso ja tärkeä keskustelunaihe, mutta eikö sille voisi olla oma ketjunsa. Tämän ketjun aihe on antaa vertaistukea työttömille.

Vierailija
3045/4199 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kertoo vain sen, että Suomessa koulutetaan erilaisia asiantuntijoita, johtoportaan henkilöitä ja maistereita liikaa. Se ei kerro teistä työttömistä mitään muuta kuin että olette väärällä alalla. Suorittavan työn tekijöitä tarvitaan, hoito-alalle, päiväkoteihin, jne. Itse olen kirjanpitäjä ja minua on 2 krt soitettu kotoa töihin. Jos on tilinpäätöstaitoinen kirjanpitäjä, ihan varmasti saa töitä. Toinen varma ala on tilintarkastus. Tilintarkastajia eläköityy paljon, uusia tarvitaan tilalle. Vaihtakaa alaa, te korkeakoulutetut työttömät.

Mua kiinnostais kirjanpitohommat ja mulla on rahoituspainotteinen tradenomitutkinto, jossa oli myös ihan hyvin kirjanpitokursseja, myös konsernitilinpäätöksestä oli yksi kurssi. Mutta tietenkin se pohjakoulutus on ihan eri kuin niillä, joiden tutkinto on sieltä taloushallinnon puolelta. 

Miten tältä pohjalta voi päätyä sellaiseksi tilinpäätöstaitoiseksi kirjanpitäjäksi, jolle töitä riittää? Jos suoritan taloushallinnon merkonomin tutkinnon, niin saanko sillä mitään töitä, jos ei ole mitään työkokemusta taloushallinnon tehtävistä? (Eikä muistakaan tehtävistä, jotka liittyisivät tuohon suoritettuun AMK-tutkintoon.)

Tuntuu että joka alalla on pulaa vaan niistä kokeneista konkareista. Mutta kukaan ei tunnu kaipaavan niitä, jotka ovat vasta matkalla kokeneeksi konkariksi. Kuka ottaa töihin uraansa aloittelevan viisikymppisen? Kun siellä tarjolla on varmasti yhtä lailla niitä uraansa aloittelevia parikymppisiä. 

Vierailija
3046/4199 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on korvaus työntekijälle vapaa ajasta joten eikös tällä logiikalla sitten te-toimiston mielestä (ja muidenkin jotka kannattaa näitä orjatöitä 9€/pv) työttömän vapaa aika ole ns ei minkään arvoista kun se pitäisi antaa työnantajalle aivan ilmaiseksi? 

Vierailija
3047/4199 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kaupanalalla ei haluta syrjiä ns ei missin kauniita ihmisiä niin miks melkeen jokaisella hakulomakkeella on pakollisena videon tekeminen? tai jos ei ensimäisellä hakulomakkeella nii seuraavaks tulee s-postilla kutsu videohaastatteluun, jossa pitää tehdä väh. 4 videovastausta? 

jos ihmisen ulkonäöllä & iällä ei olisi tässä väliä niin miksi tehdään näin? jos kyse on puheen selkeyden selvittämisestä tms niin sitten pitäisi olla hyväksyttävää tehdä vaikka ääniviesti- vastaus. 

ihme sirkukseksi mennyt koko touhu, kuka edes välittää minkä näköinen tai kokoinen tai ikäinen ihminen on hyllyttämässä esim Prismassa?? hei haloo. 

Vierailija
3048/4199 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos kaupanalalla ei haluta syrjiä ns ei missin kauniita ihmisiä niin miks melkeen jokaisella hakulomakkeella on pakollisena videon tekeminen? tai jos ei ensimäisellä hakulomakkeella nii seuraavaks tulee s-postilla kutsu videohaastatteluun, jossa pitää tehdä väh. 4 videovastausta? 

jos ihmisen ulkonäöllä & iällä ei olisi tässä väliä niin miksi tehdään näin? jos kyse on puheen selkeyden selvittämisestä tms niin sitten pitäisi olla hyväksyttävää tehdä vaikka ääniviesti- vastaus. 

ihme sirkukseksi mennyt koko touhu, kuka edes välittää minkä näköinen tai kokoinen tai ikäinen ihminen on hyllyttämässä esim Prismassa?? hei haloo. 

Ei se missikisa ole, mutta videosta näkyy monta asiaa, ja säästetään kaikkien aikaa. Kuten se näkyy, että vierastaako nykyteknologiaa ja kaiken uuden oppiminen on hidasta, kun ei saa tehtyä edes ihan lyhyttä pätkää. Mikä videossa pelottaa, ei voi tajuta. Ei hirveästi motivaatiota saada sitä paikkaa, ellei viitsi pariin kysymykseen vastata.

Vierailija
3049/4199 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmetelenpä vain että miks työttömien kimpussa ollaan koko ajan vaikka on pandemia, lakkaamatta uutisoidaan miten sieltä tai täältä työnnetään ihmisiä ulos ja silti, SILTI ollaan haukkumassa loisiksi ja TYP soittaa tarvitsetko kuntouttavaa. 

Joo kiitos en tarvitse linnunpöntön rakentelu kurssia vain siksi että en ole päässyt hakemuksista huolimatta palkkatöihin. 

Vierailija
3050/4199 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miks te-toimiston suhtautuminen opiskeluihin on jokseenkin vastentahtoinen? ? paljon mieluummin ne olisi työntämässä ilmaistöihin tai heidän omille turhille kursseilleen kuin opastamassa ihan oikeasti opiskelemaan. 

Vierailija
3051/4199 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minkä takia suomessa ei saa opiskella itelle vaikka 10 eri tutkintoa työmarkkinatuella? Täysin järjetöntä jättää työtön yhden tutkinnon varaan, jos et heti onnistu opiskelemaan työllistävää tutkintoa niin kusessa oot. Olen ite merkonomi ja 21kk oon ollu työtön tällä täysin arvottomalla tutkinnolla, jos haluan vaihtaa alaa niin on otettava opintolainaa.

Mun mielest tää on täysin järjetöntä.

Vierailija
3052/4199 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo työmarkkinatuella opiskelusta on tehty naurettavan vaikeaa, ihan kuin tahallaan haluttaisiin estää että et pääse elämässä eteenpäin

Vierailija
3053/4199 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatteko te kanssa työttömät auttaa seuraavanlaisessa tilanteessa: 

Mitä käy jos aloittaa avoimen yliopiston tai amkin polkuopinnot, voiko opiskella te-toimiston tuella? 

Sen tiedän ettei opintotukea saa koska et ole virallisesti koulun kirjoilla mutta mietin mikä on tän työttömien kidutus ja kyykytys toimiston kanta, kannattaako edes yrittää. 

Vierailija
3054/4199 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo työmarkkinatuella opiskelusta on tehty naurettavan vaikeaa, ihan kuin tahallaan haluttaisiin estää että et pääse elämässä eteenpäin

Nykyään se on enää vaikeaa, 90-luvun lamassa kaikki opiskelu työttömänä oli törkeä petos.

Vierailija
3055/4199 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tipuin 40v iässä johtoryhmästä työttömäksi, kun firma ei halunnutkaan mua enää äitiysloman jälkeen takaisin. Sain 4kk palkan irtisanomisrahaa ja luulin että kyllä heti saan töitä kun 10v kokemus johtoryhmätasolta. Luulin väärin. Yli vuosi mennyt jo ja olen erittäin pahasti ahdistunut ja uneton tän stressin takia.

Jostain luin että työttömistä yli 20% on erityisasiantuntijoita, päälliköitä, johtajia. Silti työttömistä puhutaan yhdellä tavalla, että he ovat syrjäytynyttä rupusakkia. Tän takia häpeän tilannettani syvästi.

Minulla täysin sama. Ahkerasta johtajasta työttömäksi eikä näytä loppuvan. En nuku öisin ja muutenkin tosi vaikeaa.

Vierailija
3056/4199 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites teillä muilla tähän ketjuun kirjotelleilla on vuosi alkanut? :)

Entäs Ap, miten Sinulla menee?

Itse olen edelleen työtön yksinhuoltaja eikä muutosta ole näkyvissä. Pitkän työttömyyden jälkeen on vaikeaa työllistyä ja lisäksi voimavarojani vie paljon iäkkään äitini hoitaminen.

Vierailija
3057/4199 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli kuntakokeilusta kirje kotiin missä oli koulutus ehdotus mulle, arvaatteko mille alalle mua oltais oltu laittamassa? No sote-alalle tottakai. 😂

No en ole hakemassa, en ole edes ottamassa rokotteita. Mun puolesta saa valtio potkia 33K rokottamatonta hoitajaa pellolle ihan sama mulle, mutta turha ehdotella mulle sote-alaa.

On se ihme ja kumma kun jo haen omatoimisesti opiskelemaan työttömyysturvalla niin se ei työkkärille sovi ei niin millään, mutta kun työkkäri ehdottaa mulle koulutusta niin kyllä sitten sopii.

Vierailija
3058/4199 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän jonkun,joka on onnistunut saamaan ikityöpaikan vaikka jostain tehtaasta,niin huudella jollekin työttömälle,että 'on ne työttömät laiskoja,tuilla vaan kotona elellään' jne....itse ei kuitenkaan olisi valmis antamaan paikkaansa jollekin työtä tarvitsevalle,vaikka osa-aikaisesti...Työttömyydelle et mitään voi,jos töitä ei ole tarjolla tai sinua ei palkata hakemisestasi huolimatta...Ja miksi vaikka jonkun tradenomin pitäisi hakea siivoojan paikkaa,vaikka on kouluttautunut ihan eri alalle,kun jonkun mielestä työ kun työ saisi kelvata?! Kyllähän moni on tehnytkin muutakin kuin alansa hommia joskus opiskellessaan,mutta on se nyt eri kun kouluttaudut jollekin alalle,niin sen alan työpaikkoja sitä sit haluaisi saada.

Vierailija
3059/4199 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites teillä muilla tähän ketjuun kirjotelleilla on vuosi alkanut? :)

Entäs Ap, miten Sinulla menee?

Itse olen edelleen työtön yksinhuoltaja eikä muutosta ole näkyvissä. Pitkän työttömyyden jälkeen on vaikeaa työllistyä ja lisäksi voimavarojani vie paljon iäkkään äitini hoitaminen.

Kohta tulee 13v työttömyyttä täyteen josta 1v9kk merkonomina ja loppua ei ole näkyvissä mun työttömyyteen.

Vierailija
3060/4199 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien nöyryyttäminen on ilmiö, joka on hyväksytty vaikka on laitonta. Olen osa-aikatyössä, aliarvostetussa tehtävässä.

Mutta koettu on työttömyyttäkin. Satoja hakemuksia tehty, harvoin edes vastausta. Soiteltu suoraan yrityksiin, tarjottu työpanosta. Voi mennä vuosia, ennen kuin onnistaa. Jos silloinkaan.

Työtön on usein fiksu, koulutettu, terveydestään parhaalla mahdollisella tavalla huolehtiva. Se ei näy päälle päin.

Törkeääkin halventamista ovat mm työkokeilut. Hyväksikäyttöä maassa, jossa puhutaan kauniita sanoja ihmisarvosta.

Presidentti ja etenkin hallitus voisi tehdä paljonkin, esim velvoittaa kunnat palkkaamaan oikealla palkalla esim osa aikaisia. Työtä riittää kyllä.