Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3021/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys on työn puutetta, siis teknisesti ottaen. Kansantaloudellisesti se nivoutuu inflaation yms. vastaavien kanssa osaksi talouspolitiikkaa ja makrotaloustiedettä.

On ihan tunnettu seikka se, että inflaation ja työttömyyden välillä on kytkös. Matalan inflaation (ja siten myös korkotason) aikana työttömyys on korkealla tasolla. Näin on ollut pitkin 2000-lukua. Vastaavasti korkean inflaation (ja siten myös korkean korkotason) aikana on matala työttömyys, kuten oli 80-luvulla.

Syyksi esitetään laiskaa pääomaa. Kun inflaatio syö säästöt, on pakko investoida, mikä taas johtaa luonnollisesti korkeampaan työllisyyteen. Suomalaiset yritykset eivät ole muuten investoineet paljoakaan toimintoihin 2000-luvulla, vaan on pikemminkin säästetty. Sillä politiikalla syntyy työttömiä. Erityisesti R&D ovat kärsineet ja on ulkoistettu toimintoja senkin edestä.

Sitten on tämä hämärä identiteetti, joka liittyy työttömyyteen/työttömiin. Se on aika pitkälle suomalainen juttu ja periytyy maaseudulta. Maaseudullahan työ määritteli melko pitkälle ihmisen aseman yhteisössä. Ihminen ja työ (asema) oli naitettu yhteen. Työttömiä kutsuttiin loisiksi. Sitten olivat päiväläiset. Monia muitakin "identiteettejä" ja rooleja oli ihmisillä, kaikki työhön liittyviä.

Teollistunut yhteiskunta ja marxilainen idea työsuoritteen myynnistä ei ole uponnut kansan päihin. Työtä tehdään laskujen maksamiseksi. Se oikea elämä on jossain muualla eikä työ määrittele ihmisen olemista, vaan se löytyy esim. harrastuksista. Maaseudulla ei ollut vapaa-aikaa, vaan teknologinen takapajuisuus teki elämästä yhtä raatamista aamusta iltaan.

Ei ihminen syrjäydy siitä, että ei tee työtä. Eiväthän eläkeläisetkään syrjäydy. Yhteiskunta tekee kyllä kaikkensa syrjäyttääkseen, ja ne asenteet periytyvät sieltä maaseudulta. Ulkomaiset asiantuntijat ihmettelivät jo 90-luvulla, että urbanisoitunut kännykkäkansa äänestää 25% voimin puoluetta, jonka puoluepoliittinen ohjelma on kuin suoraan 1800-luvun agraarisuomesta. Siis 25% kansasta äänestää puoluetta, joka kantaa huolta noin 5% maataloussektorin toimeentulosta. Ei mitään järkeä, mutta eipä sitä tämän maan touhuissa ole aikaisemminkaan ollut. En ihmettelisi, jos aloittajakin olisi jonkun kepukunnan kasvatti.

Vierailija
3022/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että lapsi(a) sairastuu syöpään etelän" matkojen jälkeen. Itselläni on siten ollut onnea; 37 vuotta olen eri "etelän" maissa asunut eli lähes pikkutytöstä asti ja aina ollut tosi terve. Samoin nyt omat lapseni ovat terveitä, vaikka täällä "etelässä" asuvatkin.:)

Nin, uv-säteily on muuttunut pahemmaksi.

No, äiti saa haukkumiset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3023/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että lapsi(a) sairastuu syöpään etelän" matkojen jälkeen. Itselläni on siten ollut onnea; 37 vuotta olen eri "etelän" maissa asunut eli lähes pikkutytöstä asti ja aina ollut tosi terve. Samoin nyt omat lapseni ovat terveitä, vaikka täällä "etelässä" asuvatkin.:)

No, äiti saa haukkumiset

Tulee haukkumiset huonosta lasten hoidosta.

Vierailija
3024/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, äiti saa haukkumiset

Aiheuttanut lapselleen syövän.

Vierailija
3025/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, äiti saa haukkumiset

Aiheuttanut lapselleen syövän.

Ei tule empatiaa vaan haukkumiset huonosta lasten hoidosta.

Vierailija
3026/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tipuin 40v iässä johtoryhmästä työttömäksi, kun firma ei halunnutkaan mua enää äitiysloman jälkeen takaisin. Sain 4kk palkan irtisanomisrahaa ja luulin että kyllä heti saan töitä kun 10v kokemus johtoryhmätasolta. Luulin väärin. Yli vuosi mennyt jo ja olen erittäin pahasti ahdistunut ja uneton tän stressin takia.

Jostain luin että työttömistä yli 20% on erityisasiantuntijoita, päälliköitä, johtajia. Silti työttömistä puhutaan yhdellä tavalla, että he ovat syrjäytynyttä rupusakkia. Tän takia häpeän tilannettani syvästi.

Tämä kertoo vain sen, että Suomessa koulutetaan erilaisia asiantuntijoita, johtoportaan henkilöitä ja maistereita liikaa. Se ei kerro teistä työttömistä mitään muuta kuin että olette väärällä alalla. Suorittavan työn tekijöitä tarvitaan, hoito-alalle, päiväkoteihin, jne. Itse olen kirjanpitäjä ja minua on 2 krt soitettu kotoa töihin. Jos on tilinpäätöstaitoinen kirjanpitäjä, ihan varmasti saa töitä. Toinen varma ala on tilintarkastus. Tilintarkastajia eläköityy paljon, uusia tarvitaan tilalle. Vaihtakaa alaa, te korkeakoulutetut työttömät.

Vierailija
3027/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen äiti vie lapsia ulkomaille nyt korona aikana, no itsekäs paska tietenkin, maailman huonoin äiti.

Vierailija
3028/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tarina ei ole tosi. Suomessa on työvoimapula. Sen takia joudumme tuomaan jatkuvasti huippuasiantuntikoita Af ga nistanista, Sy yriasta ja Som aliasta.

Vierailija
3029/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tipuin 40v iässä johtoryhmästä työttömäksi, kun firma ei halunnutkaan mua enää äitiysloman jälkeen takaisin. Sain 4kk palkan irtisanomisrahaa ja luulin että kyllä heti saan töitä kun 10v kokemus johtoryhmätasolta. Luulin väärin. Yli vuosi mennyt jo ja olen erittäin pahasti ahdistunut ja uneton tän stressin takia.

Jostain luin että työttömistä yli 20% on erityisasiantuntijoita, päälliköitä, johtajia. Silti työttömistä puhutaan yhdellä tavalla, että he ovat syrjäytynyttä rupusakkia. Tän takia häpeän tilannettani syvästi.

Tämä kertoo vain sen, että Suomessa koulutetaan erilaisia asiantuntijoita, johtoportaan henkilöitä ja maistereita liikaa. Se ei kerro teistä työttömistä mitään muuta kuin että olette väärällä alalla. Suorittavan työn tekijöitä tarvitaan, hoito-alalle, päiväkoteihin, jne. Itse olen kirjanpitäjä ja minua on 2 krt soitettu kotoa töihin. Jos on tilinpäätöstaitoinen kirjanpitäjä, ihan varmasti saa töitä. Toinen varma ala on tilintarkastus. Tilintarkastajia eläköityy paljon, uusia tarvitaan tilalle. Vaihtakaa alaa, te korkeakoulutetut työttömät.

Onnittelut, ehdit opiskella taloushallintoa ajoissa ja saavuttaa tilinpäätöstaidon.

Nykyään vastavalmistuneen on hyvin vaikea työllistyä kirjanpitäjäksi.

Sähköinen taloushallinto on vähentänyt kirjanpidon perustyön tekijöiden tarvetta. Niinpä perustyötä riittää enää lähinnä ilmaisille harjoittelijoille. Joka paikkaan haetaan tilinpäätöstaitoisia vain.

Poikkeuksen tekee ehkä vielä pääkaupunkiseutu.

Vierailija
3030/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eläni aikana hakenut hiukan yli 7000:n työpaikkaan ja hakemuksista reilu 200 on tehty "ammattilaisen" kanssa kurssilla tai työkkärissä. Näistä hakemuksista en ole päässyt yhteenkään haastatteluun. 30:n vuoden köyhyys matalapalkka aloilla joihin olen päässyt erilaisten tukiohjelmien ja sukulaisen kautta on aiheuttanut sen, että minulle on syntynyt alemmuuskompleksi, sosiaalisten tilanteiden pelko ja puhelin kammo. Nykyään poistun asunnosta noin 30 tuntia vuodessa. Ei ole yhtään kaveria, omaisuus on noin 400 euroa, ei ole puhelinta ja saatan puhua noin kymmenen sanaa ihmisille vuoden aikana kun kysytään kaupassa kuitin tarvetta tai toivotetaan hyvää viikonloppua. liikun noin 60 askelta päivässä ja suurimman osan ajasta katson c tai k dramaa ja yritän unohtaa olevani suomessa. Alan unohtaa suomalaisia sanoja. Aion tehdä itsemurhan tänä alkaneena vuonna sillä se on ainoa mahdollinen tie parempaan ja pois suomesta.

Älä tee itsemurhaa. Hae apua. Vaikkapa Mieli Ry voi auttaa. www.mieli.fi

Ja selaa tätä ketjua niin huomaat että et todellakaan ole ainoa työttömyyden syrjäyttämä!

Vierailija
3031/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eläni aikana hakenut hiukan yli 7000:n työpaikkaan ja hakemuksista reilu 200 on tehty "ammattilaisen" kanssa kurssilla tai työkkärissä. Näistä hakemuksista en ole päässyt yhteenkään haastatteluun. 30:n vuoden köyhyys matalapalkka aloilla joihin olen päässyt erilaisten tukiohjelmien ja sukulaisen kautta on aiheuttanut sen, että minulle on syntynyt alemmuuskompleksi, sosiaalisten tilanteiden pelko ja puhelin kammo. Nykyään poistun asunnosta noin 30 tuntia vuodessa. Ei ole yhtään kaveria, omaisuus on noin 400 euroa, ei ole puhelinta ja saatan puhua noin kymmenen sanaa ihmisille vuoden aikana kun kysytään kaupassa kuitin tarvetta tai toivotetaan hyvää viikonloppua. liikun noin 60 askelta päivässä ja suurimman osan ajasta katson c tai k dramaa ja yritän unohtaa olevani suomessa. Alan unohtaa suomalaisia sanoja. Aion tehdä itsemurhan tänä alkaneena vuonna sillä se on ainoa mahdollinen tie parempaan ja pois suomesta.

Ja selaa tätä ketjua niin huomaat että et todellakaan ole ainoa työttömyyden syrjäyttämä!

Ohis. Onko tämän tarkoitus olla lohdutus?

Vierailija
3032/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digitaalisuus...nyt ja tulevaisuudessa...

Eikös digitaalisointi tuo uusia työpaikkoja?

Vierailija
3033/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllisyyden kuntakokeilu numero 3 on alkanut erittäin huonosti ympäri Suomea:

”Tiedän, että usean asiakkaan etuudet ovat katkolla juuri kuntakokeilun toimimattomuuden vuoksi”, vastaa kuntakokeilun helsinkiläinen työntekijä.

TYÖTTÖMÄT kertovat, etteivät he ole saaneet yhteenkään viestiinsä vastausta kahdeksaan kuukauteen. Potentiaaliset työnantajat kertovat, etteivät he ole voineet ottaa työtöntä työkokeilupaikkaan tai pitkäaikaistyötöntä palkkatuella töihin, koska päätöksiä ei tule.

"Tilannetta päätyi ensimmäisenä hoitamaan kokematon työntekijä, joka ensitöikseen kertoi ja kauhisteli, ettei tiedä asiasta mitään, eikä kyllä tiennytkään”, kertoo helsinkiläinen työtön.

Helsinkiläinen pitkäaikaistyötön kertoo, että ensimmäinen elonmerkki kuntakokeilusta oli asiakastyytyväisyyskysely.

”Tämä lienee uusi asiakasmalli. Olen aina kuvitellut, että ensiksi tulee palvelut ja sen jälkeen tyytyväisyyskysely.”

”Työni on ollut viimeiset puoli vuotta pelkkää kaaosta”. – Helsinkiläinen kuntakokeilun työntekijä

”Useat kuntakokeilun työntekijät ovat lopettaneet työn kuormittavuuden takia tai jääneet pitkille sairaslomille. Itsekin katselen töitä muualta. Espoon kuntakokeilussa asiat vaikuttavat kuitenkin olevan paremmin kuin Vantaan ja Keravan kuntakokeilussa”, työntekijä kertoo.

Lainaukset Hesarin jutusta https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008392721.html

Millaisia kokemuksia teillä tästä Hallituksen upeasta kuntakokeilusta?

Oulun seudun kuntakokeilu lähetti sähköpostiin yleisen kaikille lähetettävän työnhakijan uutiskirjeen.

Eli nyt sieltä on tullut kaksi yhteydenottoa vuodessa: Alkuvuodesta aloituskirje ja joulukuussa sähköposti.

Ei yhtäkään henkilökohtaista yhteydenottoa.

Kyllä kannatti laittaa kokeilu pystyyn.

Vierailija
3034/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Siinä vaiheessa kun joudut työtoimintaan jollekin pajalle, tajuat mitä työttömyys on todella. Etenkin jos käy huono tuuri paikan suhteen. 

Vierailija
3035/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Digitaalisuus...nyt ja tulevaisuudessa...

Eikös digitaalisointi tuo uusia työpaikkoja?

Enemmän se niitä vie. Kuten kirjanpitotyössä.

Ja tulevaisuudessa ainoa ihmisille jäävä työ on vanhustenhoito, kuten Simpsonit ennustaa. ;)

Vierailija
3036/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Itseäni tämä ketju on ainakin lohduttanut kun olen huomannut että en ole ainoa, joka yrityksistä huolimatta on työttömänä. Ja uskon että on lohduttanut monia muitakin.

Vierailija
3037/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Itseäni tämä ketju on ainakin lohduttanut kun olen huomannut että en ole ainoa, joka yrityksistä huolimatta on työttömänä. Ja uskon että on lohduttanut monia muitakin.

Minua tuo muistuttaa lähinnä siitä, että jos kaikki nämä kouluttautuneet ja kokeneet ihmiset ovat ilman töitä, ei minulla varmasti ole toiveita enää työllistyä.

Vierailija
3038/4199 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua tuo muistuttaa lähinnä siitä, että jos kaikki nämä kouluttautuneet ja kokeneet ihmiset ovat ilman töitä, ei minulla varmasti ole toiveita enää työllistyä.

Tarkoitus kyllä oli vilpittömästi hyvä.

Vierailija
3039/4199 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni syöpä aiheutuu elintavoista. Nyt kun ihmiset sairastuvat niin heitä syyllistetään elintavoista. Terveydenhoito vie enemmän verorahoja kuin mikään muu.

Vierailija
3040/4199 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni syöpä aiheutuu elintavoista. Nyt kun ihmiset sairastuvat niin heitä syyllistetään elintavoista. Terveydenhoito vie enemmän verorahoja kuin mikään muu.

Juotko alkoholia, poltatko tupakkaa, syötkö herkkuja, harrastatko liikuntaa, käytkö aurinkolomilla ulkomailla?