Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
2961/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys on ikävää mutta..... jos haluaa tehdä työtä niin sitä löytyy. Valitettavasti se ei usein vastaa omaa koulutusta mutta onko sitä koulutusta pakko tuijottaa? Itse aloin pitkän työttömyyden ja velkasaneerauksen jälkeen yrittäjäksi alalle, joka ei todellakaan houkutellut mutta sillä tiellä ollaan 18 vuosi alkoi juuri. On oma asunto, toki myös velkaa ,luottotiedot kunnossa, ruokaa kaapissa ja vähän voi myös harrastaa. Ei tämä elämä luksusta ole ollut mutta työtä löytyy jos tahtoo tehdä.Ja olen tyytyväinen, että elän omillani enkä tuilla.

Osa ei terveyden puolesta pysty työskentelemään millä alalla tahansa. Nykyään tehdään myös lasu, jos molemmat vanhemmat on töissä ja lapsi esim. viikonlopun yksin, ala-aste ikäistä ei saa jättää yksin kuin pariksi tunniksi.

Entä ne joilla on jo ikää ja esim. asuntovelka mahdoton, hakevatko he joka viikko sairaslomaa vai mistä revit heille työmotivaation?

Vierailija
2962/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

muita joihin TYP on ollut yhteydessä ? mitä kävi? 

TYPin asiakkaaksi ei siirrytä mitenkään automaattisesti, vaan sinne laitetaan asiakkaaksi ne joilla on terveyden kanssa ongelmia, ehkä elämänhallinnankin, eli he tarvitsevat sitä että siellä on useammalta taholta ammattilainen hoitamassa asioita, eli sosiaalityöntekijä, Kelan edustaja, työkkärin edustaja, ehkä jopa sairaanhoidon puolelta joku, riippuen asiakkaan ongelmista. Pelkästään pitkä työttömyys ei riitä siihen että laitettaisiin TYPin asiakkaaksi. Olen itse ollut monesti yli 2 vuotta työttömänä, eikä ole koskaan ehdotettu TYPin asiakkuutta koska minun ongelmani on vain se että en ole päässyt töihin.

Jep, yhdellä oli lapsi kuollut ja yksi persoonallisuushäiriöisen kiusattavana. Vahingossakaan ei kyllä puututa sen persoonallisuushäiriöisen käytökseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2963/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpäkin on itse aiheuttua esim. alkoholi aiheuttaa rintasyöpää. Jos ihminen sairastuu niin hän saa haukut verorahojen kulutuksesta. Töihin vaan eikä saikkua.

Tästä lähtien on odotettavissa haukut jos sairastut. Niin, mitä olet syönyt ja juonut? Oletko harrastanut liikuntaa?

Vierailija
2964/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöpäkin on itse aiheuttua esim. alkoholi aiheuttaa rintasyöpää. Jos ihminen sairastuu niin hän saa haukut verorahojen kulutuksesta. Töihin vaan eikä saikkua.

Tästä lähtien on odotettavissa haukut jos sairastut. Niin, mitä olet syönyt ja juonut? Oletko harrastanut liikuntaa?

Aiheutitko syöpäsi itse?

Vierailija
2965/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sen sanoa ääneen…

Olen työtön ja tosi onnellinen +50 nainen. Työelämä ei kaipaa minua, enkä minä työelämää.

Vierailija
2966/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheutitko syöpäsi itse?

Haukkumiset tulee elintavoistasi.

Oletko käynyt baarissa ryyppämässä?

Vierailija
2967/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheutitko syöpäsi itse?

Tai oletko käynyt etelässä ottamassa aurinkoa ulkomaille. Jos tulee ihosyöpä niin saat haukut. Kai maksat hoitosi itse etkä maksata veronmaksajilla?

Vierailija
2968/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys on lomaa ja hauskaa. Toki rahaa pitää olla ja sitä varten töissä täytyy välillä käydä. Minä sisustan ja remontoin asuntoa nyt kun on aikaa. Säästääkin paljon, kun on aikaa kierrellä katsomassa ja kyselemässä tarjouksia. Kirppareillakin voi käydä, mitä ei ikinä ehdi kun on töissä.

Kaikkein ihaninta on, kun voi ottaa äkkilähdön pilkkahintaan verrattuna lomasesonkeihin. Melkein yhtä ihanaa on, että saa nukkua pitkään jos hotsittaa.

Vierailija
2969/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheutitko syöpäsi itse?

Tai oletko käynyt etelässä ottamassa aurinkoa ulkomaille. Jos tulee ihosyöpä niin saat haukut. Kai maksat hoitosi itse etkä maksata veronmaksajilla?

Eräs perhe kävi ulkomailla aurinkolomilla ja lapsi kuoli ihosyöpään 24- vuotiaana.

Että näin, että sellaiset vanhemmat.

Vierailija
2970/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheutitko syöpäsi itse?

Eräs perhe kävi ulkomailla aurinkolomilla ja lapsi kuoli ihosyöpään 24- vuotiaana.

Pitäisikö muiden olla vahingoniloisia.

Vierailija
2971/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismi ja MT-ongelmat eivät ole "huono elämäntapa".

Tarkoitan että monissa kommenteissa niputetaan lusmuiksi, työttömiksi, politiikassa työnhakijoiksi tai leimaavasti työkyvyttömiksi, vaikka kyseessä on sairaudet, joihin on hiton vaikeaa saada apua.

Itse +50 ja hakemuksista kai luetaan vaan nimi sekä hetu, siirretää toiseen pinoon.

Omalla alalla on töitä, mut pää ei kestä, etsiny ns. "normiduuneja".

Vierailija
2972/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheutitko syöpäsi itse?

Pitäisikö muiden olla vahingoniloisia.

Kehuskelivat matkoillaan niin elämä opetti.

Vierailija
2973/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys on päässyt niin syvälle ihon alle että tunnen syvää lannistuneisuutta jo valmiiksi jos yritän miettiä mitä alaa haluaisin opiskella tai millaisiin töihin haluaisin. 

Tuntuu että turha edes yrittää kun en kuitenkaan menesty valintakokeissa tarpeeksi hyvin -> enkä pääse vieläkään/taaskaan elämässä ns eteenpäin ja että vaikka hakisin töihin niin ei ne mua valitse koska olen *aska verrattuna täydellisiin hakijoihin jotka on työpaikkaa vaihtamassa. 

Niin paljon olisi haaveita mitä haluaisin toteuttaa mutta aina on sama ongelma kaikessa, raha. 

En tiedä miten itseäni auttaisin tai miten jaksaisin yrittää kun *askaa tulee niskaan joka kerta kun jotain yrität. 

Vaikka työn ei pitäisi eikä saisi  olla koko elämä, muu ympäristö toitottaa koko ajan että olen loinen ja kaikkea muuta kun en ole ns missään. Hävettää olla mitä olen, ja mitä en ole. 

Elämä tuntuu valuvan sormienvälistä, itkettää.

Oon useempana aamuna miettiny et jos vaan vetäis ranteet auki ja lähtis helvettiin tästä maailmasta. Oon ollu työkkärin kirjoilla 2kk päästä 13v, josta 1v9kk merkonomina. Uutta tutkintoo en pääse opiskelemaan ilman opintolainaa, ja lainaa en ole ottamassa. En tiiä minkä takia synnyin tähän maailmaan, pian 13v putkeen työttömänä, en oo koskaan seukannu eikä mul oo ainuttakaan ystävää eikä harrastusta. 2020 merkonomiksi valmistuttuani lähetin 8kk aikana 400 paikkaan hakemuksen ja paska jäi käteen koko ruljanssista. Saadakseni työpaikan pt-kaupasta mulla pitää olla keskon kassan kokemus, asiamiespostin osaaminen ja veikkauskoneen osaaminen. Ikärajapassit ja muut turhakkeet. Lisäksi pitää olla osastokohtainen osaaminen. Miten saan kaiken tuon osaamisen jos en pääse edes haastatteluun? En voi mennä edes orjaksi 9e päivä koska ne kaupat mistä olen kysynyt et pääsiskö harjoitteluun niin niissä on vaadittu koronapassi. Tulee olemaan saatanan hauskaa jos toukokuussa tulee aktiivimalli 2 voimaan. Mites helvetissä haet töitä jos jokasessa paikassa on rokotepakko että pääset kauppaan myyjäksi.

Kuten tiedätkin, olet ihan itse aiheuttanut tilanteesi. Ota rokotteet niin pääset töihin ja saat työkokemusta, ota opintolainaa niin saat opiskeltua jonkin paremman ammatin, muuta asennettasi - työssä vaadittava osaaminen ei selkeästi ole turhake.

Ole hyvä.

Vierailija
2974/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys on päässyt niin syvälle ihon alle että tunnen syvää lannistuneisuutta jo valmiiksi jos yritän miettiä mitä alaa haluaisin opiskella tai millaisiin töihin haluaisin. 

Tuntuu että turha edes yrittää kun en kuitenkaan menesty valintakokeissa tarpeeksi hyvin -> enkä pääse vieläkään/taaskaan elämässä ns eteenpäin ja että vaikka hakisin töihin niin ei ne mua valitse koska olen *aska verrattuna täydellisiin hakijoihin jotka on työpaikkaa vaihtamassa. 

Niin paljon olisi haaveita mitä haluaisin toteuttaa mutta aina on sama ongelma kaikessa, raha. 

En tiedä miten itseäni auttaisin tai miten jaksaisin yrittää kun *askaa tulee niskaan joka kerta kun jotain yrität. 

Vaikka työn ei pitäisi eikä saisi  olla koko elämä, muu ympäristö toitottaa koko ajan että olen loinen ja kaikkea muuta kun en ole ns missään. Hävettää olla mitä olen, ja mitä en ole. 

Elämä tuntuu valuvan sormienvälistä, itkettää.

Oon useempana aamuna miettiny et jos vaan vetäis ranteet auki ja lähtis helvettiin tästä maailmasta. Oon ollu työkkärin kirjoilla 2kk päästä 13v, josta 1v9kk merkonomina. Uutta tutkintoo en pääse opiskelemaan ilman opintolainaa, ja lainaa en ole ottamassa. En tiiä minkä takia synnyin tähän maailmaan, pian 13v putkeen työttömänä, en oo koskaan seukannu eikä mul oo ainuttakaan ystävää eikä harrastusta. 2020 merkonomiksi valmistuttuani lähetin 8kk aikana 400 paikkaan hakemuksen ja paska jäi käteen koko ruljanssista. Saadakseni työpaikan pt-kaupasta mulla pitää olla keskon kassan kokemus, asiamiespostin osaaminen ja veikkauskoneen osaaminen. Ikärajapassit ja muut turhakkeet. Lisäksi pitää olla osastokohtainen osaaminen. Miten saan kaiken tuon osaamisen jos en pääse edes haastatteluun? En voi mennä edes orjaksi 9e päivä koska ne kaupat mistä olen kysynyt et pääsiskö harjoitteluun niin niissä on vaadittu koronapassi. Tulee olemaan saatanan hauskaa jos toukokuussa tulee aktiivimalli 2 voimaan. Mites helvetissä haet töitä jos jokasessa paikassa on rokotepakko että pääset kauppaan myyjäksi.

Kuten tiedätkin, olet ihan itse aiheuttanut tilanteesi. Ota rokotteet niin pääset töihin ja saat työkokemusta, ota opintolainaa niin saat opiskeltua jonkin paremman ammatin, muuta asennettasi - työssä vaadittava osaaminen ei selkeästi ole turhake.

Ole hyvä.

Entä kun on 3 tutkintoa. Työttömänä on myös 40- vuotiaita, joilla 20 vuoden työkokemus, mutta ovat jo liian vanhoja. Heitä valitaan paljon esim. palkkatukitöihin valtiolle ja kaupungin työpaikkoihin.

Vierailija
2975/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheutitko syöpäsi itse?

Ulkomailla aurinkolomilla paljon käyvillä tulee yleensä ihosyöpää keski-iästä ylöspäin.

Vierailija
2976/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellinen työtön kirjoitti:

Saako sen sanoa ääneen…

Olen työtön ja tosi onnellinen +50 nainen. Työelämä ei kaipaa minua, enkä minä työelämää.

Minäkin tiedän yhden työttömän, jotka rakensivat talon, hänellä hyvätuloinen mies.

Vierailija
2977/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheutitko syöpäsi itse?

Ulkomailla aurinkolomilla paljon käyvillä tulee yleensä ihosyöpää keski-iästä ylöspäin.

Sellaista se on, kun on rahaa

Vierailija
2978/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnellinen työtön kirjoitti:

Saako sen sanoa ääneen…

Minäkin tiedän yhden työttömän, jotka rakensivat talon, hänellä hyvätuloinen mies.

Hän hoitaa heidän 3 lasta kotona upo uudessa omakotitalossa. Oli fiksu ja otti hyväpalkkaisen miehen.

Vierailija
2979/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheutitko syöpäsi itse?

No, mutta ainakin on saanut kahvihuoneessa kehua ulkomaanmatkoilla.

Vierailija
2980/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

muita joihin TYP on ollut yhteydessä ? mitä kävi? 

TYPin asiakkaaksi ei siirrytä mitenkään automaattisesti, vaan sinne laitetaan asiakkaaksi ne joilla on terveyden kanssa ongelmia, ehkä elämänhallinnankin, eli he tarvitsevat sitä että siellä on useammalta taholta ammattilainen hoitamassa asioita, eli sosiaalityöntekijä, Kelan edustaja, työkkärin edustaja, ehkä jopa sairaanhoidon puolelta joku, riippuen asiakkaan ongelmista. Pelkästään pitkä työttömyys ei riitä siihen että laitettaisiin TYPin asiakkaaksi. Olen itse ollut monesti yli 2 vuotta työttömänä, eikä ole koskaan ehdotettu TYPin asiakkuutta koska minun ongelmani on vain se että en ole päässyt töihin.

Jep, yhdellä oli lapsi kuollut ja yksi persoonallisuushäiriöisen kiusattavana. Vahingossakaan ei kyllä puututa sen persoonallisuushäiriöisen käytökseen.

Jos on lapsi niin et pysty lähtemään persoonallisuushäiriöisen vaikutuspiiristä.

Viranomaiset ei ota persoonallisuushäiriöistä puhutteluun, hän saa esim. perhepiirissä ihan rauhassa jatkaa.

Moni nainen on vapaa, kun nuorin lapsi täyttää 18 - vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi