Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3001/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat pyrkivät palkkaamaan työnhakijoita, jotka ovat mahd. sopivia aukioleviin työpaikkoihin...ei siis pelkästään työttömiä. Ammatinvaihto ei ole ehkä niin tavallista kun on kysymyksessä ns paremmin palkatut työtehtävät.

Vierailija
3002/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyttä ei tosiaan ymmärrä ennenkuin itse on kokenut. Sitä itsekin nuirempana oli kovia mielipiteitä työttömistä joiden minun mielestä olisi vaan pitänyt mennä töihin eikä velttoilla ja minkälaista luuseri porukkaa työttömät ovat jne.

Kunnes jouduin itse työttömäksi ja kun työttömyys on pidentynyt jo useiksi vuosiksi niin tämä omanarvon tunto ja kaikenlainen yhteiskunnankin tarjoama keppi & porkkana politiikka ei ole ollut itsetuntoa hivelevää.

Yllättävän monet työläiset kokee antipatiaa työttömiä kohtaan ja on sitä mieltä että työttömät olisivat tässä yhteiskunnassa kaiken ongelman syy tai vähävaraisuuden syy tai syy työläistenkin ongelmiin. Mutta eihän se niin ole, kun yleensä ne on ne kaikkein rikkaimmat jotka keskiluokkaa kusettaa ja tämä työläiset kostavat alaspäin työttömille.

Se on jonkinlainen luokkajako suomessakin, missä työttömät ovat alempaa kastia ja vähempi arvoisia kuin työläiset ja sen huomaa jika paikassa ja yleisissä mielipiteissä ja asenteissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3003/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tuntuvat ottavan työttömyyden yllättävän kepeästi. Ei tunnu huolettavan ikääntyminen/ vanhuus; tulevaisuudessa eläkkeiden maksajia on vähemmän eli vähemmän työikäisiä ja vielä jos osa niistäkin työttöminä.

Tuollaisen mielipiteen omaava on narsisti. Muista jos sairastut syöpään miettiä oletko käyttänyt meikkejä, hiusvärejä, alkoholia, käynyt etelän matkoilla.

Haukkumiset saat

Vierailija
3004/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tuntuvat ottavan työttömyyden yllättävän kepeästi. Ei tunnu huolettavan ikääntyminen/ vanhuus; tulevaisuudessa eläkkeiden maksajia on vähemmän eli vähemmän työikäisiä ja vielä jos osa niistäkin työttöminä.

Tuollaisen mielipiteen omaava on narsisti. Muista jos sairastut syöpään miettiä oletko käyttänyt meikkejä, hiusvärejä, alkoholia, käynyt etelän matkoilla.

Haukkumiset saat

Moni kuolee esim. 62- vuotiaana syöpään ennen eläkeikää. Sitä se on kun on työssäkäyvänä alkoholiin, parturiin, meikkeihin ja etelän matkoihin rahaa.

Vierailija
3005/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä kirjoittelee syövästä, hiusväreistä ja etelän matkoista! Mitähän näillä edellämainituilla on tekemistä työttömyyden kanssa? Ehkä niitä hiusvärejä ostellaan vähemmän työttömänä ollessa.

Vierailija
3006/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haukkumiset saat

Asenteet on koventuneet. Kun ihminen sairastuu syöpään aletaan etsiä hänen elämäntavoista vikaa.

Ja jos saikuttaa syövän takia niin on työhaluton

Vierailija
3007/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä kirjoittelee syövästä, hiusväreistä ja etelän matkoista! Mitähän näillä edellämainituilla on tekemistä työttömyyden kanssa? Ehkä niitä hiusvärejä ostellaan vähemmän työttömänä ollessa.

Ei ole työttömänä rahaa alkoholiin. Työssäkäyvät sairastuttavat itse itsensä.

Vierailija
3008/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työttömistä sitten löydy sairastelevia?

Vierailija
3009/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku sairastuu syöpään niin häntä aletaan haukkua, että on käynyt ravintolassa juomassa viiniä ja nyt saikuttaa veronmaksajien piikkiin.

Vain niitä arvostetaan, jotka käy töissä eikä saikuta.

Vierailija
3010/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun joku sairastuu syöpään niin häntä aletaan haukkua, että on käynyt ravintolassa juomassa viiniä ja nyt saikuttaa veronmaksajien piikkiin.

Vain niitä arvostetaan, jotka käy töissä eikä saikuta.

Tiedetään heti, että elämäntavoissa vika, herkkuja, alkoholia kulunut

Vierailija
3011/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haukkumiset saat

Asenteet on koventuneet. Kun ihminen sairastuu syöpään aletaan etsiä hänen elämäntavoista vikaa.

Mielestäni syöpä on yksi niistä harvoista sairauksista mistä vain todella iduiootti sairastunutta syyllistää. Kyllä tottakai syöpään sairastuvat jätetään rauhaan.

Siitä olen samaa mieltä että työttömyys on suurimmalle osalle kova paikka.

On tyhmää ja ilkeää lyödä lyötyä.

Vierailija
3012/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa Espanjassa ja Ranskassa odotettu elinikä olla korkein Euroopassa..

Mitenkähän se lasillinen, kaksi punaviiniä ruuan yhteydessä, vieläpä vuosisatojen ajan!?

Vierailija
3013/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläni aikana hakenut hiukan yli 7000:n työpaikkaan ja hakemuksista reilu 200 on tehty "ammattilaisen" kanssa kurssilla tai työkkärissä. Näistä hakemuksista en ole päässyt yhteenkään haastatteluun. 30:n vuoden köyhyys matalapalkka aloilla joihin olen päässyt erilaisten tukiohjelmien ja sukulaisen kautta on aiheuttanut sen, että minulle on syntynyt alemmuuskompleksi, sosiaalisten tilanteiden pelko ja puhelin kammo. Nykyään poistun asunnosta noin 30 tuntia vuodessa. Ei ole yhtään kaveria, omaisuus on noin 400 euroa, ei ole puhelinta ja saatan puhua noin kymmenen sanaa ihmisille vuoden aikana kun kysytään kaupassa kuitin tarvetta tai toivotetaan hyvää viikonloppua. liikun noin 60 askelta päivässä ja suurimman osan ajasta katson c tai k dramaa ja yritän unohtaa olevani suomessa. Alan unohtaa suomalaisia sanoja. Aion tehdä itsemurhan tänä alkaneena vuonna sillä se on ainoa mahdollinen tie parempaan ja pois suomesta.

Vierailija
3014/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä se valitettavan usein on heti se mielikuva, että työtön on laiska, mielenterveysongelmainen tai alkoholisti.

Ei se mielikuva kuitenkaan ole ihan tyhjästä syntynyt, vaan valitettavan paljon on niitä, joita ei kiinnosta itsensä elättäminen ja he tuovat sen äänekkäästi esille. Olen paiskinut leipäni eteen huonosti palkattuja paskaduuneiksi sanottuja töitä ja samaan aikaan iso kuoro huutaa vieressä, että ei mene paskalla palkalla paskaduuniin, kun sossusta saa enemmän. Omalla kohdalla nuo paskaduunit ovat aiheuttaneet sen, että olen vähitellen kivunnut työurallani eteenpäin ja nyt palkka on muuta kuin paska. Olisinko tässä asemassa ilman paskaduunia? Tuskin.

Olin muuten työtön, kun menin paskasti palkattuun paskaduuniin, että työttömyydestä on kyllä omakohtainen kokemus. En nauttinut pätkääkään.

Mulla se suorittavan tason työ, nollatuntisopimuksella ja vähillä tunneilla viikossa, on vienyt terveyden. En enää pysty oikein mihinkään työhön. Eli aina ei kiipeäminen onnistu, vaikka kuinka olisi motivaatiota ja yrittäisi kaikin voimin.

Vierailija
3015/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haukkumiset saat

Mielestäni syöpä on yksi niistä harvoista sairauksista mistä vain todella iduiootti sairastunutta syyllistää. Kyllä tottakai syöpään sairastuvat jätetään rauhaan.

Siitä olen samaa mieltä että työttömyys on suurimmalle osalle kova paikka.

On tyhmää ja ilkeää lyödä lyötyä.

Ennen jätettiin työttömätkin rauhaan ja pidettiin heidän puolia. Nykyään ei ja syöpäsairasta tullaan syyllistämään elintavoista. Tullaan tenttaamaan onko ottanut hiusväriä, käyttänyt meikkiä, juonut alkoholia, syönyt herkkuja.

Sanotaan niin kuin työttömille, että elämäntavat ei haittaa kunhan maksat syöpähoitosi itse eikä niin, että muut maksavat sen verovaroista.

Vierailija
3016/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi tuttu lapsiperhe kävi joka vuosi etelän aurinkolomilla ja nyt on lapsella syöpä.

Vierailija
3017/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yksi tuttu lapsiperhe kävi joka vuosi etelän aurinkolomilla ja nyt on lapsella syöpä.

Miksi täytyy kuljettaa lasta ulkomailla?

Vierailija
3018/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki todellinen tieto tulee vastakkainasettelusta.

Vierailija
3019/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöpäkin on itse aiheuttua esim. alkoholi aiheuttaa rintasyöpää. Jos ihminen sairastuu niin hän saa haukut verorahojen kulutuksesta. Töihin vaan eikä saikkua.

Tästä lähtien on odotettavissa haukut jos sairastut. Niin, mitä olet syönyt ja juonut? Oletko harrastanut liikuntaa?

Tuosta oli lehtijuttu, että alkoholi aiheuttaa paljon rintasyöpää. Voisivat itse maksaa hoitonsa.

Vierailija
3020/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, että lapsi(a) sairastuu syöpään etelän" matkojen jälkeen. Itselläni on siten ollut onnea; 37 vuotta olen eri "etelän" maissa asunut eli lähes pikkutytöstä asti ja aina ollut tosi terve. Samoin nyt omat lapseni ovat terveitä, vaikka täällä "etelässä" asuvatkin.:)