Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
2921/4199 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihminen mitään tajua ennen kuin on kokenut sen, mikä se sitten onkaan, itse. Ennen sanottiin: "Vaivainen kaikki kokee, kokenut kaikki tietää".

Vierailija
2922/4199 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko paistaa risukasaan! Sain työpaikan, tiistaina alkaa 8h työvuorolla. Täl hetkel ei oo kuulemma takeita kuinka paljon työvuoroja pystytään antamaan mutta on edes jotain. Ei tarvii olla täysin työtön.

Eli älkää lannistuko, mulla meni 12v8kk siihen et mä löysin sen työnantajan kuka palkkaa mut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2923/4199 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. äässi- ryhmälle pitää olla hakemuksessa ruksittuna ainakin täällä päin, että ne ihan kaikki mahdolliset työvuorot sopii(osa kun on vielä auki 24/7) tai ei pääse edes siihen videohaastatteluun. Itselläni tyssää nämä haut jo tähän, koska sairauksieni takia en kykene vuoro- ja yötöihin. Aamun ja illan aikan voisi ntehdä osa-aiaktyötä, mutta ei kelpaa tällainen työnhakija minnekään. Turha mennä (jos pääsisikin) pariksi viikoksi tekemään "mikä tahansa vuoro käy"- rytmillä ja siitä sit pitkälle saikulle ja kokonaan pois sieltä kuitenkin, kun terveys ei kestä tällaista rytmiä.

Terveyttäni en enää uhraa tämän enempää, se on mennyt jo Lapsena/nuorena kiitos hyvin sairaan kilpailuyhteiskunnan ja psykopaattien jotka kyllä kelpaavat työyhteisöihin muita sairastuttamana ja tuhoamaan. Ja suut vaahdossa meuhkataa miten osatyökyvyttömät pitää saada töihin. Juujuu, mennään, mennään, mutta miten ja minne?!

Mulle sopii kaikki vuorot, ja olen täysin työkykyinen merkonomin papereilla, ja sain 6 kiitoskirjettä kun suoritin merkonomi tutkinnon näytöt ja valmistuin myös hyvillä arvosanoilla. Silti en kelpaa s-ryhmälle, en pääse edes video haastatteluun.

T: 19kk työttömänä ollut merkonomi

Kirjoittelet tänne aika paljon samansisältöisiä viestejä.

So? Mitä se sun napaas kaivaa? Lähde pois jois ei sun mieltäsi miellytä.

Samat tarinat joka ketjussa, oo että oli sairaalaharjoittelussakin, en ole vielä kuullutkaan. Lähde itse pois;)

Ja edelleen, vittuuks se sun napaa kaivaa saatanan mulkku.

Tuo yksi luulee, että kyseinen henkilö on ollut pelkästään sairaalaharjoittelussa, on ollut jo 20 työpaikassa esim. tehtaassa tes-palkalla mikä loppui, muut työt määräaikaisia. Työtön saa kyllä tiedot potilasohjelmaan ja näkee niiden potilaiden terveystiedot kenen asioita hän hoitaa, tekee samaa työtä kuin osastonsihteeri.

En luule, vaan osaan ulkoa myös tuon mitä kerroit lisäksi, jälleen kerran.

No niin, sitten tiedät, että työttömiä on kaikissa kaupungin ja valtion työpaikoissa sekä yksityisellä eikä he ole vain kotona.

Kun soitat ja kysyt asioitasi niin sinua saattaa palvella myös työtön.

Joku on alapeukuttanut, kyllä minä ainakin vastasin sairaalassa puhelimeen, kun sihteeri oli tauolla, koska minun käskettiin vastaamaan puhelimeen työkokeilussa.

Ja palkkatukityössä on oma työpuhelin mihin asiakkaat soittavat

Että ihmiset voi olla pihalla asioista.

Palkkatukityössä oleva ei ole työtön vaan työllinen.

Itse asiassa yleensä ei ole. Suurin osa palkkatukitöistä on osa-aikaisia jossa samalla nostetaan työttömyyskorvausta palkan lisäksi ja työnhaku pidetään voimassa. Ehkäpä oikempi termi on osa-aikatyötön.

Olen ollut kahdesti palkkatukitöissä ja molemmat työsuhteeni olivat sen 30 tuntia viikossa ja rapiat, eli osa-aikaisena olin. Sain tuosta palkkaa, enkä todellakaan mitään työttömyyskorvausta sen lisäksi. Oletkohan sinä nyt sotkenut palkkatukityöt työkokeiluun, jossa ns. kulukorvaus maksetaan työttömyyskorvauksen lisäksi.

Vierailija
2924/4199 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outosysteemi kirjoitti:

Työttömillä on asiat hyvin.

Olen ahkera asiantuntija, mutta just nyt työtön. CV on jäätävä.

Työtön saa tosi isot tuet, hyvin pärjää.

Aikaa on tehdä kaikkea kivaa.

Ei ahdista aamut ja kiire on poissa.

Tosi mukavaa, kivaa ja ihanaa aikaa tämä.

Eli työttömillä menee hyvin, työntekijät on ne joita tulisi Sääliä.

Työelämä on niin hektistä nykyään.

Ajatelkaa äkkilähtö tarjousta 150 eur etelään. Työtön voi lähteä heti, työntekijä ei koska ei saa lomia.

Työtön on monessa asiassa ETULYÖNTIASEMASSA.

Työttömyyden ylläpito on Super kallista.

Systeemi on järjetön ja tehoton, vain konkka voi tulla Suomelle tätä menoa.

Sä olet kyllä aivan käsittämättömän tyhmä ihminen eikä sulla taatusti tolla järjenjuoksulla ole ainakaan korkeakoulututkintoa.

"Liian isoja tukia" saavat ainoastaan korkeaa palkkaa työurallaan nostaneet, koska ansiosidonnaisen määrä perustuu aiemmin saatuun palkkaan. Eli kyse lienee vähemmistöstä.

Itse sain viimeksi palkkaa n. 1700 euroa kuussa, joten ansiosidonnaiseni veroprosentista riippuen (vaihteli vuoden mittaan) on n. 800-1000 euroa. Siihen päälle 150 euron asumistuki. Ja siinä on kaikki raha mitä saan. Kertoisitko ystävällisesti, kuinka monta euroa tuossa on liikaa?

Todella moni saa vain peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea. Se pyörii nettona siinä reilun 500 euron kieppeillä. Siihen päälle mahdollinen asumistuki ja ehkä jopa vielä toimeentulotuki. Tällöinkin ne tulonsiirrot yhteensä ovat n. 1000 euron kieppeillä, riippuen vuokran/asumisen kustannuksista.

Kertoistiko, montako euroa tuossa on liikaa?

Ja millä siivulla tuosta rahamäärästä työtön voi lentää etelään?

Aivan niin.

Olisiko kannattanut taas edes YRITTÄÄ ajatella, ennen kuin tulee selittämään jotain tuollaista uskomatonta paskaa tänne?

Vierailija
2925/4199 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyiii! En siedä noita kahta noitaa silmissäni enää minuuttiakaan. Pilanneet molemmat täysin maineensa.

Vierailija
2926/4199 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups, tuli väärälle sivulle! Pahoittelut!

Vierailija
2927/4199 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2922 jatkaa, joutusin lopettamaan tuon työn. Kahden työpäivän jälkeen joutusin hakemaan sairaslomaa kovien kipujen vuoksi. Työ oli helvetin raskasta ja kuormittavaa fyysisesti ja mun keho ei kestänyt sitä. Onneksi olen uravalmennuksessa ja sain tuon paikan sitä kautta eli mulle ei tule karenssia tai muita sanktioita.

Eli nyt ollaan sitten taas kokonaan työttömänä.

Vierailija
2928/4199 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä on muttei välttämmättä palkalla

Vierailija
2929/4199 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllisyyden kuntakokeilu numero 3 on alkanut erittäin huonosti ympäri Suomea:

”Tiedän, että usean asiakkaan etuudet ovat katkolla juuri kuntakokeilun toimimattomuuden vuoksi”, vastaa kuntakokeilun helsinkiläinen työntekijä.

TYÖTTÖMÄT kertovat, etteivät he ole saaneet yhteenkään viestiinsä vastausta kahdeksaan kuukauteen. Potentiaaliset työnantajat kertovat, etteivät he ole voineet ottaa työtöntä työkokeilupaikkaan tai pitkäaikaistyötöntä palkkatuella töihin, koska päätöksiä ei tule.

"Tilannetta päätyi ensimmäisenä hoitamaan kokematon työntekijä, joka ensitöikseen kertoi ja kauhisteli, ettei tiedä asiasta mitään, eikä kyllä tiennytkään”, kertoo helsinkiläinen työtön.

Helsinkiläinen pitkäaikaistyötön kertoo, että ensimmäinen elonmerkki kuntakokeilusta oli asiakastyytyväisyyskysely.

”Tämä lienee uusi asiakasmalli. Olen aina kuvitellut, että ensiksi tulee palvelut ja sen jälkeen tyytyväisyyskysely.”

”Työni on ollut viimeiset puoli vuotta pelkkää kaaosta”. – Helsinkiläinen kuntakokeilun työntekijä

”Useat kuntakokeilun työntekijät ovat lopettaneet työn kuormittavuuden takia tai jääneet pitkille sairaslomille. Itsekin katselen töitä muualta. Espoon kuntakokeilussa asiat vaikuttavat kuitenkin olevan paremmin kuin Vantaan ja Keravan kuntakokeilussa”, työntekijä kertoo.

Lainaukset Hesarin jutusta https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008392721.html

Millaisia kokemuksia teillä tästä Hallituksen upeasta kuntakokeilusta?

Vierailija
2930/4199 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa onkin ollut ongelmana kun kaikista halutaan korkeasti koulutettuja. Amiksen käyneet lvi ja sähköpuolen kundeilla on töitä niin paljon että voivat hinnoitella itsensä vapaasti millä hinnalla tulevat tekemään urakkaa. 

Vierailija
2931/4199 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa onkin ollut ongelmana kun kaikista halutaan korkeasti koulutettuja. Amiksen käyneet lvi ja sähköpuolen kundeilla on töitä niin paljon että voivat hinnoitella itsensä vapaasti millä hinnalla tulevat tekemään urakkaa. 

Tämä! Akateemista työttömyyttä on paljon ja samaan aikaan hallitus haluaa lisätä korkeakoulupaikkoja.

Vierailija
2932/4199 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllisyyden kuntakokeilu numero 3 on alkanut erittäin huonosti ympäri Suomea:

”Tiedän, että usean asiakkaan etuudet ovat katkolla juuri kuntakokeilun toimimattomuuden vuoksi”, vastaa kuntakokeilun helsinkiläinen työntekijä.

TYÖTTÖMÄT kertovat, etteivät he ole saaneet yhteenkään viestiinsä vastausta kahdeksaan kuukauteen. Potentiaaliset työnantajat kertovat, etteivät he ole voineet ottaa työtöntä työkokeilupaikkaan tai pitkäaikaistyötöntä palkkatuella töihin, koska päätöksiä ei tule.

"Tilannetta päätyi ensimmäisenä hoitamaan kokematon työntekijä, joka ensitöikseen kertoi ja kauhisteli, ettei tiedä asiasta mitään, eikä kyllä tiennytkään”, kertoo helsinkiläinen työtön.

Helsinkiläinen pitkäaikaistyötön kertoo, että ensimmäinen elonmerkki kuntakokeilusta oli asiakastyytyväisyyskysely.

”Tämä lienee uusi asiakasmalli. Olen aina kuvitellut, että ensiksi tulee palvelut ja sen jälkeen tyytyväisyyskysely.”

”Työni on ollut viimeiset puoli vuotta pelkkää kaaosta”. – Helsinkiläinen kuntakokeilun työntekijä

”Useat kuntakokeilun työntekijät ovat lopettaneet työn kuormittavuuden takia tai jääneet pitkille sairaslomille. Itsekin katselen töitä muualta. Espoon kuntakokeilussa asiat vaikuttavat kuitenkin olevan paremmin kuin Vantaan ja Keravan kuntakokeilussa”, työntekijä kertoo.

Lainaukset Hesarin jutusta https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008392721.html

Millaisia kokemuksia teillä tästä Hallituksen upeasta kuntakokeilusta?

Oma kokemus työllisyyden kuntakokeilusta Oulusta: Ennen maaliskuuta eli kokeilun alkua sain työtarjouksia ja soittoja työkkäristä. Kokeilun alun jälkeen ei mitään. Oulussa myös kokeilulla resurssipula.

Surullista että palveluita on näin huononnettu.

Vierailija
2933/4199 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. äässi- ryhmälle pitää olla hakemuksessa ruksittuna ainakin täällä päin, että ne ihan kaikki mahdolliset työvuorot sopii(osa kun on vielä auki 24/7) tai ei pääse edes siihen videohaastatteluun. Itselläni tyssää nämä haut jo tähän, koska sairauksieni takia en kykene vuoro- ja yötöihin. Aamun ja illan aikan voisi ntehdä osa-aiaktyötä, mutta ei kelpaa tällainen työnhakija minnekään. Turha mennä (jos pääsisikin) pariksi viikoksi tekemään "mikä tahansa vuoro käy"- rytmillä ja siitä sit pitkälle saikulle ja kokonaan pois sieltä kuitenkin, kun terveys ei kestä tällaista rytmiä.

Terveyttäni en enää uhraa tämän enempää, se on mennyt jo Lapsena/nuorena kiitos hyvin sairaan kilpailuyhteiskunnan ja psykopaattien jotka kyllä kelpaavat työyhteisöihin muita sairastuttamana ja tuhoamaan. Ja suut vaahdossa meuhkataa miten osatyökyvyttömät pitää saada töihin. Juujuu, mennään, mennään, mutta miten ja minne?!

Mulle sopii kaikki vuorot, ja olen täysin työkykyinen merkonomin papereilla, ja sain 6 kiitoskirjettä kun suoritin merkonomi tutkinnon näytöt ja valmistuin myös hyvillä arvosanoilla. Silti en kelpaa s-ryhmälle, en pääse edes video haastatteluun.

T: 19kk työttömänä ollut merkonomi

Kirjoittelet tänne aika paljon samansisältöisiä viestejä.

So? Mitä se sun napaas kaivaa? Lähde pois jois ei sun mieltäsi miellytä.

Samat tarinat joka ketjussa, oo että oli sairaalaharjoittelussakin, en ole vielä kuullutkaan. Lähde itse pois;)

Ja edelleen, vittuuks se sun napaa kaivaa saatanan mulkku.

Tuo yksi luulee, että kyseinen henkilö on ollut pelkästään sairaalaharjoittelussa, on ollut jo 20 työpaikassa esim. tehtaassa tes-palkalla mikä loppui, muut työt määräaikaisia. Työtön saa kyllä tiedot potilasohjelmaan ja näkee niiden potilaiden terveystiedot kenen asioita hän hoitaa, tekee samaa työtä kuin osastonsihteeri.

En luule, vaan osaan ulkoa myös tuon mitä kerroit lisäksi, jälleen kerran.

No niin, sitten tiedät, että työttömiä on kaikissa kaupungin ja valtion työpaikoissa sekä yksityisellä eikä he ole vain kotona.

Kun soitat ja kysyt asioitasi niin sinua saattaa palvella myös työtön.

Joku on alapeukuttanut, kyllä minä ainakin vastasin sairaalassa puhelimeen, kun sihteeri oli tauolla, koska minun käskettiin vastaamaan puhelimeen työkokeilussa.

Ja palkkatukityössä on oma työpuhelin mihin asiakkaat soittavat

Että ihmiset voi olla pihalla asioista.

Palkkatukityössä oleva ei ole työtön vaan työllinen.

Itse asiassa yleensä ei ole. Suurin osa palkkatukitöistä on osa-aikaisia jossa samalla nostetaan työttömyyskorvausta palkan lisäksi ja työnhaku pidetään voimassa. Ehkäpä oikempi termi on osa-aikatyötön.

Olen ollut kahdesti palkkatukitöissä ja molemmat työsuhteeni olivat sen 30 tuntia viikossa ja rapiat, eli osa-aikaisena olin. Sain tuosta palkkaa, enkä todellakaan mitään työttömyyskorvausta sen lisäksi. Oletkohan sinä nyt sotkenut palkkatukityöt työkokeiluun, jossa ns. kulukorvaus maksetaan työttömyyskorvauksen lisäksi.

30 viikkotunnilla voi hakea soviteltua päivärahaa puuttuvilta työtunneilta. Oma mokasi ettet hakenut.

Vierailija
2934/4199 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä siinä sitten pitää pää kasassa ettei mielenterveys lähde rakoilemaan työttömyyden takia kun ympäriltä tulee painetta juurikin siksi kun en "ole missään". Kyllä menisin jos johonkin tulisin valituksi, mutta kun nykyään ei riitä enää se että olet motivoitunut, pitää olla kaikenlaisia lupia, kortteja ja koulutuksia.

Ja kyllä haluaisin kouluun ja vaihtaa alaa mutta sekin on tehty vaikeaksi. Amikset ei ota vastaan aikuisopiskelijoita ellei sinulla ole työpaikkaa jossa suorittaa opinnot, AMK & yliopisto taas ovat todella vaikea pääsyisiä, ihan sama kuinka paljon sulla on motivaatiota jos koe ei mene niin nappiin että ns päihität ne sadat muut jotka koettaa saada saman opiskelupaikan. Työttömällä ei ole rahaa niihin valmennus kursseihin + ne valmennus paikatkaan eivät tiedä mitä tarkalleen ottaen kokeessa tulee olemaan joten ne valmentaa vähän sinne päin.. 

Tämäkin mieltä ylensi "tosi paljon" kun sain te-toimistolta kehotuksen hakea paikkaa x. Työ olisi ollut kk mittainen eikä todellakaan millään erinomaisella palkalla.. no pistin hakemuksen eikä sieltä tullut koskaan muuta kuin että kiitos hakemuksestanne, vaikka nimenomaan lupasivat ilmoittaa kun rekry etenee.. Hakuaika loppui, ja muutamaa päivää myöhemmin sama paikka oli uudelleen haussa! 

Että tämmöstä tää suomen niin paljon huudeltu työntekijä pula sitten! Haistakaa työnantajat pitkä *aska!

Vierailija
2935/4199 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomessa ole työntekijä pulaa on vaan pula niistä jotka raataa kuin koira, ei pyydä paljon mitään palkaks ja jotka on valmiita loikkaamaan töihin ympärivuorokauden, ai niin ja niistä tottakai joille riittää jos töitä on suunnillee sen 10-20h/vko

koronapassi karkottaa viimeisetkin hakijat sote alalta sekä siellä jo työskentelevät

Vierailija
2936/4199 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on eräänlainen itseään ruokkiva kierre. Koulutetut ihmiset luonnollisesti haluavat tehdä kaikista koulutettuja. Mitä enemmän koulutettuja, sitä enemmän koulutus nähdään ratkaisuna kaikkeen ja kaikista halutaan koulutettuja. Kierren jatkuu, kunnes saavutetaan täysi koulutusinflaatio, jossa papereilla ei ole enää mitään arvoa.

Vierailija
2937/4199 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo herkkua töissäkään kun palkka on paska ja hommia työnnetään kokoaika lisää vaan. Onnelliset pääsee eläkkeelle. Jäljelle jäävät saavat hoitaa niidenkin hommat. Kohta taitaa taas tulla terapian tarve ja pidempi sairasloma.

Vierailija
2938/4199 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuttua joka lomautettiin muutamaksi kuukaudeksi. En ymmärtänyt miksi se otti asian niin raskaasti. Sillä oli rahaa tilillä, maksettu asunto, auto ja mökki. Lapset jo omillaan. Kavereita. Harrastuksia. Mutta lomautusajan veti kaksin käsin viinaa ja kävi ostelemassa sopivia köydenpätkiä. Minä olisin ottanut sen lomana.

Vierailija
2939/4199 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tuttua joka lomautettiin muutamaksi kuukaudeksi. En ymmärtänyt miksi se otti asian niin raskaasti. Sillä oli rahaa tilillä, maksettu asunto, auto ja mökki. Lapset jo omillaan. Kavereita. Harrastuksia. Mutta lomautusajan veti kaksin käsin viinaa ja kävi ostelemassa sopivia köydenpätkiä. Minä olisin ottanut sen lomana.

Vaikuttaa siltä, ettet tiennyt kaikkea hänen tilanteestaan.

Vierailija
2940/4199 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suomessa ole työntekijä pulaa on vaan pula niistä jotka raataa kuin koira, ei pyydä paljon mitään palkaks ja jotka on valmiita loikkaamaan töihin ympärivuorokauden, ai niin ja niistä tottakai joille riittää jos töitä on suunnillee sen 10-20h/vko

koronapassi karkottaa viimeisetkin hakijat sote alalta sekä siellä jo työskentelevät

Ei oo herkkua merkonominakaan, koronapassi pakollinen ainakin s-marketeissa. Kysyin sielt harjottelu paikkaa koska olin uravalmennuksessa ja siel sanottiin et 2 koronarokotetta on pakollisia muuten ei oteta ristinsielua myymälään töihin. Tää helvetin korona pelleily menee yli äyräiden ja kohta ei pääse enää yhteenkään kauppaan töihin ilman 5 rokotetta.

Tosin ei se mua kiinnosta paskan vertaa, hyvin on menty jo 20kk työttömänä merkonomin papereilla ja koronapassit myymälöiden henkilökunnalla takaa sen et pysyn työttömänä. Ja alaa en voi vaihtaa ainakaan opiskelemalla työttömyysturvalla koska mulla on jo ammatti ja omaehtoiseen en voi mennä koska siellä pitää olla työpaikka valmiina jotta saa koulutuspaikan ja ammattikorkeeseen oon liian tyhmä eikä ees oo varaa ostaa tietokonetta mikä vaaditaan pääsykokeeseen koska olen työttömänä.

Eiks suomi ookkin ihana maa saatana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan